AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #41 Skrevet 26. august 2022 Jobber ikke som servitør lengre nå, men gjorde det da jeg tok opp fag for å komme inn på universitetet. Jobbet derav mye kveld og helg, og hadde nok den verste kundegruppen.. Sure stamkunder som tror de kan gjøre hva de vil fordi de vet hvem sjefen er. "Jeg pleier alltid å få kylling tagliatelle med biff, og jeg vil ha det NÅ!" NEI, DET GJØR DU IKKE, vi har ikke tagliatelle med biff!!! 🤦🏼♀️ Menyen er ikke et forslag, det er en meny! 🤦🏼♀️ eller kunder som plystrer eller knipser som om en er en hund, gjerne etterfulgt av 'snuppa, kom hit litt!'... Anonymkode: 9c677...08b 9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #42 Skrevet 27. august 2022 Maestro skrev (9 timer siden): Ikke i restaurant men cafe. 1) Barn skal få lov og spise egen mat, som skive. Men, det som ikke er greit at det ligger halvspist skive over hele bordet og på gulvet, med banan klint utover, der mor og barn bare har gått. 😵🤬 Gi ihvertfall beskjed at det er slik, sånn at vi kan ta det med en gang. Ser jo ikke bra ut, utenifra hos folk. 2) Spiser over halve kakestykket, for så klage at den er tørr og vil ha nytt stykke. 🫣 Greit etter første to bitene, men ikke kom og klag når halve stykke er spist.. 3) "jeg setter latten din på disken når den er klar" og gjesten får det med seg og går og setter seg. For så komme tilbake 15 min etter og lurer på hvor latten ble av. Var det stille i cafeen, så gikk jeg ut med kaffe til gjestene. Men det er en ekstra service hos noen, men vi hadde ikke tid og gjøre det, utenom på omtrent døde dager. (Venter du på en kaffe, er det lite vits og sette seg, da og lage en kaffe går ganske fort 😊😊) 3) de som skal betale en kaffe til 35,- med en 500 lapp 🫣😵 4) Opplevd leder i matbransjen, som kaller folk idiot og hvor dum går det an og bli, at hen forventet mye mer av oss. 🤬 5) jeg har vært leder selv. Og ansatte som ikke stiller NOE ekstra, slik at den som jobber fult må jobbe enda mer og litt til, er ikke mye populære 🙁 Hvorfor ha sånn jobb, om man aldri kan/vil jobbe mer? Mer jobb = mer lønn. Og bytter på vakter. Har fått tlf at ingen kveldsvakt kom på jobb. Og heiv meg rundt og ordne det, fikk ei drit sur ansatt som måtte på jobb, da det ordinært var hennes vakt for hun byttet med ei som hadde glemt det og ikke var tilgjengelig. Kansje noen av dere vet? Om man har eks typ en kveld i uken og en lørdag i mnd. Og blir spurt om og jobbe to dager ekstra ei uke pga sykdom. Men sier nei, for de har planer? Som i og treffe venner? Da jeg var 17-20 år så avlyste jeg endel planer for og jobbe for jeg ville ha pengene. Er ikke dagens unge slik? Er og ta en kaffe med en venn, mer viktig enn og hjelpe til på jobben? Skjønner om det er dagen før eksamen og sånn altså. Men herregud 🥴 Du kan faktisk ikke forvente at deltidsansatte skal trå til på kort varsel. Hvis det virkelig hadde vært behov for de så ofte, så burde de fått høyere stillingsprosent. Det skal ikke bare være forutsigbart for lederen å bare ringe her og der å forvente. Det må være forutsigbare vakter for ansatte også. Jeg jobbet i en annen sektor som student. Annenhver helg (fredag/lørdag/søndag). Studerte 100% ved siden av. Tok sjeldent på meg ekstra. Trengte fri de resterende helgene for å hente meg inn igjen og være sosial. Jobbet litt ekstra i ferier. Vaktene begynte ofte før jeg var ferdig på skolen, så hadde ikke vært lett å studere og jobb etterpå. Anonymkode: 11780...0f0 23
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #43 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan faktisk ikke forvente at deltidsansatte skal trå til på kort varsel. Hvis det virkelig hadde vært behov for de så ofte, så burde de fått høyere stillingsprosent. Det skal ikke bare være forutsigbart for lederen å bare ringe her og der å forvente. Det må være forutsigbare vakter for ansatte også. Jeg jobbet i en annen sektor som student. Annenhver helg (fredag/lørdag/søndag). Studerte 100% ved siden av. Tok sjeldent på meg ekstra. Trengte fri de resterende helgene for å hente meg inn igjen og være sosial. Jobbet litt ekstra i ferier. Vaktene begynte ofte før jeg var ferdig på skolen, så hadde ikke vært lett å studere og jobb etterpå. Anonymkode: 11780...0f0 Stemmer, deltid er deltid. Trenger de ringevikar får de ordne seg det. Har jeg 50%, så jobber jeg kun 50%. Frekke arbeidsgivere som forventer at du skal jobbe mer enn prosenten! Anonymkode: a8b48...28a 17
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #44 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.22): Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! Anonymkode: 77169...1e8 Hva er ekstraservice? Å få maten i rimelig tid? Å få den maten man har bestilt og betalt for i den tilstand den burde være? For det er ikke ekstraservice, det er vanlig service, en helt åpenbar ting å forvente. Og det er jobben din å gjøre den all den tid det ikke er lov å hente maten sin selv på kjøkkenet. Anonymkode: de589...2e3 14 4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #45 Skrevet 27. august 2022 Maestro skrev (10 timer siden): Ikke i restaurant men cafe. 1) Barn skal få lov og spise egen mat, som skive. Men, det som ikke er greit at det ligger halvspist skive over hele bordet og på gulvet, med banan klint utover, der mor og barn bare har gått. 😵🤬 Gi ihvertfall beskjed at det er slik, sånn at vi kan ta det med en gang. Ser jo ikke bra ut, utenifra hos folk. 2) Spiser over halve kakestykket, for så klage at den er tørr og vil ha nytt stykke. 🫣 Greit etter første to bitene, men ikke kom og klag når halve stykke er spist.. 3) "jeg setter latten din på disken når den er klar" og gjesten får det med seg og går og setter seg. For så komme tilbake 15 min etter og lurer på hvor latten ble av. Var det stille i cafeen, så gikk jeg ut med kaffe til gjestene. Men det er en ekstra service hos noen, men vi hadde ikke tid og gjøre det, utenom på omtrent døde dager. (Venter du på en kaffe, er det lite vits og sette seg, da og lage en kaffe går ganske fort 😊😊) 3) de som skal betale en kaffe til 35,- med en 500 lapp 🫣😵 4) Opplevd leder i matbransjen, som kaller folk idiot og hvor dum går det an og bli, at hen forventet mye mer av oss. 🤬 5) jeg har vært leder selv. Og ansatte som ikke stiller NOE ekstra, slik at den som jobber fult må jobbe enda mer og litt til, er ikke mye populære 🙁 Hvorfor ha sånn jobb, om man aldri kan/vil jobbe mer? Mer jobb = mer lønn. Og bytter på vakter. Har fått tlf at ingen kveldsvakt kom på jobb. Og heiv meg rundt og ordne det, fikk ei drit sur ansatt som måtte på jobb, da det ordinært var hennes vakt for hun byttet med ei som hadde glemt det og ikke var tilgjengelig. Kansje noen av dere vet? Om man har eks typ en kveld i uken og en lørdag i mnd. Og blir spurt om og jobbe to dager ekstra ei uke pga sykdom. Men sier nei, for de har planer? Som i og treffe venner? Da jeg var 17-20 år så avlyste jeg endel planer for og jobbe for jeg ville ha pengene. Er ikke dagens unge slik? Er og ta en kaffe med en venn, mer viktig enn og hjelpe til på jobben? Skjønner om det er dagen før eksamen og sånn altså. Men herregud 🥴 Du var en dårlig leder. Ansatte har også et liv og må kunne avtale ting med venner, turer, aktiviteter uten at du forventer at de skal kaste alt de har i hendene på 5 min fordi DU er dårlig til å planlegge eller har for få ansatte. At noen blir syk eller har annet fravær er noe som skjer og du er leder så det er DIN jobb å ordne I det enten ved å ha ringevikarer i bakhånd eller gjøre det selv. Vil du ha en person på bakvakt på fritiden er dette noe du må betale. Å være i beredskap til å plutselig komme er en betalt oppgave i alle andre yrker. - og restauranter som vil ha betaling inkludert tips på forhånd... blir det da så man må tipse mye ellers får man aldri maten? Hvordan skal man betale for en service man enda ikke har opplevd? Anonymkode: de589...2e3 16 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #46 Skrevet 27. august 2022 Det verste? Entitled Karens i alle kjønn, alder, former og farger. Barnevognmafian har en egen plass i helvete for min del, opptar plass i timesvis, kjøper seg én kopp kaffe, støyer og forstyrrer andre og etterlater seg et forbanna rot. Julebordsesongen er fæl, fulle menn tror de kan ta seg til rette og bedriver ren trakassering. Utepilssesongen er ikke stort bedre. Nei fy faen, det holdt med et par år i 20-årene. Dagens versjon av meg hadde levert fra seg en klaps eller to! Anonymkode: 47d2c...773 13
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #47 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke lov i Norge Anonymkode: af1df...83c Dette var før de nye reglene kom. Anonymkode: aa613...4e3
Gjest ti10 Skrevet 27. august 2022 #48 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hater at der jeg jobber ikke har meny over hva drikke vi har. Fordi " alle vet vel hva vi har" , men de gjør jo ikke det. Vil de ha en smoothie f.eks, vet de ikke hvilke smaker vi har, og kan ikke akkurat gjette seg til ingrediensene. Bruker mye tid på å pugge alle ingrediensene , for folk har jo allergier og må vite hva ting inneholder.... Anonymkode: 23a45...317 Hvorfor i alle dager har dere ikke meny? Det må jo gå mye tid til det der. Ikke bare puggingen, men også å informere folk om innhold, allergener osv., tid dere kunne ha brukt på å ekspedere, tilberede osv. Og så er det jo lovpålagt å informere om allergenmerking av såkalt "ferdigpakket" mat. Vet ikke om deres produkter kommer inn under den, men det hadde jo vært enklere for alle parter. Folk forventer å få den informasjonen uten å spørre i dag.
Maestro Skrevet 27. august 2022 #49 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du var en dårlig leder. Ansatte har også et liv og må kunne avtale ting med venner, turer, aktiviteter uten at du forventer at de skal kaste alt de har i hendene på 5 min fordi DU er dårlig til å planlegge eller har for få ansatte. At noen blir syk eller har annet fravær er noe som skjer og du er leder så det er DIN jobb å ordne I det enten ved å ha ringevikarer i bakhånd eller gjøre det selv. Vil du ha en person på bakvakt på fritiden er dette noe du må betale. Å være i beredskap til å plutselig komme er en betalt oppgave i alle andre yrker. - og restauranter som vil ha betaling inkludert tips på forhånd... blir det da så man må tipse mye ellers får man aldri maten? Hvordan skal man betale for en service man enda ikke har opplevd? Anonymkode: de589...2e3 Jeg er vant til at man hjelper til på jobb.. Jeg tok saken i egne hender og jobba selv, doble vakter sånn hele tiden. Og vi var mange ansatte, så egentlig skulle det ikke vært et problem og få en på jobb. I alle år jeg har jobba, så har det alltid vært noen som har stilt opp, inkl meg selv. Det er sånn og ha sånn jobb, at nå noen ganger må man jobbe istedenfor og gå på Starbucks med ei venninne. 1
Maestro Skrevet 27. august 2022 #50 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stemmer, deltid er deltid. Trenger de ringevikar får de ordne seg det. Har jeg 50%, så jobber jeg kun 50%. Frekke arbeidsgivere som forventer at du skal jobbe mer enn prosenten! Anonymkode: a8b48...28a Jeg bare mener at det går an og stille ved behov. Ingen som kan? Neivel, da jobba jeg selv og fikk lønna selv og 😂
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #51 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan faktisk ikke forvente at deltidsansatte skal trå til på kort varsel. Hvis det virkelig hadde vært behov for de så ofte, så burde de fått høyere stillingsprosent. Det skal ikke bare være forutsigbart for lederen å bare ringe her og der å forvente. Det må være forutsigbare vakter for ansatte også. Jeg jobbet i en annen sektor som student. Annenhver helg (fredag/lørdag/søndag). Studerte 100% ved siden av. Tok sjeldent på meg ekstra. Trengte fri de resterende helgene for å hente meg inn igjen og være sosial. Jobbet litt ekstra i ferier. Vaktene begynte ofte før jeg var ferdig på skolen, så hadde ikke vært lett å studere og jobb etterpå. Anonymkode: 11780...0f0 Jeg er helt enig med deg! Jobber selv annenhver helg (fredag-søndag) og annenhver mandag og tirsdag og onsdag. Det hender at jeg tar på meg vakter andre dager, men jeg har heller ikke dårlig samvittighet for å si nei. Med hundre prosent studie pluss denne jobben trenger jeg de fire dagene i måneden med fullstendig fri for å hente meg inn. Anonymkode: 050ea...9ac 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #52 Skrevet 27. august 2022 Maestro skrev (4 timer siden): Jeg er vant til at man hjelper til på jobb.. Jeg tok saken i egne hender og jobba selv, doble vakter sånn hele tiden. Og vi var mange ansatte, så egentlig skulle det ikke vært et problem og få en på jobb. I alle år jeg har jobba, så har det alltid vært noen som har stilt opp, inkl meg selv. Det er sånn og ha sånn jobb, at nå noen ganger må man jobbe istedenfor og gå på Starbucks med ei venninne. Ikke når det er utenfor stillingsprosenten. Det er selvfølgelig flott dersom noen kan og ønsker, men man må ikke jobbe noe mer enn kontrakter sier. Anonymkode: 050ea...9ac 14
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #53 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Eldre, ekle griser som kommer med upassende kommentarer får en solid førsteplass! Deretter kommer de som på død og liv skal bestille ting vi ikke har på menyen men bare forventer at kjøkkenet skal trylle frem. Folk som bare går inn og finner et bord selv, for å så klage over dårlig service. DE SOM KNIPSER FOR Å FÅ OPPMERKSOMHETEN MIN Folk som lar ungene sine løpe fritt Anonymkode: 04d46...1a9 Jeg knipser ikke, men fy fader det er mange servitører som ALDRI kommer til bordet etter at man har fått maten, eller har spist opp. Ikke kan jeg bestille mer å drikke og ikke kan jeg betale. fatter virkelig ikke hvorfor vi ikke bare kunne beholde qr-kodeløsningen fra pandemien Anonymkode: 75d7d...2f0 17 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #54 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Fordi man har en teknikk der man stabler en tallerken på de tre fingrene i midten og så stabler man oppå tommel/lillefinger. Bestill legges på den nederste. Får man da en stabel (eller bare to-tre oppå hverandre) ødelegger det systemet og man må gå å sette fra seg det man har før man kan ta stabelen. Merarbeid med andre ord! Anonymkode: 80e51...3a3 Eh, nei? Da tar du bare ett og ett fat fra stabelen. Jeg har selv jobbet som servitør i mange år i ungdomstiden, og at folk stablet fat var jo overhodet ikke et problem i det hele tatt. Anonymkode: 022d1...088 8
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #55 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eh, nei? Da tar du bare ett og ett fat fra stabelen. Jeg har selv jobbet som servitør i mange år i ungdomstiden, og at folk stablet fat var jo overhodet ikke et problem i det hele tatt. Anonymkode: 022d1...088 Du kan umulig ha jobbet som servitør når du påstår det ikke er noe problem. Du kan ikke ta et og et fat fra stabelen fordi undersiden av tallerkenen nå er grisete. Så med mindre du vil ha hender og skjorte tilsølt med matrester, så tar du ikke tallerkener fra stabelen sånn. Anonymkode: 332f5...a50 7 6
Maestro Skrevet 27. august 2022 #56 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke når det er utenfor stillingsprosenten. Det er selvfølgelig flott dersom noen kan og ønsker, men man må ikke jobbe noe mer enn kontrakter sier. Anonymkode: 050ea...9ac Nei, folk må ingenting. Men man setter pris på at man hjelper hverandre. Jeg jobba mye dobbelt, sånn krise mye. 14 timer hele tiden. Heldigvis hadde jeg ikke fast lønn 😉 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #57 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.22): Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! Anonymkode: 77169...1e8 Så klart ikke. Det er jo det du får lønn for 😉 Anonymkode: 067e3...c7c 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #58 Skrevet 27. august 2022 Maestro skrev (7 timer siden): Jeg er vant til at man hjelper til på jobb.. Jeg tok saken i egne hender og jobba selv, doble vakter sånn hele tiden. Og vi var mange ansatte, så egentlig skulle det ikke vært et problem og få en på jobb. I alle år jeg har jobba, så har det alltid vært noen som har stilt opp, inkl meg selv. Det er sånn og ha sånn jobb, at nå noen ganger må man jobbe istedenfor og gå på Starbucks med ei venninne. Dårlig leder OG elendig struktur i firmaet om du jobbet doble vakter hele tiden. Det betyr at det var for få ansatte og vaktene ikke dekket opp. Anonymkode: de589...2e3 10
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #59 Skrevet 27. august 2022 Etter å ha opplevd uhell og flere nesten uhell der servitør mistet brukt bestikk ned i fanget på meg, stabler jeg alltid tallerken eller setter den på enden av bordet. Kan ikke fordra at servitør bøyer seg over meg for å hente servise. Jeg tipser aldri, de ansatte har lønn for arbeidet på lik linje med andre yrkesgrupper. Anonymkode: 9316d...8d7 5 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #60 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.52): Det er jo ikke gjestene du skal bli irritert på, men ledelsen som ikke gir dere høyere lønn og heller lar dere leve på tipsing. Den ekstraservicen du snakker om er vanlig service man utøver i serviceyrker. Man er ekstra hyggelig mot folk fordi man vil at de skal komme tilbake. Anonymkode: 11a4c...75d Nei, jeg får betalt for å høflig servere mat og drikke og ta imot betaling. Slik en butikkansatt behandler sine kunder Ekstra service ut over dette, får jeg ikke betalt for. Jeg gjør det lille ekstra som skaper en god kveld for deg, for tips. Anonymkode: 77169...1e8 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå