Gå til innhold

Hvor tidlig i syklusen er det mulig å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Meg og samboer bruker ‘sikre perioder som prevensjonsmiddel nå i mens han venter på sterilisering.  Da vel viten om at det ikke er en helt sikker metode;) Vi er derimot der at OM jeg skulle bli gravid, så er det ikke krise. Vi har to, men hadde klart 3 og også, selv om planen var kun to.

Jeg har klokkeklar syklus på 28 dager og symptomer etter bokå. Så egentlig skal det være veldig enkelt. Når det nærmer seg eggløsning mellom dag 10-14 etter første dag mens får jeg eggløsningsslim i 2-3 dager og lette murringer og trykk der nede. Slår aldri feil.

Hadde sist mens i kun 4 dager og hadde sex på femte. Dette var altså i forrigår. Vi har tenkt det er noenlunde safe frem til dag 9 i syklusen.

Dagen etterpå kjente jeg derimot plutselig murringer og fikk masse eggløsningsslim. Har det fortsatt. Jeg har aldri opplevd å få dette utenom eggløsning før. 

Så begynner jo å tenke. Er det mulig at sædceller kan trigge frem eggløsning til tross for at det er så tidlig i syklusen?

Mulig jeg overtenker og det er tydelig at denne metoden ikke passer for oss;) Frem med kondomet nå!

Håper likevel at noen kan bekrefte at å bli gravid 4 dager etter første dag mens er så og si umulig med vanligvis helt regelmessig syklus.

Anonymkode: 5cc52...587

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sædceller kan leve lenge i skjeden.  Enkelte forsøk har funnet levende sædceller 11 døgn etter samleie, men dette er selvsagt ikke gjennomsnittlig levealder. 

7 døgn er nok ikke unormalt overlevelsestid, selv om de fleste dør vesentlig før. 

Så dersom du har 10 døgn mellom mens og eggløsning, så bør du kun ha sex før mens for å være helt sikker..., men sjansen er lav noen dager senere også. 

Anonymkode: 06f82...cfa

• Liker 1
Skrevet

Her mistenker du at du fikk fremskyndet eggløsning pga sæd, til dag 6 i syklusen kontra dag 10-14 som er vanlig? Forstår jeg det riktig? Sæd kan ikke fremskynde eggløsningen, nei. Men selv med klokkeklar syklus så endrer den seg konstant og eggløsning kan komme tidligere. I tillegg, som nevnt over, kan sædceller leve lenge, så å ha sex på dag 5 når man kan ha eggløsning på dag 10 er veeeldig risky business. 

Anonymkode: 4dab2...f9f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt eggløsning på syklusdag 8 en gang. Og ettersom sædceller lever mange dager, så kan man bli gravid med sex veldig tidlig i syklusen. 

Anonymkode: 13f22...24a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...