Gå til innhold

Du som er servitør. Mest irriterende du opplever?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Maestro skrev (På 28.8.2022 den 11.37):

Når de ALDRI stilla? Og jeg kjefta ikke eller ble sur i tlf når de sa nei. Flere tok ikke tlf engang og ringte aldri opp igjen, noe som de faktisk skal om leder ringer. Jeg forventa aldri at de skulle glippe alt i hendene, sånn hver gang. JEG tenker når jeg har 6 ekstra ansatte, så skulle det absolutt ikke vært slik at jeg omtrent bodde bak den kassa altså. 

Man er ikke forpliktet til å ta telefonen når leder ringer.

Anonymkode: 9dec8...5f9

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noe småtteri skjer jo stadig vekk. Noe mer ubehagelig av og til. Men sånn er det vel desverre å jobbe med folk. Men hadde jeg fått en kr hver gang folk sier: det første man blir blind på er øynene... hadde jeg vært millionær. Vanskelig å le av den vitsen 100ganger om dagen for å være høflig mot gjesten. Denne setningen kommer jo hver gang de ikke finner tyttebær, eller bestikk, som står rett foran nesa deres. 

Mest irriterende oppførsel er vel egentlig en dame, som ikke engang var stamgjest, og hadde ei heller noe fast bord. Jeg hadde uventet fått to busslast med mennesker i åpningstid. Og fikk det travelt med å smøre rundstykker.  Så to timer etter , var smøredisken nesten tom og fortsatt ikke rukket å rydde alle bordene. Da jeg var alene på jobb. Så jeg tok alle tallerkener og satte de på et bord nermest kjøkkenet. Slik at jeg kunne ta inn en stabel hver gang jeg gikk forbi og hadde da frigjort alle de andre bordene. Da denne damen kom inn var det litt mer rolig og kun 3 bord som det var gjester på, alle de andre bordene var tømt vasket og rene.  Så hyler denne damen opp og gir meg en skyllebøtte fordi akkurat det bordet som var fullt av talerkner skulle hun sitte på. Så jeg beklaget høflig,  og sa at vi hadde akkurat hatt to busser innom og at jeg ikke hadde rukket mer. Men at alle de andre bordene var tomme og rene, så hun kunne benytte seg av de. Hun tok et nytt bord, men var sur og slang med leppa under hele besøket. 

En annen gang ble det noe galt i lufte anlegget på fredag. Så en litt ubehagelig lukt spredde seg i rommet. Fikk ikke fikset det før på mandag. Så vi luftet ekstra godt. Noen hadde vært innom å sjekket at det ikke var noe helse skadelig. Så naturlig nok ble dette bemerket av flere. Så jeg måtte forklare. Og sa de evnt var velkommen igjen på mandag, da det skulke fikses. De fleste satte seg ned allikevel.  Men én dame kom inn og var skikkelig stygg i kjeften og godtok ikke forklaring. Men skulle allikevel sitte å spise. Hun slang spydigeter hele tiden. Så jeg måtte virkelig ta meg sammen for ikke å tømme vannkanten hun ba om i hodet hennes. Er ganske tålmodig,  men hun vippet meg nesten over grensen. 

Anonymkode: eab0c...fce

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 20.44):

Hvorfor er det en uting at gjestene stabler tallerkner?

Anonymkode: 41081...5b0

Fordi de ødelegger systemet til den som rydder inn. Og det blir mindre effektivt. Når noen stabler må jeg gå flere ganger for å rydde vekk. Vi har egne system,  og får som regel med alt på en tur. Også blir det mer grisete på hendene og bruker mer tid på å stable det om igjen. Om du vil hjelpe til.  Så legger du bestikket samlet på siden av tallerkenen og dytter evnt rester ut på kanten. Ellers bare lar du det ligge. Innarbeide systemer funker best fir servitøren 

Anonymkode: eab0c...fce

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, men Maestro har jo misforstått hele arbeidslivet.

Tror det handler om å bare trykke ned og utnytte andre pga en lav lønn. Skyter av seg selv pga dette, å jobbe mye er bra. Tror det er livet.

For et trist menneske.

Anonymkode: a8b48...28a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det jeg har lært. Jaja. 

Gjest løvenskonge
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 17.22):

Folk som roser masse, men ikke tipser. Jeg vet at jeg gjør en god jobb, og jeg gir ikke all ekstraservicen for å få ros! 

Anonymkode: 77169...1e8

Tips i Norge!? Det er jo bakt inn i prisen. Trodde tips var litt Harry også, aldri tipset men kommer tilbake og legger igjen mye penger om service er bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingen sier at dere skal servere gratis. Det de fleste her sier er at det er arbeidsgiver, restaturanten, eier som bør betale lønnen deres og ikke gjestene

Anonymkode: e6545...f72

Jo, faktisk så er det noen her som sier at de vil betale kun for maten , som er dyr nok. Som om at det er dyrt i Norge er de bortskjemte servitørene feil. Det er det jeg reagerer på, og « jeg spiser ute så ofte, så jeg har ikke råd til tips» 🤦‍♀️ Det er helt greit flere mener  at de bør få lønn de kan leve av ( det er jeg jo ikke imot) men da må prisene naturligvis opp. 
Selvsagt er det gjester/ kunder som betaler lønna. Nå er ikke servitør lenger, men der jeg jobber nå er det også kundene som til sist betaler lønnen min, selvom det går via arbeidsgiver. 

Anonymkode: a3d24...430

Skrevet

Når min familie spiser i utlandet, koster det oss 600. Da tipser jeg.

Tilsvarende her til lands koster 1500. Da tipser jeg ikke.

Prisene må ned.

Anonymkode: a73b0...52c

Skrevet

Til dere som mener at det er så forferdelig dårlig betalt å være servitør, hvorfor organiserer dere dere ikke og krever tariffavtale på arbeidsstedet? Ser at lønnen deres da ligger på ca det samme som for oss i butikk, og selv om den ikke er noe å juble for så er den virkelig ikke så lav at en må være avhengig av tips.

Er forøvrig enig i alle punkter som er nevnt her (utenom det med tips) selv om jeg jobber i butikk, opplever til stadighet det samme der 😅 særlig det med knipsing eller å vifte med fingeren mens de stirrer stygt! Yter selvsagt fremdeles god service da jeg elsker jobben min 😊

Screenshot_20220830-214954_Drive.jpg

Anonymkode: 5e379...337

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Til dere som mener at det er så forferdelig dårlig betalt å være servitør, hvorfor organiserer dere dere ikke og krever tariffavtale på arbeidsstedet? Ser at lønnen deres da ligger på ca det samme som for oss i butikk, og selv om den ikke er noe å juble for så er den virkelig ikke så lav at en må være avhengig av tips.

Er forøvrig enig i alle punkter som er nevnt her (utenom det med tips) selv om jeg jobber i butikk, opplever til stadighet det samme der 😅 særlig det med knipsing eller å vifte med fingeren mens de stirrer stygt! Yter selvsagt fremdeles god service da jeg elsker jobben min 😊

Mange steder har tarifflønn, men restauranter/puber har ugunstige arbeidstider som man ikke får særlig ekstra for ofte. Om sommeren er det ikke sjeldent at jeg går hjem fra jobb 05.00 og begynner på jobb igjen 13.00. Så det er ikke godt betalt når man ser på arbeidstiden, son er hard. I tillegg er det vel nesten aldri overtidsbetalt (og man jobber ofte overtid, særlig i sesong) og det skal godt gjøres å organisere en arbeidsstokk der det er stor utskiftning av unge folk.

Anonymkode: 92c46...0d0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Mange steder har tarifflønn, men restauranter/puber har ugunstige arbeidstider som man ikke får særlig ekstra for ofte. Om sommeren er det ikke sjeldent at jeg går hjem fra jobb 05.00 og begynner på jobb igjen 13.00. Så det er ikke godt betalt når man ser på arbeidstiden, son er hard. I tillegg er det vel nesten aldri overtidsbetalt (og man jobber ofte overtid, særlig i sesong) og det skal godt gjøres å organisere en arbeidsstokk der det er stor utskiftning av unge folk.

MANGE arbeidsplasser har ugunstige arbeidstider.

Og så lenge tariffen er lik som butikk skal iallfall ikke jeg tipse et øre før vi i butikk (og andre som sliter i servicebransjen) også får tips.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

MANGE arbeidsplasser har ugunstige arbeidstider.

Og så lenge tariffen er lik som butikk skal iallfall ikke jeg tipse et øre før vi i butikk (og andre som sliter i servicebransjen) også får tips.

Det blåser jeg i. La nå bare være.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Syns du seriøst tariffen er en god lønn?!? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Med så lave lønninger er det jo ikke levelig, helt latterlig. Alt under 500 000kr er jo elendig i mine øyne.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ganske naivt og tro det er så enkelt som og organisere seg. En må vel uansett ha med over 50% av arbeidsplassen for og bli organisert for at fagforeningen skal kunne gjøre noe. Hvis mangel på servitører fortsetter kan det jo bli slik, men fram til nå har det alltid vært noen som vil ha jobben din hvis du ikke vil ha den. 
ja, butikk er veldig likt ( bortsett fra lønna) , men jo da ikke tipseren er i butikker også. Det er de som ser ned på deg, klager på alt, pruter på prisen og leter etter feil på produktet for og få avslag. 
knipsing, skriking, « jeg kjenner eiern « , høylytte barn som leker.. osv. veldig mye lik irritasjon. 

Skrevet
Miss91 skrev (1 time siden):

Nei, men bedre enn ingen lønn eller 30 kr timen som var snitt for servitører i Oslo i 2019. 

Skrevet
Miss91 skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Med så lave lønninger er det jo ikke levelig, helt latterlig. Alt under 500 000kr er jo elendig i mine øyne.

Det er jeg helt enig i. Men skal man skrike etter tips for at de ansatte skal få en god lønn må man ta med alle som lever av service for så lav lønn, ikke bare restaurantene.

Jeg i klesbutikk bruker daglig mer tid på enkelte kunder enn det en servitør gjør på sine bord. Jeg setter sammen antrekk og finner andre størrelser på lik linje som som servitører anbefaler retter og sjekker ingredienser. Jeg rydder like mye hengslengte klær som en servitør rydder tallerkner osv.  I tillegg er jeg samtalepartner, psykolog og publikum for tørre spøker. Jeg blir knipset på, ropt på og kommandert hit og dit. Har aldri fått ett øre i tips, hvorfor er det rettferdig? Har fått masse ros derimot, men det blir man ikke rik av.

• Liker 3
Skrevet

Det er jeg helt enig i. Men skal man skrike etter tips for at de ansatte skal få en god lønn må man ta med alle som lever av service for så lav lønn, ikke bare restaurantene.

Jeg i klesbutikk bruker daglig mer tid på enkelte kunder enn det en servitør gjør på sine bord. Jeg setter sammen antrekk og finner andre størrelser på lik linje som som servitører anbefaler retter og sjekker ingredienser. Jeg rydder like mye hengslengte klær som en servitør rydder tallerkner osv.  I tillegg er jeg samtalepartner, psykolog og publikum for tørre spøker. Jeg blir knipset på, ropt på og kommandert hit og dit. Har aldri fått ett øre i tips, hvorfor er det rettferdig? Har fått masse ros derimot, men det blir man ikke rik av.

Dette er helt fint og greit det, men da er det bedre å ha en solidarisk holdning enn å konkurrere med servitører om å ha det verst. Hvis vi skal utgjøre noen kraft, kan vi faktisk ikke være frekke med hverandre og klage på hverandre når vi er i ganske lik bås.

• Liker 3
Skrevet
Miss91 skrev (5 timer siden):

Nei, synes ikke det er en god lønn. Men en helt grei lønn som det går an å leve av skrev jeg :) og dermed burde en ikke være avhengig av tips.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ganske naivt og tro det er så enkelt som og organisere seg. En må vel uansett ha med over 50% av arbeidsplassen for og bli organisert for at fagforeningen skal kunne gjøre noe. Hvis mangel på servitører fortsetter kan det jo bli slik, men fram til nå har det alltid vært noen som vil ha jobben din hvis du ikke vil ha den. 
ja, butikk er veldig likt ( bortsett fra lønna) , men jo da ikke tipseren er i butikker også. Det er de som ser ned på deg, klager på alt, pruter på prisen og leter etter feil på produktet for og få avslag. 
knipsing, skriking, « jeg kjenner eiern « , høylytte barn som leker.. osv. veldig mye lik irritasjon. 

Det er nesten så enkelt, om en er villig. En MÅ ikke ha 50% organiserte, men da har en automatisk krav på det. En kan prøve å kreve det med bare en organisert ansatt også, men ja mye vanskeligere. Og dersom lønnen deres ligger så langt under tariff burde det vel ikke være så vanskelig å snakke med noen kollegaer om de er med på å organisere seg slik at dere kan få bedre lønn? Butikklønna er omtrent like servitørlønna når en ser på tariffavtalene, så til og med der er det ganske likt ja :)

og når dere først har fått tariffavtale på plass kan ikke arbeidsgiver bare fjerne den igjen dersom en av de organiserte slutter feks, skal mer til enn det! Så har du litt bein i nesa så hvisker du litt med kollegaene dine i pausene og ser hva du får ordnet ;)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du har et godt poeng, men servitører har gjerne flere kunder samtidig, og de må oppvarte folk i flere timer av gangen. Så slipper du sannsynligvis å håndtere barn og fulle folk i butikkjobben din. Du har sikkert for det aller meste dagjobbing også. 

I rengjøringsbransjen finnes det noe som kalles spytillegg, av og til tenker jeg at det skulle ha vært promille- og barnetillegg for servitører ... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...