Gå til innhold

Du som er servitør. Mest irriterende du opplever?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Athena Catalina skrev (På 26.8.2022 den 17.52):

Tips er jo ikke vanlig i Norge, så det kan du ikke forvente å få.

Tips har alltid vært vanlig i Norge. På 1800 tallet het det drikkepenger, på midten av 1900 tallet forkortet de det til driks, og tips ble brukt mer og mer fra slutten av århundre skifte og blir brukt nå. Det er 15 år siden jeg jobbet som servitør, og forventet jeg ar du skulle betale meg 10% i tips , at du skulle betale meg for og servere deg? Absolutt. Den gang tipset jo 99% , slik som foreldrene, besteforeldrene, oldeforeldrene osv gjorde fordi det er vanlig i Norge med 10%. Den gang ble man gjerne litt sjokkert om norn ikke tipset, men hvis vi rakk og reagere fikk de er en velfortjent halvliter over seg, det er lett og miste 😅. En artikkel i Aftenposten for 4 år siden viste at servitører i Norge har snittlønn på 30 kr timen. ( før pandemien )  Det er tipsen de lever av. Folk som ble spurt i undersøkelsen om de tipset svarte vekselvis « selvsagt 10% « og « nei , det er dyrt nok « . Brått har det blitt sosialt akseptert og ikke tipse. Personlig kjenner jeg ingen som ikke tipser, men det er primært yngre som har den ideen at tips ikke er vanlig i Norge, selvom det har tradisjon tilbake til de første vertshus og kroer for århundrer siden. 
så hva gjør man ? Setter opp prisene for og heve lønnen til servitørene, og folk klager. Lager qr koder så folk kan servere seg selv, når de tydeligvis ikke vil betale for det, og folk klager. I år har det vært kjempe mangel på servitører og mange steder har hatt kortere åpningstider eller stengt en gang i uken, fordi servitører tydeligvis ikke kan forvente og få betalt lenger, og dermed heller ikke gidder og jobbe. 
interessant hva som skjer framover. Synes folk det er er verdt det og få servering og blir villige til og betale for det igjen? Det blir iallefall kunden som må betale til sist om de skal fortsette og bli servert, så enten må tips bli en selvfølge igjen, eller prisene må opp så tipsen blir bakt inn i regningen. 

Anonymkode: a3d24...430

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 0.12):

Det er ikke lov i Norge

Anonymkode: af1df...83c

Hvilken lov er det som forbyr dette? Det irriterer meg at de ikke vil sette lov om tarifflønn i Norge da det hadde vært nyttig i mange yrker, men jobbe for tipsen er spesielt for denne bransjen, 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du kan ikke sammenligne pleie med service eller sykepleier med servitør. 

Servitør kan sammenlignes med butikkmedarbeider. 

Sykepleier kan sammenlignes med barnehagemedarbeider eller lærer, kanskje? 

PS, jeg har vært både servitør og jobbet ufaglært på aldershjem og i hjemmesykepleie. Servitør er en MYE tøffere jobb. 

Anonymkode: 77169...1e8

En kan sammenligne hvilke som helst yrker når det kommer til det å kun yte god service dersom en får tips. 

Anonymkode: 9316d...8d7

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 0.41):

Jobber du i USA?

Anonymkode: 23a45...317

Hva har det med saken og gjøre? Jeg har jobbet som servitør i både usa og Norge, og felles er at ros ikke betaler husleia, det er det tipsen som gjør. Den andre forskjellen er at amerikanere er mye mer generøse også på ros. Det er hyggelig med ros, som sitter langt inne hos kravstore nordmenn , men penger trenger en uansett. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 0.49):

Arbeidet i en relativt stor cafe for noen år siden. Jeg mener det værste er kunder med oppfatningen "kunden har alltid rett". I mange saker er jeg enig, det er et service yrke, og man strekker seg derfor ekstra for å blidgjøre kunden. Men når kunder kjefter deg opp og ned fordi det tar for lang tid før maten leveres, de mener porsjonen skulle vært større, eller det ble noe feil i bestillingen - da er man på kanten respektløs. Kunder er hjertelig velkommen til å komme med konstruktiv kritikk, eller varsle når noe er galt. Men når kunden ikke ønsker ny rett, eller pengene tilbake så hjelper det ikke kjefte opp den første ansatte man finner. 

Anonymkode: 65782...6e5

« kunden har alltid rett» er morsomt i alle bransjer. Enhver idiot du møter er kunder en haug med steder, så det blir like saklig som « idioter har alltid rett» 😅

• Liker 5
Skrevet
Athena Catalina skrev (På 26.8.2022 den 17.52):

Tips er jo ikke vanlig i Norge, så det kan du ikke forvente å få.

Det er vanlig å tipse i Norge. Om sommeren har jeg 10 000 i tips på en måned. Forventer vi å få tips? Ja. Hvis vi har gjort en veldig god jobb og fulgt opp og de har spist. Blir vi sure for å ikke få det? Nei, men det hender man kan himle litt med øynene når det er en regning på 13 000 og 2 kroner i tips. Det er nesten et hån. Da vil jeg heller ha 0.

Anonymkode: 92c46...0d0

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nordmenn flest er ikke oppvokst i en tipsekultur selv om mange later som at de er mer "internasjonale" enn de er. Tipsing virker unaturlig i et ikke-klassesamfunn. Tanken og troen er at lønna skal være god nok og at folk skal gjøre jobben sin like bra uavhengig av om en gjest ser ut som en god tipser eller ikke. Tipsing gir litt samme følelse som å gi til gatetiggere, kjøp av bedre samvittighet og stakkars deg underklassemenneske liksom.

Anonymkode: 0e948...c54

Hva slags miljø er du vokst opp i? Tipset ikke foreldrene dine, besteforeldrene ,oldeforeldrene dine osv? Hva har dette med « internasjonale « og gjøre? Bestemoren min som aldri hadde vært utenfor Norge tipset ( drikset) selvsagt servitører når hun var på cafe og restaurant slik skikken var ( er for mange fortsatt) i Norge. Du snur det helt på hodet. Det er de siste  årene det har blitt kultur for og klage mer og tipse mindre. I et ikke- klassesamfunn og dugnadsnasjon som vi var, så tipset vaskekjerringa ( som var min bestemors ujålete tittel i etterkrigstiden) servitøren som serverte henne kaffe.  Og barna ble oppdratt til og gjøre det samme . 

• Liker 2
Skrevet

Irriterende ting:

- Folk som skal ha ting vi ikke har på menyen.

- folk som knipser eller plystrer. OG folk som deretter blir fornærmet når jeg sier det er totalt uakseptabelt. Eller vennene deres som ikke korrigerer dem eller bare ler av det.

- folk som ikke klarer å lese «vent på hovmester» bare setter seg og deretter blir sure hvis man ikke har oppdaget dem det de mener er kjapt nok på en travel dag.

- folk som bare går inn og setter seg ved bord som er skitne, så jeg må rydde og vaske foran dem. Jeg har jobbet i bransjen lenge, men dette føles alltid uverdig.

- store gjenger som skal splitte regningen når hele restauranten er full. Har dere ikke hørt om Vipps?

- folk som kjefter når noe er galt. Man må gjerne klage eller si at noe er feil, men jeg gidder ikke en skyllebøtte når det både er ting jeg lett kan rette opp i eller jeg kan gi dem prosenter. Viljen til å gjøre dette daler dog når de ikke snakker ordentlig til meg.

- selvrettferdige bord, som krever mer service enn andre når ting er veldig travelt. Det er folk som føler seg veldig viktige. Men de er også morsomme å overbevise dersom man har tid!

- folk som sier rett ut til deg, demonstrativt, at de ikke tipser. Det er ofte ikke fordi servicen har vært dårlig, men fordi de blir provosert av selve muligheten for å gi tips. Neivel, så la være, men hold den talen for deg selv.

- folk som tror de kan gjøre hva de vil bare fordi de har lagt igjen masse penger.

- og så har man trakasseringen og rasismen som popper opp her og der.

når det er sagt - de fleste gjester er fine og søte. Dessuten setter jeg pris på når folk stabler tallerkener eller sender meg dem, vi har en del bord der det er vanskelig å komme til helt rundt.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
skreppamedleppa skrev (På 27.8.2022 den 0.35):

Og gjester som sitter seg ned ved et skittent bord... Altså? Om hele området er rent og ryddig og ledig bortsett fra et bord så skal det komme noen å sette seg der, der som det står skittent fordi en ikke har fått ryddet ennda. Jeg fatter det bare ikke🙄

Hvorfor i all verden klarer du ikke å fatte det?

Dette er noe jeg gjør av og til. Og grunnen er jo helt åpenbart at jeg synes at det er det beste bordet. Dermed får jeg en bedre totalopplevelse enn om jeg skulle valgt et annet bord.

Bordet skal uansett ryddes og vaskes, så jeg ser ikke helt problemet. Hvilken restaurant ønsker å ha masse skitne bord stående? Det gir et elendig inntrykk.

• Liker 15
Skrevet
Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Dette er noe jeg gjør av og til. Og grunnen er jo helt åpenbart at jeg synes at det er det beste bordet. Dermed får jeg en bedre totalopplevelse enn om jeg skulle valgt et annet bord.

Bordet skal uansett ryddes og vaskes, så jeg ser ikke helt problemet. Hvilken restaurant ønsker å ha masse skitne bord stående? Det gir et elendig inntrykk.

Man rydder når man har tid. Å få ut mat så det ikke blir kaldt og ta bestillinger kjapt nok har første-pri. Hvis det er et bord du vil ha, sier du fra og gir servitøren tid til å rydde og vaske. Sier servitøren «ja, bare sett deg» så er det selvfølgelig helt greit. Jeg kan skjønne det hvis det er fri flyt og man bare kan gå inn, men er det et vent her-skilt så går man ikke bare inn og setter seg ved et møkkete bord.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man rydder når man har tid. Å få ut mat så det ikke blir kaldt og ta bestillinger kjapt nok har første-pri. Hvis det er et bord du vil ha, sier du fra og gir servitøren tid til å rydde og vaske. Sier servitøren «ja, bare sett deg» så er det selvfølgelig helt greit. Jeg kan skjønne det hvis det er fri flyt og man bare kan gå inn, men er det et vent her-skilt så går man ikke bare inn og setter seg ved et møkkete bord.

Alle steder jeg har vært med "vent her"-skilt, har man blitt anvist bord. Jeg har aldri opplevd at man da bare kan gå inn og sette seg ned hvor man vil.

• Liker 1
Skrevet
Lafamiglia skrev (Akkurat nå):

Og du leste ikke "om hele området er rent og ryddig og ledig.." det er altså ikke snakk om å "ha en masse skitne bord stående..." som du av en eller annen grunn tydeligvis har klart å lese deg til🙄 

Sitter du deg der det er dritent så begynner jeg å lure på om du liker å sitte i driten til andre. Kommer en inn en plass så er det helt sunn fornuft å sitte en plass der det er ryddig, og når du sittet deg der det er skittent så får du faktisk skylde på deg selv for at du må sitte en stund der og at jeg rydder bordet ditt når jeg får tid, spesielt når det er travelt.

• Nyttig 1
Skrevet
Lafamiglia skrev (Akkurat nå):

Alle steder jeg har vært med "vent her"-skilt, har man blitt anvist bord. Jeg har aldri opplevd at man da bare kan gå inn og sette seg ned hvor man vil.

Det er greit, det! Vi sier for øvrig at de kan sette seg hvor de ønsker, der det er ryddet. Og ønsker de et spesifikt bord må de vente så jeg får ryddet. Men det er overraskende mange som sier jada til dette og så setter seg og så må jeg rydde og vaske foran dem selv om jeg har vært tydelig i kommunikasjonen.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags miljø er du vokst opp i? Tipset ikke foreldrene dine, besteforeldrene ,oldeforeldrene dine osv? Hva har dette med « internasjonale « og gjøre? Bestemoren min som aldri hadde vært utenfor Norge tipset ( drikset) selvsagt servitører når hun var på cafe og restaurant slik skikken var ( er for mange fortsatt) i Norge. Du snur det helt på hodet. Det er de siste  årene det har blitt kultur for og klage mer og tipse mindre. I et ikke- klassesamfunn og dugnadsnasjon som vi var, så tipset vaskekjerringa ( som var min bestemors ujålete tittel i etterkrigstiden) servitøren som serverte henne kaffe.  Og barna ble oppdratt til og gjøre det samme . 

Gjennomsnittsnordmann født sent på 60-tallet og jeg synes tipsing er blitt mye mer et tema i dag enn for tjue+ år siden da det i Norge/Oslo var mindre av det.

Det er forskjeller mellom kulturer. En serveringsdame i Las Vegas forventer å få inntil halve inntekten fra tips, i hvert fall om hun er yngre enn 35. Mens ei statsansatt servitør i Moskva på 80-tallet aldri fikk tips og hadde sin statsinntekt helt uavhengig av om hun fikk kunder og sørget derfor for at færrest mulig kom tilbake. I tipsekulturer skjer det også i flere bransjer, f eks pizza-bud og unødvendige posepakkere i butikken, heisoperatører, bagasjebærere og sånt. Tipsing forbinder jeg med klassedelt samfunn og uordnede arbeidsforhold og ønsker derfor ikke at det skal utbredes mer i Norge og i flere bransjer enn det allerede er.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
skreppamedleppa skrev (Akkurat nå):

Og du leste ikke "om hele området er rent og ryddig og ledig.." det er altså ikke snakk om å "ha en masse skitne bord stående..." som du av en eller annen grunn tydeligvis har klart å lese deg til🙄 

Sitter du deg der det er dritent så begynner jeg å lure på om du liker å sitte i driten til andre. Kommer en inn en plass så er det helt sunn fornuft å sitte en plass der det er ryddig, og når du sittet deg der det er skittent så får du faktisk skylde på deg selv for at du må sitte en stund der og at jeg rydder bordet ditt når jeg får tid, spesielt når det er travelt.

Jeg skrev ikke det du liksom siterte. Jeg skrev bare at alle skitne restaurantbord uansett må ryddes og vaskes på et tidspunkt, ettersom (korrekt sitat) at de ikke ønsker å "ha en masse skitne bord stående".

Og jeg finner meg selvfølgelig dessuten helt fint i at du (som for øvrig ser ut til å være en sur servitør) tar bordet først når du får tid :) 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjennomsnittsnordmann født sent på 60-tallet og jeg synes tipsing er blitt mye mer et tema i dag enn for tjue+ år siden da det i Norge/Oslo var mindre av det.

Det er forskjeller mellom kulturer. En serveringsdame i Las Vegas forventer å få inntil halve inntekten fra tips, i hvert fall om hun er yngre enn 35. Mens ei statsansatt servitør i Moskva på 80-tallet aldri fikk tips og hadde sin statsinntekt helt uavhengig av om hun fikk kunder og sørget derfor for at færrest mulig kom tilbake. I tipsekulturer skjer det også i flere bransjer, f eks pizza-bud og unødvendige posepakkere i butikken, heisoperatører, bagasjebærere og sånt. Tipsing forbinder jeg med klassedelt samfunn og uordnede arbeidsforhold og ønsker derfor ikke at det skal utbredes mer i Norge og i flere bransjer enn det allerede er.

Klassedeling forsvinner ikke hvis man lar være å tipse, da. Vil man gjøre noe med det får man bli politiker eller jurist og ikke tro at man bidrar ved å tilbakeholde tips.

• Liker 4
Skrevet
Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev ikke det du liksom siterte. Jeg skrev bare at alle skitne restaurantbord uansett må ryddes og vaskes på et tidspunkt, ettersom (korrekt sitat) at de ikke ønsker å "ha en masse skitne bord stående".

Og jeg finner meg selvfølgelig dessuten helt fint i at du (som for øvrig ser ut til å være en sur servitør) tar bordet først når du får tid :) 

Jeg tror ikke vedkommende er en sur servitør. Men servitører utvikler selvfølgelig egen arbeidsetikette og møter på frustrasjoner i sitt yrke, akkurat som alle andre. Jeg kan kjenne igjen irritasjonen, men bare overfor de som setter seg når det er klar beskjed om st de må vente, enten ved skilt eller ved tale.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Klassedeling forsvinner ikke hvis man lar være å tipse, da. Vil man gjøre noe med det får man bli politiker eller jurist og ikke tro at man bidrar ved å tilbakeholde tips.

Hva man har råd til påvirker hvor ofte man går på restaurant. "Må" man gi mer i tips så har man råd til mindre av den egentlige regningen. Jeg tror folk ville brukt like mange kr på restaurantbesøk ila et år uavhengig av hvor stor eller liten tips-prosenten er. Høyere lønn og mindre tips betyr mer ordnede forhold og bedre for de ansatte sånn i snitt. Unntatt de som er sosiale, pene, raske og flinke skuespillere men de er da ikke solidariske med sine kollegaer hvis de mener at helst skulle en enda større prosent av inntektene kommet fra tips.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva man har råd til påvirker hvor ofte man går på restaurant. "Må" man gi mer i tips så har man råd til mindre av den egentlige regningen. Jeg tror folk ville brukt like mange kr på restaurantbesøk ila et år uavhengig av hvor stor eller liten tips-prosenten er. Høyere lønn og mindre tips betyr mer ordnede forhold og bedre for de ansatte sånn i snitt. Unntatt de som er sosiale, pene, raske og flinke skuespillere men de er da ikke solidariske med sine kollegaer hvis de mener at helst skulle en enda større prosent av inntektene kommet fra tips.

Tips deles ofte blant alle og går ikke rett i servitørens egen lomme. Jeg er enig i at lønnen bør heves betraktelig og at det først og fremst er slik de bør få penger. Mitt poeng er bare at man ikke bidrar til noe dersom man anser at det å ikke tipse liksom er et politisk bidrag til hevelse av lønnen til bransjens arbeidere. Det er i så fall en veldig selvsentrert holdning.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tips har alltid vært vanlig i Norge. 

Ja jøss, i et land der man ofte betaler ved disken og som regel blir oppfordra til å betale tips før man har satt seg ved bordet og maten er servert, der har man en godt innarbeida kultur for å belønne service...

Mulig dette handler om at jeg som noenogtredveåring fra distriktet er for ung og ukultivert, men tipsing var noe vi gjorde på ferie i utlandet, aldri i Norge der service er en del av lønna. Og når fagforeningene rapporterer at arbeidsgivere bruker tips som argument for å holde lønna nede?

Jeg betaler heller ti kroner ekstra for et kakestykke viss jeg veit at de ansatte får en rimelig lønn, enn at inntekten deres skal være avhengig av hvor pent de smiler til andre. 

Anonymkode: 7bcba...477

• Liker 10
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...