Gå til innhold

Klær på Svalbard - høst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Svalbard i midten av september i forbindelse med jobb. Vi har fått tilsendt diverse info om klær, men de ressursene dekker kun vinter og sommer, og jeg er usikker på høsten. Vi skal ikke ut på strabasiøse turer eller noe slikt, det er snakk om noen få turer utendørs av kortere varighet, men ikke skuterkjøring eller lignende. Vil det holde med skalltøy + ullgenser (og ullundertøy) under, eller må man ha dunjakke? 

Anonymkode: accca...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir rimelig kaldt på Svalbard. Bedre med litt for mye klær enn litt for lite.

Anonymkode: e4f42...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det blir rimelig kaldt på Svalbard. Bedre med litt for mye klær enn litt for lite.

Anonymkode: e4f42...9b1

Enig i det, men det er jo unødvendig å ha med klær som er helt feil for årstiden. 

reiseglad skrev (1 time siden):

Rundt 0 grader, det holder fint med ull under, ull mellom og vind- og vanntett jakke ytterst. Med mindre du skal langt avgårde, så trenger du ikke mer. 
https://no.climate-data.org/europa/norge/svalbard-2561/r/september-9/

Takk! Dette er jo ca novembervær hjemme. Da burde det holde fint med klærne du beskriver, ja. Vi skal som sagt ikke langt avgårde. Mesteparten av tiden er vi innendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått

Jeg var på Svalbard i september og det var kaldt. Brukte ull + skallklær evt boblejakke ute på tur. Det blåste veldig, men merket at det ikke var vinter liksom. Skal dit i oktober nå og da tar jeg med det samme tenker jeg. Ull, både tykk og tynn, skallbukse, skalljakke og boblejakke. Pluss vindtett lue/pannebånd og vanter/votter. Gode og varme sko. Husk det er momsfritt å handle der. De har flere butikker med skikkelig bra turtøy til en noe lavere pris enn her hjemme☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hottentått skrev (17 timer siden):

Jeg var på Svalbard i september og det var kaldt. Brukte ull + skallklær evt boblejakke ute på tur. Det blåste veldig, men merket at det ikke var vinter liksom. Skal dit i oktober nå og da tar jeg med det samme tenker jeg. Ull, både tykk og tynn, skallbukse, skalljakke og boblejakke. Pluss vindtett lue/pannebånd og vanter/votter. Gode og varme sko. Husk det er momsfritt å handle der. De har flere butikker med skikkelig bra turtøy til en noe lavere pris enn her hjemme☺️

Takk for tips og erfaringer! Hadde ikke tenkt på at det er momsfritt der. Usikker på om jeg rekker så mye shopping, men jeg skal ha det i bakhodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var der i slutten av juni, og da var det sånn 5-6 grader. Brukte stort sett ullundertøy, ullgenser og en tynnere dynejakke. Evt. ullundertøy, tjukk ullgenser og regnjakke. Hadde også en vindtett bukse oppå, og lue og vanter. Det kan vel gjerne blåse en del. Jeg ville nok hatt med meg litt alternativer, dumt å ha med for lite klær også.

Anonymkode: 3ca0f...5d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje litt (erm… veldig) på siden av saken, men dersom noen av dere svalbardfarere spiller pokémon, ville jeg blitt svært takknemlig for å få tilsendt gaver fra pokestop på Svalbard. 😍

9182 2153 7308

Anonymkode: 75649...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Gjennomsnittstemperaturen i sommermånedene (midten av mai – september) er 3-7 grader celsius. Du vil trenge en vindtett jakke, vindtett bukse og ullundertøy i tillegg til votter, skjerf og lue. Om sommeren smelter snø og is noe som fører til at elvene blir store. Du vil trenge gummistøvler eller fjellstøvler med gamasjer hvis du skal på fottur, og for å krysse slike elver i sommerhalvåret.

https://www.visitsvalbard.com/informasjon-for-besokende/reiseinformasjon/how-to-dress-in-svalbard

Mye fint stoff på den siden! 

Anonymkode: bd594...235

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0

Følg med på yr.no når det nærmer seg for å se hvilken temperatur de melder.

Nå er det rundt 5 varmegrader der iflg yr.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...