Gå til innhold

Kan man nekte veirett til nytt boligfelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor på og eier deler av en privatvei og lurer på om kommunen kan tvangskjøpe veien for så og utvide eksisterende boligfelt?

Anonymkode: d1de2...6ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merkelig formulert spørsmål.

Men ja, du kan nekte å gi veirett og ja, kommunen kan gå rettens vei for å få veirett likevel. Det er ikke sikkert de må betale noe som helst.

Men altså, denne saken er på ingen måte godt nok opplyst til å gi deg noe skikkelig svar.

Og mest av alt lurer jeg på hvorfor og hvordan du "bor  deler av en privatvei"...

• Liker 2
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Merkelig formulert spørsmål.

Men ja, du kan nekte å gi veirett og ja, kommunen kan gå rettens vei for å få veirett likevel. Det er ikke sikkert de må betale noe som helst.

Men altså, denne saken er på ingen måte godt nok opplyst til å gi deg noe skikkelig svar.

Og mest av alt lurer jeg på hvorfor og hvordan du "bor  deler av en privatvei"...

Jeg bor nærmest fylkesveien og eier en del av den private veien, resten av byggefeltet eier sine deler. Alle ønsker å nekte veirett.

• Liker 1
Skrevet

Kan vel eksproprieres. 

Anonymkode: 5b684...39f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan vel eksproprieres. 

Anonymkode: 5b684...39f

Er det jeg frykter.

• Liker 2
Skrevet

Hvem har kostnadene for vedlikeholdet, i dag, og evt ved nytt boligfelt?

Anonymkode: f9f0a...000

Skrevet
On 8/25/2022 at 2:40 PM, A-hunter said:

Kanskje han/hun er en av de heldige som bor på Gata.

Anonymkode: 7ad88...67a

Skrevet

Dette er interessant. Kommunen kan ekspropriere veien, og i min by er det i alle fall praksis for at kommunen tar nøyaktig det de vil ha.

Jeg tenker at kravene til veien kan bli langt høyere om et nytt boligfelt kommer, men jeg vet jo ikke hvordan veien er fra før. Krav til bredde på veien, spesielt om det kreves fortau, er ganske omfattende. Og når kommunen ruster opp veier, eller nye veier til boliger bygges, tar de metervis fra nærmeste tomter for å oppfylle disse kravene. Har selv mistet 2 x 30 m til en vei som var meget bred fra før, fordi de skulle ha fortau på begge sider istedet for bare den ene 🥲

Får håpe de bygger en helt ny vei.

Anonymkode: d56a7...37e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er interessant. Kommunen kan ekspropriere veien, og i min by er det i alle fall praksis for at kommunen tar nøyaktig det de vil ha.

Jeg tenker at kravene til veien kan bli langt høyere om et nytt boligfelt kommer, men jeg vet jo ikke hvordan veien er fra før. Krav til bredde på veien, spesielt om det kreves fortau, er ganske omfattende. Og når kommunen ruster opp veier, eller nye veier til boliger bygges, tar de metervis fra nærmeste tomter for å oppfylle disse kravene. Har selv mistet 2 x 30 m til en vei som var meget bred fra før, fordi de skulle ha fortau på begge sider istedet for bare den ene 🥲

Får håpe de bygger en helt ny vei.

Anonymkode: d56a7...37e

TS her. Veien består av grus og er ikke særlig bred. Det bygges allerede et boligfelt ca. 200m herfra, og mest sannsynlig vil vi her bli pålagt å koble oss på offentlig kloakk. Når det er gjort, tenker jeg det blir fritt frem for kommunen dessverre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvem har kostnadene for vedlikeholdet, i dag, og evt ved nytt boligfelt?

Anonymkode: f9f0a...000

Oss som bor her står for alt av kostnader ved veien.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oss som bor her står for alt av kostnader ved veien.

Om kommunen får veirett så kjøper kommunen normalt ut eierene, og tar over vedlikehold. Kommunen kan om området ligg innenfor regulert felt for boligbygging ekspropriere både vei og utbygd eiendom - noe som kun skjer om man ikke kommer frem til en frivillig ordning.

Anonymkode: e9143...463

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om kommunen får veirett så kjøper kommunen normalt ut eierene, og tar over vedlikehold. Kommunen kan om området ligg innenfor regulert felt for boligbygging ekspropriere både vei og utbygd eiendom - noe som kun skjer om man ikke kommer frem til en frivillig ordning.

Anonymkode: e9143...463

Eierne av tomtene som grenser til eiendommene til byggefeltet, vil selvfølgelig selge til boligformål. Så en har vel ikke så mye en skulle sagt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...