AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Det er ikke pga covid😕 Men jeg kjenner nesten ingen lukt lenger. Flere som har opplevd det samme? Hva kan der komme av? Anonymkode: d9d12...95e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Sikker på at det ikke er covid? Jeg mistet smakssansen i ca en uke før jeg fikk andre symptomer og positivt svar på hurtigtest. Tok pcr bare bare for utelukke siden jeg jobber i helsebransjen. Og jammen meg var det ikke Corona. Altså da ingen andre symtomer enn å miste smakssansen og altså ikke utslag på hurtigtesten. Først etter nesten 2 uker, fikk jeg feber og kroppsverk i to dager og positive hurtigtester. Smak og luktesans var nedsatt i nesten 5 uker etterpå. Når man mister lukte eller smakssans er det som regel virus i kroppen. Ved luktesans er det i nesegangen og smaken, virusbaskilusker på tunga. Så Covid-19 eller ei, så,tipper jeg dette handler om et virus ett eller annet sted av et eller annet ymse slag. God bedring! Anonymkode: 36726...ce5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #3 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sikker på at det ikke er covid? Jeg mistet smakssansen i ca en uke før jeg fikk andre symptomer og positivt svar på hurtigtest. Tok pcr bare bare for utelukke siden jeg jobber i helsebransjen. Og jammen meg var det ikke Corona. Altså da ingen andre symtomer enn å miste smakssansen og altså ikke utslag på hurtigtesten. Først etter nesten 2 uker, fikk jeg feber og kroppsverk i to dager og positive hurtigtester. Smak og luktesans var nedsatt i nesten 5 uker etterpå. Når man mister lukte eller smakssans er det som regel virus i kroppen. Ved luktesans er det i nesegangen og smaken, virusbaskilusker på tunga. Så Covid-19 eller ei, så,tipper jeg dette handler om et virus ett eller annet sted av et eller annet ymse slag. God bedring! Anonymkode: 36726...ce5 Ja:) isåfall har jeg hatt virus i mange år😛 Anonymkode: d9d12...95e
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #4 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke pga covid😕 Men jeg kjenner nesten ingen lukt lenger. Flere som har opplevd det samme? Hva kan der komme av? Anonymkode: d9d12...95e Når kroppen skrur av en funksjon (som f.eks. lukt), er det ofte fordi kroppen mangler råstoff som trengs for å drive funksjonen. For sansecellenes del er sink en kritisk innsatsfaktor. Finner ikke sansecellene sink, får de bl.a. problemer med å formere seg raskt nok. Det kan gi mangel på fungerende sanseceller (såkalt sanseepitel). Tap av lukt og smak er derfor et signal om at sink- beholdningen i kroppen er for liten. Rent biokjemisk vil det være logisk å anbefale tilskudd av sink til folk som mister lukt og smak. Medisinsk er nok logikken en annen: Det finnes ikke legemidler som kurerer tap av lukt og smak. Derfor er det ingenting å gjøre noe med. Anonymkode: a9ab1...0c7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #6 Skrevet 26. august 2022 Jeg mistet luktesansen for mange år siden. Det er arvelig i min familie. Veldig kjedelig, og et langt større problem enn folk er klar over. Jeg måtte blant annet omskolere meg... Anonymkode: fcd19...a0c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #7 Skrevet 26. august 2022 Rart. Jeg vil tro du kanskje kan ha mistet den ved en " skjult" korona i såfall ? Selv mistet jeg luktesansen pga Covid og den er fortsatt dårlig etter et år. Det meste lukter det samme, ekkel kjemisk lukt. Kanskje jeg bør forsøke sink, som en annen foreslo her inne. Anonymkode: 9e5bd...325
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #8 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Rart. Jeg vil tro du kanskje kan ha mistet den ved en " skjult" korona i såfall ? Selv mistet jeg luktesansen pga Covid og den er fortsatt dårlig etter et år. Det meste lukter det samme, ekkel kjemisk lukt. Kanskje jeg bør forsøke sink, som en annen foreslo her inne. Anonymkode: 9e5bd...325 Dette handler om biokjemi og cellebiologi. Sanseceller må ha sink for å danne et enzym de trenger for å aktivere genet som utløser celledeling. Hvis du skal få dannet nytt sanseepitel (som skjer ved celledeling) må cellene ha sink. Cellene må få levert sinken gjennom blodet. Forsøk med nesespray med sink gjorde problemet verre. Ikke putt sink inn i nesa.😄 Anonymkode: a9ab1...0c7
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #9 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette handler om biokjemi og cellebiologi. Sanseceller må ha sink for å danne et enzym de trenger for å aktivere genet som utløser celledeling. Hvis du skal få dannet nytt sanseepitel (som skjer ved celledeling) må cellene ha sink. Cellene må få levert sinken gjennom blodet. Forsøk med nesespray med sink gjorde problemet verre. Ikke putt sink inn i nesa.😄 Anonymkode: a9ab1...0c7 Vel, jeg mangler ingen ting, men har fremdeles ingen luktesans. Og slik er det for flere i min familie, noen er født uten og andre mister den etterhvert. Før jeg fant ut det var det mistanke om en hjerneskade etter et fall, så det er visst også en mulighet. Anonymkode: fcd19...a0c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #10 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette handler om biokjemi og cellebiologi. Sanseceller må ha sink for å danne et enzym de trenger for å aktivere genet som utløser celledeling. Hvis du skal få dannet nytt sanseepitel (som skjer ved celledeling) må cellene ha sink. Cellene må få levert sinken gjennom blodet. Forsøk med nesespray med sink gjorde problemet verre. Ikke putt sink inn i nesa.😄 Anonymkode: a9ab1...0c7 Neida, jeg antok at jeg bør tilføre sink via kost eller ved kosttilskudd 🙂 Takk for tipset forresten. Anonymkode: 9e5bd...325
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #11 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Neida, jeg antok at jeg bør tilføre sink via kost eller ved kosttilskudd 🙂 Takk for tipset forresten. Anonymkode: 9e5bd...325 Bare hyggelig. Men det er ikke noen quickfix. Når du har nok sink i kroppen, har cellene lagra ca. 2 gram totalt. Hvis du skal fylle lageret ved å ta kosttilskudd (25 milligram), tar det 80 døgn. I mellomtida har cellene benyttet en del av sinken du fylte på, så i praksis kan det ta opptil ni måneder med sinktilskudd å korrigere sinkmangel. Immunceller bruker også sink for å utløse celledeling, så forbruket av sink øker dramatisk når immunforsvaret blir trigga til storproduksjon av immunceller, f.eks. på grunn av virusinfeksjoner. Det der med sinktilskudd når du er forkjøla er ikke bare kjerringråd det heller. Anonymkode: a9ab1...0c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå