Gå til innhold

Hva er "schizofreni livstid" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en diagnose som man får på en utredning som heter akkurat "schizofreni livstid"? 

Og helst ikke svar om du ikke vet sikkert. 

Anonymkode: b5197...242

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før var schizofreni en diagnose man knapt fikk fjernet og var regnet som kronisk. 

Jeg har aldri sett diagnostisering slik du nevner. Schizofreni kan man ha livet ut, man kan ha episoder med psykose jevnlig ujevnlig... Svært ofte har man diagnosen livet ut, for noen blekner det når de blir eldre, for noen eskalerer det med alder og stadig forverring.

Men det er også flere som får diagnosen fjernet.

Skrevet
*Mocca* skrev (4 minutter siden):

Før var schizofreni en diagnose man knapt fikk fjernet og var regnet som kronisk. 

Jeg har aldri sett diagnostisering slik du nevner. Schizofreni kan man ha livet ut, man kan ha episoder med psykose jevnlig ujevnlig... Svært ofte har man diagnosen livet ut, for noen blekner det når de blir eldre, for noen eskalerer det med alder og stadig forverring.

Mente ikke det at jeg fikk en diagnose som het det, men at utredningen på det ene skjemaet jeg tok viste at jeg scoret på schizofreni livstid. 

Anonymkode: b5197...242

Skrevet
4 minutter siden, *Mocca* said:

Å få diagnosen fjernet er veldig vanskelig. Da jeg ble friskmeldt på papiret for snart fem år siden, ble det i stedet for å fjerne diagnosen lagt til en kode som heter "i full remisjon" (som betyr at jeg er frisk selv om diagnosen står). Jeg fikk beskjed om at jeg kan søke om å få diagnosen helt fjernet først etter ti år. Grunnen til at de gjør det sånn er visstnok at man lettere skal få hjelp dersom man mot all formodning skulle få et tilbakefall. Risikoen for tilbakefall er minimal etter ti år, og derfor var grensa satt på ti år, sa de.

Anonymkode: 7e406...394

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...