Gå til innhold

Du som er servitør. Mest irriterende du opplever?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.22):

Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! 

Anonymkode: 77169...1e8

Det er en uting å tipse i Norge. Du får lønn som alle andre. Tariffavtale er du også under. Så det kan du bare drite i å klage over. 

Anonymkode: b69be...ed5

• Liker 7
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tips deles ofte blant alle og går ikke rett i servitørens egen lomme. Jeg er enig i at lønnen bør heves betraktelig og at det først og fremst er slik de bør få penger. Mitt poeng er bare at man ikke bidrar til noe dersom man anser at det å ikke tipse liksom er et politisk bidrag til hevelse av lønnen til bransjens arbeidere. Det er i så fall en veldig selvsentrert holdning.

Anonymkode: 92c46...0d0

Jo, hvis alle sluttet å tipse så ville problemet løses. Og hva skulle egentlig hensikten med tips være hvis den uansett deles likt etterpå? Det eneste gyldige argumentet for tips jeg klarer å se er for å belønne ekstra servitører som bidrar til god atmosfære rundt besøket, og ikke de sure man kan mistenke har spyttet i maten.

Anonymkode: 0e948...c54

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Gjennomsnittsnordmann født sent på 60-tallet og jeg synes tipsing er blitt mye mer et tema i dag enn for tjue+ år siden da det i Norge/Oslo var mindre av det.

Det er forskjeller mellom kulturer. En serveringsdame i Las Vegas forventer å få inntil halve inntekten fra tips, i hvert fall om hun er yngre enn 35. Mens ei statsansatt servitør i Moskva på 80-tallet aldri fikk tips og hadde sin statsinntekt helt uavhengig av om hun fikk kunder og sørget derfor for at færrest mulig kom tilbake. I tipsekulturer skjer det også i flere bransjer, f eks pizza-bud og unødvendige posepakkere i butikken, heisoperatører, bagasjebærere og sånt. Tipsing forbinder jeg med klassedelt samfunn og uordnede arbeidsforhold og ønsker derfor ikke at det skal utbredes mer i Norge og i flere bransjer enn det allerede er.

Det har blitt et tema fordi « 10 %» regelen ikke følges lenger. Før var det ikke et tema, det er helt riktig. Det bare var sånn. Når jeg jobbet som servitør i Oslo for 25-15 så var det ikke noe tema. 99 av kundene betalte jo tips. Det var en like stor selvfølge som og betale for seg i matbutikken. Vet ikke hva som er spesielt med las Vegas, men i resten av usa forventer en en mye større andel av tips i inntekten, sånn som i Norge. Kjenner ikke til statsansatt servitør bransjen i Moskva så det kan jeg ikke uttale meg om. 
det er uansett kunden som må betale til sist. Enten må de yngre gjøre som oss gjennomsnittsnordmenn født sent på 60- tallet , ellers må prisene opp for alle. Kan gjøre som de gjør på Manhattan, bake tipsen inn i regningen. 

Anonymkode: a3d24...430

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, hvis alle sluttet å tipse så ville problemet løses. Og hva skulle egentlig hensikten med tips være hvis den uansett deles likt etterpå? Det eneste gyldige argumentet for tips jeg klarer å se er for å belønne ekstra servitører som bidrar til god atmosfære rundt besøket, og ikke de sure man kan mistenke har spyttet i maten.

Det er latterlig og ingen løsning. Hvis alle ga 1 krone til Afrika etc. ingen sier at du bør tipse sure servitører. At du ikke tipser er helt i orden, men at du i tillegg tillegger denne handlingen en politisk betydning som liksom skal heve arbeideres lønn, er utrolig. Hvis jeg får bra tips, og deler med andre, tilfaller uansett æren meg, jeg vet vedkommende tipser meg. I serveringsbransjen rullerer man på oppgaver. Noen ganger er man henvist på bakrommet til rydding eller pressing av sitronjuice. Å dele tipsen på alle blir av de fleste servitører sett på som en solidarisk holdning, fordi det ikke alltid er mulighet for å være ute og ha mulighet til å få tips. Det reduserer også kniving og konkurranse blant arbeiderne og fører til bedre arbeidsmiljø, noe som også påvirker servicen. Det er det samme med bartendere - mange ville da vært helt uten tips dersom all tips tilfalt hver encellete servitør ettersom det mange steder er servitørene som bringer drikke til bordet og tar betalt.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, så sorry om jeg gjentar noe. 

- Folk med småunger som sitter med nettbrett, og flytter den ikke unna når jeg kommer med tallerken. 

- Voksne folk som ikke flytter servietten fra bordet når jeg kommer med tallerken. Eller enda verre - de henger over bordet med albuene sånn at jeg må lene meg langt over dem med en tung, varm tallerken. 

- Mannfolk som flørter. Noen gjengangere fortsetter og fortsetter selvom de vet at det er mannen min som har laget maten de spiser. Føler det er ytterst respektløst mot både meg og ham. 

- Folk som er sure idèt de setter foten innafor døra, og fortsetter hele kvelden med sutring. Det som er rart er at disse er ofte også de som har lavest inntekt. Alle våre mest fornøyde gjengangere er folk med meget høy inntekt. Disse eier hytte i nærheten, og har gjort oss litt kjent for å ha et godt kjøkken. Syns det er spesielt, for restauranten befinner seg i en liten, billig fjellstue på et fjell ingen har hørt om. Mens de som har kjøpt opphold på "billigssalg" syns maten er i bestefall grei. 

- Folk med småunger som lar de løpe, skrike og/eller spille på nettbrett med lyd, og åpenbart forstyrre andre gjester. Her har jeg faktisk begynt å være meget streng. Løping kan til og med være farlig iom at servitører bærer varme tallerkner eller brett med masse glass. 

Jeg ser mange over mener det er irriterende når gjester stabler tallerkner. Jeg blir bare veldig glad jeg. Men hos meg har vi ingen regler om hvordan vi skal bære, så vi kan bære en stabel med begge henda. Også liker jeg tanken på at gjestene ønsker å hjelpe til, det betyr at de liker oss. Hilsen inbilsk. 

Hadde ikke hatt noe imot å postet dette med mitt brukernavn, men jeg kan bli gjengjent utifra det jeg skriver, og jeg skriver så mye annet drit her inne at jeg helst ikke ser det skje 😂

Anonymkode: aede3...d6a

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis jeg slapp å betale 50 kr i tips så ville jeg godtatt å betale 50 kr mer av regningen eller jeg ville gått på restaurant ofte nok til at det tilsvarte de 50 kronene.

Så pengene ville blitt de samme både for meg og restauranten hvis de ansatte uansett deler tipsen. Så hvorfor holder vi da på med den tullete tipseleken?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja jøss, i et land der man ofte betaler ved disken og som regel blir oppfordra til å betale tips før man har satt seg ved bordet og maten er servert, der har man en godt innarbeida kultur for å belønne service...

Mulig dette handler om at jeg som noenogtredveåring fra distriktet er for ung og ukultivert, men tipsing var noe vi gjorde på ferie i utlandet, aldri i Norge der service er en del av lønna. Og når fagforeningene rapporterer at arbeidsgivere bruker tips som argument for å holde lønna nede?

Jeg betaler heller ti kroner ekstra for et kakestykke viss jeg veit at de ansatte får en rimelig lønn, enn at inntekten deres skal være avhengig av hvor pent de smiler til andre. 

Anonymkode: 7bcba...477

Det du beskriver nå er jo helt nytt. Det er vel kortterminalen eller der du bestiller fra telefonen din som ber om tips før maten er servert. Det er ingen gammel innarbeida kultur.  Det vil nok bli mer og mer vanlig at du både bestiller ved disken og henter maten selv, siden folk ikke vil betale for og bli servert lenger. 
ja, du er jo inne på selve problemet. Arbeidsgiver « bruker « tips som argument for og holde lønna ( og prisene) nede, fordi det er  vår kultur at tipsen er servitøren sin lønn. Hvis fagforeningen vil ha lønnen opp må prisene opp først. Folk hyler jo da og, går til avisen og får førstesideoppslag 😅 

løsningen må vel bli at nordmenn i fremtiden  ikke ønsker og bli servert, så da er det bare og fortsette med qr koder og hente maten i en luke og servere seg selv 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg slapp å betale 50 kr i tips så ville jeg godtatt å betale 50 kr mer av regningen eller jeg ville gått på restaurant ofte nok til at det tilsvarte de 50 kronene.

Så pengene ville blitt de samme både for meg og restauranten hvis de ansatte uansett deler tipsen. Så hvorfor holder vi da på med den tullete tipseleken?

Det er ikke slik at alle deler tipsen, men mange gjør det. Dette kan du eventuelt forhøre deg om av servitøren. Hvis du ønsker å endre på noe så får du forsøke deg i en fagforening. Det er tross alt de som i stor grad kan ta æren for at arbeidere har fått bedre lønn de siste tiårene. Enn så lenge er ikke tipsing en lek. Det er en måte å tjene penger på, slik som det er nå.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

løsningen må vel bli at nordmenn i fremtiden  ikke ønsker og bli servert, så da er det bare og fortsette med qr koder og hente maten i en luke og servere seg selv 🤷‍♀️

Sånn er det jo på de fleste kafeer? Og hvis jeg kunne slippe å få restaurantmåltider avbrutt av "er alt i orden her?" (ja, jeg hadde sagt fra hvis det ikke var det), så kunne jeg nesten syntes at det å hente maten ved disken var heilt åkei. Eneste bakdelen ville være køen😅Jeg syns oppriktig det er kleint med servitører som står på pinne for meg - jeg er på restaurant for å spise mat, ikke ha en personlig tjener. 

Og for å gjenta meg sjøl: Jeg ville mye heller fått en 10% større regning enn å føle at kelneren trur jeg syns hun gjorde en dårlig jobb når jeg ikke tipser. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg jobbet i restaurant for noen år siden. Det mest irriterende var folk som slengte alt oppi armene mine når jeg spurte om de var forsynte og skulle rydde bordet deres. De brukte ikke en eneste hjernecelle på å sette ting sammen så det skulle bli lett å bære. Bare kastet tallerknene oppå hverandre hvor de lot bestikket ligge på hver eneste tallerken. De kunne i det minste samlet bestikkene oppå en tallerken. 

Var også borti en litt vel hysterisk kunde en morgen. Gikk rundt og ryddet og mistet linsene mine så jeg måtte være nærsynt. Jeg trodde bordet var forlatt men i det jeg kom bort dit så så jeg en jakke. Så jeg tok det såklart ikke, men rett bak meg hører jeg en sint stemme og jeg skvetter. «Du ser at det ligger en jakke der eller?!?!!». 

Var kø og jeg stod i baren. Skulle ta betalt og lage kaffedrikker og ta frem salater osv. Var helt alene. Kafeene ved siden av var nesten tomme. Alle skulle visst til meg. Så begynner de bakerst i køen og rope og kjefte på hvor treig jeg er. Var litt gøy når damene irettesatt mennene sine da. Jeg skjønte ikke at de ikke bare kunne gå på de med mindre folk når de hadde omtrent samme tilbudet.

Skrevet
Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Jeg skrev ikke det du liksom siterte. Jeg skrev bare at alle skitne restaurantbord uansett må ryddes og vaskes på et tidspunkt, ettersom (korrekt sitat) at de ikke ønsker å "ha en masse skitne bord stående".

Og jeg finner meg selvfølgelig dessuten helt fint i at du (som for øvrig ser ut til å være en sur servitør) tar bordet først når du får tid :) 

Du har hørt om et falsk smil sant? Det er fullt mulig for de av oss som klarer å ha mer enn en tanke i hode samtidig og både klage på ufine gjester/ ufin kultur blant gjester, ting som gjester gjør som irriterer ved jobben, småting som er kjipe ved jobben i en tråd på kg som *trommevirvel* nettopp handler om dette og samtidig være en smørblid og service innstilt servitør. Just saying😉

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at tips diskuteres mye og at folk sier at de gladelig betaler mer for maten dersom det ikke forventes tips. Kan ikke si at jeg har den opplevelsen. Det absolutt verste jeg vet på jobb er kunder som klager og kjefter over prisen som om det er jeg som har bestemt den, og det skjer flere ganger hver vakt. Prisen stiger i takt med prisene ellers i samfunnet og det skal koste mer for mat og drikke ute enn det gjør å spise og drikke hjemme. Jeg forventer ikke tips som flere andre gjør, men det er fordi jeg egentlig aldri har opplevd å få noe særlig. Ca 50 prosent av kundene tipser, men de runder opp til nærmeste 5er eller 10er, så det ville vært å betale 560 i stedet for 557 fks.

Anonymkode: 050ea...9ac

• Liker 4
Skrevet

Jobbet som servitør fra jeg var 20-22. Serverte et bord med 10-12 middelaldrende menn, og den ene tok tak i meg og dro meg ned på fanget sitt mens de andre lo høyt. Det var ikke spesielt gøy. Har flere slike historier, men denne er den jeg husker best. Følte jeg ikke kunne gjøre eller si noe for å ikke sette restauranten i et dårlig lys.

Anonymkode: c2af2...fd3

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er det jo på de fleste kafeer? Og hvis jeg kunne slippe å få restaurantmåltider avbrutt av "er alt i orden her?" (ja, jeg hadde sagt fra hvis det ikke var det), så kunne jeg nesten syntes at det å hente maten ved disken var heilt åkei. Eneste bakdelen ville være køen😅Jeg syns oppriktig det er kleint med servitører som står på pinne for meg - jeg er på restaurant for å spise mat, ikke ha en personlig tjener. 

Og for å gjenta meg sjøl: Jeg ville mye heller fått en 10% større regning enn å føle at kelneren trur jeg syns hun gjorde en dårlig jobb når jeg ikke tipser. 

Spørs litt hvor man går, men også på en restaurant jeg har gått på  jevnlig  i 30 år ,opplevde jeg i sommer og måtte bestille fra tlf og hente maten selv. Jeg spurte, og fikk beskjed om at de ikke fikk tak i servitører lenger. Jobbet en sommer på dette stedet for tips i slutten av tenårene, og det var slitsomt, men godt betalt på solrike dager.

Det blir jo slik du ønsker. Selv savner jeg litt service og oppvartning. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
On 8/25/2022 at 5:20 PM, AnonymBruker said:

Hva er det mest irriterende du opplever? Av gjester? Kolleger? Sjefen? 

Har du noen spesielle historier om gjester? 

Anonymkode: 11780...0f0

Folk som lar ungene løpe vilt rundt, lar dem rulle rundt på gulvet, lar dem klatre på stolene og sofaene, lar dem står på nabobordet med sko, lar dem grise og kaste mat på oss som jobber der.

• Liker 3
Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ser at tips diskuteres mye og at folk sier at de gladelig betaler mer for maten dersom det ikke forventes tips. Kan ikke si at jeg har den opplevelsen. Det absolutt verste jeg vet på jobb er kunder som klager og kjefter over prisen som om det er jeg som har bestemt den, og det skjer flere ganger hver vakt. Prisen stiger i takt med prisene ellers i samfunnet og det skal koste mer for mat og drikke ute enn det gjør å spise og drikke hjemme. Jeg forventer ikke tips som flere andre gjør, men det er fordi jeg egentlig aldri har opplevd å få noe særlig. Ca 50 prosent av kundene tipser, men de runder opp til nærmeste 5er eller 10er, så det ville vært å betale 560 i stedet for 557 fks.

Anonymkode: 050ea...9ac

Ja, enig i den. Klaging på prisene er en uting og skjer veldig hyppig. Jeg har ikke bestemt dem, kan ikke noe for det. Å sitte og klage til meg over at det er så grusomt dyrt - vel, det kommer til å skje absolutt ingenting. 

Endret av Blått
  • Liker 4
Skrevet

Jobbet på kafe, vil si et verste er barnevognmennsker som handler svært lite, sitter lenge, etterlater seg mye gris og rot, og okkuperer halve lokalet med flere vogner er det mest irriterende. Og de som har med medbragt, de er faktisk noen som tror det er greit så lenge resten av bordet kjøper mat. 

Anonymkode: 1ada4...29f

• Liker 8
Skrevet
Maestro skrev (15 timer siden):

OG, jeg samlet alle på møte. Fiksa mat og sånn. Og tok opp dette med og være hjelpsom ang når andre er syke/sykemeldt osv. Hva mine tanker var rundt det, ikke sånn DERE MÅ STILLE BLA BLA. Spurte de om dette, på en rolig og fin måte. Og sa at jeg sliter meg totalt ut og jobbe 6 dager i uken, og minst 1-2 ganger i uken dobbelt. Og sånn skal det ikke være. La frem at jeg var villig til og gjøre det jeg kan, for at man skal få lyst og jobbe ekstra. Og om det faktisk er meg det er noe galt med? Alle glodde ned i bordet og sa ingenting. 🙁 Tok ikke den kampen mer, da jeg allerede da var veldig sliten. Fri søndager, men kom meg ikke oppå til og klare ny uke, med en hektisk cafe og kontor ting utenom. 🥵 

Jaja, drittgjeng. Var absolutt ikke verdt og bli syk for 🫣

Uansett hvor mye du forsøker vri deg unna og forklare her, du var en årlig leder. Leder er ansavrlig for bemanningen, ikke de ansatte. Uansett.

Anonymkode: 1ada4...29f

• Liker 3
Gjest Villfisker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.22):

Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! 

Slapp helt av. Hos meg får du ingen av delene. Bruk energien på å forhandle om bedre lønn i stedet ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jøss, i et land der man ofte betaler ved disken og som regel blir oppfordra til å betale tips før man har satt seg ved bordet og maten er servert, der har man en godt innarbeida kultur for å belønne service...

Hvilke «restauranter» er det du uttaler deg om? Egon? 

På en restaurant betaler man når man er ferdig med å spise. Jeg kaller faktisk ikke Egon for en restaurant og enig med deg i at jeg ikke tipser når jeg betaler ved bestilling. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...