Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser så mye blandet om det. Kunne tenkt meg å utdanne meg til noe høyere snart, men vet ikke hva jeg skal satse på. Det må være noe som er både nyttig og har noenlunde sikker fremtid. 
Kunne tenkt meg å lære mer om hva som avgjør verdien av en bolig og dey juridiske rundt det. Jeg er flink til å sette meg inn i ting og liker å finne informasjon så jeg kan gi best mulig opplysning om dette. 
Men noen ganger leser jeg om at noen velger å ikke bruke megler men yrket må da være der av en grunn. Virker som det mest vanlige er å bruke megler. Hva tjener en megler? Er det vanskelig å få jobb?

Anonymkode: 7368a...893

Skrevet

Jeg tror det kan være vanskelig å få jobb. Jeg har to venner som tok dette studiet, men etter skolen må de ha et års arbeidspraksis eller noe sånt for å bli sertifisert, og ingen av dem klarte å skaffe det. Så nå jobber de med noe helt annet, og har et dyrt studielån i bagasjen. 

Anonymkode: 76178...044

Skrevet

Hva med eiendomsutvikler studie eller eiendomsforvaltning? Du kan jobbe med eiendom uten å jobbe med direkte salg, som det en eiendomsmegler gjør. Du kan også ta juss og få lignende jobber. 

Anonymkode: 5a8fd...d19

Skrevet

Har vært en jævla opptur i den bransjen i mange år, men nå er nok festen over. Ville ikke ha utdannet meg der i dag nei.

Anonymkode: ec191...0fe

• Liker 2
Skrevet

Det korte svaret: Nei. Med mindre du virkelig brenner for dette og ikke kan tenke deg å jobbe med noe annet. 
Man blir ikke eiendomsmegler etter studiene, men må jobbe "under praksis" i to år som eiendomsmeglerfullmektig.
Dette er ikke så ille i seg selv, men det verste med dette yrket er at de fleste jobber provisjonsbasert. 
Det vil si at du får en sum etter at du har klart å selge en bolig. Jobber du for et eiendomsmeglerfirma, og ikke selvstendig, skal eiendomsmeglerfirmaet også ta sin del av denne kaka - slik at du ikke sitter igjen med så veldig mye. 
De aller færreste eiendomsmeglerfullmektiger får så mange eiendommer å selge at dette utgjør en solid/ god årslønn.

I tillegg må du huske på at det pumpes ut veldig mange eiendomsmeglere hvert år. Dette er en trend man har sett de siste årene, og som kan bekreftes gjennom et kjapt google-søk. Graden er lett å "kjøpe" på BI. Sier seg selv at det er kamp blant eiendomsmeglere og fullmektiger om å få selge de boligene som er ute til salgs. 

Jeg ville valgt noe annet. Kanskje jurist hvis du er interessert i juss? Et allsidig yrke med god lønn.

Anonymkode: d0ed6...01f

• Liker 1
Skrevet

Ville ikke studert som eiendomsmegler. Det er et yrke som er mettet av studenter. Yrket er også konkurransedrevet, og en del av lønnen skjer gjennom provisjon. Du må jobbe steinhardt for å danne deg en god profil, utøve salg, tjene inn mest mulig penger osv i et konkurransemiljø der det ikke holder å være bare "halvgod" i jobben sin. Meglere jobber også innenfor privat sektor, der man må yte maks hele tiden.

Virker som om at megleryrket innehar en del selvgode BI'ere og guttastemning. 

Studèr heller til et yrke med bedre fastlønnsavtaler med mulighet for jobb i det offentlige. 

Anonymkode: 44bea...b59

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Akkurat begynt på studiested med denne linjen, og jeg lurer faktisk veldig på hvordan 210 stk skal få jobb? (70 stk i kullet) og dette er jo bare et universitetet. Trenger vi virkelig så mange meglere? 
Tror jeg ville satset på noe annet, kanskje som nevnt eiendomsutvikling osv.

Skrevet

Det er mange ting som avgjør hvor godt du vil klare deg i dette yrket; kan nevne noen:

du må jobbe et sted du får god tilgang på folk som skal selge (leeds), altså noen som vil ha deg på befaring. Det er ikke alltid dette fordeles riktig mellom kontorer innen samme firma eller de som jobber på kontoret ditt. Det hjelper ikke om du er god på å close hvis du ikke får leeds.

Når du kommer deg hjem til folk må du være flink på å close avtale. Du må rett og slett være flink til å se og lese kundenes behov, kunne det tekniske og overbevise om at du er rett megler. 

Folk ringer hele tiden for å få gratis takst. De forstår ikke at det tar gjerne et besøk og tid å lage en ordentlig verdivurdering. Megleren skal altså kjøre hjem til deg, vurdere huset og sitte noen timer å lage vurderingen for at du skal få billigere lån. Verditakst og verdivurdering er så vidt jeg forstår to forskjellige ting. Det som er gratis er som regel et anslag hva du kan regne med å få for huset, mens banken vil ha en ordentlig vurdering når du skal øke boliglånet. Er det riktig at megleren skal gjøre dette gratis?

Jeg har en mann som har jobbet med dette i mange år, og selv om han har gode kontakter går det opp og ned. Det er et tøft yrke som ikke passer alle, du må være en selgertype og ha en sterk psyke. Det er en myte at meglere drikker sjampanje og lever det gode liv, de fleste sliter men de kan jo ikke klage offentlig da det vil være dårlig reklame for seg selv. Selv jobber jeg innen offentlige, og vil si at vi har en mye tryggere jobb med flere rettigheter og faktisk bedre lønn..

Anonymkode: 27d5e...78b

Skrevet

Ikke at jeg har greie på det her, men om tre år (når du evt er ferdig utdannet), så tror jeg kjøpefesten på boliger er forbi. Blir muligens en oppgang i salg nå som renta stiger (de som ikke klarer å beholde nåværende bolig), samtidig så blir det jo også færre som kan/vil kjøpe, eller bytte bolig. De som kan beholde boligen kommer nok til å tviholde på det de allerede har i tiden fremover. 

Anonymkode: 75a78...30a

Skrevet

Bli heller jurist og spesialiser deg i eiendom. Da kan du få mange av de samme jobbene, slipper å gå på privatskole (ikke at man må) og du er sikret andre jobber.

• Liker 1
Skrevet
Thjelp skrev (20 timer siden):

Akkurat begynt på studiested med denne linjen, og jeg lurer faktisk veldig på hvordan 210 stk skal få jobb? (70 stk i kullet) og dette er jo bare et universitetet. Trenger vi virkelig så mange meglere? 
Tror jeg ville satset på noe annet, kanskje som nevnt eiendomsutvikling osv.

Da jeg gikk på BI var det 500 stk (fordelt på flere klasser)som skulle bli eiendomsmeglere. Helt sykt.

Anonymkode: 6ab49...07e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 19.13):

Jeg tror det kan være vanskelig å få jobb. Jeg har to venner som tok dette studiet, men etter skolen må de ha et års arbeidspraksis eller noe sånt for å bli sertifisert, og ingen av dem klarte å skaffe det. Så nå jobber de med noe helt annet, og har et dyrt studielån i bagasjen. 

Anonymkode: 76178...044

Allerede fra første og andre studieår blir mange rekruttert til traineestillinger, de jobber da en del ved siden av studiet, og mange fortsetter som fullmektiger hos firmaet de har vært trainee hos. Det er vel to år som fullmektig etter studiene før de får tittel eiendomsmegler.

Jeg har et par venner som jobber som eiendomsmeglere, og de tjener veldig bra (men jobber mye). De tjente greit også i studietiden, og det er veldig praktisk å kunne jobbe med det du utdanner deg til, og kunne få input fra erfarne meglere mens du studerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...