Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Du som er servitør. Mest irriterende du opplever?

Anbefalte innlegg

Skrevet
ti10 skrev (49 minutter siden):

Du har et godt poeng, men servitører har gjerne flere kunder samtidig, og de må oppvarte folk i flere timer av gangen. Så slipper du sannsynligvis å håndtere barn og fulle folk i butikkjobben din. Du har sikkert for det aller meste dagjobbing også. 

I rengjøringsbransjen finnes det noe som kalles spytillegg, av og til tenker jeg at det skulle ha vært promille- og barnetillegg for servitører ... 

dette.. og med så mange "divaer" som er ute og spiser i norge så er dette jævlig slitsomt. 8 timer med øra på stilk og øya all over the place. løping fra alle kanter. nei takke meg til butikkjobb på kiwi da. eneste butikken som er like slitsom å jobbe på som å være servitør er IKEA. der står kundene og sloss om å snakke med deg mens du er opptatt med en annen kunde, og man må ta bakveien for å kunne gå til lunsj, går man igjennom butikken så er lunsjen over før du når garderoben.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er jeg helt enig i. Men skal man skrike etter tips for at de ansatte skal få en god lønn må man ta med alle som lever av service for så lav lønn, ikke bare restaurantene.

Jeg i klesbutikk bruker daglig mer tid på enkelte kunder enn det en servitør gjør på sine bord. Jeg setter sammen antrekk og finner andre størrelser på lik linje som som servitører anbefaler retter og sjekker ingredienser. Jeg rydder like mye hengslengte klær som en servitør rydder tallerkner osv.  I tillegg er jeg samtalepartner, psykolog og publikum for tørre spøker. Jeg blir knipset på, ropt på og kommandert hit og dit. Har aldri fått ett øre i tips, hvorfor er det rettferdig? Har fått masse ros derimot, men det blir man ikke rik av.

Anonymkode: e6545...f72

Alt det.. samtalepartner, psykolog, publikum for tørre spøker, rydde etter andre, er  felles for klesbutikk og servitør , det er veldig likt. Forskjellen er jo at i klesbutikk har en skyhøy timeslønn ( i forhold) . Jeg har faktisk opplevd og få tips på jobb i klesbutikk, typisk eldre damer, men det er jo ikke noe jeg trenger. Fornøyde kunder som kommer innom med vin eller sjokolade er jo også hyggelig , men ros holder i massevis fordi en har lønn. Jeg har jobber flere steder i begge bransjer, og vi har jo alltid hatt tradisjon for 10% tips, så i snitt har jeg tjent ca like mye. Nå sluttet jeg heldigvis i tide, før det ble populært og ikke tipse, så jobber nå bare i klesbutikk. Jo da, skulle gjerne hatt høyere lønn, det vil man jo alltid. Grunnen til at det er « rettferdig» er at vi uansett har timeslønn en kan leve av. Kan innføre lønn på samme nivå som butikk til servitører da, så blir det rettferdig ( men prisene må opp tilsvarende ) 

Anonymkode: a3d24...430

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, synes ikke det er en god lønn. Men en helt grei lønn som det går an å leve av skrev jeg :) og dermed burde en ikke være avhengig av tips.

Det er nesten så enkelt, om en er villig. En MÅ ikke ha 50% organiserte, men da har en automatisk krav på det. En kan prøve å kreve det med bare en organisert ansatt også, men ja mye vanskeligere. Og dersom lønnen deres ligger så langt under tariff burde det vel ikke være så vanskelig å snakke med noen kollegaer om de er med på å organisere seg slik at dere kan få bedre lønn? Butikklønna er omtrent like servitørlønna når en ser på tariffavtalene, så til og med der er det ganske likt ja :)

og når dere først har fått tariffavtale på plass kan ikke arbeidsgiver bare fjerne den igjen dersom en av de organiserte slutter feks, skal mer til enn det! Så har du litt bein i nesa så hvisker du litt med kollegaene dine i pausene og ser hva du får ordnet ;)

Anonymkode: 5e379...337

Pausene 😅😅 

jeg jobber ikke som servitør lenger, er i butikk nå, og har nok mer bein i nesa enn pauser 🤣 uansett, jeg fikk beskjed om at 50% måtte være organisert for at de skulle blande seg der jeg jobbet tidligere. Nei, folk har ikke vært så enkle og få med, fordi det har vært vanskeligere og få jobber før - dette gjelder både servitør og butikk-  så lenge man er passe fornøyd gidder en ikke være «revolusjonær» . Hadde under tariff der jeg jobbet før og alle klagde, men ingen ville organisere seg.. det er for og ikke komme i klinsj med ledelsen, at det er « pes» , at det koster penger osv . Er vel noen tiår siden fagforeninga var en « kul» greie. 
nå, med så mange konkurser lurer jeg også på hva folk tenker om og evt organisere seg til konkurs 🤔 

nå er jo akkurat servitør/ uteliv snudd litt på hodet i år, men voldsom mangel på arbeidskraft . Det er jo et spennende yrke og følge ( på avstand ) , kommer utenlandsk arbeidskraft tilbake, vil de bli om folket har bestemt seg for og slutte og tipse, vil de øke prisene mer neste år for og lokke arbeidere med høyere lønn, vil mange fortsette med qr kode bestilling og « server deg selv» opplegg 🤔 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, men bedre enn ingen lønn eller 30 kr timen som var snitt for servitører i Oslo i 2019. 

30kr pr time? Hvor i alle dager får du det ifra?

• Liker 1
Skrevet
Miss91 skrev (På 31.8.2022 den 20.01):

30kr pr time? Hvor i alle dager får du det ifra?

Aftenposten gjorde en undersøkelse sommeren 2019. Snittlønnen til servitører i Oslo var 30 kr timen. Videre spurte de gjester om tips. 80 % svarte at de ga ca 10% , men 20% svarte at de ikke tipset, gjerne begrunner med at det var dyrt nok. Så ble dette postet på Facebook med kommentarfelt. Så allerede før pandemien var det flere som ikke tipset, og jeg tror det er ennå flere nå, selvom jeg ikke tror denne tråden er representativ. 
hva snittlønnen er i dag vet jeg ikke , det har nok ikke vært noen ny undersøkelse slik jeg har sett. Det har vært fokus på mangel på servitører. Det var en eier av et populært utested i Oslo som la ut priser slik de er nå, og hva prisene ville bli om han skal lønne servitørene. Isteden valgte de og kutte ut servering , og gikk for bestilling på telefon og hente i baren selv. 

jeg vet ikke hvor mye snittlønnen har økt de siste årene, men det at studenter heller gå hjemme enn og ta seg sommerjobb som servitør sier meg at den er ganske lik, og uten tips - som jo alltid har vært servitørene lønn- så er det jo ingen vits i og ta seg en slik jobb. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.9.2022 den 11.12):

Aftenposten gjorde en undersøkelse sommeren 2019. Snittlønnen til servitører i Oslo var 30 kr timen. Videre spurte de gjester om tips. 80 % svarte at de ga ca 10% , men 20% svarte at de ikke tipset, gjerne begrunner med at det var dyrt nok. Så ble dette postet på Facebook med kommentarfelt. Så allerede før pandemien var det flere som ikke tipset, og jeg tror det er ennå flere nå, selvom jeg ikke tror denne tråden er representativ. 
hva snittlønnen er i dag vet jeg ikke , det har nok ikke vært noen ny undersøkelse slik jeg har sett. Det har vært fokus på mangel på servitører. Det var en eier av et populært utested i Oslo som la ut priser slik de er nå, og hva prisene ville bli om han skal lønne servitørene. Isteden valgte de og kutte ut servering , og gikk for bestilling på telefon og hente i baren selv. 

jeg vet ikke hvor mye snittlønnen har økt de siste årene, men det at studenter heller gå hjemme enn og ta seg sommerjobb som servitør sier meg at den er ganske lik, og uten tips - som jo alltid har vært servitørene lønn- så er det jo ingen vits i og ta seg en slik jobb. 

det er jo langt under hva som er lovlig, det tror jeg faktisk ikke noe på. Jeg vet, og har selv erfart, at det er mye dritt i bransjen. Jeg har et relativt stort nettverk i bransjen, og jeg har faktisk ikke hørt om noen som får 30kr (+/-) pr time

• Liker 3
Skrevet
Miss91 skrev (6 timer siden):

det er jo langt under hva som er lovlig, det tror jeg faktisk ikke noe på. Jeg vet, og har selv erfart, at det er mye dritt i bransjen. Jeg har et relativt stort nettverk i bransjen, og jeg har faktisk ikke hørt om noen som får 30kr (+/-) pr time

Jeg fikk 27. tjente bra da, masse tips. Alle kjenner vel noen i bransjen ( bortsett fra nå det siste året da nesten ingen er igjen i bransjen) og det er tipsen som er lønnen for de fleste. Generelt er det bedre betalt på finere restauranter hvor de gjerne har mer erfarne servitører med lang ansiennitet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.22):

Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! 

Anonymkode: 77169...1e8

Buuu!

Anonymkode: 1f949...4d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fikk 27. tjente bra da, masse tips. Alle kjenner vel noen i bransjen ( bortsett fra nå det siste året da nesten ingen er igjen i bransjen) og det er tipsen som er lønnen for de fleste. Generelt er det bedre betalt på finere restauranter hvor de gjerne har mer erfarne servitører med lang ansiennitet. 

Jeg nekter fortsatt å tro at gjennomsnittslønnen til servitører i Oslo var 30kr/t i 2019. Jeg kjenner ikke bare et par stykker i bransjen, bransjen er «familien» min. Det har den vært de siste 12 årene, og i mindre grad før det også. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 11.26):

Det med tallerkenstabling har jeg sett før, men hvorfor egentlig? Folk gjør det jo for å hjelpe, og hvis bestikk og søppel er lagt på den ene tallerkenen, hva er problemet?

Det andre skjønner jeg at folk hater.

Anonymkode: aa613...4e3

Var tilfeldigvis på restaurant akkurat da jeg leste denne tråden,så da måtte jeg selvsagt spørre servitøren om dette siden vi hadde en  god tone og  allerede hadde spøket litt sammen 🙂  Hun sa at hvis folk er flinke og stabler jevnt og fint og stabilt,har hun ingen problemer med å få det samlet til oppvasken, men hun hater det intenst når folk stabler annenhver store tallerkener , små skåler og gjerne bestikk innimellom alt og plasserer tårnet som er klar til å velte lasset midt på bordet 

Skrevet

Jeg er ikke den som knipser etter servitørene, men sitter en evighet og venter til jeg får øyekontakt med en eller en annen som går forbi. De som roper eller knipser er vel lei av å bli oversett. 

Skjønner at dere tjener dårligere enn andre yrker, men det kreves ingen utdannelse å servere mat. 

Anonymkode: 12ac0...8c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Har tipset innimellom i tidligere år, men etter å ha lest denne tråden kommer jeg aldri til å gjøre det igjen. Herregud så mye bitching og klaging. 

Anonymkode: e2c36...89f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 20.02):

Nei, jeg får betalt for å høflig servere mat og drikke og ta imot betaling. Slik en butikkansatt behandler sine kunder  

Ekstra service ut over dette, får jeg ikke betalt for. Jeg gjør det lille ekstra som skaper en god kveld for deg, for tips. 

Anonymkode: 77169...1e8

Tydeligvis MANGE av dere i denne bransjen som ikke burde jobbet i servicenæringen. Hvis du ikke er innstilt på å gi service, så finn deg noe annet å gjøre.

Å knipse er helt greit når du i 10-15 minutter har forsøkt å oppnå kontakt med en servitør, men de totalt overser deg.

Anonymkode: 2e6e7...9c3

• Nyttig 1
Skrevet
Miss91 skrev (På 4.9.2022 den 2.37):

Jeg nekter fortsatt å tro at gjennomsnittslønnen til servitører i Oslo var 30kr/t i 2019. Jeg kjenner ikke bare et par stykker i bransjen, bransjen er «familien» min. Det har den vært de siste 12 årene, og i mindre grad før det også. 

Det stemmer greit med min erfaring, mange som jobbet kun for tips for og få en jobb ,men hvor riktig Aftenposten sin undersøkelse er. Som jeg skrev er det ofte bedre på dyrere steder der de vil ha erfarne servitører med lang ansenitet, så er de 19 åringene på sommerjobb som var en del av denne undersøkelsen på sommeren en del av « familien» din? Det er jo uansett bra at dere som har vært lenge i bransjen og fortsatt er det nekter og tro at det var så dårlig betalt, det betyr vel at dere er fornøyde og at det blir mer servering og mindre « betal og hent maten selv selv app» neste sommer. 

Skrevet

Har opplevd mange ganger servitører som ikke er oppmerksomme i det hele tatt. Snakker ikke da om de som springer fram og tilbake med mat og tallerkener, men servitører som koseprater her og der men ikke ser i din retning (til tross for at det er de som har det bordet). Hvorfor skal jeg ikke knipse etter de når de velger å overse meg en halvtimes tid? Det er ikke jeg som knipser som er den uhøflige, det er de som ikke følger med kunden som er den uhøflige.

Anonymkode: 2a6cb...545

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet

Jeg blir stadig overrasket over hvor oppmerksomme mange er, helt til måltidet er ferdig og man er klar til å spørre om regninga/betale. 

Her mister mange tips fra meg, rett og slett fordi jeg gjerne vil gå når jeg er ferdig. Det er gjerne det tidspunktet jeg er minst tålmodig på, for da har jeg ingenting å spise på eller drikke, og da blir ventetida ekstra lang. Et "skal det være noe mer eller ønsker dere regningen" når man rydder av, hadde jo løst hele problemet. 

Når det er sagt, jeg jobbet som servitør under studiene. Og jeg fikk langt over 30 kroner timen. Og dette var vel et noe lugubert sted som drev litt på kanten, har jeg skjønt i ettertid, men jeg fikk vel en 120-130 kroner timen pluss tips tilbake i 2009-2010. Så at gjennomsnittslønna er 30 kr/t i 2019 har jeg lite tro på. Link til den artikkelen? 

Anonymkode: 4af64...8ff

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det stemmer greit med min erfaring, mange som jobbet kun for tips for og få en jobb ,men hvor riktig Aftenposten sin undersøkelse er. Som jeg skrev er det ofte bedre på dyrere steder der de vil ha erfarne servitører med lang ansenitet, så er de 19 åringene på sommerjobb som var en del av denne undersøkelsen på sommeren en del av « familien» din? Det er jo uansett bra at dere som har vært lenge i bransjen og fortsatt er det nekter og tro at det var så dårlig betalt, det betyr vel at dere er fornøyde og at det blir mer servering og mindre « betal og hent maten selv selv app» neste sommer. 

Kan du legge ved link til artikkelen? Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det er mulig i Norge. Mye dårlig lønn ute, men 30kr/t.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...