Gå til innhold

Du som er servitør. Mest irriterende du opplever?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Maestro skrev (På 27.8.2022 den 0.17):

Sist jeg jobba i restauranten, så fikk vi ikke ta imot tips selv. Det måtte gis til selve restauranten. Så om en ville gi en 100 lapp til meg, så kunne jeg ikke ta imot til meg selv.

Den regelen hadde jeg glatt dretet i, eventuelt nektet å motta tipsen :lur:

Anonymkode: ac195...4d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilke «restauranter» er det du uttaler deg om? Egon? 

På en restaurant betaler man når man er ferdig med å spise. Jeg kaller faktisk ikke Egon for en restaurant og enig med deg i at jeg ikke tipser når jeg betaler ved bestilling. 

Anonymkode: 77169...1e8

80% av kaféene du finner i en gjennomsnittlig norsk by. 

Anonymkode: 7bcba...477

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.29):

menn i alle aldere som var fulle, kommenterte utseendet mitt og holdt meg inntil seg. Seksualisering og verst av alt, hvis noen tafsa på meg. Typiske "griser" over 46 år som var å drakk med mannfolka fra jobb ellerno… <snip>

Anonymkode: 595b7...21c

Nei, den blir for upresis, du! Alle vet jo at grensen går ved 47,3 år! :opplyser:

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Uansett hvor mye du forsøker vri deg unna og forklare her, du var en årlig leder. Leder er ansavrlig for bemanningen, ikke de ansatte. Uansett.

Anonymkode: 1ada4...29f

Som jeg nevnte lenger oppe, jeg ansatte flere. Men, igjen; jobbe i matbransjen, blir det alltid mer jobb enn hva som står i kontrakten. Man gir ikke høyere stilling i kontrakten pga man ikke kan love så så mye jobb, men trenger folk ekstra når det er behov. Det er bare sånn det er. 

Vi var 6 stk på en annen jobb, var ingen problemer og få folk inn på jobb. Så hva som skurra der jeg var leder vet jeg ikke 🤷🏼 De voksne på dagtid reagerte og at de yngre jentene aldri møtte opp ekstra. 

• Liker 2
Skrevet
Villfisker skrev (56 minutter siden):

Slapp helt av. Hos meg får du ingen av delene. Bruk energien på å forhandle om bedre lønn i stedet ;) 

Hvorfor er du stolt av å verken gi tips eller ros? Sånne gjester som det har jeg aldri forstått. Jeg kan gi så god service jeg bare vil, men når jeg kommer for å ta betaling, sier de : tips av meg får du ikke!  Neivel. Det er greit, men hvorfor føler du at du må si det til servitøren din?

Anonymkode: 92c46...0d0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Er det servitører som serverer deg på disse kafeene du er på i gjennomsnittlige byer? Nei, jeg tipser ikke servitøren som ikke er tilstede, når jeg kjøper meg en take away kaffe på baker Hansen jeg heller, er det det vi snakker om? 

Anonymkode: a3d24...430

• Liker 1
Skrevet
Villfisker skrev (1 time siden):

Slapp helt av. Hos meg får du ingen av delene. Bruk energien på å forhandle om bedre lønn i stedet ;) 

Så hyggelig da. Hender det at du gir noen ros i andre yrker, eller noen ros privat, eller er det bare helt uaktuelt? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det servitører som serverer deg på disse kafeene du er på i gjennomsnittlige byer? Nei, jeg tipser ikke servitøren som ikke er tilstede, når jeg kjøper meg en take away kaffe på baker Hansen jeg heller, er det det vi snakker om? 

"betaler ved disken og som regel blir oppfordra til å betale tips før man har satt seg ved bordet og maten er servert", for å sitere innlegget du viser til. Altså der du bestiller maten i disken, betaler når du bestiller, og blir bedt om å taste inn et totalbeløp. Kaldmat fra disk og drikke bærer du til bordet sjøl; har du bestilt varmmat, får du den som regel servert fra kjøkkenet. I begge tilfeller legger kaféen opp til at du skal gi tips enten før du har fått service, eller uten at du har fått service i det heile tatt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uansett hvor mye du forsøker vri deg unna og forklare her, du var en årlig leder. Leder er ansavrlig for bemanningen, ikke de ansatte. Uansett.

Anonymkode: 1ada4...29f

Uansett, du kan faktisk ikke si at jeg er en dårlig leder på grunn av dette. Var just dette med doble vakter som tok litt vel av. Og istedenfor for og tvinge folk på jobb, så jobba jeg lenge selv før jeg faktisk måtte inn med flere folk. Da ordna det seg. Men, var litt skeptiske da det koster og ha nye folk. De skal ha like god opplæring som alle andre, selvom de ikke skal jobbe like mye (men de jobba mye likevel pga ting og tang) jeg sto mye ekstra for og lære opp nye og trygge dem før de kunne stå alene 😊 har vært ny jeg og en gang liksom. Fikk inn ei, helt amazing! Men, slutta etter kort tid da hun fikk jobb en annen plass med bedre lønn. Man blir absolutt ikke rik i matbransjen! Skal man ha overkommelig utbetalt, så er det og brette opp armene og jobbe for maten for og si det slik🤷🏼

• Liker 1
Skrevet

Så utrolig mange som ikke liker jobben sin her og er null serviceminded. En grunn for å vegre seg for å spise på shitty kafeer og halvdårlige restauranter. Hvordan forventer dere selv å bli møtt?? Eller dere går kanskje ikke ut for en matbit...

Anonymkode: 00cef...e08

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

"betaler ved disken og som regel blir oppfordra til å betale tips før man har satt seg ved bordet og maten er servert", for å sitere innlegget du viser til. Altså der du bestiller maten i disken, betaler når du bestiller, og blir bedt om å taste inn et totalbeløp. Kaldmat fra disk og drikke bærer du til bordet sjøl; har du bestilt varmmat, får du den som regel servert fra kjøkkenet. I begge tilfeller legger kaféen opp til at du skal gi tips enten før du har fått service, eller uten at du har fått service i det heile tatt. 

Altså, på en type cafeer er det ikke servitører, og da skal du heller ikke tipse servitøren. 
er enig i at det er uting og tipse på forhånd der det er servitører. Dette gjelder ikke 80% av spisesteder, men under pandemien gjaldt det vel 100% fordi en ikke skulle ha kontakt. Mange har måttet holde på det pga mangel på servitører i sommer. Hvis en ikke får service i det hele tatt, så er det ikke en irriterende  opplevelse for servitøren og ikke få tips, for servitøren er ikke til stede. På Egon som er nevnt, er det jo sånn halvveis, en bestiller og betaler først og blir servert. Har pleid og gi tips i etterkant i kontanter, men det er noen år siden jeg har vært der, så vet ikke hva jeg hadde gjort nå. Jeg liker ikke Egon, og kjenner ikke igjen at dette er vanlig. Hvor ellers? Der en både bestiller og henter selv er det jo ikke servitører. 

Skrevet

Jeg har jobbet i kjøkken, som servitør, på bensinstasjon og bakeri/cafe i mange år og har vel møtt mange av de samme folkene som dere nevner her, hehe.. 

På bakeriet var det litt ymse av typen spesialbestillinger på det vi hadde på menyen som var mest tidkrevende, eller de som var ekstremt irriterte på at ingenting var glutenfritt hos oss; vi var et veldig lite lokalbakeri, ingenting var halvfabrikata og vi hadde ikke et ekstra lokale/det som kreves for å produsere garantert glutenfritt. Vi opplyste alltid om dette, det er forståelig at det er -leit- men å skjelle ut 16-18 år gamle jenter som jobber i helgene fordi vi måtte se til hælvette å følge med tidene osv. er jo .. spesielt. Hadde iblant de yngste servitørene gråtende etter stengetid.. voksne folk får seg til å si mye dritt altså!!

Hadde ei som konsekvent fortsatte å komme innom og handle/spise hos oss, men ALLTID klaget ?? Det toppet seg for meg når hun påstod at brødene våre var gamle "sikkert fra dagen før"; da hentet jeg bakemesteren så fikk de to ordne opp seg i mellom. Det skjer sikkert mye rart rundt om, men vi bakte, stekte og laget fersk mat hver eneste dag; det var jo jeg som tok alt ut av ovnene og inn i hyllene gjennom hele dagen. Om noe ble liggende mer enn halve skiftet mitt gikk det i grisemat-søpla konsekvent, policy er at det skal lukte nystekt når du kommer inn døra uavhengig av tid på dagen og det la vi jo litt stolthet i- jobber du heltid året rundt i matindustrien har du gjerne en pasjon for det, for lønna er det liksom ikke du trekkes til..

Som servitør jobbet jeg delvis i restauranten på et hotell, og delvis i konferanserommene/"salene" der folk hadde firmafester og brylluper osv. firmafester og julebord var bare helt døden for sjelen. Alt er forhåndsbestilt/betalt så man får ikke tips, og for all den ekstra jobben med å håndtere fulle 50 år gamle menn som tafser og kommenterer, knuste glass, folk som heller ut ting over alle dukene, ikke skal hjem før 4 selv om vi stengte halv ett, vil ha mer av x y z etter at kran/kjøkken er stengt, og generelt "tar den helt ut" så er det ikke godt betalt. Visste heller aldri når jeg var ferdig for dagen og hadde gjerne skole dagen etter. Der orket jeg ikke være spesielt lenge.. det var mye gjennomtrekk, og hovmesteren var en ekstremt nedlatende eldre mann som synes alle var håpløse bortsett fra ham selv og kokken.

Kundene på restauranten var stort sett greie, jeg jobbet mye med frokostbuffeen/lunsj og det var nesten bare ting som nevnt her, stabling og litt trøtte morgenspørsmål som er lett å tilgi:)

Anonymkode: 74ba5...e56

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så utrolig mange som ikke liker jobben sin her og er null serviceminded. En grunn for å vegre seg for å spise på shitty kafeer og halvdårlige restauranter. Hvordan forventer dere selv å bli møtt?? Eller dere går kanskje ikke ut for en matbit...

Jeg stortrivdes i servicebransjen. Kjempe gøy! Mindre gøy med kjeftesmeller, men det er heldigvis mer hyggelig folk enn sure 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle trenger å lufte ut irritasjoner ved jobben sin, barnehage ansatte, lærere, dagligvare ansatte, advokater osv. Service industrien må takle mange ulike mennesker hver dag, og det er en av noen yrker som må takle ekstremt mye drit av andre, bli utskjelt av småting, stå å smile mens andre kjefter, si beklager når en overhode ikke har noe å beklage osv. Det er ganske greit å klage litt innimellom som absolutt alle andre yrkesgrupper også gjør.

Anonymkode: ea4d3...58c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er nok fortsatt sånn at de som jobber « ute» selv er de hyggeligste og rauseste kundene. En kan like jobben sin, selvom en opplever vanskelige kunder en gang i blant. De fleste er jo hyggelige. Sikkert noen som ikke liker jobben sin, men trenger pengene ,som i alle yrker. Hvordan en forventer/ ønsker og bli møtt er for meg som i enhver setting, med et smil og et « hei», evt « god morgen» eller « god kveld». 
ser ingen grunn til og gå ut for en matbit på en shitty kafee eller halvdårlig restaurant, er masse og velge i. Om alternativene sto med det, og jeg hadde den innstillingen ,hadde jeg vel holdt meg hjemme tror jeg.., 

• Liker 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En kafè er ikke en restaurant. 

Anonymkode: 77169...1e8

Gjest Villfisker
Skrevet

Hvorfor er du stolt av å verken gi tips eller ros? Sånne gjester som det har jeg aldri forstått. Jeg kan gi så god service jeg bare vil, men når jeg kommer for å ta betaling, sier de : tips av meg får du ikke!  Neivel. Det er greit, men hvorfor føler du at du må si det til servitøren din?

Anonymkode: 92c46...0d0

Først av alt syns jeg tips er en skikkelig uting. Det burde være arbeidsgiver sin jobb å gi en ok lønn. Det å spise ute, er også dyrt.

Selv med god lønn, er det de færreste som har råd til å tipse hver gang de er ute. Mange bekker små vet du.

Selvfølgelig sier jeg ikke det opp i ansiktet på folk, men jeg tipser heller ikke. Bruker det heller på noe som gir meg mer glede ;) 

Så hyggelig da. Hender det at du gir noen ros i andre yrker, eller noen ros privat, eller er det bare helt uaktuelt? 

Ser at innlegget mitt ble misforstått ja. Men det er ikke første gangen heller. Selvfølgelig setter jeg pris på hyggelige og flinke ansatte, men jeg står ikke og roser og smisker med folk heller.

Slik jeg oppfattet innlegget jeg besvarte, virket det nesten som vedkommende følte at folk betalte (det som skulle vært tips i hans/hennes verden), med ros i stedet. 😂 

Tenkte da at jaja, jeg roser i hvert fall ikke på en sånn måte. Men jeg gir som sagt heller ikke tips. Det er dyrt nok å spise ute fra før av.

Skrevet

Ikke alle passer i bransjen.. jeg har aldri prøvd en annen bransje, jeg elsker dette 🤩 konferansesjef, elsker å være i det når det stormer litt. Syns det er fantastisk å ha 400 gjester som har faglig og banketter, og det å gi god service. Så klart de råtne eplene kommer, men jeg syns det er utrolig sjelden. Feks så langt i august har vi hatt ca 1000 gjester innom, ingen har klaget på noe. Vi har høy score på feedback. Noen ganger savner jeg å bare være shiftleader, da fikk jeg mye mer tid med gjestene :) 

• Liker 2
Skrevet
Villfisker skrev (13 timer siden):

Først av alt syns jeg tips er en skikkelig uting. Det burde være arbeidsgiver sin jobb å gi en ok lønn. Det å spise ute, er også dyrt.

Selv med god lønn, er det de færreste som har råd til å tipse hver gang de er ute. Mange bekker små vet du.

Selvfølgelig sier jeg ikke det opp i ansiktet på folk, men jeg tipser heller ikke. Bruker det heller på noe som gir meg mer glede ;) 

Ser at innlegget mitt ble misforstått ja. Men det er ikke første gangen heller. Selvfølgelig setter jeg pris på hyggelige og flinke ansatte, men jeg står ikke og roser og smisker med folk heller.

Slik jeg oppfattet innlegget jeg besvarte, virket det nesten som vedkommende følte at folk betalte (det som skulle vært tips i hans/hennes verden), med ros i stedet. 😂 

Tenkte da at jaja, jeg roser i hvert fall ikke på en sånn måte. Men jeg gir som sagt heller ikke tips. Det er dyrt nok å spise ute fra før av.

Alle har råd til og tipse hver gang de er ute. Det er 10% av en helt valgfri sum. Når jeg hadde dårlig råd og sparte et par år  tilsvarte 10% tips 0 kr i året fordi jeg ikke gikk ut og spiste.

det er dyrt og spise ute ja.. nå, som en kan velge og ikke tipse og heller la andre gjester betale for serveringen, er det jo billigere. Nå får de ikke tak i servitører fordi ingen vil jobbe lenger fordi det er umulig og leve av. Uten tips må lønningene opp, og først må prisene opp. Det blir kunder som betaler for servicen til sist, om de da ønsker servering. 

når det den du siterte,, det er jo vanlig og evt klage underveis. Når du går uten og gi tips så blir vi stående og lure på hva som var galt, en må jo gi servitøren mulighet til og rette opp feilen. Når en da isteden roser. « jeg er kjempe fornøyd jeg, dette vil jeg ikke betale for» 😅 veldig rart. Aldri opplevd akkurat det selv. 

• Liker 3
Skrevet
Maestro skrev (På 28.8.2022 den 11.38):

De jobba nesten ikke heller fra før. Ja nei, ikke vet jeg 🤦🤷🏼

Maestro skrev (På 28.8.2022 den 11.37):

Når de ALDRI stilla? Og jeg kjefta ikke eller ble sur i tlf når de sa nei. Flere tok ikke tlf engang og ringte aldri opp igjen, noe som de faktisk skal om leder ringer. Jeg forventa aldri at de skulle glippe alt i hendene, sånn hver gang. JEG tenker når jeg har 6 ekstra ansatte, så skulle det absolutt ikke vært slik at jeg omtrent bodde bak den kassa altså. 

Se på alt tullet du skriver. Man skal aldri stille ekstra utover stillingsprosenten sin.

Vi ser at du prøver å skryte av deg selv fordi du valgte å kaste bort livet ditt på å jobbe masse, det er lavmål. Det er flaut å se på slike.

Du valgte selv å bo bak denne kassa, ferdig snakka.

Anonymkode: a8b48...28a

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...