Gå til innhold

Du som er servitør. Mest irriterende du opplever?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Maestro skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at du ikke jobber, men ser for meg at du ikke hører hjemme i den bransjen jeg har jobba i siden jeg var dritunge. 

Jeg har fagbrev i salgsfaget, og var hardt arbeidende. Alltid vært flink, kjempe flink med gjestene mine. 

Du er ei sur megge, jeg tar ikke til meg at du er en person som liker og gjøre dagen sur for andre. 

Takk for meg 😂

Ja, du er flink til å skryte av deg selv og trykke ned andre.

Drittunge er du tydeligvis enda.

Anonymkode: a8b48...28a

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja så sykt og. Uffa meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvordan skal vanlige folk bare kunne vite at det er en uting??? Da må jo restaurantene heller gi info om det på en eller annen måte. Folk går jo ikke bare rundt og "vet alt"... 

Dette med knipsing også som oppfattes som en fornærmelse (jeg klarer ikke forstå det, men......) Mange vet jo ikke at de er uhøflige engang, og hvis noen blir fornærmet på grunn av uvitenhet - ja, da synes jeg vi lever i en trist verden. 

Anonymkode: ed1ce...9e1

ALLE vet at man ikke knipser på folk. ÆRLIG talt. Tallerknene er jeg enig i og der er det ulike meninger. Og hvordan lærer man at det ikke er greit å knipse hvis man tilfeldigvis skulle vært tapt bak en låvedør? Jo, man tar imot beskjeden man får om at det ikke er greit å knipse, uten å bli fornærmet.

Anonymkode: 92c46...0d0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og faktisk ikke leve etter janteloven er no drit. 

Skrevet
Maestro skrev (Akkurat nå):

Ja så sykt og. Uffa meg. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan dere slutte å avspore?? 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle har råd til og tipse hver gang de er ute. Det er 10% av en helt valgfri sum. Når jeg hadde dårlig råd og sparte et par år  tilsvarte 10% tips 0 kr i året fordi jeg ikke gikk ut og spiste.

det er dyrt og spise ute ja.. nå, som en kan velge og ikke tipse og heller la andre gjester betale for serveringen, er det jo billigere. Nå får de ikke tak i servitører fordi ingen vil jobbe lenger fordi det er umulig og leve av. Uten tips må lønningene opp, og først må prisene opp. Det blir kunder som betaler for servicen til sist, om de da ønsker servering. 

når det den du siterte,, det er jo vanlig og evt klage underveis. Når du går uten og gi tips så blir vi stående og lure på hva som var galt, en må jo gi servitøren mulighet til og rette opp feilen. Når en da isteden roser. « jeg er kjempe fornøyd jeg, dette vil jeg ikke betale for» 😅 veldig rart. Aldri opplevd akkurat det selv. 

Anonymkode: a3d24...430

«Alle» har råd til det ja, men langt ifra alle har råd til å tipse ute.

Uavhengig av inntekt, syns jeg forventningen til tips er en uting. Ja, det er allerede dyrt å spise ute og ja, det blir nok dyrere.

Men det er mye bedre å få en sum på forhånd, så man vet hva man takker ja til. Tipsing blir det uansett ikke fra meg. Det har jeg lov til å velge bort.

Endret av Villfisker
Skrevet

Jobber ikke som servitør, men er i servicebransjen. Får ikke noe tips, og når folk har prøvd å gi meg det så blir jeg flau og sier at det ikke er noe jeg tar i mot. Jeg gjør bare jobben min. Klarer allikevel å være hyggelig med folk. 

Jeg går mye ut og spiser da. Og tipser alltid selv om jeg egentlig er i mot tips. Det skal kun gis om man er fornøyd. Kan man egentlig kalle det tips om det er obligatorisk? 

Spiser også mye ute i Frankrike. Der heter det fremdeles drikkepenger og beløpet de setter på betalingautomaten er det du har spist og drukket. Service inclus. 
Har du lyst til å gi drikkepenger skjer det med mynter på bordet. Slikt er jeg for. Der føler jeg det gir en mening å gi noe ekstra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hvordan skal vanlige folk bare kunne vite at det er en uting??? Da må jo restaurantene heller gi info om det på en eller annen måte. Folk går jo ikke bare rundt og "vet alt"... 

Dette med knipsing også som oppfattes som en fornærmelse (jeg klarer ikke forstå det, men......) Mange vet jo ikke at de er uhøflige engang, og hvis noen blir fornærmet på grunn av uvitenhet - ja, da synes jeg vi lever i en trist verden. 

Er en sivilisert nok til å bruke en restaurant/ være ute blant andre  mennesker i utgangspunktet så er en også sivilisert nok til å ikke knipse eller hoie eller bruke andre usivilerte språktyper! Du ønsker å påkalle oppmerksomhet til et annet voksent menneske, ikke et barn, ikke en hund, ikke en apekatt. Ønsker en god kundebehandling: vær en god kunde! 😊 Tristere verden en det lever vi faktisk ikke i, sivilisert og grei oppførsel bør kunne forventes av gjester og av de som jobber, men du kan ikke bruke "ugg ugg" språk og knipse med fingrene og forvente at det ikke på noen måte i en sivilisert verden ikke skal bli oppfattet som uhøflig..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Alle har råd til og tipse hver gang de er ute. Det er 10% av en helt valgfri sum. Når jeg hadde dårlig råd og sparte et par år  tilsvarte 10% tips 0 kr i året fordi jeg ikke gikk ut og spiste.

det er dyrt og spise ute ja.. nå, som en kan velge og ikke tipse og heller la andre gjester betale for serveringen, er det jo billigere. Nå får de ikke tak i servitører fordi ingen vil jobbe lenger fordi det er umulig og leve av. Uten tips må lønningene opp, og først må prisene opp. Det blir kunder som betaler for servicen til sist, om de da ønsker servering. 

når det den du siterte,, det er jo vanlig og evt klage underveis. Når du går uten og gi tips så blir vi stående og lure på hva som var galt, en må jo gi servitøren mulighet til og rette opp feilen. Når en da isteden roser. « jeg er kjempe fornøyd jeg, dette vil jeg ikke betale for» 😅 veldig rart. Aldri opplevd akkurat det selv. 

Men er det ikke vellkjent at lønningene burde gå opp, og arbeidsvilkårene generellt burde bedres? Servicebransjen har lenge drevet rådrift på sine ansatte, og det er vell hovedgrunnen til at de sliter med rekrutteringen.

Det hører ikke hjemme i norsk arbeidsliv at ansatte skal være avhengig av en så usikker inntekstkilde som tips tross alt er. Det er arbeidsgivers ansvar å gi sine ansatte en levelig lønn. Servicen burde være bakt inn i prisen, ikke noe kundene velger selv etter egen forgodtbefinnende og avhengig av hvor mye servitøren bukker i støvet og innsmigrer seg. Om det betyr færre serveringsteder kan holde åpne og prisene øker er det en pris verdt å betale for at ansatte i bransjen skal ha levelig, forutsigbar inntekt og verdige arbeidsforhold. 

Jeg jobbet en sesong på en kafe i Storbritannia hvor jeg fikk 90 kr timen, og satt likevell ikke pris på å motta tips fra kunden ment til meg personlig. Følelsen av å få betalt sånn på siden for å gjøre jobben min og være hyggelig og imøtekommende. Det fikk meg til å føle at hele interaksjonen ble mindre genuin. Smilet mitt kjøpt og betalt for liksom. Ekstratipset jeg fikk gikk fra lommen min og i fellespotten for egen selvfølelses skyld. Nei takk til tipskultur i Norge sier nå jeg. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2022 den 14.11):

- Folk med småunger som lar de løpe, skrike og/eller spille på nettbrett med lyd, og åpenbart forstyrre andre gjester. Her har jeg faktisk begynt å være meget streng. Løping kan til og med være farlig iom at servitører bærer varme tallerkner eller brett med masse glass. 

Anonymkode: aede3...d6a

Dette!

Skulle ønske flere var som deg og sa fra til gjestene om dette. Er så ufattelig irriterende å sitte ved siden av noen som lar ungene holde på med nettbrett/mobil med masse bråkete lyd når man er ute på restaurant/kafe. De kunne jo brukt headset for å unngå å plage andre folk. Føler ikke jeg som gjest kan gå bort og si noe, men skulle så inderlig ønske servitørene ba dem dempe lyden. 

Anonymkode: a03ed...d08

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sannhet med modifikasjoner. Når gjestene begynner å samle sammen når man begynner å rydde bordet, servitøren ber de høflig om å ikke gjøre det, de fortsetter. Servitøren forklarer at det er enklere for hn hvis de ikke gjør det, og gjestene nekter, og fortsetter.. det skjer faktisk, har opplevd det mange ganger. Jeg skjønner at det er godt ment.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det fornærmende når noen knipser? Forstår at man bør si takk, og ikke klå på noen - skulle bare mangle, men hva er galt med knipsing? Her er det noen en gang som har blitt fornærmet av det, også har det bare blitt en regel. For meg er dette så merkelig at jeg vet ikke hva..... Jeg har ofte vært på restaurant og prøvd å få kontakt med servitør fordi vi ønsker å betale. Veldig gøy å sitte der, bli oversett, og vite du ikke har lov til å vise tegn til at du skal gå eller ønsker mer å drikke etc.... (jeg knipser ikke, fordi jeg aldri hadde turt, men forstår likevel ikke problemet). 

Visste ikke om at det var en "regel" før jeg opplevde det selv jeg altså. Bare kjenner det oser respektløshet av det. Jeg har aldri knipset for å få noens oppmerksomhet, det fremstår som temmelig nedlatende. "Unnskyld?" er vanlig å si om man ikke får blikkontakt med servitøren.

Det er ikke så lett å forstå om man ikke har opplevd det selv, det kan jeg godt skjønne 🙂

Skrevet
Maestro skrev (6 timer siden):

Ja, så klart. Skal ikke være slik at den samme skal jobbe ekstra hver gang. Men når vi er 11-12 mann på en cafe, så skal denne mattematikken gå opp uten at en person jobber livet av seg 🫣 For jeg har vært på restaurant, en travel butikk, Coffeeshop osv, med færre ansatte og få folk til og komme før og ta en ekstra vakt her og der var ALDRI et problem. Der jeg var leder, var det et kjempe problem 🙁 Og hun som tok over meg da jeg ble sykemeldt, sleit og med og få folk på jobb.. Så nei, ingenting galt med meg. Idioti og skylde på en person som faktisk bare gjorde jobben sin.

Jeg sto på kveldsvakt en gang og jeg hadde en kreftsyk venn. Kl 18 fikk jeg tlf at gjengen skulle inn, da han sang på siste verset. Til og med da kom ei av oss ansatte og tok over for meg. Heldigvis, for han sovna inn bare noen timer etter vi reiste hjem.💔

Du hadde gode kolleger😊, de jeg jobbet med hadde elendig arbeidsmoral. Takk og lov ansatte sjefen ungdommer etterhvert som var veldig flinke. 
jeg var ikke flink til å si ifra den tiden. Hadde det vært nå hadde jeg sagt ifra.

Skrevet
Sannhetsøkende skrev (1 time siden):

Du hadde gode kolleger😊, de jeg jobbet med hadde elendig arbeidsmoral. Takk og lov ansatte sjefen ungdommer etterhvert som var veldig flinke. 
jeg var ikke flink til å si ifra den tiden. Hadde det vært nå hadde jeg sagt ifra.

Ja de på den plassen var amazing❤️ Dritt lønn, MEN vi stor kosa oss sammen på jobb 😊 Alt av intomsoner forsvant 😂 Når man er to på en espresso maskin, blender, kasse og sånn, bøy og dukke under armer og skuldre for og komme til. Haha 😊❤️ Var bare jenter og, så veldig koselig. Vi hadde mye kvelder der vi drakk vin sammen og spilte spill 😊

På der jeg var leder, så inviterte jeg alle til og spise pizza en plass for og bli kjent da jeg starta. Et godt arbeidsmiljø er utrolig viktig for meg. Er det godt arbeidsmiljø, smitter det over på service, blide gjester osv. Og at man skal ha det kjekt på jobb og jobbe der for mer en lønn. 3 av 11 svarte 🤦 Jaja, prøvde ihvertfall 😂

Ser mange bak kasser som hater livet sitt mens de er på jobb. Og det merker vi kunder/gjester godt og da er det ikke hyggelig og være/gå dit. 

• Hjerte 1
Skrevet
Maestro skrev (2 timer siden):

Ja de på den plassen var amazing❤️ Dritt lønn, MEN vi stor kosa oss sammen på jobb 😊 Alt av intomsoner forsvant 😂 Når man er to på en espresso maskin, blender, kasse og sånn, bøy og dukke under armer og skuldre for og komme til. Haha 😊❤️ Var bare jenter og, så veldig koselig. Vi hadde mye kvelder der vi drakk vin sammen og spilte spill 😊

På der jeg var leder, så inviterte jeg alle til og spise pizza en plass for og bli kjent da jeg starta. Et godt arbeidsmiljø er utrolig viktig for meg. Er det godt arbeidsmiljø, smitter det over på service, blide gjester osv. Og at man skal ha det kjekt på jobb og jobbe der for mer en lønn. 3 av 11 svarte 🤦 Jaja, prøvde ihvertfall 😂

Ser mange bak kasser som hater livet sitt mens de er på jobb. Og det merker vi kunder/gjester godt og da er det ikke hyggelig og være/gå dit. 

Du er en ekte leder du❤️😊

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.8.2022 den 12.58):

Det er vanlig å tipse i Norge. Om sommeren har jeg 10 000 i tips på en måned. Forventer vi å få tips? Ja. Hvis vi har gjort en veldig god jobb og fulgt opp og de har spist. Blir vi sure for å ikke få det? Nei, men det hender man kan himle litt med øynene når det er en regning på 13 000 og 2 kroner i tips. Det er nesten et hån. Da vil jeg heller ha 0.

Enig! Folk skulle bare visst hvor ræv lønna er ift arbeidet man utfører, stresset og arbeidstidene. Tipsen betyr alt, ellers hadde jeg ikke tatt en eneste servitørjobb🙄  Jeg byttet jobb for noen år siden og har høyere timelønn nå, med dagjobb mandag-fredag og fri alle ferier og helligdager. Som servitør jobbet jeg HVER helg, kvelder, netter og alle ferier - til luselønn. Tipsen redda meg. 

Anonymkode: 6befb...729

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (18 timer siden):

Jeg tipser aldri, men det handler aldri om at kelneren gjør en dårlig jobb. Det handler om at jeg ikke betaler mer enn maten faktisk koster. Det er dyrt nok fra før å gå på restaurant.

😅 du skal betale det maten faktisk  koster, og ikke for servering fordi maten er dyr. Så logisk. Hva er servitører i Norge blitt, slaver som skal få æren av og servere bortskjemte nordmenn. 🤦‍♀️ skjønner ikke hvordan vi havna her, men avisoppslagene om  serveringssteder som ikke fikk tak i servitører i sommer  gir mening. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Enig! Folk skulle bare visst hvor ræv lønna er ift arbeidet man utfører, stresset og arbeidstidene. Tipsen betyr alt, ellers hadde jeg ikke tatt en eneste servitørjobb🙄  Jeg byttet jobb for noen år siden og har høyere timelønn nå, med dagjobb mandag-fredag og fri alle ferier og helligdager. Som servitør jobbet jeg HVER helg, kvelder, netter og alle ferier - til luselønn. Tipsen redda meg. 

Anonymkode: 6befb...729

Enig. Jobbet som servitør før, men byttet til butikk hvor timeslønns er 8 ganger høyere. Er tips som betaler husleien. Uten tips hadde jeg ikke hatt råd til og komme meg hjem fra jobb en gang. Kjenner jeg blir veldig engasjert her, koker litt over folk som synes det er dyrt og spise ute, så de bør de bli servert gratis 😅😅 jeg håper de møter på « rette» servitør neste gang. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

koker litt over folk som synes det er dyrt og spise ute, så de bør de bli servert gratis

Ingen sier at dere skal servere gratis. Det de fleste her sier er at det er arbeidsgiver, restaturanten, eier som bør betale lønnen deres og ikke gjestene

Anonymkode: e6545...f72

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Gjester som etterlater seg masse masse søppel 🚮 mest ungdommer mye tilbrakte ting (søppel) 

Anonymkode: 24a76...894

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...