Gå til innhold

Skal du investere i solceller på huset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil det egentlig lønne seg, men tanke på kostnaden?

Anonymkode: 1e7fb...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer ikke til å lønne seg. Uansett har vi ikke mulighet. da vi bor i verneverdig hus.

Anonymkode: c16b9...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg ikke. Dessuten hvis alle hadde gjort det, så ville de satt høye avgifter på solcellepanelene.

Anonymkode: d5973...e1e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å få det gjort neste år, men om det blir gjort er vel heller tvilsomt. Veldig kostbart utfra de beregeningene jeg har gjort her.

Anonymkode: a30d1...c6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt råd til det, så ja. Enker det svarer seg i lengden.

Anonymkode: 78b36...a31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bor i Bergen.

Så - nei. 

Anonymkode: 0d96a...f9f

Samme her.

Hadde sikkert ikke fått lov heller, pga fasadeendring osv.

Anonymkode: cd7e8...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt, men med dagens strømpriser så er et anlegg betalt ned i løp av 5-6 år i gjennomsnitt, før så var det snakk om 20-30 år før det ble lønnsomt, som også er levetiden på panelene, så med dagens kriterier, så har du 15-20 med gratis strøm store deler av døgnet, så det vil nok lønne seg, gitt at du har gode solforhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (53 minutter siden):

Alt er relativt, men med dagens strømpriser så er et anlegg betalt ned i løp av 5-6 år i gjennomsnitt, før så var det snakk om 20-30 år før det ble lønnsomt, som også er levetiden på panelene, så med dagens kriterier, så har du 15-20 med gratis strøm store deler av døgnet, så det vil nok lønne seg, gitt at du har gode solforhold.

Men tror vi at strømprisene holder seg så høye så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men tror vi at strømprisene holder seg så høye så lenge?

Det er det vel ingen som vet, men jeg tror fornuftige strømpriser slik vi har vært vant til ikke kommer tilbake.

Endret av K.B.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det regnet 19 av dagene i juli, så frister det lite å invistere i solceller her.

Anonymkode: a3f61...66f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler. Bor i Trøndelag hvor det pissregner store deler av sommeren. Og huset vårt står ganske dårlig plassert i forhold til sol/himmelretninger, så vi vil ikke få særlig god effekt. 

Anonymkode: 991db...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt at de moderne solcelle panelene trenger det ikke være solskinn for at de skal lades. Holder med dagslys. Noen som vet?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen vil, men kan dette virkelig være lønnsomt i et land neste uten sol🤔 Hva om vinteren når vi heller ikke har dagslys omtrent (bor nordover).

Anonymkode: 29527...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte det da jeg kjøpte et hus fra 1950 som jeg pusset opp, men synes det ser så stygt ut... Skulle jeg hatt solcelle på taket hadde jeg valgt solcelletakstein. Huset mitt har skifertak, så det varer jo ca evig så jeg hiver ikke av skiferen for å legge solcelletakstein.

Men hadde jeg bygget hus nå eller måttet bytte ut taket, så hadde jeg gått for solcelletakstein.

Anonymkode: 3dad1...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lyst på solcelletakstein, kjempefint! Har plater blandet med asbest og skifer nå og de har stått i 80 år og er like fine, så kommer nok ikke til å bytte med det første.

Anonymkode: 55bcf...c36

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke penger på solceller istedenfor å investere samme beløp på et globalt indeksfond er ingen god deal - iallefall ikke sett historisk. Om man tenker at man skal ha solcellene i 20 år så er pris på strøm et selvsagt kriterie, men samtidig om du lar 150 000kr stå i et indeksfond i 20 år så vil man gjerne kunne forvente at man har 460 000 om 20 år.

Man må altså spare 460 000/20 = 23 000kr pr år i strømutgifter før en 150 000 kroners installasjon av solceller lønner seg. (Altså besparelse bare på selve strømprisen, ikke på fastbeløp som man uansett må betale)

Mulig prisene blir så høye at det skriver seg hjem, men det virker fortsatt lite sannsynlig.

Anonymkode: e7a2b...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner folk som har det (innlandet) og pga snø/is er det null effekt fra ca okt-mars. Og så er det ganske bra mai-aug (da du ikke trenger så mye).

Tviler på at det lønner seg. Koster fort minst 150.000,- og inverter holder neppe mer enn 10 år. Lønner seg kanskje mer for nestemann som kjøper huset.

Anonymkode: 0d68d...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...