Gå til innhold

Hvordan bli venner med vanskelige naboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har innvandrerbakgrunn. I våre kretser er det fortsatt vanlig at barna bor hjemme til langt over de er 20 år.  Til å med til 30 år hvis de ikke har funnet noen de vil gifte seg med. 

Vi har derfor et hus.  Jeg og mannen har normale inntekter,  mine tre barn er høyt utdannede. 

Ett hus og 5 inntekter der barna bidrar til sine utgifter.  Hvis et barn har brukt penger på renovering eller deltatt i bygging av garasje,  så noterer jeg det i boka slik at vedkommende da får dette igjen i arv senere. 

Våre naboer på tvers over gaten forstår dette ikke. De er svært opptatt av hvordan vi har oppgradert huset vårt så raskt.  Hvordan vi har bygget garasje så raskt.  Hvordan jeg som barnehage assistent har råd til å kjøre bil fra øvre prisklasse.  

Jeg føler det er misunnelse blant noen naboer.  Jeg har prøvd å invitere dem og forklare systemet vårt,  men føler de er bare sjalu og boikotter oss. 

Jeg har alltid lært fra min egen mor at man skal ta vare på naboer.  Noen forslag for å bryte is? 

Anonymkode: fd7cc...4ae

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naboene deres er ufine, og har ingenting med hvordan dere ordner dere økonomisk. 

Anonymkode: eaf85...7ba

• Liker 12
Skrevet

Dine naboer har ingenting med hvordan dere finansierer livsstilen deres. De er sikkert bare misunnelige. Fortsett med å være hyggelig mot dem, men jeg tror ikke du skal prøve for hardt å bli venner med dem. Noen mennesker unner ikke andre å ha det fint, og det kan se ut til at dere har vært uheldig med naboene,

• Liker 3
Skrevet

Nordmenn er sære og lite sosiale. Dere skylder ingen forklaringer. Bruk tiden din på hyggelige folk og familien din😊

• Liker 1
Skrevet

Trenger du å være venner med naboene dine da? Vi kunne vært naboer (men er det nok ikke).

For meg ville det sett ut som om det bor en haug av folk i huset, med kanskje 5 biler fast? Som kanskje tar opp halve gata med parkering fast, hvis ikke du har plass på tomten da.
Jeg ville verken brydd eller interessert meg i systemet deres. Og heller ikke vært misunnelig, men kanskje ville du oppfattet det slik, siden du oppfattet meg som avvisende. Fordi hjemme vil jeg bare slappe av og være i ro i eget hjem, har ikke behov for noe vennskap med naboene. Ønsker bare et godt naboskap. 

Anonymkode: ceed2...939

Skrevet

Blir jo fort mistanke om økonomisk snusk og at dere ikke følger norske lover og regler i en sånn situasjon, en ting er at dere har eget system men det viktigste er først og fremst å tilpasse seg systemet i det landet man bor i. 

Anonymkode: 08528...f98

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Blir jo fort mistanke om økonomisk snusk og at dere ikke følger norske lover og regler i en sånn situasjon, en ting er at dere har eget system men det viktigste er først og fremst å tilpasse seg systemet i det landet man bor i. 

Tilpasse systemet ved at barna flytter ut? Folk må få gjøre som de vil. 
i Norge lever janteloven i beste velgående, og folk unner ikke andre penger, ny bil osv. folk blir grå i ansiktet av at andre har noe. 
det er ikke bare flaut og patetisk, men det er stakkarslig. 
Se for deg at det blir krig i Norge og du må flykte til Irak. Du er pliktig til å innpasse deg og du blir mest om å bruke hijab og en del andre ting som er helt fjernt for deg.. hadde du klart å tilpasse deg 100% ? 
Å ha barn boende hjemme til de er 18 eller 25 er opp til hver enkelt familie, og ikke kriminelt eller brudd på loven. 
At naboen blir misunnelig er deres problem, og ikke noe å bry seg med. 
Jeg er kommet dit hen i livet at jeg bryr meg ikke om piss fra sære og sure mennesker lengre. Jeg har blitt såpass tøff at jeg konfronterer.. 

Anonymkode: 604c0...644

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke bry deg om de

Anonymkode: 4810c...ac9

Skrevet

Det er ikke nødvendig å være venner med naboene. Bare slutt å bry deg om dem, dere lever som det passer dere. Ta heller vare på familien og venner dere har utenom naboene. 

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal egle deg inn på dem når de ikke vil, og de høres jo ikke ut som noen hyggelige folk heller. Er det et prinsipp for dere eller vil dere ha dem på kaffe så dere kan snakke om garasjen? Hvorfor? 😄 

Anonymkode: 4e231...790

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke slik at du må sette opp skilt med "har arvet", har "vunnet i Lotto", "mannen jobber mye overtid" eller lignende, for å skåne naboer om de føler nabohuset har mer penger enn dem etter hvilke jobber de har.

Naboene dine er ekstremt frekke TS, og du trenger ikke holde det på mer enn vanlig høflighet om dere tilfeldig møtes ute.

• Liker 1
Skrevet

Gratulerer med helt normale naboer 😅

Vi er etnisk norske, godt gift, stabile og rolige. Og det var ikke måte på kommentarer da vi kjøpte dyrere en pensjonist-naboene. 

En dag hadde de tydelig undersøkt hvor gamle vi var. En annen gang hadde de tydeligvis funnet ut av hva vi jobbet med.

Da endret bare kommentarene seg til noe annet gnål. 

Nå går det i "hjemmedank" og "lediggang", og "godt å ha en rik mann". Jeg er leder i det private næringsliv - med mye fleks og hjemmekontor. 

Anonymkode: 12a89...6da

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...