Gjest Maatte_ha_konto Skrevet 29. august 2022 #141 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.52): Det er jo ikke gjestene du skal bli irritert på, men ledelsen som ikke gir dere høyere lønn og heller lar dere leve på tipsing. Den ekstraservicen du snakker om er vanlig service man utøver i serviceyrker. Man er ekstra hyggelig mot folk fordi man vil at de skal komme tilbake. Anonymkode: 11a4c...75d Jeg må legge til, kanskje en upopulær mening, men jeg er imot tipsing i Norge. Jeg mener det er helt feil mtp. det høye prisnivået fra før. Tipser aldri. Har en venninne som klikker når jeg ikke tipser.. Hun forventer jeg tipser da jeg bestiller en øl på en brun pub😂 Ja jeg mener også ledelse må gi høyere lønn, men det burde vært mindre dyrt å drive service slik at staten bidro til høyere lønn i servicebransjene. Altså mindre skatt og alt som skal inn.
Bålkaffe Skrevet 29. august 2022 #142 Skrevet 29. august 2022 (endret) Folk som knipser for å få oppmerksomheten. Det møtte jeg på både når jeg jobba i dagligvare-butikk og nå i utebransjen. Og folk som hoier. De skremmer både meg og gjestene rundt når de hoier så høyt. Folk som skriker for å snakke med folk, det er ikke nødvendig, de du snakker til hører deg helt fint. Et "Hei, unnskyld" er nok til å påkalle min oppmerksomhet, øra mine er på stilker når jeg er på jobb, sånn at jeg plukker opp eventuell påkalling av oppmerksomhet. Unntatt når det hoies og skrikes rundt meg da, som jeg nevner over, riktignok..... Så den skrikinga og hoi-inga gjør jo jobben min desto vanskeligere og dermed gjør at jeg går glipp av folk som prøver å få tak i meg. Og folk som skal kjefte på ansatte, uansett om det er erfarne folk eller nyansatte. Jeg blir spesielt irritert over folk som kjefter på de nyansatte på jobben min, da tar jeg over og kan finne på å være vrang tilbake. Endret 29. august 2022 av Bålkaffe 4
Maestro Skrevet 29. august 2022 #143 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Se på alt tullet du skriver. Man skal aldri stille ekstra utover stillingsprosenten sin. Vi ser at du prøver å skryte av deg selv fordi du valgte å kaste bort livet ditt på å jobbe masse, det er lavmål. Det er flaut å se på slike. Du valgte selv å bo bak denne kassa, ferdig snakka. Anonymkode: a8b48...28a Du har sikkert aldri jobba slik du. Går på jobb, på et kontor og slurper kaffe og går hjem kl 16. 3
Maestro Skrevet 29. august 2022 #144 Skrevet 29. august 2022 Typ servicebransjen og på sykehjem, sykehus osv blir det ALLTID mer jobb enn hva kontrakten sier. Det er bare sånn det er og ha sånn jobb. Har man ikke lyst til det? Nei, så finn på noe annet og gjør da. Er ikke så sabla vanskelig.. 2
Sannhetsøkende Skrevet 29. august 2022 #145 Skrevet 29. august 2022 (endret) Maestro skrev (På 27.8.2022 den 0.34): Ikke i restaurant men cafe. 1) Barn skal få lov og spise egen mat, som skive. Men, det som ikke er greit at det ligger halvspist skive over hele bordet og på gulvet, med banan klint utover, der mor og barn bare har gått. 😵🤬 Gi ihvertfall beskjed at det er slik, sånn at vi kan ta det med en gang. Ser jo ikke bra ut, utenifra hos folk. 2) Spiser over halve kakestykket, for så klage at den er tørr og vil ha nytt stykke. 🫣 Greit etter første to bitene, men ikke kom og klag når halve stykke er spist.. 3) "jeg setter latten din på disken når den er klar" og gjesten får det med seg og går og setter seg. For så komme tilbake 15 min etter og lurer på hvor latten ble av. Var det stille i cafeen, så gikk jeg ut med kaffe til gjestene. Men det er en ekstra service hos noen, men vi hadde ikke tid og gjøre det, utenom på omtrent døde dager. (Venter du på en kaffe, er det lite vits og sette seg, da og lage en kaffe går ganske fort 😊😊) 3) de som skal betale en kaffe til 35,- med en 500 lapp 🫣😵 4) Opplevd leder i matbransjen, som kaller folk idiot og hvor dum går det an og bli, at hen forventet mye mer av oss. 🤬 5) jeg har vært leder selv. Og ansatte som ikke stiller NOE ekstra, slik at den som jobber fult må jobbe enda mer og litt til, er ikke mye populære 🙁 Hvorfor ha sånn jobb, om man aldri kan/vil jobbe mer? Mer jobb = mer lønn. Og bytter på vakter. Har fått tlf at ingen kveldsvakt kom på jobb. Og heiv meg rundt og ordne det, fikk ei drit sur ansatt som måtte på jobb, da det ordinært var hennes vakt for hun byttet med ei som hadde glemt det og ikke var tilgjengelig. Kansje noen av dere vet? Om man har eks typ en kveld i uken og en lørdag i mnd. Og blir spurt om og jobbe to dager ekstra ei uke pga sykdom. Men sier nei, for de har planer? Som i og treffe venner? Da jeg var 17-20 år så avlyste jeg endel planer for og jobbe for jeg ville ha pengene. Er ikke dagens unge slik? Er og ta en kaffe med en venn, mer viktig enn og hjelpe til på jobben? Skjønner om det er dagen før eksamen og sånn altså. Men herregud 🥴 Ikke jobbet som servitør, men bensinstasjon og kiosk. Jeg jobbet masse. Når jeg endelig hadde fri så var det noen som ringte seg syk( gjerne samme person hver gang) og det var jeg som ble mast på til å jobbe. Tok masse ekstra, men fikk aldri noen takk for det. Ble heller tatt for gitt. De andre kunne jo aldri og slapp alltid billig unna. Å finne på noe med venner og familie er viktig. Penger er vel så bra å tjene, men å leve er også viktig. Dessuten fikk jeg dårlig betalt. Endret 29. august 2022 av Sannhetsøkende 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #146 Skrevet 29. august 2022 Bålkaffe skrev (25 minutter siden): Folk som knipser for å få oppmerksomheten. Det møtte jeg på både når jeg jobba i dagligvare-butikk og nå i utebransjen. Og folk som hoier. De skremmer både meg og gjestene rundt når de hoier så høyt. Folk som skriker for å snakke med folk, det er ikke nødvendig, de du snakker til hører deg helt fint. Et "Hei, unnskyld" er nok til å påkalle min oppmerksomhet, øra mine er på stilker når jeg er på jobb, sånn at jeg plukker opp eventuell påkalling av oppmerksomhet. Unntatt når det hoies og skrikes rundt meg da, som jeg nevner over, riktignok..... Så den skrikinga og hoi-inga gjør jo jobben min desto vanskeligere og dermed gjør at jeg går glipp av folk som prøver å få tak i meg. Og folk som skal kjefte på ansatte, uansett om det er erfarne folk eller nyansatte. Jeg blir spesielt irritert over folk som kjefter på de nyansatte på jobben min, da tar jeg over og kan finne på å være vrang tilbake. Å guuuud ja, håi HÅI!!!! EY EY!! Jeg ropte tilbake en gang mens jeg kikket han i øynene: HÅI!!!! Det var gøy, spurte om han syntes det var ålreit, ikke det nei. 😇 som oftest er det ikke det at de venter så lenge en gang. Jeg er en veldig oppmerksom servitør, men jeg finner meg ikke i å bli ropt etter på den måten. Så hele restauranten hører det. Bare pinlig oppførsel. og jo!!! - folk som henvender seg til meg når de ser jeg driver med noe, om jeg så vasker eller venter på at betalingen skal gå gjennom hos andre. Utrolig frekt. Anonymkode: 92c46...0d0 4
Maestro Skrevet 29. august 2022 #147 Skrevet 29. august 2022 Sannhetsøkende skrev (1 minutt siden): Ikke jobbet som servitør, men bensinstasjon og kiosk. Jeg jobbet masse. Når jeg endelig hadde fri så var det noen som ringte seg syk( gjerne samme person hver gang) og det var jeg som ble mast på til å jobbe. Tok masse ekstra, men fikk aldri noen takk for det. Ble heller tatt for gitt. De andre kunne jo aldri og slapp alltid billig unna. Å finne på noe med venner og familie er viktig. Penger er vel så bra å tjene, men å leve er også viktig. Dessuten gikk jeg dårlig betalt. Ja, så klart. Skal ikke være slik at den samme skal jobbe ekstra hver gang. Men når vi er 11-12 mann på en cafe, så skal denne mattematikken gå opp uten at en person jobber livet av seg 🫣 For jeg har vært på restaurant, en travel butikk, Coffeeshop osv, med færre ansatte og få folk til og komme før og ta en ekstra vakt her og der var ALDRI et problem. Der jeg var leder, var det et kjempe problem 🙁 Og hun som tok over meg da jeg ble sykemeldt, sleit og med og få folk på jobb.. Så nei, ingenting galt med meg. Idioti og skylde på en person som faktisk bare gjorde jobben sin. Jeg sto på kveldsvakt en gang og jeg hadde en kreftsyk venn. Kl 18 fikk jeg tlf at gjengen skulle inn, da han sang på siste verset. Til og med da kom ei av oss ansatte og tok over for meg. Heldigvis, for han sovna inn bare noen timer etter vi reiste hjem.💔 1 1
Silva Pluvialis Skrevet 29. august 2022 #148 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Sånn er det jo på de fleste kafeer? Og hvis jeg kunne slippe å få restaurantmåltider avbrutt av "er alt i orden her?" (ja, jeg hadde sagt fra hvis det ikke var det), så kunne jeg nesten syntes at det å hente maten ved disken var heilt åkei. Eneste bakdelen ville være køen😅Jeg syns oppriktig det er kleint med servitører som står på pinne for meg - jeg er på restaurant for å spise mat, ikke ha en personlig tjener. Og for å gjenta meg sjøl: Jeg ville mye heller fått en 10% større regning enn å føle at kelneren trur jeg syns hun gjorde en dårlig jobb når jeg ikke tipser. Anonymkode: 7bcba...477 Jeg tipser aldri, men det handler aldri om at kelneren gjør en dårlig jobb. Det handler om at jeg ikke betaler mer enn maten faktisk koster. Det er dyrt nok fra før å gå på restaurant. 1 1
mingus Skrevet 29. august 2022 #149 Skrevet 29. august 2022 Jobba som servitør for ca 10 år siden og da kjente jeg det kokte når folk knipset på meg, ikke sa takk, eller klådde på meg hvis det var "god" stemning med julebord. Fy faen jeg hadde lyst å jeine det serveringsbrettet midt i planeten på dem! 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #150 Skrevet 29. august 2022 Maestro skrev (27 minutter siden): Du har sikkert aldri jobba slik du. Går på jobb, på et kontor og slurper kaffe og går hjem kl 16. Joda, jeg har jobb. Men ikke har ikke behov for å skryte av at jeg jobber hardt. Husk på hvem som betaler lønna di, gjestene. Du høres ut som noen man ikke bør legge igjen pengene hos. Det er penger vi lever av, ikke arbeids. Anonymkode: a8b48...28a 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #151 Skrevet 29. august 2022 Maestro skrev (6 minutter siden): Typ servicebransjen og på sykehjem, sykehus osv blir det ALLTID mer jobb enn hva kontrakten sier. Det er bare sånn det er og ha sånn jobb. Har man ikke lyst til det? Nei, så finn på noe annet og gjør da. Er ikke så sabla vanskelig.. Jeg tror nok hovedpoenget til de fleste her er at frustrasjonen din er helt malplassert. Du kan ikke forvente at folk flytter på avtaler for å jobbe ekstra, eller at man liksom må ha en "god grunn" for å ikke kunne stille opp i tide og utide. Regner med at de "unge jentene" du skriver om hovedsakelig var studenter som ville tjene noen kroner ekstra og allerede hadde nok med å balansere fulltidsstudier, jobb og et sosialt liv. Det har egentlig ingenting å si hva de drev med, heller, det er like OK å si nei om man så bare jobber 3 vakter i uken og lever livet sitt ellers. Dette kommer fra en person som også har flyttet på utallige avtaler for å kunne jobbe, og som har jobbet under sykemelding fordi ingen andre kunne. Kunne aldri falt meg inn å klandre de andre ansatte for det. Det var 100% ledelsen sin feil, og jeg fikk aldri noe igjen for å slite meg ut fordi de ikke klarte å ansette nok mennesker i riktig stillingsprosent. Anonymkode: 99ec3...3a2 8 1
Maestro Skrevet 29. august 2022 #152 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda, jeg har jobb. Men ikke har ikke behov for å skryte av at jeg jobber hardt. Husk på hvem som betaler lønna di, gjestene. Du høres ut som noen man ikke bør legge igjen pengene hos. Det er penger vi lever av, ikke arbeids. Anonymkode: a8b48...28a Jeg sier ikke at du ikke jobber, men ser for meg at du ikke hører hjemme i den bransjen jeg har jobba i siden jeg var dritunge. Jeg har fagbrev i salgsfaget, og var hardt arbeidende. Alltid vært flink, kjempe flink med gjestene mine. Du er ei sur megge, jeg tar ikke til meg at du er en person som liker og gjøre dagen sur for andre. Takk for meg 😂
Maestro Skrevet 29. august 2022 #153 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tror nok hovedpoenget til de fleste her er at frustrasjonen din er helt malplassert. Du kan ikke forvente at folk flytter på avtaler for å jobbe ekstra, eller at man liksom må ha en "god grunn" for å ikke kunne stille opp i tide og utide. Regner med at de "unge jentene" du skriver om hovedsakelig var studenter som ville tjene noen kroner ekstra og allerede hadde nok med å balansere fulltidsstudier, jobb og et sosialt liv. Det har egentlig ingenting å si hva de drev med, heller, det er like OK å si nei om man så bare jobber 3 vakter i uken og lever livet sitt ellers. Dette kommer fra en person som også har flyttet på utallige avtaler for å kunne jobbe, og som har jobbet under sykemelding fordi ingen andre kunne. Kunne aldri falt meg inn å klandre de andre ansatte for det. Det var 100% ledelsen sin feil, og jeg fikk aldri noe igjen for å slite meg ut fordi de ikke klarte å ansette nok mennesker i riktig stillingsprosent. Anonymkode: 99ec3...3a2 Klart, men de jeg jobba med før dette var og studenter. Men når det var krise, så var det alltid en av oss som kom på jobb. Poenget mitt er mer at hvorfor var det aldri et problem, med halvparten av ansatte, når den siste jobben min var vi veldig mange og allikevel er det sånn, absolutt ingen som jobber litt ekstra? Det er liksom den jeg ikke skjønner 🤷🏼 Og de som jobba fast på dag med meg, skjønte det ikke heller. Så jeg var jo ikke alene om den tanken heller. 🤷🏼🙁 Og sa de nei, greit det. Da gikk jeg videre i ringerunden. Har aldri krevd noen ting, bare synes det er leit at det var slik der. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #154 Skrevet 29. august 2022 Ikke si at alle har råd til å tipse. Å spise ute i Norge er faktisk veldig dyrt. Det er derfor vi gjør det sjeldnere enn i mange andre land. Når noen tar skyhøy pris for mat som antagelig kommer fra fryseren så har man ikke lyst til å betale enda mer. Dette er ikke servitøren sin feil, men det spiller liten rolle for kunden hvem sin feil det er at prisene er ublu og maten kjøpt billig og tint opp fra frysen. Eller tatt andre billige snarveier. Anonymkode: de589...2e3 7
Anonymbruker*** Skrevet 29. august 2022 #155 Skrevet 29. august 2022 Villfisker skrev (17 timer siden): Først av alt syns jeg tips er en skikkelig uting. Det burde være arbeidsgiver sin jobb å gi en ok lønn. Det å spise ute, er også dyrt. Selv med god lønn, er det de færreste som har råd til å tipse hver gang de er ute. Mange bekker små vet du. Selvfølgelig sier jeg ikke det opp i ansiktet på folk, men jeg tipser heller ikke. Bruker det heller på noe som gir meg mer glede Ser at innlegget mitt ble misforstått ja. Men det er ikke første gangen heller. Selvfølgelig setter jeg pris på hyggelige og flinke ansatte, men jeg står ikke og roser og smisker med folk heller. Slik jeg oppfattet innlegget jeg besvarte, virket det nesten som vedkommende følte at folk betalte (det som skulle vært tips i hans/hennes verden), med ros i stedet. 😂 Tenkte da at jaja, jeg roser i hvert fall ikke på en sånn måte. Men jeg gir som sagt heller ikke tips. Det er dyrt nok å spise ute fra før av. Enig med deg. Å spise og drikke ute i Norge koster, og jeg er ikke spesielt høyt på inntektsstigen selv. Hyggelig og omgjengelig med serviceansatte og gir ros viss det skulle falle seg naturlig, men smører ikke tjukt på. Jeg har jobbet som servitør selv og satt selvføgelig pris på blide, fornøyde og omgjengelige kunder. De som skulle gjøre et lite nummer av å gi meg ros for god service og stikke til meg tips ble nesten litt nedlatende for meg, selv om jeg vet de mente godt. Her har du 100kr siden du er så flink til å vaske bord og bære tallerkener liksom. Skal sies at jeg aldri hadde stor lidenskap for serviceyrket og arbeidsoppgavene mine. 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #156 Skrevet 29. august 2022 Miss91 skrev (På 26.8.2022 den 19.20): Jobber ikke som servitør nå, men har 18 år i hotellbransjen. Gjester som stabler sammen tallerkner selv er en uting! Og fulle folk, av begge kjønn, som tror de eier hele stedet fordi de betaler for det de drikker og spiser.. og de jævlene som knipser. Og nei, ikke alle har prøvd å få kontakt med noen før de knipser.. Hvordan skal vanlige folk bare kunne vite at det er en uting??? Da må jo restaurantene heller gi info om det på en eller annen måte. Folk går jo ikke bare rundt og "vet alt"... Dette med knipsing også som oppfattes som en fornærmelse (jeg klarer ikke forstå det, men......) Mange vet jo ikke at de er uhøflige engang, og hvis noen blir fornærmet på grunn av uvitenhet - ja, da synes jeg vi lever i en trist verden. Anonymkode: ed1ce...9e1 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #157 Skrevet 29. august 2022 mingus skrev (1 time siden): Jobba som servitør for ca 10 år siden og da kjente jeg det kokte når folk knipset på meg, ikke sa takk, eller klådde på meg hvis det var "god" stemning med julebord. Fy faen jeg hadde lyst å jeine det serveringsbrettet midt i planeten på dem! Hvorfor er det fornærmende når noen knipser? Forstår at man bør si takk, og ikke klå på noen - skulle bare mangle, men hva er galt med knipsing? Her er det noen en gang som har blitt fornærmet av det, også har det bare blitt en regel. For meg er dette så merkelig at jeg vet ikke hva..... Jeg har ofte vært på restaurant og prøvd å få kontakt med servitør fordi vi ønsker å betale. Veldig gøy å sitte der, bli oversett, og vite du ikke har lov til å vise tegn til at du skal gå eller ønsker mer å drikke etc.... (jeg knipser ikke, fordi jeg aldri hadde turt, men forstår likevel ikke problemet). Anonymkode: ed1ce...9e1 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #158 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): folk som henvender seg til meg når de ser jeg driver med noe, om jeg så vasker eller venter på at betalingen skal gå gjennom hos andre. Utrolig frekt. Det kan hende de har samme erfaring som meg og mine bekjente, at det nesten uansett restaurant i hvilket som helst land er så og si umulig å få kontakt med servitørene etter at man er ferdig med å spise. Så i 90% av tilfellene har vi begynt å spørre om regningen når bordet vårt blir ryddet av, hvis ikke risikere vi å bli sittende der i evigheter uten å klare få kontakt, da smir man mens jernet er varmt og spør når noen er innenfor rekkevidde selv om de kanskje driver med noe annet. Heller det enn å knipse og hoie, noen ganger har vi vurdert å gå og betale ved kassen men har følt at det er litt frekt også. Pleier å tipse men ikke hvis vi må sitte over 30-45 min å vente på å få tak i noen, og nå snakker jeg ikke om steder der de helt tydelig løper beina av seg, men der de går rundt og følger med, bare ikke på de som vil gjøre opp for seg. Anonymkode: c087e...4ec 13 1
Maestro Skrevet 29. august 2022 #159 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det fornærmende når noen knipser? Forstår at man bør si takk, og ikke klå på noen - skulle bare mangle, men hva er galt med knipsing? Her er det noen en gang som har blitt fornærmet av det, også har det bare blitt en regel. For meg er dette så merkelig at jeg vet ikke hva..... Jeg har ofte vært på restaurant og prøvd å få kontakt med servitør fordi vi ønsker å betale. Veldig gøy å sitte der, bli oversett, og vite du ikke har lov til å vise tegn til at du skal gå eller ønsker mer å drikke etc.... (jeg knipser ikke, fordi jeg aldri hadde turt, men forstår likevel ikke problemet). Anonymkode: ed1ce...9e1 Hadde du likt og bli knipset på? Som ei bikkje? Nei, knipsing er en uting. Heller hev hånda opp i luften, eller si "unnskyld? Kan jeg få ei til øl?" Når servitøren er i forbifarten. 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #160 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor er det fornærmende når noen knipser? Forstår at man bør si takk, og ikke klå på noen - skulle bare mangle, men hva er galt med knipsing? Her er det noen en gang som har blitt fornærmet av det, også har det bare blitt en regel. For meg er dette så merkelig at jeg vet ikke hva..... Jeg har ofte vært på restaurant og prøvd å få kontakt med servitør fordi vi ønsker å betale. Veldig gøy å sitte der, bli oversett, og vite du ikke har lov til å vise tegn til at du skal gå eller ønsker mer å drikke etc.... (jeg knipser ikke, fordi jeg aldri hadde turt, men forstår likevel ikke problemet). Anonymkode: ed1ce...9e1 Liker du selv å bli knipset til? Pleier du å knipse til andre voksne mennesker? Ikke det? Vel hvorfor i huleste skulle du da gjøre det på en restaurant? Dette er ikke greit på noen måte! Anonymkode: ea4d3...58c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå