Gå til innhold

Mammografi, 39 år. Kul i bryst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en stor, vond kul i det ene brystet. Kjente den for en uke siden. Jeg har fått time på sykehuset for mammografi i morgen. Gikk kjapt. 

Siden den er vond, sa fastlegen at den neppe var ondartet. Men den må sjekkes. 

Noen som har erfaring med dette? Når får jeg svar på bildene? Kan de se om det er en infeksjon? Håper jo på det beste, er så stressa. 

Anonymkode: ca4b5...e0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt første råd til deg er: pust med magen! ❤️ 

Eg opplevde det samme i fjor, og vart raskt sendt på sjukehus. Var så klart kjemperedd. Må innrømme at eg ba ein bønn eller to på venterommet...

Du kan få svar allereie under undersøkelsen. I tvilstilfelle tar dei ein vevsprøve, og du får svar innan 2 veker. 

Og du: helsepersonellet er kjempeflinke. Dei er vane med pasientar som kjem med hjartet i halsen og svette handflater. Tenk så deilig du kjem til å ha det i morgon, på denne tida av dagen, når undersøkinga er ferdig. 

Anonymkode: 0c289...a20

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

PS: Har ikkje peiling på om dei kan sjå om det er infeksjon på bildene.

(Meg som svarte over her)

Anonymkode: 0c289...a20

Skrevet

Fikk raskt svar samme dag.

Anonymkode: c4adb...682

• Hjerte 1
Skrevet

Er 35 år, fikk svar samme dag (under 10 min etter undersøkelse) 🙂 Var først på mammografi og så på ultralyd av brystet 🙂 

Skrevet

Du kommer til å få svar ganske kjapt.

Jeg fikk dessverre diagnosert brystkreft da jeg var 43 (2020), først så tok de mammografi av kulen, deretter (rett etter mammografien) så undersøkte legen brystene med ultralyd. Der ble så tatt biopsi av kulene (jeg har i begge brystene) (biopsi var ikke vondt å ta), også gikk det bare noen dager tror jeg før svar på biopsi kom tilbake. Usikker på akkurat hvor lang tid da jeg var helt i sjokktilstand og mye fra de dagene der er borte, men det gikk ikke lenge i allefall 

Men; jeg tror kanskje det vil bli tatt biopsi uavhengig av tolkning av mammografi-bildene viser (om de tror det er kreft eller ikke) for å være på den sikre side. Ei venninne av meg fikk i allefall utført ultralyd og biopsi av en kul i brystet selv om legen trodde at kulen var godartet ut i fra hva mammografien viste (den var heldigvis godartet) 

Off, jeg har så vondt av deg ts, vet akkurat hvilket tankekaos du står i nå og redselen du kjenner på. Men prøv å pust med magen og tenk på at det er ganske vanlig med snille kuler i brystet. Det kan være en tett melkekjertlene eller ei godartet cyste. Brystene er i endring hele livet.

Sender det mange gode tanker, håper inderlig det går bra❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk, dere. Det ble tatt mammografi, UL og biopsi av meg.

Beklageligvis var det forandringer i brystet og jeg er i pakkeforløpet nå. Gruer meg til dette. 💔

• Hjerte 6
Skrevet
On 8/26/2022 at 7:36 AM, skruf said:

Du kommer til å få svar ganske kjapt.

Jeg fikk dessverre diagnosert brystkreft da jeg var 43 (2020), først så tok de mammografi av kulen, deretter (rett etter mammografien) så undersøkte legen brystene med ultralyd. Der ble så tatt biopsi av kulene (jeg har i begge brystene) (biopsi var ikke vondt å ta), også gikk det bare noen dager tror jeg før svar på biopsi kom tilbake. Usikker på akkurat hvor lang tid da jeg var helt i sjokktilstand og mye fra de dagene der er borte, men det gikk ikke lenge i allefall 

Men; jeg tror kanskje det vil bli tatt biopsi uavhengig av tolkning av mammografi-bildene viser (om de tror det er kreft eller ikke) for å være på den sikre side. Ei venninne av meg fikk i allefall utført ultralyd og biopsi av en kul i brystet selv om legen trodde at kulen var godartet ut i fra hva mammografien viste (den var heldigvis godartet) 

Off, jeg har så vondt av deg ts, vet akkurat hvilket tankekaos du står i nå og redselen du kjenner på. Men prøv å pust med magen og tenk på at det er ganske vanlig med snille kuler i brystet. Det kan være en tett melkekjertlene eller ei godartet cyste. Brystene er i endring hele livet.

Sender det mange gode tanker, håper inderlig det går bra❤️

Jeg hadde heldigvis en vanncyste, men de sendte likevel inn en prøve av innholdet for sikkerhetsskyld. :)

Anonymkode: e3775...2e2

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde heldigvis en vanncyste, men de sendte likevel inn en prøve av innholdet for sikkerhetsskyld. :)

Anonymkode: e3775...2e2

Jeg vet ikke hva dette er. De så forandringer, og trodde at det måtte behandles. Har time hos kirurg til uka.. 

• Hjerte 1
Skrevet

Er i samme båt, og skal om 2 uker på undersøkelse. Min kul er i armhulen, gjør ikke vondt, og jeg oppdaget den i mai. Virker som den har vokst litt. Gruer meg, men håper samtidig de ikke finner flere, og at det er noe ufarlig. Oppdater gjerne ts ❤ på en måte er det utrolig fint de fant ut, og at du raskt får behandling. Da er utsiktene lysere. 

Klem til deg! 

Anonymkode: bd4fb...c8b

• Hjerte 1
Skrevet

Fredag skal jeg få svar på biopsien. Gruer meg. 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg fikk svar i dag. Det er ikke funnet kreftceller 😭😭😭❤️

Jeg må tilbake om en uke for ny biopsi, men dette er antakeligvis ikke kreft. Jeg er så lettet. 

• Liker 1
  • Hjerte 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...