AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #61 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei, jeg får betalt for å høflig servere mat og drikke og ta imot betaling. Slik en butikkansatt behandler sine kunder Ekstra service ut over dette, får jeg ikke betalt for. Jeg gjør det lille ekstra som skaper en god kveld for deg, for tips. Anonymkode: 77169...1e8 Hva slags ekstra er det da? Gratis dessert? Anonymkode: de589...2e3 11 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #62 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva slags ekstra er det da? Gratis dessert? Anonymkode: de589...2e3 Når jeg fyller på vannglasset ditt hele kvelden uten at du engang merker det. Når jeg foreslår noe annet å spise enn hva du egentlig hadde tenkt, fordi jeg vet at de fleste liker nettopp denne retten veldig godt - og du blir skikkelig fornøyd! Når jeg tar med barna dine bort i baren og serverer dem gratis kakao slik at dere voksne får skravlet litt. Osv. Anonymkode: 77169...1e8 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #63 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Når jeg fyller på vannglasset ditt hele kvelden uten at du engang merker det. Når jeg foreslår noe annet å spise enn hva du egentlig hadde tenkt, fordi jeg vet at de fleste liker nettopp denne retten veldig godt - og du blir skikkelig fornøyd! Når jeg tar med barna dine bort i baren og serverer dem gratis kakao slik at dere voksne får skravlet litt. Osv. Anonymkode: 77169...1e8 Tenk om feks sykepleiere skulle hatt den tankegangen? For litt (mye) tips så tømmer vi blæren din FØR det er for seint😉 Lyst på smertestillende før smerten er på topp? Bare å betale litt ekstra da, så rykker du frem i køen👌🏼 Er dine barn redde fordi mor eller far er alvorlig syk? Gidder ikke vise omsorg for de før du betaler ekstra altså, da får de heller bare stå og henge i gangen🙄 Skjerp deg - du er en dårlig servitør dersom du kun yter god service når du får tips. Anonymkode: 9316d...8d7 26 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #64 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Oi, da er jeg en uting. For jeg pleier å stable tallerkener, men det er aldri snakk om flere enn to-tre. Pleier å legge bestikk på øverste tallerkenen for at det skal bli greiere å bære alt - trodde jeg. Det er bare en vane hjemmefra, og godt ment. Anonymkode: 7a272...fc5 Det er sikkert godt ment, men nå kan du slutte med det AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg også, men jeg lover: jeg skal aldri gjøre det mer Anonymkode: aa613...4e3 Haha, servitøren skjønner at det er godt ment, men de løfter ikke opp en stabel med skitne tallerkner, da får de med seg mindre og får ofte også mer jobb på kjøkkenet siden de som vasker opp ikke vil ha matrester på fatene som leveres der. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det verste? Entitled Karens i alle kjønn, alder, former og farger. Barnevognmafian har en egen plass i helvete for min del, opptar plass i timesvis, kjøper seg én kopp kaffe, støyer og forstyrrer andre og etterlater seg et forbanna rot. Julebordsesongen er fæl, fulle menn tror de kan ta seg til rette og bedriver ren trakassering. Utepilssesongen er ikke stort bedre. Nei fy faen, det holdt med et par år i 20-årene. Dagens versjon av meg hadde levert fra seg en klaps eller to! Anonymkode: 47d2c...773 Du har tydeligvis jobbet på cafe og ikke på restaurant, for der er julebordsesongen den perioden hvor de tjener mest penger. Ingen tipser så godt som berusede folk med firmakort. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eh, nei? Da tar du bare ett og ett fat fra stabelen. Jeg har selv jobbet som servitør i mange år i ungdomstiden, og at folk stablet fat var jo overhodet ikke et problem i det hele tatt. Anonymkode: 022d1...088 Jo, det skaper faktisk merarbeid for servitøren. For det første så kan man ikke bære fatene ordentlig når de er stablet, for da griser man til uniformen (noe som på ingen måte er ok på en ordentlig restaurant, da må man gå og skifte og det har man ikke tid til når man har ørten bord eller private rom å servere) og dersom hvert fat ikke er adekvat skrapet så får man enten merarbeid ved vaskestasjonen eller så blir de som jobber i oppvasken sure på en. Når folk stabler tallerkner så er den eneste logiske løsningen å ta stabelen med begge hender, men dersom det ikke var stablet så kunne servitøren ha fått med seg noen tomme glass eller annet på samme tur til oppvasken…. AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan umulig ha jobbet som servitør når du påstår det ikke er noe problem. Du kan ikke ta et og et fat fra stabelen fordi undersiden av tallerkenen nå er grisete. Så med mindre du vil ha hender og skjorte tilsølt med matrester, så tar du ikke tallerkener fra stabelen sånn. Anonymkode: 332f5...a50 Dette. Anonymkode: e56fb...9ea 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #65 Skrevet 27. august 2022 Miss91 skrev (På 26.8.2022 den 19.20): Jobber ikke som servitør nå, men har 18 år i hotellbransjen. Gjester som stabler sammen tallerkner selv er en uting! Og fulle folk, av begge kjønn, som tror de eier hele stedet fordi de betaler for det de drikker og spiser.. og de jævlene som knipser. Og nei, ikke alle har prøvd å få kontakt med noen før de knipser.. Hvorfor er det en uting at gjestene stabler tallerkner? Anonymkode: 41081...5b0
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #66 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det en uting at gjestene stabler tallerkner? Anonymkode: 41081...5b0 Nå har det vel vært 6-7 svar på dette igjennom tråden, prøv å lese svaret ovenfor😉 Det blir mer arbeid, gjester stabler på en helt feil måte iforhold til hva en gjør i bransjen og på den måten får en med seg mindre i ryddingen for de som faktisk gjør dette profesjonelt og på best måte. Det er sikkert vennlig ment men det blir bare mer arbeid av det. Anonymkode: ea4d3...58c 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #67 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Tenk om feks sykepleiere skulle hatt den tankegangen? For litt (mye) tips så tømmer vi blæren din FØR det er for seint😉 Lyst på smertestillende før smerten er på topp? Bare å betale litt ekstra da, så rykker du frem i køen👌🏼 Er dine barn redde fordi mor eller far er alvorlig syk? Gidder ikke vise omsorg for de før du betaler ekstra altså, da får de heller bare stå og henge i gangen🙄 Skjerp deg - du er en dårlig servitør dersom du kun yter god service når du får tips. Anonymkode: 9316d...8d7 Du kan ikke sammenligne pleie med service eller sykepleier med servitør. Servitør kan sammenlignes med butikkmedarbeider. Sykepleier kan sammenlignes med barnehagemedarbeider eller lærer, kanskje? PS, jeg har vært både servitør og jobbet ufaglært på aldershjem og i hjemmesykepleie. Servitør er en MYE tøffere jobb. Anonymkode: 77169...1e8 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #68 Skrevet 27. august 2022 Nå er det en del år siden jeg jobbet som servitør. Men det jeg irriterte meg grenseløst over som ikke er nevnt tidligere i tråden: - På frokostvakten. Gjester som kommer å spør "hvor er osten??" Etter å ha gått rett forbi bufeen med typ 3 store fat med det dem spør om... - Går fra tannpirkere med blod, matrester og alskens baskelusker rett på bordet så vi må plukke det opp 🤢🤬 SLUTT! - Foreldre som lot barn løpe rundt i restauranten, selv etter å fått beskjed. Vi går jo med feks varme supper og vannkarafler, så fort gjort at det kan skje ulykker! Men det verste var dårlig lønn og rævva ledelse. Fikk mye god erfaring også, men ser meg aldri tilbake til den bransjen 😅 Anonymkode: 0646a...202 7
Ænema Skrevet 27. august 2022 #69 Skrevet 27. august 2022 jeg har hatt flere forskjellige type jobber opp igjennom, og servitør er desidert den mest utaknemlige jobben man kan ha. ekstremt mye slit for dritt lønn og dårlig tips. sure bitcher som tror de er dronningen av saba og forlanger at du nesten neier for dem når du står der. servitør jobb er like kjipt som telefonsalg. butikk, barnehage og sykehjem er mye hyggeligere jobb enn servitør. servitører skulle hatt medalje for all dritten de må holde ut. 7 3
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #70 Skrevet 27. august 2022 Ænema skrev (50 minutter siden): jeg har hatt flere forskjellige type jobber opp igjennom, og servitør er desidert den mest utaknemlige jobben man kan ha. ekstremt mye slit for dritt lønn og dårlig tips. sure bitcher som tror de er dronningen av saba og forlanger at du nesten neier for dem når du står der. servitør jobb er like kjipt som telefonsalg. butikk, barnehage og sykehjem er mye hyggeligere jobb enn servitør. servitører skulle hatt medalje for all dritten de må holde ut. Vil du si det kun gjelder servitører på restauranter? Eller på cafe også? Vil nemlig søke jobb i cafe, men det hørtes ikke så fristende ut nå.. Anonymkode: 6a705...ab2
Ænema Skrevet 27. august 2022 #71 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil du si det kun gjelder servitører på restauranter? Eller på cafe også? Vil nemlig søke jobb i cafe, men det hørtes ikke så fristende ut nå.. Anonymkode: 6a705...ab2 jeg har ikke erfaring med kafeer, men fra bakeri, og nei der er de mer hyggelige. restauranter som er halvfine. jeg jobbet f.eks her en stund. https://www.nbsorensen.no/ 1
Maestro Skrevet 27. august 2022 #72 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dårlig leder OG elendig struktur i firmaet om du jobbet doble vakter hele tiden. Det betyr at det var for få ansatte og vaktene ikke dekket opp. Anonymkode: de589...2e3 Vi var 11 mann. Og det har alltid gått greit med forrige leder. Men alle elska jo hu, var sykt store sko og fylle.. 11 ansatte, 4 på dagtid og resten fordelt på kveld og helger(jeg jobba helger selv) så om jeg ringer og spør om at de kan stille på jobb, og spør 5-6 av ungjentene, nei, da er det faktisk ikke jeg som gjør en dårlig jobb. Min leder over meg, sa at jeg var flink og sånn, var veldig fornøyd med innsatsen, at jeg var lærevillig, prøvde godt og ha god dialog med de ansatte, og at alle skulle trives. Men, da de skoene var så store og fylle, jeg endte med og bli kraftig utbrent. Og havna i stressa utløst psykose, som jeg jobba i flere mnd før jeg kom inn til dps - uten og være klar over tilstanden jeg var i. 😩 og etter 6 mnd, traff jeg ei av de ansatte, som sa at jeg ble baksnakket på jobb fordi jeg var borte så lenge.. De som jobba der, var der for lønna, ikke for og faktisk ha det gøy på jobb og ta vare på hverandre. Som jeg er vandt med fra alle mine tidligere jobber. Jeg datt sammen på jobb, mentalt og fysisk, da klikka de på meg istedenfor og hjelpe meg. Drittplass. Om jeg så var en dårlig leder, i dere her på KåGe sine øyner, jaavel. Dere vet ikke Hele historien og hvordan det var og jobbe der. Mamma har og jobbet der, pga nedleggelse av sin avdeling og jobba der jeg jobba etter meg, og hun er lik meg. Åpen, utadvendt, lojal, omsorgsfull, omgjengelig. Men hun grua seg og komme på jobb der, pga de som jobba der. SÅ tenker at jeg var ikke problemet, for og si det slik. Og jeg vet godt åssen det er og jobbe, og ha en jobb og være flink i arbeid. 1 2
Maestro Skrevet 27. august 2022 #73 Skrevet 27. august 2022 Maestro skrev (10 minutter siden): Vi var 11 mann. Og det har alltid gått greit med forrige leder. Men alle elska jo hu, var sykt store sko og fylle.. 11 ansatte, 4 på dagtid og resten fordelt på kveld og helger(jeg jobba helger selv) så om jeg ringer og spør om at de kan stille på jobb, og spør 5-6 av ungjentene, nei, da er det faktisk ikke jeg som gjør en dårlig jobb. Min leder over meg, sa at jeg var flink og sånn, var veldig fornøyd med innsatsen, at jeg var lærevillig, prøvde godt og ha god dialog med de ansatte, og at alle skulle trives. Men, da de skoene var så store og fylle, jeg endte med og bli kraftig utbrent. Og havna i stressa utløst psykose, som jeg jobba i flere mnd før jeg kom inn til dps - uten og være klar over tilstanden jeg var i. 😩 og etter 6 mnd, traff jeg ei av de ansatte, som sa at jeg ble baksnakket på jobb fordi jeg var borte så lenge.. De som jobba der, var der for lønna, ikke for og faktisk ha det gøy på jobb og ta vare på hverandre. Som jeg er vandt med fra alle mine tidligere jobber. Jeg datt sammen på jobb, mentalt og fysisk, da klikka de på meg istedenfor og hjelpe meg. Drittplass. Om jeg så var en dårlig leder, i dere her på KåGe sine øyner, jaavel. Dere vet ikke Hele historien og hvordan det var og jobbe der. Mamma har og jobbet der, pga nedleggelse av sin avdeling og jobba der jeg jobba etter meg, og hun er lik meg. Åpen, utadvendt, lojal, omsorgsfull, omgjengelig. Men hun grua seg og komme på jobb der, pga de som jobba der. SÅ tenker at jeg var ikke problemet, for og si det slik. Og jeg vet godt åssen det er og jobbe, og ha en jobb og være flink i arbeid. OG, jeg samlet alle på møte. Fiksa mat og sånn. Og tok opp dette med og være hjelpsom ang når andre er syke/sykemeldt osv. Hva mine tanker var rundt det, ikke sånn DERE MÅ STILLE BLA BLA. Spurte de om dette, på en rolig og fin måte. Og sa at jeg sliter meg totalt ut og jobbe 6 dager i uken, og minst 1-2 ganger i uken dobbelt. Og sånn skal det ikke være. La frem at jeg var villig til og gjøre det jeg kan, for at man skal få lyst og jobbe ekstra. Og om det faktisk er meg det er noe galt med? Alle glodde ned i bordet og sa ingenting. 🙁 Tok ikke den kampen mer, da jeg allerede da var veldig sliten. Fri søndager, men kom meg ikke oppå til og klare ny uke, med en hektisk cafe og kontor ting utenom. 🥵 Jaja, drittgjeng. Var absolutt ikke verdt og bli syk for 🫣
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #74 Skrevet 28. august 2022 Maestro skrev (5 timer siden): OG, jeg samlet alle på møte. Fiksa mat og sånn. Og tok opp dette med og være hjelpsom ang når andre er syke/sykemeldt osv. Hva mine tanker var rundt det, ikke sånn DERE MÅ STILLE BLA BLA. Spurte de om dette, på en rolig og fin måte. Og sa at jeg sliter meg totalt ut og jobbe 6 dager i uken, og minst 1-2 ganger i uken dobbelt. Og sånn skal det ikke være. La frem at jeg var villig til og gjøre det jeg kan, for at man skal få lyst og jobbe ekstra. Og om det faktisk er meg det er noe galt med? Alle glodde ned i bordet og sa ingenting. 🙁 Tok ikke den kampen mer, da jeg allerede da var veldig sliten. Fri søndager, men kom meg ikke oppå til og klare ny uke, med en hektisk cafe og kontor ting utenom. 🥵 Jaja, drittgjeng. Var absolutt ikke verdt og bli syk for 🫣 Møte på betalt tid eller fritid? Du valgte jo selv å jobbe 6 dager i uken og dobble vakter, ikke skyld på andre. Må tenke på seg selv, er derfor folk ikke vil jobbe masse ekstra, fordi det går utover helsen. Jobbe minst mulig er det riktige. Man jobber stillingsprosenten, ferdig snakka. Trenger man ringevikar til ekstrahjelp så får man skaffe det. Anonymkode: a8b48...28a 11
Maestro Skrevet 28. august 2022 #75 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Møte på betalt tid eller fritid? Du valgte jo selv å jobbe 6 dager i uken og dobble vakter, ikke skyld på andre. Må tenke på seg selv, er derfor folk ikke vil jobbe masse ekstra, fordi det går utover helsen. Jobbe minst mulig er det riktige. Man jobber stillingsprosenten, ferdig snakka. Trenger man ringevikar til ekstrahjelp så får man skaffe det. Anonymkode: a8b48...28a Jeg fiksa flere folk til slutt altså 🤭 Men bare sier, jeg har jobba flere plasser, og ene plassen har jeg vært i 6 år og det har aldri vært et problem at noen av oss kom på jobb. 🫡 Og med sikkert halvparten av bemanning enn der jeg var leder. Ja nei, bare syntes det var dumt. Men det er kansje jeg som er teit da og har en annen arbeidsmoral enn andre. Når man nesten ikke jobber fra før, ikke deltid engang, når den gang var meg så sa jeg aldri nei til ekstra vakter pga lønn 🤷🏼 Har og sjonglert med tre jobber innad samme kjeden. Jeg LIKER og jobbe da 🤭 Rart at de på kontoret ikke reagerte på timene mine, for en mnd tok det helt av med jobbing. 🫣 Mer penger til meg 😉 Men en veldig sliten meg. Men da hadde jeg råd til en liten ferie i påsken 😍 Men jeg prøvde så godt jeg kunne, og JEG og de rundt meg er enig at man dævver ikke av og jobbe litt ekstra med behov. I butikk og matbransjen, står dette klinkende klart i en stillingsbeskrivelse at man må kunne jobbe ekstra ved behov. Ønsker man ikke det, så nei vel, drit i og søk slike jobber da. Finn deg heller en 8-16 jobb på et kontor eller noe. 🤦 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #76 Skrevet 28. august 2022 Jeg jobber på en slags kafé og syns det er veldig greit når folk stabler tallerkener. Men da må de helst ha skrapet av matrestene og lagt bestikket i en haug for seg selv. Det mest irriterende er når folk stabler tallerkener med bestikk og matrester innimellom. Anonymkode: 63802...982 3
Gjest Gratinara Skrevet 28. august 2022 #77 Skrevet 28. august 2022 Maestro skrev (På 27.8.2022 den 0.34): 5) jeg har vært leder selv. Og ansatte som ikke stiller NOE ekstra, slik at den som jobber fult må jobbe enda mer og litt til, er ikke mye populære 🙁 Hvorfor ha sånn jobb, om man aldri kan/vil jobbe mer? Mer jobb = mer lønn. Og bytter på vakter. Har fått tlf at ingen kveldsvakt kom på jobb. Og heiv meg rundt og ordne det, fikk ei drit sur ansatt som måtte på jobb, da det ordinært var hennes vakt for hun byttet med ei som hadde glemt det og ikke var tilgjengelig. Kansje noen av dere vet? Om man har eks typ en kveld i uken og en lørdag i mnd. Og blir spurt om og jobbe to dager ekstra ei uke pga sykdom. Men sier nei, for de har planer? Som i og treffe venner? Da jeg var 17-20 år så avlyste jeg endel planer for og jobbe for jeg ville ha pengene. Er ikke dagens unge slik? Er og ta en kaffe med en venn, mer viktig enn og hjelpe til på jobben? Skjønner om det er dagen før eksamen og sånn altså. Men herregud 🥴 Planer, som i å treffe venner? Så forferdelig at folk har sosiale liv utenfor jobb og ikke slipper alt de har i hendene når du ringer.. Folk har et liv utenfor jobb, det har vel du også håper jeg? Det er livet som gir påfyll og ork til å utstå jobblivet generelt. Har selv vært leder, sluttet fordi jeg følte jeg jugde hele tiden.. og ja det er irriterende noen ganger om man ikke får fylt opp vakter, men det er en irritasjon som ikke er relevant å påføre arbeiderne.. For det er ikke dems skyld. Folk trenger et sosialt liv utenfor jobb, en pustepause. De som takker nei nå og har en fantastisk dag UTEN jobb, vil i neste uke vil kanskje ha energi til å ta mange ekstravakter, muligens også overtid...
Maestro Skrevet 28. august 2022 #78 Skrevet 28. august 2022 Gratinara skrev (30 minutter siden): Planer, som i å treffe venner? Så forferdelig at folk har sosiale liv utenfor jobb og ikke slipper alt de har i hendene når du ringer.. Folk har et liv utenfor jobb, det har vel du også håper jeg? Det er livet som gir påfyll og ork til å utstå jobblivet generelt. Har selv vært leder, sluttet fordi jeg følte jeg jugde hele tiden.. og ja det er irriterende noen ganger om man ikke får fylt opp vakter, men det er en irritasjon som ikke er relevant å påføre arbeiderne.. For det er ikke dems skyld. Folk trenger et sosialt liv utenfor jobb, en pustepause. De som takker nei nå og har en fantastisk dag UTEN jobb, vil i neste uke vil kanskje ha energi til å ta mange ekstravakter, muligens også overtid... Når de ALDRI stilla? Og jeg kjefta ikke eller ble sur i tlf når de sa nei. Flere tok ikke tlf engang og ringte aldri opp igjen, noe som de faktisk skal om leder ringer. Jeg forventa aldri at de skulle glippe alt i hendene, sånn hver gang. JEG tenker når jeg har 6 ekstra ansatte, så skulle det absolutt ikke vært slik at jeg omtrent bodde bak den kassa altså.
Maestro Skrevet 28. august 2022 #79 Skrevet 28. august 2022 Maestro skrev (Akkurat nå): Når de ALDRI stilla? Og jeg kjefta ikke eller ble sur i tlf når de sa nei. Flere tok ikke tlf engang og ringte aldri opp igjen, noe som de faktisk skal om leder ringer. Jeg forventa aldri at de skulle glippe alt i hendene, sånn hver gang. JEG tenker når jeg har 6 ekstra ansatte, så skulle det absolutt ikke vært slik at jeg omtrent bodde bak den kassa altså. De jobba nesten ikke heller fra før. Ja nei, ikke vet jeg 🤦🤷🏼
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #80 Skrevet 28. august 2022 On 8/25/2022 at 5:22 PM, AnonymBruker said: Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! Anonymkode: 77169...1e8 Nordmenn flest er ikke oppvokst i en tipsekultur selv om mange later som at de er mer "internasjonale" enn de er. Tipsing virker unaturlig i et ikke-klassesamfunn. Tanken og troen er at lønna skal være god nok og at folk skal gjøre jobben sin like bra uavhengig av om en gjest ser ut som en god tipser eller ikke. Tipsing gir litt samme følelse som å gi til gatetiggere, kjøp av bedre samvittighet og stakkars deg underklassemenneske liksom. Anonymkode: 0e948...c54 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå