Gjest hmmmmmm Skrevet 24. november 2005 #1 Skrevet 24. november 2005 Har en genser her jeg liker godt som jeg aldri har brukt. hadde tenkt å vaske den slik at den krymper litt. den skal vaskes på 30 grader. kan jeg ta den på 40?
Malama Skrevet 24. november 2005 #3 Skrevet 24. november 2005 Nåja, jeg har da krympa t-kjorter av ren bomull, (ikke egentlig fordi jeg hadde lyst da, men jeg har krympa dem i tørketrommel. Ufrivillig) Flere ting enn ull kan krympe pga varme. Du kan jo prøve å krympe den, men det avhenger litt av hva den er laget av.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #4 Skrevet 24. november 2005 Obs! Krymping i vaskemaskin er risikabelt, selv om det er ull eller bomull kan det bli helbom. Jeg vasket en ullgenser som var tre str for stor, bare ti grader over anbefalt vasketemp og den krympet til barnestr, mao den ble veldig liten...
Malama Skrevet 24. november 2005 #5 Skrevet 24. november 2005 Jepp, særlig med ull er det risiko for barnestørrelse. En annen ting er at det kan være andr ting enn krymping som gjør at de ikke skal vaskes på mer enn 30 grader, kan rett og slet bli ødelagt (programmer på 30 grader er somregel meget forsiktige, type ullvaske/håndvaskmens de mer vanlige "koke/kulør 40 grader" er litt mer hardfør, kan rett og slett være derfor det skal ha 30 grader også. Da riskierer du at den ikke blir mindre, men mindre pen...
Frida Frosk Skrevet 24. november 2005 #6 Skrevet 24. november 2005 Flere ting enn ull kan krympe pga varme. ← En liten digresjon, men det er ikke avrmen som gjør at ull krymper. Det er den mekanisk behandlingen som gjør at fibrene filter seg sammen.
Gjest Gjest_Katrine_* Skrevet 25. november 2005 #7 Skrevet 25. november 2005 Det er ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg ville brukt den med et tykt belte rundt livvidden. Det er lekkert !
Malama Skrevet 25. november 2005 #8 Skrevet 25. november 2005 En liten digresjon, men det er ikke avrmen som gjør at ull krymper. Det er den mekanisk behandlingen som gjør at fibrene filter seg sammen. ← Ja.... sorry... altså... jeg mente "mer enn ull som kan krympe i vaskemaskina" som jeg først skrev, men så kom jeg på at de krymper i trommelen også (jepp, ullsokken som forvilla seg inn der kom ut igjen litt mindre ja...) så skulle jeg omforulere, også ble det feil.. Jaja, "mer enn ull som kan krympe på vaskerommet" da
En som vet Skrevet 25. november 2005 #9 Skrevet 25. november 2005 Er litt risikabelt det der! Har ufrivillig krympet teskjorter og gensre, og det er ikke alltid de har den samme fasongen etterpå... Noen ganger blir de bare kortere, ikke smalere osv...
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2005 #10 Skrevet 25. november 2005 Ting som krymper (enten med vilje eller uhell) hos meg har en tendens til å få misfasong. Som oftest blir topper korte og vide. Ikke så lekkert.
Malama Skrevet 25. november 2005 #11 Skrevet 25. november 2005 Mine blir bare korte... Har en del t-skjorter som ufrivillig har fptt en ekstra tur de ikke har tålt, og som derfor slutter midt på magen, og rett og slett bare kan brukes under ei jakke som er lukket ederst eller noe (kan ikke rusle rundt på jobb med bar mage midt på vinteren i alle fall... kunne visst ikke det om sommeren heller, fikk litt skjeve blikk) Krymping er risikabelt ja... Man, om det uansett ikke brukes, så har man ikke så mye å tapepå det? Evt, gi den bort, eller ja, bruke den med belte eller noe om den egner seg til det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå