AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Fra hvilken alder pleier dere å ansette au pair? Fra barnehagestart? Anonymkode: 0ee11...94d
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Det blir kanskje ikke lov lenger nå, hvis politikerne mener at ordningen ikke er god. Men uansett, de eneste jeg kjenner som har hatt au pair, er en familie der ett av barna har spesielle behov. Tror det har vært fint for foreldrene med litt avlastning, vet at au pairen har hentet og levert i barnehage, barna trenge ikke SFO fordi au pairen var der, osv. Anonymkode: 1dddc...6a5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fra hvilken alder pleier dere å ansette au pair? Fra barnehagestart? Anonymkode: 0ee11...94d Hva er barnehagestart? Mine startet i barnehage da de var 3 år. Mange starter når de er 1 år... Jeg var au pair hos en familie som hadde en baby og en 3-åring. Men mye kortere permisjon enn vi har her i landet, og mye dyrere barnehage. 3-åringen gikk på gratis førskole fra 9 til 13. Babyen var hjemme med meg. Anonymkode: ad511...edc 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 Pleier å ansette allerede med prøving. Kan jo bli mye stress og som gravid skal man helst ikke gjøre husarbeid og lage middag og slikt. Veldig greit å ha på plass først som sist. Anonymkode: c66bc...a47 1
fru Alving Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Pleier å ansette allerede med prøving. Kan jo bli mye stress og som gravid skal man helst ikke gjøre husarbeid og lage middag og slikt. Veldig greit å ha på plass først som sist. Anonymkode: c66bc...a47 Trenger jo egentlig ikke ha barn heller. Mange som gjerne skulle hatt en aupair til å holde orden på sysakene🤣 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Det kommer helt an på hva dere trenger avlastning til. Jeg synes småbarnstiden er den tøffeste og hadde veldig god hjelp av au pair da (hun var mamma selv og lærte meg veldig mye, og var til stor hjelp med barna). Anonymkode: 305b0...4f2 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 Au pair-ordningen bør avvikles. Det var ment som kulturutveksling men blir nå brukt for å få billig hushjelp fra lavinntektsland. 🙄 Ansett en norsk praktikant, og lønn henne skikkelig. Anonymkode: 4c22d...266 10 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det kommer helt an på hva dere trenger avlastning til. Jeg synes småbarnstiden er den tøffeste og hadde veldig god hjelp av au pair da (hun var mamma selv og lærte meg veldig mye, og var til stor hjelp med barna). Anonymkode: 305b0...4f2 Dette håper jeg er tull. Eller hadde du en aupair som dro fra sine barn for å ta vare på dine? Anonymkode: 81847...cb6 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette håper jeg er tull. Eller hadde du en aupair som dro fra sine barn for å ta vare på dine? Anonymkode: 81847...cb6 Nei det er ikke tull (det er min kommentar du svarer på). Det er dessverre helt normalt å gjøre det slik. Barna blir plassert hos nær familie mens mor drar til utlandet for å jobbe. Vår au pair hadde barn på 7 og 12. og fordi hun dro ut for å jobbe (ingen jobber å oppdrive hjemme for hun) så har hun nå vært i stand til å betale for skole for barna (ikke dekket av det offentlige), sykehus for datteren ifm diabetes (ikke dekket av det offentlige), samt kjøpt et lite hus som hun har 100% nedbetalt med innlagt internet. Uten au pair jobbingen hadde hun og familien vært i full katastrofe. Hun er et godt menneske og gjør nok bare det de fleste mødre ville gjort for å gi den beste fremtiden for sine barn. Anonymkode: 305b0...4f2 1 3
Fru Uperfekt Skrevet 25. august 2022 #10 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det kommer helt an på hva dere trenger avlastning til. Jeg synes småbarnstiden er den tøffeste og hadde veldig god hjelp av au pair da (hun var mamma selv og lærte meg veldig mye, og var til stor hjelp med barna). Anonymkode: 305b0...4f2 Synd en ikke kan stemme ned…. Har hatt aupair selv i 2 år, men det var en ung gutt som faktisk var på kultur utveksling Hentet barna i bhg/sk om vi ikke kunne rekke, lagde middag 1-2 g i uken og satt litt barnevakt 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden): Synd en ikke kan stemme ned…. Har hatt aupair selv i 2 år, men det var en ung gutt som faktisk var på kultur utveksling Hentet barna i bhg/sk om vi ikke kunne rekke, lagde middag 1-2 g i uken og satt litt barnevakt Så godt å høre! Hvilket land var han fra? Anonymkode: b3e2a...323
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei det er ikke tull (det er min kommentar du svarer på). Det er dessverre helt normalt å gjøre det slik. Barna blir plassert hos nær familie mens mor drar til utlandet for å jobbe. Vår au pair hadde barn på 7 og 12. og fordi hun dro ut for å jobbe (ingen jobber å oppdrive hjemme for hun) så har hun nå vært i stand til å betale for skole for barna (ikke dekket av det offentlige), sykehus for datteren ifm diabetes (ikke dekket av det offentlige), samt kjøpt et lite hus som hun har 100% nedbetalt med innlagt internet. Uten au pair jobbingen hadde hun og familien vært i full katastrofe. Hun er et godt menneske og gjør nok bare det de fleste mødre ville gjort for å gi den beste fremtiden for sine barn. Anonymkode: 305b0...4f2 Dette må være noen år siden. Nå sier reglene at au pairen ikke kan ha egne barn. Anonymkode: b3e2a...323 2
Fru Uperfekt Skrevet 25. august 2022 #13 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så godt å høre! Hvilket land var han fra? Anonymkode: b3e2a...323 Tysk, så fikk praktisert min Derrik tysk (valgte fra Tyskland pga jeg trengte å bli bedre i tysk muntlig) 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #14 Skrevet 25. august 2022 Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Synd en ikke kan stemme ned…. Har hatt aupair selv i 2 år, men det var en ung gutt som faktisk var på kultur utveksling Hentet barna i bhg/sk om vi ikke kunne rekke, lagde middag 1-2 g i uken og satt litt barnevakt Vel, mange fra Filippinene er faktisk ikke ute etter «kulturutveksling» de trenger en jobb og penger. Vi behandlet henne veldig bra, fulgte selvfølgelig alle lover og regler, ga masse støtte til familien hennes hjemme ved behov, og behandler henne som et fullverdig familiemedlem. Hun var en unik person og vi satt stor pris på at hun hjalp oss, og vi hjalp henne tilbake etter beste evne. Hun ble på ingen verdens måte behandlet som en slave, og ville stort sett være med de filipinske venninnene sine når hun var ute. skjønner ikke hva som var så provoserende med det innlegget mitt Anonymkode: 305b0...4f2 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #15 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, mange fra Filippinene er faktisk ikke ute etter «kulturutveksling» de trenger en jobb og penger. Anonymkode: 305b0...4f2 Dette er jo helt sant, men Norge burde ha egne "husmorvikar-visum" og betale folk skikkelig for denne viktige jobben. Anonymkode: b3e2a...323 9 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #16 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Pleier å ansette allerede med prøving. Kan jo bli mye stress og som gravid skal man helst ikke gjøre husarbeid og lage middag og slikt. Veldig greit å ha på plass først som sist. Anonymkode: c66bc...a47 Man er ikke syk fordi man er gravid altså. Anonymkode: e76d6...bed 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #17 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Pleier å ansette allerede med prøving. Kan jo bli mye stress og som gravid skal man helst ikke gjøre husarbeid og lage middag og slikt. Veldig greit å ha på plass først som sist. Anonymkode: c66bc...a47 Hahahaha🤪 Anonymkode: abb79...930
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #18 Skrevet 26. august 2022 Jeg håper au pair-ordningen får bestå. Mulighetene for et "friår", eller det å oppleve noe annet en stund, reise til andre deler av verden, blir så begrenset. Her er det noe som alle kan gjøre, uavhengig av hvor gode karakterer du har, for eksempel. Et lavterskel-tilbud, eneste krav er at man er villig til å gjøre en innsats og jobbe med barn. Jeg kjenner mange som har vært au pair, det har vært fine erfaringer å ta med seg. Og hvis noe går skeis, eller de er misfornøyd med familien, har byrået ordnet med en ny familie etter kort tid. Kanskje de heller bør lage nye regler, slik at alle må gå gjennom byråer, da er det vanskeligere å utnytte ordningen. Anonymkode: 1dddc...6a5 5
Snok1 Skrevet 26. august 2022 #19 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vel, mange fra Filippinene er faktisk ikke ute etter «kulturutveksling» de trenger en jobb og penger. Vi behandlet henne veldig bra, fulgte selvfølgelig alle lover og regler, ga masse støtte til familien hennes hjemme ved behov, og behandler henne som et fullverdig familiemedlem. Hun var en unik person og vi satt stor pris på at hun hjalp oss, og vi hjalp henne tilbake etter beste evne. Hun ble på ingen verdens måte behandlet som en slave, og ville stort sett være med de filipinske venninnene sine når hun var ute. skjønner ikke hva som var så provoserende med det innlegget mitt Anonymkode: 305b0...4f2 Siden du har så stort hjerte går jeg ut fra at du betalte tarifflønn som renholder eller hjemmehjelp siden dette er allmenngjorte tariffer. 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #20 Skrevet 26. august 2022 Snok1 skrev (6 minutter siden): Siden du har så stort hjerte går jeg ut fra at du betalte tarifflønn som renholder eller hjemmehjelp siden dette er allmenngjorte tariffer. https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/slik-blir-den-nye-lonna-til-renholderne-6.158.869670.7bc890e907 Antar vedkommende hadde aupair før 2020. I så fall var det rundt 190kr i timen dersom det var lav ansiennitet. Men siden vedkommende skryter av at aupairen hadde lang erfaring med egne barn, så antar jeg at au-pairen fikk ansiennitetstilegg på lønna, så timelønna bør ha vært minimum 200kr i timen. Maks arbeidstid er 30 timer i uka, så rundt 6000kr brutto i uka er minimum forventa lønn. Dette vil jo definitivt være summer som bidrar i hjemlandet. Dersom vedkommende som indirekte skryter av seg som samaritan derimot kun har betalt 6000kr i måneden, så håper jeg at skammen kommer krypende en dag. Anonymkode: 81847...cb6 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå