Gå til innhold

Jeg trenger hjelp!! Bleieslutt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 3,5 år som enda bruker bleie. Han kan tisse på doen, men nekter totalt og gå å gjør nr 2 do. Så det har aldri skjedd. Prøvd å oppmuntre, laget premiekalender med kule klistemerker. Det å tisse på do er også i perioder. Kjempe flink en uke, men er vi som må spørre da. Han går ikke selv når han må tisse. Men plutselig kan han nekte helt det også.

Så jeg blir ikke klok. Føler alle på hans alder /kull har sluttet med bleie og han henger etter. Så jeg trenger tips. 

Hvordan få han til å gå på do og selv skjønne at nå må han tisse/bæsje og da skal man gå på do istedefor å gjøre i Bleien.

Tar også i mot å få han helt tørr på natten, for det er han heller enda ikke. 

Tar i mot all tips jeg kan få😅❤️

Anonymkode: 0c897...8a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tørr på natten er hormonelt, så det kan ikke trenes på. Mange gutter er ikke tørre før nesten skolestart eller enda lengre. 

Og indre og ytre motivasjon funket her, fikk massiv applaus og et godteri hver gang det kom bæsj, og stor premie for hver 10. Hjalp også at vi var på besøk til jevnaldrende som hadde sluttet. 

Vet også om folk som har hatt suksess ved å si at de rett og slett er tom for "dagbleier" eller at butikken ikke selger bleier som passer. 

Anonymkode: 7a45c...261

Skrevet

Våres er 4 år hun slutter med bleie for 4 uker siden...men fram til idag måtte hun bruke bleie om hun skulle bæsje... uansett premier og gaver ville hun ikke bæsje på do.

Plutselig idag skulle hun prøve å bæsje på do...

Ta det som det kommer...jeg vet at det kommer til å ta tid før hun faktisk bæsjer i doen da hun synes det er litt skummelt.

Og vi kan ikke tvinge dem...

Hun nekter og gå på do hos bestemor..og der må hun bruke bleie..

Når vi skulle slutte med bleier prøvde vi også det der..vi har ikke flere bleier igjen...men det sluttet vi med da hun rett og slett fikk panikk.

Prøv dere frem, ikke stress...det kommer når det kommer 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kjøpte en gave, pakket den inn og satt den høyt opp på et skap inne på badet. Så gav jeg sønnen min alternativet hver gang han ba om bleie for å bæsje. «Vil du bæsje på do og få gave, eller i bleia og ikke få gave?»

Etter en uke bæsjet han på do og var lykkelig eier av ny traktor! 

Når han bæsjet på do, var vi enige om at vi gav bort potten til søskenbarnet som trengte den mer. Siden den gang har han bare gått på do:)

Anonymkode: 15106...515

Skrevet

Natten hadde jeg ikke brydd meg noe om. Det er hormonelt. Dessuten så et det ingen som "ser" det. Min eldste sluttet ikke med nattbleie før han var 5. Bleieslutt da han var 3 år og 9 mnd ca.

Det hjalp veldig å la han bli med i butikken for å velge truser. Det var skikkelig stas med biler og traktorer på og han ville ha de på seg. Var villig til å droppe bleie da.

Bæsjing tok lengre tid, men vi stresset ikke med det. Vi lot han si ifra når han måtte bæsje også fikk han bleie. Når tissing på do var ordentlig i boks (svært få uhell, klarte å holde seg noen minutter, sa ifra, etc.), så begynte vi en dag og si at butikken var tomme for bleier. Det godtok han, og bæsjet på do. Etter det - helt fri.

Anonymkode: 62484...046

Skrevet (endret)

Hva skjer om du bare ikke har på bleie da? Før eller siden må han jo gjøre fra seg. Bæsjing på do var litt utfordrende her, men måtte bare få det til å skje ett par ganger så gikk det greit 😊 På natt er det jo bare å bruke tisselaken el. og evt passe på at det ikke blir alt for mye drikking rett før leggetid. Det med å våkne når man må på do osv er det ikke så mye man kan gjøre noe med. Det kommer når det kommer. Min har begynt på skolen, sluttet med bleie på natt ca når han var på alder med din. Veldig sjeldent uhell, men det er vell mer fordi han er ganske god til å holde seg, for å våkne når han må på do har egentlig bare begynt å skje nå det siste halve året kanskje, eller noe sånt. 

Endret av Crazydoglady
Skrevet

Når begynte du å trene da? Virker som mange bare lar det skure og gå til ungen er over 2 år, og så forventer at uvanen skal være lett å fikse…

Anonymkode: afacb...2ab

• Liker 3
Skrevet

Du må jo bare ta av han bleia! Ikke naturlig at så store barn bruker bleie. Du burde pottetrent ham for lenge siden! 

Ta av bleia og la han gå på do. 

Anonymkode: 57d68...a3c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Prater han og sier at han må på do? Kanskje vente litt med bleieslutt? Høres ikke ut som han er moden for det heller. 

Anonymkode: a5f2b...9c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en på 3,5 år som enda bruker bleie. Han kan tisse på doen, men nekter totalt og gå å gjør nr 2 do. Så det har aldri skjedd. Prøvd å oppmuntre, laget premiekalender med kule klistemerker. Det å tisse på do er også i perioder. Kjempe flink en uke, men er vi som må spørre da. Han går ikke selv når han må tisse. Men plutselig kan han nekte helt det også.

Så jeg blir ikke klok. Føler alle på hans alder /kull har sluttet med bleie og han henger etter. Så jeg trenger tips. 

Hvordan få han til å gå på do og selv skjønne at nå må han tisse/bæsje og da skal man gå på do istedefor å gjøre i Bleien.

Min far kom innom med et gigantisk kinderegg og sa at han skulle få det hvis han bæsja på potta. Barnet satt seg ned på potta og satt der til han var ferdig. Vi ga masse ros, feiret med en liten dans og konstaterte at han nå bæsjet på potta/do. Hørte aldri noe mer om den bleien. På natten tok vi ham opp for å tisse før vi la oss frem til han ble fire, aldri hatt uhell.

Skrevet

Vår sønn på 4,5 nekter også å bæsje i do. Han går uten bleie, og har gjort det siden han var 3. Men straks han skal bæsje, forlanger han bleie på. 

Og nei, det er ikke bare å nekte ungen. 

Noen unger holder seg nemlig. I dagesvis. Til de får forstoppelse. 

Vi har vært gjennom flere runder med det, og tro meg, det er IKKE gøy nå rungen ikke har bæsjet på en uke. Det er helt forferdelig. 

Vi har fått beskjed av helsesykepleier å ikke stresse med det, det går seg til. Aner ikke når, men altså, mye heller bare la ham bæsje i bleien, enn å påføre ungen forstoppelse av rent prinsipp. Ingen tar skade av å gå med bleie når de bæsjer.. 

Anonymkode: 1ded4...302

• Liker 3
Skrevet

angående nr.2, jeg fortalte min unge at det var veldig bra å gjøre nr.2 i doen, for da ble klumpen sent i et rør fra huset og til en båndegår slik at bonden kunne gjødsle gjorda og dyrke mat for de søte små lammene og griseungene.  lol det funket på motivasjonen. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du må jo bare ta av han bleia! Ikke naturlig at så store barn bruker bleie. Du burde pottetrent ham for lenge siden! 

Ta av bleia og la han gå på do. 

Hvorfor? Hvis du ser litt stort på det. Alle friske barn slutter med bleie. Blir de bedre unger om de slutter når de er tre? Eller to?

Vår yngste er nesten like gammel som din ts,  og i akkurat samme fase. Av og til tisser han masse på do, av og til ikke. Har bæsja på do en gang, men nå er det bleie igjen. Han kommer til å finne ut av det :)

Anonymkode: 0d4d7...7e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke stressa med det, og han har nekta å prøve. Plutselig en dag sa han at han ville bæsje på do. Så nå er vi i gang :) Det ordner seg :)

Anonymkode: 4287f...d63

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor? Hvis du ser litt stort på det. Alle friske barn slutter med bleie. Blir de bedre unger om de slutter når de er tre? Eller to?

Vår yngste er nesten like gammel som din ts,  og i akkurat samme fase. Av og til tisser han masse på do, av og til ikke. Har bæsja på do en gang, men nå er det bleie igjen. Han kommer til å finne ut av det :)

Anonymkode: 0d4d7...7e9

Det er ekkelt og og unaturlig at barn over 2 år bæsjer på seg, når de helt fint er i stand til å gjøre det på toalettet. 

Det er foreldrenes ansvar å pottetrene barna sine. Mye enklere for foreldre å bare la barna gå med bleie til de er både 3 og 4 år, men det er ikke riktig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her viste det seg at problemet var lyden av plask. Det løste seg med papirbit i doen og vasken på. En liten uke senere var det glemt og hun bæsjet uten videre tilrettelegging 🤷‍♀️

Anonymkode: 69baa...4a4

Skrevet

Vi snakket positivt om at store gutter bæsjet på do, men ingen tvang. 

Vi hadde en periode med skikkelig forstoppelse, så ville absolutt ikke at han skulle holde seg. 

Så gikk det seg til. Han sluttet med bleie på dagtid (og natt) lenge før han sluttet med bleie til kun bæsj. 

Anonymkode: afe8f...03b

Skrevet

Det er ekkelt og og unaturlig at barn over 2 år bæsjer på seg, når de helt fint er i stand til å gjøre det på toalettet. 

Det er foreldrenes ansvar å pottetrene barna sine. Mye enklere for foreldre å bare la barna gå med bleie til de er både 3 og 4 år, men det er ikke riktig. 

Så det er du som bestemmer hva som er ekkelt og unaturlig? Oldefar syntes forresten det var ekkelt (og unaturlig) med toalett inni huset.

Anonymkode: 8b065...aa2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 22.40):

kommer når barnet selv er klar

Anonymkode: f2c02...55f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...