Gå til innhold

Overvektige hunder, er det greit å påpeke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er interessant hvor forskjellig folk tenker om hund og overvekt. Har selv mynde og der jeg synes hun er passe synes andre hun er mager, og når hun etter min mening har litt for mye synes folk hun ser vanlig ut. Myndene er nok ekstreme da, der synes det jo veldig fort om de har for mye.

Så noe handler kanskje om ulikt blikk? At folk kan se på den samme hunden og noen synes den er tjukk mens andre synes den er helt fin.

Men er det innafor å kommentere? Folk tar seg vel ofte nær av å få kommentarer om at bikkja er tjukk.

Anonymkode: c4e08...a01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal man kommentere at en hund er tynn eller tykk? Eierne vet det sikkert fra før, så du vil ikke komme med nyttig info til dem. Kommentar er derfor unødvendig. 

Anonymkode: b0e6b...4e6

• Liker 6
Skrevet

Tjukk hund = tjukk i hue

Er så enkelt å holde en hund tynn at man må være retard om den er feit.

Anonymkode: e6d9c...89d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Som I "hei du fremmede, jeg synes bikkja di er for tjukk"?

Anonymkode: d572d...89a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal man kommentere at en hund er tynn eller tykk? Eierne vet det sikkert fra før, så du vil ikke komme med nyttig info til dem. Kommentar er derfor unødvendig. 

Anonymkode: b0e6b...4e6

Ja, det er mulig de vet det selv, men hvis man er så vant til å se tjukke bikkjer så forandres kanskje hva man tenker på som innafor? Og at man kan tenke at hunden er normalvektig når den egentlig er overvektig.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som I "hei du fremmede, jeg synes bikkja di er for tjukk"?

Anonymkode: d572d...89a

Kanskje? Jeg vet ikke, jeg har aldri kommentert det selv. Men jeg registrerer at det er en del som har meninger om andres hunder. Influensere og kjendiser sine hunder, for eksempel.

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Ser ikke poenget i å kommentere det.

Skrevet

Jeg mener det går på dyrevelferd, og at man kan si ifra. En trenger jo ikke gjøre det på en ufin måte. Det er lov å bli fornærmet og, men man må sette hundens vel og ve foran egne følelser. Kan være vanskelig å slanke hund, føles jo gjerne helt feil å ikke dele litt 💛 

Anonymkode: 53ed4...e8e

• Liker 2
Skrevet

Jepp pleier å si ifra

Anonymkode: 2b468...dcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes det er interessant hvor forskjellig folk tenker om hund og overvekt. Har selv mynde og der jeg synes hun er passe synes andre hun er mager, og når hun etter min mening har litt for mye synes folk hun ser vanlig ut. Myndene er nok ekstreme da, der synes det jo veldig fort om de har for mye.

Så noe handler kanskje om ulikt blikk? At folk kan se på den samme hunden og noen synes den er tjukk mens andre synes den er helt fin.

Men er det innafor å kommentere? Folk tar seg vel ofte nær av å få kommentarer om at bikkja er tjukk.

Jeg orker ikke å bry meg om noen kommenterer at de synes at mine hunder er tynne bare fordi de er normalvektige, men jeg gidder ikke å påpeke andre folk sine hunder sin vekt heller, med mindre de spør meg hva jeg tenker. Stort sett gjør det ikke noe fra eller til uansett fordi folk ikke er åpen for å høre det og/eller de blir fornærmet/sur. Ser ihvertfall det er trenden på div diskusjoner på fb osv. Selv når folk spør om andre sine meninger så blir de jo fornærmet om meningene ikke passet med deres egen oppfatning, selv om man bare holder seg til fakta og ikke dømmer vekten..😂🙈 har heldigvis ingen i omgangskretsen med hunder som er så feite at det er vondt å se på så da får det bare være.

Skrevet
Crazydoglady skrev (Akkurat nå):

Jeg orker ikke å bry meg om noen kommenterer at de synes at mine hunder er tynne bare fordi de er normalvektige, men jeg gidder ikke å påpeke andre folk sine hunder sin vekt heller, med mindre de spør meg hva jeg tenker. Stort sett gjør det ikke noe fra eller til uansett fordi folk ikke er åpen for å høre det og/eller de blir fornærmet/sur. Ser ihvertfall det er trenden på div diskusjoner på fb osv. Selv når folk spør om andre sine meninger så blir de jo fornærmet om meningene ikke passet med deres egen oppfatning, selv om man bare holder seg til fakta og ikke dømmer vekten..😂🙈 har heldigvis ingen i omgangskretsen med hunder som er så feite at det er vondt å se på så da får det bare være.

Ja det er sant, kunne kanskje formulert overskriften som "er det greit å påpeke hundens vekt?", for det har hendt mange ganger at folk har kommentert at min normalvektige mynde er tynn.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja det er sant, kunne kanskje formulert overskriften som "er det greit å påpeke hundens vekt?", for det har hendt mange ganger at folk har kommentert at min normalvektige mynde er tynn.

Nei jeg skjønte hva du mente. Folk tar det jo generelt ikke bra så da vil jeg jo kanskje si nei, Ikke greit, på generelt grunnlag. Hunden bryr seg jo ikke uansett så det blir jo liksom ikke det samme som å kommentere vekt til folk, men Ja, nei. Jeg bryr meg ikke så hardt, og jeg vet jo at det oftest kommer fra folk som ikke har peiling på hva de snakker om, gjerne med en overvektig hund på slep selv. Og uansett så er det jo ikke personlig. Men det er jo unødvendig og som regel best å la være. Spesielt om man kommenterer på ett negativt/nedlatende sett og atpåtil ikke egentlig har peiling på hva man snakker om🙈

Endret av Crazydoglady
Skrevet

Jeg nøler ikke med å kommentere vektoppgang eller underernæring på hunder til folk jeg kjenner, og har aldri opplevd noen har blitt fornærmet av det. Min egen hund skal ikke bli mange grammene for stor eller liten heller før jeg får høre det.

Jeg synes det kan være kjekt med en pekepinne fra andre spesielt hva gjelder vektoppgang, for et par ganger har det skjedd så gradvis at jeg ikke helt oppfattet det selv. Lett for å bli litt for tynn på sommeren og litt mye ekstra på vinteren da jeg glemmer å justere fórmengde etter aktivitetsnivå 😅

Skrevet
Anonymbruker*** skrev (50 minutter siden):

Jeg nøler ikke med å kommentere vektoppgang eller underernæring på hunder til folk jeg kjenner, og har aldri opplevd noen har blitt fornærmet av det. Min egen hund skal ikke bli mange grammene for stor eller liten heller før jeg får høre det.

Jeg synes det kan være kjekt med en pekepinne fra andre spesielt hva gjelder vektoppgang, for et par ganger har det skjedd så gradvis at jeg ikke helt oppfattet det selv. Lett for å bli litt for tynn på sommeren og litt mye ekstra på vinteren da jeg glemmer å justere fórmengde etter aktivitetsnivå 😅

Samme her. Tispa fikk plutselig en vektoppgang rett etter første løpetid til tross for at hun fikk samme mengde for som tidligere. Ei venninne kommenterte at "du, hun begynner å bli ganske rundt rundt kantene nå", og det var bare flott, for vektoppgangen var så uventet at jeg så det kanskje ikke helt selv. Viste seg at tispa lagret alt hun tok inn for et innbilt svangerskap, så da ble jeg obs på at hun måtte få mindre mat/mer fysisk aktivitet ved neste løpetid.

På samme måte har jeg påpekt vekten til mine venners hunder, enten de ligger litt over eller under hva de bør gjøre. Tenker at det er helt greit. Man kan jo lett se seg blind på noe man ser hver dag. 

Med fremmede/bekjente bør man kanskje være litt mer vag. Gi hunden en skikkelig godt skratch og si f.eks "ååh, for en søt liten bolle du var da" eller "blir vel godt å komme hjem til kveldsmat, få litt kjøtt på beina" 😅

Anonymkode: fe357...4e5

• Liker 4
Skrevet

Hvis du har mynde vet du vel hvor lite interessant sånne kommentarer fra folk uten innsikt i rasen er? Jeg har hatt mynde selv, og ble grundig lei av tilfeldige besserwissere som beskyldte meg for å sultefore hunden min på annehvert gatehjørne. Jeg ville bare kommentert sånne ting dersom det er en rase jeg har kompetanse på, og jeg kjenner eieren godt, evt at de spør om min mening. Er også veldig obs og har godt blikk for vektendringer hos egne dyr, og spør dyrlegen dersom jeg er usikker. 

Anonymkode: 77a9b...522

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sier aldri noe, men tisper som jeg ser er gravide kan jeg si er i god hold.

Har selv arvet kraftig overvektige hunder, hvor jeg må starte de på slankekur med en gang. Newsflash Jeg vet bikkja er feit, Sherlock, så jeg jobber med å slanke den. 

Skrevet

Det er frekt å si fra. Skulle du sagt til en mor eller far at ungen deres er feit? 

Anonymkode: 01873...280

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tjukk hund = tjukk i hue

Er så enkelt å holde en hund tynn at man må være retard om den er feit.

Anonymkode: e6d9c...89d

De hundene jeg har arvet som har vært overvektige har gjerne hatt eiere som pga sin egen livsstilsendring har gitt hunden litt for mye kos.

Ikke for å være slem men for på en måte trøste hunden for deres fravær (mentalt/fysisk)

Har selv hatt normalvektige labradorer som andre har trodd jeg ikke ga korrekt mengde mat

Skrevet

Har prøvd. Ble tatt ille opp. Bikkja er like feit og mates fremdeles med middagsrester 🙈

Anonymkode: ac28d...d71

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal man påpeke andres hunders vekt? Hvis du ikke kjenner hunden har du overhode ingen idè om hvorfor den er overvektig. Kanskje den til og med har gått ned i vekt og er på slankekur?
Jeg har selv hatt flere hunder samtidig der 1 var overvektig grunnet sykdom og alder. Jeg skjønte jo selv at den var overvektig.

Jeg synes det ville vært frekt og utrolig besservisser å kommentere på sånt hvis du ikke kjenner hundeeier godt! Antagelig får en motsatt effekt av sånne kommentarer (selvfølgelig). 

Bare av nysgjerrighet lurer jeg på om TS føler det samme besservisserbehovet med å fortelle folk at de er overvektige også? Eller at røyking og sukker er usunt?

Anonymkode: 06851...94a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...