Gå til innhold

Du som er servitør. Mest irriterende du opplever?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Oi, da er jeg en uting. For jeg pleier å stable tallerkener, men det er aldri snakk om flere enn to-tre. Pleier å legge bestikk på øverste tallerkenen for at det skal bli greiere å bære alt - trodde jeg.  Det er bare en vane hjemmefra, og godt ment.

Anonymkode: 7a272...fc5

Men husk du er ikke hjemme😉

Anonymkode: af1df...83c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo, det er det. Ikke like stor grad som i mange andre land, men likevel. Hadde en venninne som jobbet i bar i flere år. I perioder levde hun på tipsen. 

Anonymkode: aa613...4e3

Sist jeg jobba i restauranten, så fikk vi ikke ta imot tips selv. Det måtte gis til selve restauranten. Så om en ville gi en 100 lapp til meg, så kunne jeg ikke ta imot til meg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi man har en teknikk der man stabler en tallerken på de tre fingrene i midten og så stabler man oppå tommel/lillefinger. Bestill legges på den nederste. Får man da en stabel (eller bare to-tre oppå hverandre) ødelegger det systemet og man må gå å sette fra seg det man har før man kan ta stabelen. Merarbeid med andre ord! 

Anonymkode: 80e51...3a3

Er vant med en tallerken på hånd og den andre på håndleddet. 😂 

• Liker 1
Skrevet

Må vel vere at jeg umulig kunne ha fått oppdragelse, som ikke kom med et 100% reint askebeger til noen fruer som røykte. Det var høysesong og vi er i Norge. Da er stortsett servitørene underbemannet, for det er eneste mulighet til å ta igjen underskuddet fra lavsesong.. 

Anonymkode: 56799...92e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det med tallerkenstabling har jeg sett før, men hvorfor egentlig? Folk gjør det jo for å hjelpe, og hvis bestikk og søppel er lagt på den ene tallerkenen, hva er problemet?

Det andre skjønner jeg at folk hater.

Anonymkode: aa613...4e3

Jeg har aldri blitt irritert over det, fordi jeg har tenkt at gjesten prøver å være vennlig. Klarte stortsett å ta med meg det jeg ønsket likevel 😊

Anonymkode: 56799...92e

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Ikke i restaurant men cafe.

1) Barn skal få lov og spise egen mat, som skive. Men, det som ikke er greit at det ligger halvspist skive over hele bordet og på gulvet, med banan klint utover, der mor og barn bare har gått. 😵🤬 Gi ihvertfall beskjed at det er slik, sånn at vi kan ta det  med en gang. Ser jo ikke bra ut, utenifra hos folk. 

2) Spiser over halve kakestykket, for så klage at den er tørr og vil ha nytt stykke. 🫣 Greit etter første to bitene, men ikke kom og klag når halve stykke er spist..

3) "jeg setter latten din på disken når den er klar" og gjesten får det med seg og går  og setter seg. For så komme tilbake 15 min etter og lurer på hvor latten ble av. Var det stille i cafeen, så gikk jeg ut med kaffe til gjestene. Men det er en ekstra service hos noen, men vi hadde ikke tid og gjøre det, utenom på omtrent døde dager. (Venter du på en kaffe, er det lite vits og sette seg, da og lage en kaffe går ganske fort 😊😊)

3) de som skal betale en kaffe til 35,- med en 500 lapp 🫣😵

4) Opplevd leder i matbransjen, som kaller folk idiot og hvor dum går det an og bli, at hen forventet mye mer av oss. 🤬 

5) jeg har vært leder selv. Og ansatte som ikke stiller NOE ekstra, slik at den som jobber fult må jobbe enda mer og litt til, er ikke mye populære 🙁 Hvorfor ha sånn jobb, om man aldri kan/vil jobbe mer? Mer jobb = mer lønn. Og bytter på vakter. Har fått tlf at ingen kveldsvakt kom på jobb. Og heiv meg rundt og ordne det, fikk ei drit sur ansatt som måtte på jobb, da det ordinært var hennes vakt for hun byttet med ei som hadde glemt det og ikke var tilgjengelig. 

Kansje noen av dere vet? Om man har eks typ en kveld i uken og en lørdag i mnd. Og blir spurt om og jobbe to dager ekstra ei uke pga sykdom. Men sier nei, for de har planer? Som i og treffe venner? Da jeg var 17-20 år så avlyste jeg endel planer for og jobbe for jeg ville ha pengene. Er ikke dagens unge slik? Er og ta en kaffe med en venn, mer viktig enn og hjelpe til på jobben? Skjønner om det er dagen før eksamen og sånn altså. Men herregud 🥴

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Den gang da (og jeg har sluttet for mange år siden) 

Folk som snakker i telefonen samtidig som de ønsker å bestille: If you're talking on your phone I feel bad for you son, I'm taking 99 orders but yours ain't one!!

gjester som tydeligvis ikke kan eller klare å lese menyen... 

-har dere...

Værsågod, her er menyen..

-men har dere....

Screenshot_20220827-002351_Instagram.thumb.jpg.cc5d4e427da229acde79766154ebabf1.jpg

Og gjester som sitter seg ned ved et skittent bord... Altså? Om hele området er rent og ryddig og ledig bortsett fra et bord så skal det komme noen å sette seg der, der som det står skittent fordi en ikke har fått ryddet ennda. Jeg fatter det bare ikke🙄

Gjester som tror at mindre is =mer alkohol.. så forbanna idiotisk 

Gjester som sier "jeg kjenner sjefen" enten for å prøve seg på å få billigere drinker eller som en " trussel" i det de fikk sjenkestopp.

Folk som ikke respekterer åpningstidene!!! 

Og generelt folk som ikke kan oppføre seg, som Jim Carrey sa det

Screenshot_20220827-002806_Instagram.thumb.jpg.a57ec751d33f82a4a16b5d2701bd3fc4.jpg

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.22):

Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! 

Anonymkode: 77169...1e8

Det er jobben din. Folk tjener bra i Norge. Ikke gå rundt å forvent tips!

Anonymkode: 6e9d6...d4a

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva tjener en servitør i timen, sånn omtrent? La oss si h*n har 10-15 års arbeidserfaring

Anonymkode: d7e3b...6b9

• Liker 1
Skrevet

når jeg jobbet i bar på slutten av 90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet var det masse tips å få. men når røyking inne ble slutt og ei pils steg fra 49 til 85 da dalte tipsen kraftig. tror ikke det er mye tips i disse tider. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
On 8/26/2022 at 1:22 AM, AnonymBruker said:

Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! 

Anonymkode: 77169...1e8

Jobber du i USA?

Anonymkode: 23a45...317

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jobben din. Folk tjener bra i Norge. Ikke gå rundt å forvent tips!

Mhm, 110 kr timen var skambra betalt, ble rik på det! 

Anonymkode: 47d2c...773

• Liker 6
Skrevet

Hater at der jeg jobber ikke har meny over hva drikke vi har. Fordi " alle vet vel hva vi har" , men de gjør jo ikke det. Vil de ha en smoothie f.eks, vet de ikke hvilke smaker vi har, og kan ikke akkurat gjette seg til ingrediensene. Bruker mye tid på å pugge alle ingrediensene , for folk har jo allergier og må vite hva ting inneholder....

Anonymkode: 23a45...317

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Athena Catalina skrev (6 timer siden):

Tips er jo ikke vanlig i Norge, så det kan du ikke forvente å få.

Jo, det er faktisk vanlig med tips i Norge. Jobbet i restaurantbransjen i mange år, alle fikk hele tiden tips. 

Anonymkode: 84bd5...011

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå har jo tipsen blitt skattbar og det har gjort det mindre attraktivt å gi tips og mye mer vanskelig for arbeidsgiver

Anonymkode: 42e16...59d

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Arbeidet i en relativt stor cafe for noen år siden. Jeg mener det værste er kunder med oppfatningen "kunden har alltid rett". I mange saker er jeg enig, det er et service yrke, og man strekker seg derfor ekstra for å blidgjøre kunden. Men når kunder kjefter deg opp og ned fordi det tar for lang tid før maten leveres, de mener porsjonen skulle vært større, eller det ble noe feil i bestillingen - da er man på kanten respektløs. Kunder er hjertelig velkommen til å komme med konstruktiv kritikk, eller varsle når noe er galt. Men når kunden ikke ønsker ny rett, eller pengene tilbake så hjelper det ikke kjefte opp den første ansatte man finner. 

Anonymkode: 65782...6e5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk 140 i timen, litt mer enn deg,  men ikke til å leve av. Ingen her inne skal komme og fortelle meg restaurantarveidere tjener godt! Og til dere som skal fortelle meg at dette er god lønn: kjøss mæ i ræva. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De som jobber i bransjen i dag, tjenere ganske bra faktisk 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det er faktisk vanlig med tips i Norge. Jobbet i restaurantbransjen i mange år, alle fikk hele tiden tips. 

Jo men det er ikke slik at du ikke får lønn om ingen tipser. Sånn er det i USA hvor servitørene kommer etter deg på gata om ikke du tipser å lurer på hva som var galt. 

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det var jo ikke gjestenes skyld.

Anonymkode: 7a272...fc5

• Liker 9
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...