Sommer2464 Skrevet 25. august 2022 #1 Del Skrevet 25. august 2022 Uten å kunne noe om kristendommens historie kan man ganske lite om vestlig historie. Så til dere ateister som ikke synes vi trenger å vite så mye om kristendommen sier jeg bare som Rolv Wesenlund man Kan ikke en gang løse kryssord uten å vite noe om kristendommen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Del Skrevet 25. august 2022 Da jeg studerte litteraturvitenskap var jeg uendelig takknemlig for bibelhistoriene jeg hadde lært på søndagsskolen. De poppet jo opp på annenhver bokside. Hørte et morsomt program på radioen for noen dager siden: NRK/Kompass: Bibelen. Anonymkode: 61f28...c38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 25. august 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Da jeg studerte litteraturvitenskap var jeg uendelig takknemlig for bibelhistoriene jeg hadde lært på søndagsskolen. De poppet jo opp på annenhver bokside. Hørte et morsomt program på radioen for noen dager siden: NRK/Kompass: Bibelen. Anonymkode: 61f28...c38 Takk det skal jeg høre på👍 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4 Del Skrevet 25. august 2022 Lenge siden du satt i et klasserom eller? ( K) RLE har fortsatt hovedfokus på bibelen / kristendommen , men da følgelig med fokus på hvor religionen stammer fra , utbredelsen i verden, kristningen av Norge ( inkl drapet på samene / læstianerene) Samt å studere de viktigste karakterene i bibelen, forskjellen på gamle/ nye testamentet .og senere hvordan religionen forgrenet seg ut til dags dato. Kosehistorier om Jonas og hvalen og Jesus kurerer den spedalske hører søndagsskolen til . Anonymkode: e9c71...977 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 25. august 2022 Forfatter #5 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Lenge siden du satt i et klasserom eller? ( K) RLE har fortsatt hovedfokus på bibelen / kristendommen , men da følgelig med fokus på hvor religionen stammer fra , utbredelsen i verden, kristningen av Norge ( inkl drapet på samene / læstianerene) Samt å studere de viktigste karakterene i bibelen, forskjellen på gamle/ nye testamentet .og senere hvordan religionen forgrenet seg ut til dags dato. Kosehistorier om Jonas og hvalen og Jesus kurerer den spedalske hører søndagsskolen til . Anonymkode: e9c71...977 Nei det er ikke det men ser at noen ateister protesterer mot at vi skal lære om kristendommen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 25. august 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lenge siden du satt i et klasserom eller? ( K) RLE har fortsatt hovedfokus på bibelen / kristendommen , men da følgelig med fokus på hvor religionen stammer fra , utbredelsen i verden, kristningen av Norge ( inkl drapet på samene / læstianerene) Samt å studere de viktigste karakterene i bibelen, forskjellen på gamle/ nye testamentet .og senere hvordan religionen forgrenet seg ut til dags dato. Kosehistorier om Jonas og hvalen og Jesus kurerer den spedalske hører søndagsskolen til . Anonymkode: e9c71...977 Drapet på læstadianere er ikke noe verre enn at de engelske puritanerne måtte flytte til amerika for å praktisere religionen fritt å der måtte alle være puritanere. På samme møtte når læstadianerne ikke lenger var forfulgt ble ikke-læstadianere nærmest utstøtt på steder med flertall av læstadianere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 25. august 2022 #7 Del Skrevet 25. august 2022 Det holder vell lenge å lære historie. Historiske hendelser er historiske hendelser samme hva som ligger bak. 🤷 krl timene på skolen var 98% bortkastet, og det vi trenger å vite kunne vært dekt i historietimene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #8 Del Skrevet 25. august 2022 Sommer2464 skrev (1 time siden): Uten å kunne noe om kristendommens historie kan man ganske lite om vestlig historie. Så til dere ateister som ikke synes vi trenger å vite så mye om kristendommen sier jeg bare som Rolv Wesenlund man Kan ikke en gang løse kryssord uten å vite noe om kristendommen. Man kan da være ateist eller agnostiker og samtidig ha kunnskap om kristendommen? Anonymkode: cbb2b...215 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #9 Del Skrevet 25. august 2022 Crazydoglady skrev (5 minutter siden): Det holder vell lenge å lære historie. Historiske hendelser er historiske hendelser samme hva som ligger bak. 🤷 krl timene på skolen var 98% bortkastet, og det vi trenger å vite kunne vært dekt i historietimene. Historie, fiksjon opp til øyet som ser. Det jeg synes er interessant er at mange stoler blindt på historier som har gått fra person til person verbalt før det er blitt skrevet ned. Mye fiskeskrøner i den boken der. Anonymkode: cbb2b...215 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #10 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan da være ateist eller agnostiker og samtidig ha kunnskap om kristendommen? Anonymkode: cbb2b...215 Ja, selvsagt! Heldigvis for det! Anonymkode: 61f28...c38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 25. august 2022 Forfatter #11 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan da være ateist eller agnostiker og samtidig ha kunnskap om kristendommen? Anonymkode: cbb2b...215 Har ikke benektet dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 25. august 2022 #12 Del Skrevet 25. august 2022 Jeg fucker med Jesus. Men Bibelen har jeg ikke lest så mye av, har på den andre siden lest Quranen minst 5 ganger og resisterer noen av dens vers daglig selv om jeg ikke identifiserer meg med noe religion (men er religiøs, i den sanne og ekte måten Bøken er en Sann hellig skrift; å lese eller høre eller resitere den bringer ekte og direkte spirituelle opplevelser, og den er anerkjent av Gud, jeg vet, siden jeg snakker med Gud hele tiden 😉 Jeg har ingen tvil om at Quranen er åpenbart av Gud eller noen av Hans "message-bringers". Har fortsatt sterkt tvil om at alt lest i bøka er fra Gud, men MYE av det er total Sannhet. #SmokeDemonsEveryday Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #13 Del Skrevet 26. august 2022 Sommer2464 skrev (17 timer siden): Uten å kunne noe om kristendommens historie kan man ganske lite om vestlig historie. Så til dere ateister som ikke synes vi trenger å vite så mye om kristendommen sier jeg bare som Rolv Wesenlund man Kan ikke en gang løse kryssord uten å vite noe om kristendommen. Helt enig. Det er mye feil kunnskap om kristendommen. Det går folk rundt og tror at kristne flest ikke tror på evolusjon, at jorden ble skapt på 6 dager og at den er 6000 år gammel! Noen fundamentalister tror nok det, men det overveldende flertall av norske kristne forholder seg til forskning og vitenskap som alle andre. Før århundreskiftet var aldri de eksemplene overfor et tema. Vi får skylde på skoleverket. Før fikk vi en langt bedre innføring i kristendom på skolen. Nå er det tydeligvis alt for dårlig. Anonymkode: ca9c1...d6b 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guppy88 Skrevet 26. august 2022 #14 Del Skrevet 26. august 2022 Jeg er ateist og kan mer om kristendommen enn veldig mange kristne. Kjenner ingen ateister som mener at vi ikke skal lære om religion på skolen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 26. august 2022 #15 Del Skrevet 26. august 2022 En annen grun 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er mye feil kunnskap om kristendommen. Det går folk rundt og tror at kristne flest ikke tror på evolusjon, at jorden ble skapt på 6 dager og at den er 6000 år gammel! Noen fundamentalister tror nok det, men det overveldende flertall av norske kristne forholder seg til forskning og vitenskap som alle andre. Anonymkode: ca9c1...d6b Der jeg bor går så å si alle kristne på sin egen kristne skole så det er ikke rart det er mange fordommer mot dette. Barna har knapt møtt noen som kaller seg kristne da de holder seg helt for seg selv og nesten ingen er med i idrettslaget ol. Barna lærer om kristendommen i skolen, men heldigvis ingen forkynnelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #16 Del Skrevet 26. august 2022 Kristin70 skrev (1 time siden): Der jeg bor går så å si alle kristne på sin egen kristne skole så det er ikke rart det er mange fordommer mot dette. Barna har knapt møtt noen som kaller seg kristne da de holder seg helt for seg selv og nesten ingen er med i idrettslaget ol. Det er selvfølgelig synd at de melder seg ut, men det høres ut som om de ikke på noen måte representerer "vanlige" kristne. Anonymkode: ca9c1...d6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 26. august 2022 #17 Del Skrevet 26. august 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er selvfølgelig synd at de melder seg ut, men det høres ut som om de ikke på noen måte representerer "vanlige" kristne. Anonymkode: ca9c1...d6b Jeg kjenner flere av foreldrene fra barndommen - det er snakk om helt "vanlige" kristne. De gikk selv på vanlig skole, men barna deres går bare på den kristne skolen. Det er alt fra frikirken til katolikker. Hvis kristne vil bli oppfattet som "vanlige" bør de i all fall bevege seg ut blant oss andre dødlige... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #18 Del Skrevet 26. august 2022 Kristin70 skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner flere av foreldrene fra barndommen - det er snakk om helt "vanlige" kristne. De gikk selv på vanlig skole, men barna deres går bare på den kristne skolen. Det er alt fra frikirken til katolikker. Hvis kristne vil bli oppfattet som "vanlige" bør de i all fall bevege seg ut blant oss andre dødlige... Heilt einig. Det er ein uting at barn blir segregert inn i eigne bobler der ein berre møter sine eigne. Dette gjeld både religiøse, politiske og alle typar bobler. Anonymkode: 61f28...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #19 Del Skrevet 26. august 2022 Kunnskap om kristendommen betyr heldigvis ikke at man må studere bibelen, diskusjon og opplysning rundt religion burde det vært mye mer av og da spesielt de negative sidene. Dessverre er det sånn at det er få som våger å diskutere sånt i media i disse dager, frykten stor for å krenke religiøse og da spesielt en gruppe som ofte reagerer med vold eller setter seg i offerposisjonen. Anonymkode: 6222a...99e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #20 Del Skrevet 26. august 2022 Jesus kommer snart tilbake så det er viktig at vi kjenner forhistorien så vi er forberedt. Anonymkode: e6e72...860 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå