AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 I dag ville datteren min veie seg. Hun spurte om normal vekt for en 4. klassing først. Ble litt paff, og sa at det kom helt an på høyden.. Hun veide 42 kg. Jeg ble overrasket. Synes det hørtes mye ut, og googlet vekt for barn. Fant tabell hvor de satt høyde, alder og vekt oppmot hverandre. I følge den er hun overvektig. Hun er høy. 149 cm. Jeg synes ikke hun ser overvektig ut i det hele tatt. Hun har kommet i puberteten allerede. Kan det spille inn? Skal jeg roe ned på porsjonene? Bli strengere med snop og is (uten å la henne merke det) Anonymkode: 401eb...270
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Hun er normaltvektig på BMI-skalaen iallfall. Anonymkode: 4e496...9bc 5
Crazydoglady Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I dag ville datteren min veie seg. Hun spurte om normal vekt for en 4. klassing først. Ble litt paff, og sa at det kom helt an på høyden.. Hun veide 42 kg. Jeg ble overrasket. Synes det hørtes mye ut, og googlet vekt for barn. Fant tabell hvor de satt høyde, alder og vekt oppmot hverandre. I følge den er hun overvektig. Hun er høy. 149 cm. Jeg synes ikke hun ser overvektig ut i det hele tatt. Hun har kommet i puberteten allerede. Kan det spille inn? Skal jeg roe ned på porsjonene? Bli strengere med snop og is (uten å la henne merke det) Anonymkode: 401eb...270 Først og fremst høres det ikke faretruende mye ut uansett, mtp høyde osv. Men kroppssammensetning har selvsagt en del å si. Noen som er naturlig veldig tynne/smale feks med lite muskelmasse, om en sånn hadde lagt på seg 15 kg fett på relativt kort tid så hadde de jo antagelig sett rimelig pløsne ut og antagelig teknisk sett vært overvektige/tjukke i, negativ forstand selv om vekt og høyde forhold ikke var ravgæli sånn generelt sett. En på samme høyde med mer "normal"/gjennomsnittlig muskelmasse ville jo sett annerledes ut med samme vekt og noen med relativt mye muskelmasse annerledes enn det igjen. Pubertet og former spiller jo også litt inn. Men som sagt du ser vell om det er en bekymringsverdig utvikling/størrelse som du tenker krever tiltak. Altså om man får fettdepoer rett og slett. Det er jo sånne ting som avgjør i, virkeligheten, Ikke tall på en vekt 😊 h ikke kropp man har har jo veldig mye å si også. Å det kan man ikke gjette seg til utifra kurver eller vekt/høyde. 😊 men om du ikke har tenkt over at hun har begynt å legge på seg for mye før så trenger du nok ikke å stresse med det nå heller bare fordi noen tall og kurver sier at det er litt over. Endret 25. august 2022 av Crazydoglady
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 Hun er jo ganske høy da, da er det klart at vekta også blir høyere. Så lenge du ser at hun ikke er overvektig så tenker jeg at det ikke er noe å bekymre seg over. Har ei jente på 10 år som veier mindre, men hun er også lavere enn di jente. Anonymkode: 14928...9bf
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 er det ikke tidlig å komme i puberteren? Anonymkode: 07ef4...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Min 9 åring gutt er 149 cm og 35 kg. Veid hos helsesøster på skolen. Hadde han vært tyngre hadde nok det syntes.. Jeg syntes «alle» i den alderen har litt prepubertale kropper hvor de har litt valpefett før de strekker seg før puberteten. Jeg hadde ikke stresset, men fortsatt med oppmuntring til fysisk aktivitet og sunt kosthold. Anonymkode: 77424...2bf
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 Hvis du er usikker, så ta en telefon til skolens helsesykepleier. Vi har svært god erfaring med dette. Noen barn er brede, andre smale, noen er muskuløse, andre vevre. Alt dette gjør jo utslag på vekta. Vår 7åring er 20cm kortere enn 10åringen, men veier likevel mer. Begge er slanke. Men 7åringen er bygd som en okse mens 10åringen er bygd som en gaselle. Anonymkode: c343d...a89 1 1
sfj85 Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 Min 9 åring veier det samme, er nok ca like lang også, er helt normal i kroppsfasong.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): er det ikke tidlig å komme i puberteren? Anonymkode: 07ef4...4b5 Jo, det er i grunn det. Men normalt. Anonymkode: 401eb...270
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #10 Skrevet 25. august 2022 Hvor langt man har kommet i puberteten har mye å si. Min datter er 12,5 år og veier 40 kg (160 cm) og har ikke kommet så langt i puberteten (minimal brystvekst/hår osv) Når vi ser henne bare hjemme så ser hun helt vanlig ut før hun kommer ut blant venner og plutselig ser veldig tynn ut. Det er lett å se seg blind. I tillegg så har vi alle ulike former. Datterens storebror har siden han var et halvt år vært på rundt 95 percentil på høyde og vekt, så han har helt annen kroppsform. Kroppen endrer seg mye i puberteten, og så lenge vekten ikke øker veldig mye fortere enn høyden så ville jeg ikke vært mer bekymret om f.eks hun hadde stor mage, om hun ikke er aktiv/kan løpe bra osv. Anonymkode: b8d59...89b
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 I den alderen de kommer i puberteten så er det mye som skjer og kroppen endrer seg. Plutselig strekker de seg veldig og plutselig får de noen kilo ekstra. Min akkurat tiåring er 31 kilo og 142 cm. De fleste jentene i klassen er høyere og nok også tyngre. Anonymkode: 050c6...2ae
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): er det ikke tidlig å komme i puberteren? Anonymkode: 07ef4...4b5 Nei. Anonymkode: fb9fd...6d5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #13 Skrevet 25. august 2022 Høres ut som en normal høyde-vekt-ratio. Min datter på snart 11 har de samme målene, og er slank. Akkurat «vokst seg ut av» tynn, hun var litt undervektig da hun var yngre. Anonymkode: 0f66c...ce2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #14 Skrevet 26. august 2022 Jeg hadde pakket vekk vekten. Det er ingen grunn til å veie seg. Dersom hun hadde vært for tykk, så hadde dere sett det. Normalt kosthold og snop på lørdagen er best uansett. Anonymkode: 95474...179 4
Bacteria Skrevet 26. august 2022 #15 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nei. Anonymkode: fb9fd...6d5 Jo. Det er uvanlig å komme i puberteten når man er 9. Det skjer, men er ikke normen.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #16 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei. Anonymkode: fb9fd...6d5 Jo, det er uvanlig, men innenfor normalen medisinsk sett. Min 9-åring er 28 kilo, men er bare 134. Muskuløs tett plugg med synlig magemuskler, så tyngre enn man skulle tro. Venninnen som også er 9 er 43 kilo, veldig høy (vet ikke høyde - vet vekt siden de konkurrerer i bryting ) Anonymkode: c7dd8...60b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #17 Skrevet 26. august 2022 Min datter startet å komme i puberteten før hun var 9år.. nå er hun 140cm, 34kg og har pupper og hår på tissen 😅😅 og 10år gammel! Anonymkode: ee366...6e2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #18 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min datter startet å komme i puberteten før hun var 9år.. nå er hun 140cm, 34kg og har pupper og hår på tissen 😅😅 og 10år gammel! Anonymkode: ee366...6e2 Jeg fikk mensen da jeg nettopp hadde blitt 10, så det skjer det å. Pupper begynte utvikle seg da jeg var 7 😅 Er klart vekten også blir høyere enn "normalt" for alderen når kroppen utvikles raskere, men man må jo se det i sammenheng med høyde og andre faktorer. Anonymkode: 04963...d71
Villafina Skrevet 26. august 2022 #19 Skrevet 26. august 2022 Bacteria skrev (13 timer siden): Jo. Det er uvanlig å komme i puberteten når man er 9. Det skjer, men er ikke normen. Helt feil. Det er ganske normalt at det starter i 9-årsalderen.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #20 Skrevet 26. august 2022 Gutt her 22 kg Anonymkode: 087ec...3a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå