Gå til innhold

Å begynne å spille cello i 40-åra (tips og erfaringer søkes)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 3.6.2023 den 1.02):

Jo, dette er man helt avhengig av hjelp fra lærer for å få til på riktig måte. Man kan lett få belastningsskader hvis man begynner med dette på egenhånd. Hvordan i all verden skal en person som aldri har spilt før, vite hvordan man skal trene opp styrke og smidighet i fingrene? Det er så uendelig mye å tenke på her, og man må ha en lærer som kan småjustere underveis i prosessen, en prosess som tar årevis. Jeg må bare kommentere her, sånn at folk forstår viktigheten av å finne god hjelp.

Anonymkode: fb7e4...2b7

Voksne mennesker er nå ikke helt hjelpeløse, og jeg har kommentert nettopp dette i tangenttråden; det er fullt mulig å lære å trene opp fingrene på egen hånd, i likhet med andre deler av kroppen, slik utallige hobbymosjonister gjør uten å måtte trenge profesjonell veiledning:

Sitat

For til syvende og sist handler fingerbevegelser om fysikk, og påstanden at man er avhengig av en lærer for å begynne å spille, blir omtrent som å si at man trenger en personlig trener for å begynne å jogge, eller et fotballakademi for å kunne spille fotball en halv time i ballbingen. Ja, man kan få belastningsskader hvis man ikke viser måtehold, men det samme kan mosjonisten som satser på å løpe maraton etter en ukes trening - man trenger ikke å jogge etter en bestemt "oppskrift", men man må samtidig ta treningen med ro, og øke den gradvis. Det samme gjelder styrketrening med fingrene; enkel logikk tilsier dette.

Anonymkode: 6497a...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Voksne mennesker er nå ikke helt hjelpeløse, og jeg har kommentert nettopp dette i tangenttråden; det er fullt mulig å lære å trene opp fingrene på egen hånd, i likhet med andre deler av kroppen, slik utallige hobbymosjonister gjør uten å måtte trenge profesjonell veiledning:

Jeg har lest mye av pianotråden din og har sansen for den jobben du gjør i den tråden! :)

Men jeg tror ikke du har all verden erfaring med cello som instrument.

Du kan ikke sammenligne den fysiske belastningen ved å spille piano med den fysiske belastningen det er å spille cello. Cello er rett og slett et langt mer fysisk krevende instrument enn et piano er, med helt andre krav til korrekt teknikk.

Derfor blir det også ganske meningsløst å legge inn en rekke videoer for å lære å spille piano, i en cello-tråd ;)

Jeg vet du mener vel, men med dine råd om cello så er det størst fare for at den som satser på å lære seg å spille cello alene aldri vil fortsette å spille. Jeg kjenner to klassisk utdannede fiolinister som har begynt å spille cello i tillegg til fiolin, og selv de innså at de måtte ha timer for å lære korrekt holdning, grep, belastning m.m. på cello. Så har disse selvfølgelig en helt annen forståelse for hvordan strykeinstrumenter fungerer og jobber derfor i perioder uten lærer, før de så tar en ny periode med lærer. Men som profesjonelle strykeinstrument-musikere har de et helt annet utgangspunkt.

Men en nybegynner bør aldri begynne å spille cello uten å begynne med lærer.

Anonymkode: 1e525...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har lest mye av pianotråden din og har sansen for den jobben du gjør i den tråden! :)

Men jeg tror ikke du har all verden erfaring med cello som instrument.

Du kan ikke sammenligne den fysiske belastningen ved å spille piano med den fysiske belastningen det er å spille cello. Cello er rett og slett et langt mer fysisk krevende instrument enn et piano er, med helt andre krav til korrekt teknikk.

Derfor blir det også ganske meningsløst å legge inn en rekke videoer for å lære å spille piano, i en cello-tråd ;)

Jeg vet du mener vel, men med dine råd om cello så er det størst fare for at den som satser på å lære seg å spille cello alene aldri vil fortsette å spille. Jeg kjenner to klassisk utdannede fiolinister som har begynt å spille cello i tillegg til fiolin, og selv de innså at de måtte ha timer for å lære korrekt holdning, grep, belastning m.m. på cello. Så har disse selvfølgelig en helt annen forståelse for hvordan strykeinstrumenter fungerer og jobber derfor i perioder uten lærer, før de så tar en ny periode med lærer. Men som profesjonelle strykeinstrument-musikere har de et helt annet utgangspunkt.

Men en nybegynner bør aldri begynne å spille cello uten å begynne med lærer.

Anonymkode: 1e525...371

Tusen takk for fine ord i forbindelse med tangenttråden.

Tviler ikke på at du har rett i at cello er et fysisk krevende instrument, noe du vet langt mer om enn jeg etter å ha spilt i noen år, men for å presisere: Den siste kommentaren min handlet kun om fingrene, og smidighet, fingerkontroll og styrke er ting man vil få bruk for nærmest uansett hvilket instrument man enn spiller; dette er ting hvem som helst kan begynne å øve på allerede nå, da styrke i fingrene er noe som man ikke får over natten, men tar lang tid å utvikle - og når man først begynner å spille, blir også veien til å mestre spillingen kortere med smidige fingre og eventuelt også kunnskaper i forhold til notelesing og teori.

Brian Jones fra Rolling Stones spilte riktignok aldri cello, men kunne spille et nær sagt hvilket som helst instrument han fikk tak i; blant annet munnspill, autoharpe, saksofon, blokkfløyte, dulcimer, orgel og marimba i tillegg til gitar og piano - har man først forstått musikkens grunnleggende elementer og fått god øvelse i dette, blir veien kortere selv om det fortsatt er et stykke frem, som med fiolinistene du skriver om.

Videoene jeg la ved her, handler altså ikke om piano, men kun om fingertrening; det er noe man alltid vil få bruk for.

Har for øvrig sett på det jeg har skrevet i denne tråden, og finner ikke noe om at man skal droppe celloundervisning selv om jeg ellers er en varm tilhenger av å være selvlært - men dette er jo enklere på tangenter eller gitar, slik atskillige musikere har vist i praksis. Altså: Det er greit med lærer til selve cellospillingen om dette er så vanskelig som du skriver, men fingrene kan man øve opp helt uavhengig av musikken - særlig den første videoen på denne siden kommer med gode råd i så måte.

Fingertrening er ingenting å være redd for så lenge man gjør dette gradvis uten å overanstrenge seg og rister hånden løs etterpå; vi øvde alle opp kroppen vår inkludert hender og fingre da vi var små uten at noen måtte fortelle oss hvordan vi skulle gjøre det.

Uansett lykke til videre med celloen, og fortsatt riktig god helg.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 11.33):

Profesjonelle musikere får også belastningsskader, bare så det er sagt. F.eks Leif Ove Andsnes fikk kraftige belastningsskader for ikke så lenge siden, og måtte ta en lang pause fra øving og konsertvirksomhet. Han fikk fantastisk hjelp av en som er spesialist på belastningsskader for musikere. Det er ikke «bare-bare» dette med riktig teknikk og avspenning, det å bruke muskulatur på riktig måte uten å bruke mer muskelkraft og spenninger enn nødvendig. Og det er ulike råd her utfra hvilket stykke man spiller, og ulike tekniske utfordringer i ulike tekniske passasjer. Det er ikke for ingenting at dette faget er enormt stort, og at man aldri blir utlært i løpet av et liv.

Anonymkode: fb7e4...2b7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Drar opp denne tråden da jeg også vurdere å begynne og spille cello. Har lest hva som er skrevet her og har noen spørsmål: på hvilken måte er det fysisk krevende å spille cello? Hvor finner man en god lærer? Og bør man kjøpe egen cello eller er det mulig å låne hos lærer? Hvis man må kjøpe, hva koster en cello?

Anonymkode: 11068...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Drar opp denne tråden da jeg også vurdere å begynne og spille cello. Har lest hva som er skrevet her og har noen spørsmål: på hvilken måte er det fysisk krevende å spille cello? Hvor finner man en god lærer? Og bør man kjøpe egen cello eller er det mulig å låne hos lærer? Hvis man må kjøpe, hva koster en cello?

Anonymkode: 11068...7e5

Siden ingen har svart deg enda, kan jeg forsøke å gjøre det; grunnen til at det er fysisk krevende å spille cello, er vel som følge av instrumentets størrelse - noen ord om dette her:

Is Cello Hard To Learn?

https://www.musictoyourhome.com/blog/is-cello-hard-to-learn/

Hvordan det er med lærere og eventuelt utlån av instrumentet, aner jeg ikke, men når jeg ser på prisen det koster å kjøpe noe selv, er den ikke direkte avskrekkende - da tar jeg forbehold om at disse celloene holder en akseptabel kvalitet. Billiggitarene fra gear4music er skrap, så jeg kan ikke uttale meg om kvaliteten på dette; det virker som om prisen avhenger av størrelsen på celloen:

https://www.gear4music.no/no/orkester/strengeinstrumenter/celloer

https://www.danmusikk.no/musikkinstrumenter/strykeinstrumenter/cello/akustisk-cello

Man kan også finne en rekke brukte celloer på Finn.no:

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=cello

Håper at dette kan være til litt hjelp.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...