Gå til innhold

Stort hus eller utleie leilighet + rekkehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en liten familie på 3, to voksne og en liten en på 2 år. Vi bor nå i en 3-roms, men er på utkikk etter større bolig. Valget står mellom en stor enebolig (stor tomt, 170-220 boareal og 2 stuer og 2 bad, 4 soverom). Alternativt rekkehus på 110-130 kvm, nesten ikke hage og 3 soverom. Kjøper vi rekkehuset så har vi også råd til en leilighet som vi kan leie ut. Leiligheten vil betale ned seg selv i løpet av de neste 12-15 årene og den kan barnet vårt arve når han blir eldre. Vi planlegger ett barn til i nærmeste fremtid. Vi bor i Oslo-området og her er boligprisene høye, vi regner med at vi må hjelpe barna våre ut på boligmarkedet når den tid kommer. 

Hva hadde dere gått for i vår situasjon?  Stort hus med stor tomt, eller rekkehus og en utleie leilighet? Slik jeg ser det er det mange ulemper og fordeler med begge. Går vi for stor enebolig har vi veldig god plass, men også flere utgifter med tanke på vedlikehold og jeg ser for meg at det er mer jobb å eie et stort hus, mye tid ( og penger)  som kommer til å gå med til rengjøring, hagearbeid og vedlikehold. Går vi for rekkehus må vi bo trangt, og da mener jeg virkelig begrenset med plass (bare 3 soverom). Men fordelene er mindre stress, liten hage betyr ikke hagearbeid. Og utleie leiligheten blir en fin investering som kommer til å gagne barnet vårt i fremtiden. 

Jeg greier ikke å bestemme meg, eneboligene vi har sett på i området er store og romslige, men alt ansvaret skremmer meg litt. Rekkehusene jeg har sett på virker trange og smale, kun 1 bad, med nesten ikke uteplass. Men fordelene er lite vedlikehold og sikkert bedre tid. 

Hva hadde du valgt? 

Anonymkode: 9be7f...0c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg høres det som om rekkehusene ikke er tilstrekkelige for dere, og at det gir ingen mening og ha en leilighet som man leier ut når man ikke dekker egne behov først. Spesielt om dere skal ha en til i nær fremtid. Ville gått for hus. Men har dere sett noe på tomannsbolig for eksempel? Det er en fin mellomting! :) 

Anonymkode: 91050...eee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For meg høres det som om rekkehusene ikke er tilstrekkelige for dere, og at det gir ingen mening og ha en leilighet som man leier ut når man ikke dekker egne behov først. Spesielt om dere skal ha en til i nær fremtid. Ville gått for hus. Men har dere sett noe på tomannsbolig for eksempel? Det er en fin mellomting! :) 

Det er veldig få rekkehus og tomannsboliger i området vi ser etter bolig i. De få tomannsboligene som er koster nesten like mye som eneboligene, så vi ser ingen fordeler der. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig få rekkehus og tomannsboliger i området vi ser etter bolig i. De få tomannsboligene som er koster nesten like mye som eneboligene, så vi ser ingen fordeler der. 

Skjønner! Jeg tenker det er en del jobb med utleie også, så jeg ville personlig heller brukt den tiden og pengene på eneboligen og ikke bodd trangt :)  

• Liker 3
Skrevet

Ville kjøpt hus i deres situasjon. Irriterende å bo trangt med barn. Eventuelt ville jeg sett etter større rekkehus eller rekkehus med uinnredet kjeller slil at dere kan utvide på sikt. Vi ville ha minimum 140 kvm, har nå godt over det og ser vi trenger plassen. 

Vi flyttet fra leilighet til en stor tomannsbolig og trives med det. 

Anonymkode: be99e...438

• Liker 1
Skrevet

Du vil ikke ha 2 tenåringer og ett bad på deling, tro meg. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Bolig med utleiedel er skattefritt.

En egen leilighet som leies ut beskattes med 22%av leie og av overskudd om den selges.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/utleie/

Anonymkode: fd612...01a

Vi ser bevisst etter boliger uten utleieleilighet, vi ønsker ikke å bo så tett på noen. Det gjør vi om vi leier ut deler av huset. Både jeg og mannen er litt skeptisk til det, man vet aldri hvem de som leier er. Dessuten koster eneboliger med godkjent utleieleilighet såpass mye at det vil ta oss mer enn 10 år med utleie bare på å tjene inn det utleieleilighet i eneboligen koster. Mine foreldre leier ut leilighet i Oslo gjennom utleiefirma og de får leieinntektene rett inn, firmaet tar seg av stresset rundt det. Det er riktig at man må skatte av utleie inntektene, men det er det verdt, alternativet er å ha utleie av egen bolig og ha noen boende «oppå» seg. 

Skrevet
Elle Melle skrev (11 minutter siden):

Du vil ikke ha 2 tenåringer og ett bad på deling, tro meg. 

De rekkehusene vi har sett på har 2 bad og en kjellerstue. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De rekkehusene vi har sett på har 2 bad og en kjellerstue. 

Så både enebolig og rekkehus har 2 stuer og 2 bad, eneste forskjellen med rekkehus er mindre areal og 1soverom mindre? Mindre hage ser du på som et pluss, virker det som. 

Da kan du jo spørre hvor viktig er det for dere med et ekstra soverom? Tre soverom er ett til hvert barn og dere, så da har dere ikke eget rom til gjester eller hjemmekontor. Dette må dere da ha i kjellerstua. Hvor viktig er det for dere å ha hjemmekontor og gjesterom på eget rom? 

Anonymkode: bb8c3...ea2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så både enebolig og rekkehus har 2 stuer og 2 bad, eneste forskjellen med rekkehus er mindre areal og 1soverom mindre? Mindre hage ser du på som et pluss, virker det som. 

Da kan du jo spørre hvor viktig er det for dere med et ekstra soverom? Tre soverom er ett til hvert barn og dere, så da har dere ikke eget rom til gjester eller hjemmekontor. Dette må dere da ha i kjellerstua. Hvor viktig er det for dere å ha hjemmekontor og gjesterom på eget rom? 

Anonymkode: bb8c3...ea2

Ja, forskjellen blir liten tomt/ingen tomt i rekkehus, kun 3 soverom og generelt mindre plass. Rekkehus vi har sett på har 3 soverom, 2 stuer og 2 bad. Noe mindre enn det er uaktuelt for oss. Men boarealet i rekkehus er mye mindre, så alt er trangt. Stor tomt er også viktig for mannen, men ikke meg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Vi ser bevisst etter boliger uten utleieleilighet, vi ønsker ikke å bo så tett på noen. Det gjør vi om vi leier ut deler av huset. Både jeg og mannen er litt skeptisk til det, man vet aldri hvem de som leier er. Dessuten koster eneboliger med godkjent utleieleilighet såpass mye at det vil ta oss mer enn 10 år med utleie bare på å tjene inn det utleieleilighet i eneboligen koster. Mine foreldre leier ut leilighet i Oslo gjennom utleiefirma og de får leieinntektene rett inn, firmaet tar seg av stresset rundt det. Det er riktig at man må skatte av utleie inntektene, men det er det verdt, alternativet er å ha utleie av egen bolig og ha noen boende «oppå» seg. 

Hvis du selger utleieleiligheten må du også skatte av overskuddet, med mindre en av dere bor der siste året før salg.

Anonymkode: fd612...01a

Skrevet

Jeg hadde valgt enebolig. Jeg har en kamerat som har noen utleieleiligheter, og det er ganske mye styr med det, og i tillegg så er det ikke noe løpende overskudd å snakke om. Han investerer for å tjene penger på sikt (prisoppgang) og går pluss minus i null i det daglig. Men det er mye jobb og også usikkerhet i tilfelle noe skulle skje og må løses (som koster penger). Dere trenger plassen når barna er små, kan heller nedskalere til rekkehus eller leilighet når barna flytter og trenger tilskudd til leilighet. 

Anonymkode: d4fe6...536

Skrevet

Hadde aldri giddet å leie ut en leilighet, det er bare styr og rot med det.

Så da ville jeg heller valgt enebolig. Men helst ville jeg bare tatt et rekkehus el en veldig liten enebolig med liten hage. Minst mulig jobb.

Anonymkode: 2fc55...5d9

Skrevet

Jeg ville valgt rekkehus og utleiebolig. Tenker det må være gull verdt å ha investert i en bolig, som ev barna kan bo i senere hvis de skal studere i byen, eller bare ha som forsikring for alderdommen.

Vi bor i tomannsbolig, 4 personer, ca 140 kvadrat hvis jeg regner med kjellerstua som egentlig ikke er boareal pga litt lav takhøyde. Det går helt fint ennå, i alle fall (barna er 10 og 12), så får tenåringsjenta ev ta over kjellerstua hvis hun trenger eget bad etter hvert, og litt mer privatliv. Og gjesterommet får bli hennes rom.

Samtidig drømmer jeg også om privatliv, for det er veldig irriterende med naboer av og til. :)

Anonymkode: 32e53...465

Skrevet

Slik boligprisene er nå så er det ikke butikk i utleie om ikke boligen fortsetter å øke i verdi. Det kan vi jo godt tenke oss at skjer i Oslo.. Nå vet jeg ikke hvor dyr leilighet dere ser for dere, men om dere kjøper noe til rundt 4  millioner eller mer så skal dere ha inn mye penger for at det skal gå rundt. Husk det er husleie også. 

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg kjøper rekkehus og utleiebolig, rekkehus er tett. Ofte er det lytt i rekkehuset og trappen tar mye av plassen. Soverommene er gjerne små og om dere får et barn til tenker jeg det fort blir fullt. Av ting, leker, utstyr osv..  Men selvsagt mange har vokst opp i rekkehus, og mange bor i leilighet også og det går helt fint. Men i rekkehus er du også litt prisgitt naboene du har rundt deg.

Som du skjønner ville jeg gått for hus, men det betyr ikke at det er rett for dere. Dere må jo ikke kjøpe hus med stor tomt om hagearbeidet virker avskrekkende.

Skrevet

Hadde aldri kjøpt en leilighet på si som skal være kun til utleie. 

Og ihvertfall ikke med tanke på at ungdommen i hus kan overta den - det er da veldig langt ifra sikkert at ungdommen selv vil. 

Det er mye styr med å holde en leilighet ved like, finne ok leieboere, osv. 

Anonymkode: f9328...0de

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal dere flytte nå? Er det ikke deilig å bo lengst mulig i leilighet og slippe alt styret med ytre vedlikehold? 

Anonymkode: f1290...05b

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Er rekkehus med tre soverom, to bad og kjellerstue å "bo trangt" når man har 1-2 barn? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor skal dere flytte nå? Er det ikke deilig å bo lengst mulig i leilighet og slippe alt styret med ytre vedlikehold? 

Anonymkode: f1290...05b

Hvorfor de vil flytte står i HI: de vil ha større plass... Noe som er normalt når man har et barn til. Og nei, veldig mange barnefamilier ønsker IKKE å bo i blokk, med naboer som klager på at ungene leker med ball inne, og kun en liten altan å leke på uten at man faktisk må slippe ungene helt ut av blokken. 

Anonymkode: f9328...0de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...