AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Jeg leier for tiden ei leilighet, men skal heldigvis flytte ut i midten av september. Utleier har lovet å fikse flere ulike ting i løpet av året jeg har leid, men ingenting er gjort. Kan jeg da nekte å betale leie for de 14 dagene i september? Jeg har allerede betalt for august, og har betalt punktlig hver måned, men mest i frykt for å stå på bar bakke. Nå skal jeg jo uansett flytte, og vurderer å bare gi faen i resterende leie. Men vet ikke om jeg egentlig kan? Kan utleier melde meg/kreve inn pengene ved hjelp av andre f.eks? Anonymkode: fc7e9...ff1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Klart kan du nekte. Ingen som stopper deg. Anonymkode: ebbdd...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 Hvis du skal holde tilbake leie så må det gjøres etter boken, summen du holder tilbake må stå i stil med mangelen på boligen og pengene må også settes inn på en egen konto. Utleier må varsles skriftlig og om dere ikke blir enige så havner saken hos husleietvistutvalget eller konfliktrådet. Har du derimot betalt depositum direkte til utleier og ikke på korrekt depositumkonto så regnes "depositumet" som forskudd på husleie, det betyr at hvis du har betalt depositum tilsvarende en husleie så trenger du ikke å betale husleie den siste måneden. Anonymkode: f21d2...8a7 1
Gjest fransine Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du skal holde tilbake leie så må det gjøres etter boken, summen du holder tilbake må stå i stil med mangelen på boligen og pengene må også settes inn på en egen konto. Utleier må varsles skriftlig og om dere ikke blir enige så havner saken hos husleietvistutvalget eller konfliktrådet. Har du derimot betalt depositum direkte til utleier og ikke på korrekt depositumkonto så regnes "depositumet" som forskudd på husleie, det betyr at hvis du har betalt depositum tilsvarende en husleie så trenger du ikke å betale husleie den siste måneden. Anonymkode: f21d2...8a7 Dette gjorde jeg den gang jeg hadde en pyton utleier. Det ble trusler osv men utleieren kunne ikke gjøre noe med saken. Godt å få avsluttet det leieforholdet.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 Det er litt sent å reagere nå! Du har bodd der et år. Høres mer ut som om du vil slippe å betale leie de siste ukene. Anonymkode: c7dbb...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Ja, huseier kan kreve inn husleie via inkasso eller namsmannen om du ikke betaler for de siste 14. dagene. Anonymkode: 7398a...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er litt sent å reagere nå! Du har bodd der et år. Høres mer ut som om du vil slippe å betale leie de siste ukene. Anonymkode: c7dbb...4c0 Hvis du leser HI så ser du hvorfor jeg ikke har gjort noe tidligere. Selvsagt vil jeg slippe å betale, det er jo poenget med å ikke betale😅 Men ser det er ulike svar her, får bare vente og se hva utleier ev. gjør. Betaler mer enn gjerne ekstra i ev. saksomkostninger, bare utleier får litt merarbeid på kjøpet. Anonymkode: fc7e9...ff1
Gjest fransine Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja, huseier kan kreve inn husleie via inkasso eller namsmannen om du ikke betaler for de siste 14. dagene. Anonymkode: 7398a...b5d Nei det kan han ikke sånn i første omgang. Først må det avgjøres at huseier har krav mot leietaker. Og det er slett ikke sikkert at han har hvis han har mottatt irregulært depositum eller ikke oppfylt vedlikeholdsplikten sin. Deretter må utleier melde inn sak enten i forliksrådet eller i husleietvistutvalget... Etter en avgjørelse der kan utleier ta kontakt med namnsmann hvis pengene ikke blir innbetalt.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #10 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg leier for tiden ei leilighet, men skal heldigvis flytte ut i midten av september. Utleier har lovet å fikse flere ulike ting i løpet av året jeg har leid, men ingenting er gjort. Kan jeg da nekte å betale leie for de 14 dagene i september? Jeg har allerede betalt for august, og har betalt punktlig hver måned, men mest i frykt for å stå på bar bakke. Nå skal jeg jo uansett flytte, og vurderer å bare gi faen i resterende leie. Men vet ikke om jeg egentlig kan? Kan utleier melde meg/kreve inn pengene ved hjelp av andre f.eks? Anonymkode: fc7e9...ff1 Da trekker han nok bare restbeløpet fra depositumet. Ihvertfall hvis dere ikke har blitt enige om at du ikke skal betale for de siste 14 dagene. Anonymkode: 3ade7...5a1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #11 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Da trekker han nok bare restbeløpet fra depositumet. Ihvertfall hvis dere ikke har blitt enige om at du ikke skal betale for de siste 14 dagene. Anonymkode: 3ade7...5a1 Haha man kan ikke bare trekke penger fra depositumet..... Anonymkode: af4c6...f7b
Gjest fransine Skrevet 26. august 2022 #12 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Haha man kan ikke bare trekke penger fra depositumet..... Anonymkode: af4c6...f7b Mange utleiere som driver ulovlig med irregulært depositum, da har utleier fått penger rett inn på egen konto, og kan trekke det han vil. Det er selvsagt ulovlig, men ikke alle leietakere som er klar over dette, og vanskelig å få gjort noe med hvis man ikke tar saken til husleietvistutvalget eller forliksrådet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå