Snok1 Skrevet 26. august 2022 #21 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette vil jo definitivt være summer som bidrar i hjemlandet. Dersom vedkommende som indirekte skryter av seg som samaritan derimot kun har betalt 6000kr i måneden, så håper jeg at skammen kommer krypende en dag. Enig.👍🏻
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #22 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/slik-blir-den-nye-lonna-til-renholderne-6.158.869670.7bc890e907 Antar vedkommende hadde aupair før 2020. I så fall var det rundt 190kr i timen dersom det var lav ansiennitet. Men siden vedkommende skryter av at aupairen hadde lang erfaring med egne barn, så antar jeg at au-pairen fikk ansiennitetstilegg på lønna, så timelønna bør ha vært minimum 200kr i timen. Maks arbeidstid er 30 timer i uka, så rundt 6000kr brutto i uka er minimum forventa lønn. Dette vil jo definitivt være summer som bidrar i hjemlandet. Dersom vedkommende som indirekte skryter av seg som samaritan derimot kun har betalt 6000kr i måneden, så håper jeg at skammen kommer krypende en dag. Anonymkode: 81847...cb6 Vil bare legge til en ting. Dersom vedkommende som hadde aupair kun betalte 6000kr i måneden, og skryter av sine handlinger, så minner det veldig om hun der unge bloggeren (Anniken? Annikka? Annijor? noe sånt ihvertfall) som var med i sweatshop, og som forteller at det ikke er synd på folk i klesindustrien som har dårlige arbeidsvilkår, for: de er jo ikke vant med annet. Anonymkode: 81847...cb6 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #23 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg håper au pair-ordningen får bestå. Mulighetene for et "friår", eller det å oppleve noe annet en stund, reise til andre deler av verden, blir så begrenset. Her er det noe som alle kan gjøre, uavhengig av hvor gode karakterer du har, for eksempel. Et lavterskel-tilbud, eneste krav er at man er villig til å gjøre en innsats og jobbe med barn. Jeg kjenner mange som har vært au pair, det har vært fine erfaringer å ta med seg. Og hvis noe går skeis, eller de er misfornøyd med familien, har byrået ordnet med en ny familie etter kort tid. Kanskje de heller bør lage nye regler, slik at alle må gå gjennom byråer, da er det vanskeligere å utnytte ordningen. Anonymkode: 1dddc...6a5 De færreste som tar inn au pair i Norge bryr seg om at praktikanten får et friår, men bruker de heller til billig arbeidskraft. Anonymkode: 8617b...6f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #24 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De færreste som tar inn au pair i Norge bryr seg om at praktikanten får et friår, men bruker de heller til billig arbeidskraft. Anonymkode: 8617b...6f1 Ja, men det er jo litt vinn-vinn. Billig arbeidskraft, man får et nytt "familiemedlem" for ett år, og au pairen har faktisk en mulighet til å bo et år i utlandet i ordnede og trygge former mot å gjøre en jobb. Anonymkode: 1dddc...6a5 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #25 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/slik-blir-den-nye-lonna-til-renholderne-6.158.869670.7bc890e907 Antar vedkommende hadde aupair før 2020. I så fall var det rundt 190kr i timen dersom det var lav ansiennitet. Men siden vedkommende skryter av at aupairen hadde lang erfaring med egne barn, så antar jeg at au-pairen fikk ansiennitetstilegg på lønna, så timelønna bør ha vært minimum 200kr i timen. Maks arbeidstid er 30 timer i uka, så rundt 6000kr brutto i uka er minimum forventa lønn. Dette vil jo definitivt være summer som bidrar i hjemlandet. Dersom vedkommende som indirekte skryter av seg som samaritan derimot kun har betalt 6000kr i måneden, så håper jeg at skammen kommer krypende en dag. Anonymkode: 81847...cb6 Nå har jo tråden avsporet fullstendig fra det TS spurte om. Så det beklager jeg TS. Men jeg lurer på hvor i alle dager jeg «skryter»? Au pairen hjalp hjemme hos oss, som jo er helt og holdent akseptabelt i forhold til regelverk. Hun jobbet langt mindre enn 30 timer i uken, og hadde det bra. Og når jeg sier det var fint å ha henne der som hadde erfaring med barn, hun tilbød seg f eks å hjelpe meg å få god ammeteknikk (som jeg hadde skikkelig problemer med). Hun lærte meg swaddle-teknikker som fikk ungen til å sove. Og den slags. Jeg verken skryter, eller har noe å skamme meg over. Hun storkoste seg i Norge, med den lønnen som var forventet og innenfor lovverket. Men vi kjøpte nytt tak til huset hennes til jul, sykler til barna, og betalte for privat engelsklærer til barna hennes i hjemlandet, fordi hun var fantastisk og fortjente bedre kort enn livet hadde utdelt henne. Nå jobber hun for en familie i Hong Kong, døgnet rundt, og sier hun savner tilbake til Norge. Skam dere KV folk som prøver å få folk til å føle seg skrytete, utnyttende, og fæle, fordi man benytter seg av lovlige ordninger. Man trenger ikke være et grusomt menneske bare fordi man har au pair. Jeg kommer til å legge lokket på kisten med god samvittighet, så får dere mene det dere måtte mene. Anonymkode: 305b0...4f2 3
Rhodiola Skrevet 10. september 2022 #26 Skrevet 10. september 2022 Ryddet for brukerdebatt og siteringer av slettede innlegg. Rhodiola, adm.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #27 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 21.54): Dette er jo helt sant, men Norge burde ha egne "husmorvikar-visum" og betale folk skikkelig for denne viktige jobben. Anonymkode: b3e2a...323 Au pairer er virkelig ikke underbetalte. Med kost og losji har de en god timeslønn. Anonymkode: 6b84e...2ef 3
Yoshi Skrevet 10. september 2022 #28 Skrevet 10. september 2022 Som kulturutveksling er jo au pair ordningen genial. Men den var for dyr for oss. Lommepenger + norsk-kurs (norskkurs er dyre!) pluss en munn å mette og et ekstra rom tilgjengelig. Det var billigere for oss å jobbe mindre. 4
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #29 Skrevet 10. september 2022 On 8/26/2022 at 9:21 AM, AnonymBruker said: Jeg håper au pair-ordningen får bestå. Mulighetene for et "friår", eller det å oppleve noe annet en stund, reise til andre deler av verden, blir så begrenset. Her er det noe som alle kan gjøre, uavhengig av hvor gode karakterer du har, for eksempel. Et lavterskel-tilbud, eneste krav er at man er villig til å gjøre en innsats og jobbe med barn. Jeg kjenner mange som har vært au pair, det har vært fine erfaringer å ta med seg. Og hvis noe går skeis, eller de er misfornøyd med familien, har byrået ordnet med en ny familie etter kort tid. Kanskje de heller bør lage nye regler, slik at alle må gå gjennom byråer, da er det vanskeligere å utnytte ordningen. Anonymkode: 1dddc...6a5 Problemet er jo at mange av de som kommer fra fattige land ikke føler seg utnyttet om de får jobbe ekstra. De ØNSKER at au pair-orningen skal være en jobb. Desto mer de får jobbe(mot lønn) desto bedre. Synes selv kulturutveksling er en flott ting og vi har både latt barna våre gå på videregående i utlandet og latt utenlandske videregående-elever få gå bo hos oss. Det er jo reell kulurutveksling og ikke et forsøk på billig arbeidskraft. Anonymkode: d7d28...883
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #30 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 4.33): Man er ikke syk fordi man er gravid altså. Anonymkode: e76d6...bed Tror personen du svarte bare tullet. Men JO. Noen er faktisk syke som gravide. Det kan være ekstrem svangerskapskvalme, svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes etc. Anonymkode: 1611c...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 10. september 2022 #31 Skrevet 10. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Au pairer er virkelig ikke underbetalte. Med kost og losji har de en god timeslønn. Anonymkode: 6b84e...2ef Jo, når det har oppgaver med ansvar for barn så burde være kvalifiserte og bedre betalte. Anonymkode: b3e2a...323 1
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #32 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jo, når det har oppgaver med ansvar for barn så burde være kvalifiserte og bedre betalte. Anonymkode: b3e2a...323 Eh, assistenter i barnehage har ingen kvalifikasjoner, jobber da med barn. Anonymkode: 6b84e...2ef 2
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #33 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eh, assistenter i barnehage har ingen kvalifikasjoner, jobber da med barn. Anonymkode: 6b84e...2ef Ja. Og de er bedre betalte enn aupairer. Anonymkode: 1611c...4cc
AnonymBruker Skrevet 11. september 2022 #35 Skrevet 11. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja. Og de er bedre betalte enn aupairer. Anonymkode: 1611c...4cc Får de kost og losji, samt tannlegeregning dekket da? Da vår au pair fikk tannpine, var det mange tusen kroner som vi betalte. Stakkaren led i stillhet i en hel uke, før hun sa noe til oss. Sendte henne umiddelbart på hastetime. Ellers var hun med oss hvor vi reiste og bodde på flott hotell, med mindre hun ville feriere på Filippinene. Turen var selvsagt dekket av oss. Anonymkode: da112...421
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå