Gå til innhold

Jeg er sikret jobb, men trenger en pause. Vurderer dagpenger for å få avkoblet og å få fri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som pedagog og vet at jeg får jobb så lenge jeg søker på en. Har jobbet nå i 10 år og trenger en pause. Jeg har ingenting å gå på. Jeg kan nok ikke sykemelde meg, i og med at jeg bare er liten, lei og demotivert. Jeg lever billig og bor billig, og mannen støtter også dette. Jeg an gjøre mer hjemme, være mer med barna osv.

Jeg har spart opp selv, og mannen og jeg gjør det vi kan for å leve så billig som mulig, så selv om jeg kommer til å gå ned i lønn en periode, så kommer jeg til å få et mye bedre liv av å gjøre det.

Jeg tenker å makse dagpenger, for så å jobbe som pedagog igjen når tiden nærmer seg maksdato for dagpenger. Ville du gjrt det om du hadde mulighet til det økonomisk? Noen her som har gjort det?

Jeg har som sagt ingen problemer med å få jobb igjen, og skulle jeg blir lei av å gå hjemme etter et år søker jeg bare jobb igjen da..

Anonymkode: 6bf2f...390

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke gjort. Har du dagpenger må du aktivt søke etter jobb. Jeg gikk ned fra 100% stilling til 60% stilling. Hadde jeg tenkt som deg kunne jeg jo heller hatt helt fri og heller mottatt dagpenger. Kan du ikke heller gå ned i stilling eller ta permisjon uten lønn en periode?

Mottar du dagpenger medfølger det også krav om å søke jobber og loggføre alt du søker på. Etter en stund må du også møte på kurs.

Anonymkode: 246f3...c00

• Liker 12
Skrevet

Er ikke karens perioden når du sier opp 18 uker?

Blir noen lav inntekts måneder det der ja

• Liker 6
Gjest AprilRyan
Skrevet

Jeg tror sykemelding er bedre om du trenger ro så jeg ville heller ha snakket med legen. Slik det høres ut så tror jeg at det er muligheter for at du kan få sykemelding. Når du ikke har noe å gå på og er utbrent så er nok sykemelding veien å gå.

Og ja, når du sier opp selv så må du vente en stund før du får dagpenger.

Som andre skriver så er det også krav til aktivitet når du har dagpenger. Det er ikke sånn at du kan la være å søke på jobber og med din utdanning så kan du få ny jobb relativt kjapt så da kan det bli en kort periode alt ettersom hvor strenge nav er på å følge deg opp.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobber som pedagog og vet at jeg får jobb så lenge jeg søker på en. Har jobbet nå i 10 år og trenger en pause. Jeg har ingenting å gå på. Jeg kan nok ikke sykemelde meg, i og med at jeg bare er liten, lei og demotivert. Jeg lever billig og bor billig, og mannen støtter også dette. Jeg an gjøre mer hjemme, være mer med barna osv.

Jeg har spart opp selv, og mannen og jeg gjør det vi kan for å leve så billig som mulig, så selv om jeg kommer til å gå ned i lønn en periode, så kommer jeg til å få et mye bedre liv av å gjøre det.

Jeg tenker å makse dagpenger, for så å jobbe som pedagog igjen når tiden nærmer seg maksdato for dagpenger. Ville du gjrt det om du hadde mulighet til det økonomisk? Noen her som har gjort det?

Jeg har som sagt ingen problemer med å få jobb igjen, og skulle jeg blir lei av å gå hjemme etter et år søker jeg bare jobb igjen da..

Jeg tenker at dagpenger er til dersom du brått står uten jobb som en backup løsning. ikke en løsning for å få litt fri.
i mine øyne finnes det andre måter å øke energien, få tilbake lyste osv. 
du kan også være fair. si opp og lev på sparepenger en periode. 

ulempen med alt dette, er at brått så står du der uten mann og da har du et problem. eller brått mister du armer og ben, så får du mindre uføre penger fordi du tok deg et "fri" år

Anonymkode: 15fda...471

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Som NakenPanda nevner så er det ganske lang karenstid før du for dagpenger når du selv har sagt opp. Og takk og pris for det. For det du vil her er rett og slett en utnyttelse av systemet.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker å makse dagpenger, for så å jobbe som pedagog igjen når tiden nærmer seg maksdato for dagpenger. Ville du gjrt det om du hadde mulighet til det økonomisk?

Din spøkefugl! Skjønner at du bare troller, men hvorfor? Har du noe i mot pedagoger?

Anonymkode: 960cd...d80

• Liker 3
Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet

Jeg ble sykemeldt i 6 uker.. Det var så deilig å få umiddelbar stopp fra alt jobb, trening, skole+++

Nå er jeg tilbake og er ikke så sur og irritert som jeg var før sykemeldingen

Skrevet

1. det er karenstid på dagpenger dersom du selv er skyld i at du ikke har jobb. Denne er på 18 måneder. 
2. for å ha rett på dagpenger må du være reell arbeidssøker. Dette betyr at du må søke jobber, gå på intervju og være villig til å flytte dit hvor du får jobb. 

dersom du tenker at planen din er fin, så er dette trygdesvindel.

jeg tenker at du må snakke med din arbeidsgiver å se om du kan få ulønnet permisjon. Dersom du ikke er arbeidsfør bør du ta kontakt med lege. Det er også aktivitetskrav når en er sykmeldt. 

Anonymkode: 2c393...100

• Liker 4
Skrevet

Få en sykmelding. Du er utslitt stakkar. Folk får sykmeldinger for mindre, så ta vare på deg selv. 

Anonymkode: 64de1...975

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg stusser over hvordan denne «planen» skal fungere i praksis, når NAV krever at du søker på X antall jobber i uka. 🤔 Har du planer om å sitte i intervju og oppføre deg på en måte som sikrer at du ikke får jobben? :klo: Men hva da når du faktisk har behov for å skaffe deg en jobb igjen, og du har fremstilt deg selv som en uengasjert tulling på samtlige arbeidsplasser i nærheten i omtrent et år? :klo: 

Dersom du er (u)heldig og får en saksbehandler som faktisk følger deg opp vil du slite med å forklare hvorfor du «ikke får deg jobb» når du har en utdannelse arbeidsmarkedet formelig skriker etter. Og da vil nok svindelen din raskt oppdages. :) 

Anonymkode: 93cba...51d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du opptjeningsgrunnlag da for å motta dagpenger?

Vet ikke om du bare er et troll eller seriøs, men med pedagogisk kompetanse så er det svært tvilsomt at du klarer å makse perioden med dagpenger, for det er alltid stort behov for vikarer i barnehage og mange tar gjerne direkte kontakt med NAV for å høre om de har noen som kan være interessert. 

Det er begrenset hvor mange ganger du kan si nei før de NAV stanser dagpengene dine.

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med uføretrygd da? 

Skrevet

Jeg er pedagog og har tatt permisjon uten lønn. Du søker og så er det opp til arbeidsgiver å innvilge.

Jeg er usikker om jeg ønsker meg tilbake i yrket da det er mentalt og fysisk utmattende. Men jeg er glad jeg gjorde det for jobben var i ferd med å ødelegge meg totalt. Jeg går i terapi og har meldt meg på et yogakurs. 

Kjenner flere pedagoger som har gjort lignende. Kommer til å gjøre det igjen om økonomien tillater det. Oppdagelsen av at permisjon faktisk er mulig har gitt meg tilbake litt livsglede og føler meg mindre " fanget". Jeg har gitt alt av meg selv til andre og prøver nå å også leve et liv jeg selv ønsker . Har heller dårlig økonomi og et liv med livsglede.

Begynner i jobb igjen i desember om jeg ikke har funnet en annen jobb/ en annen løsning innen da. 

Så jeg forstår deg godt men ikke utnytt systemet. Akkurat den delen støtter jeg ikke. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Gå heller ned i stillingsprosent.

Anonymkode: 3e779...28b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er i en liknende situasjon. Var rett ved å møte veggen etter en lang periode med veldig høyt arbeidspress og stress. Har også en etterspurt utdannelse og mye erfaring, og får lett jobb igjen. Mulig jeg kunne fått sykemelding. Men ville bare føle meg fri og ikke bli del av noe opplegg med å komme raskt tilbake i jobben som slet meg ut. Så jeg sa opp. Jobben spurte om jeg ville ha permisjon, men takket nei til det.

Jeg har meldt meg opp i et årsstudium på universitetet, og får studielån. Det er litt lite å leve på, så jeg må også bruke av sparepenger. Angrer foreløpig ikke! Man lever bare én gang og må gjøre det som føles rett.

Som andre her, ville jeg aldri prøvd å utnytte systemet og lyve om at jeg er arbeidsledig.

Anonymkode: 678a1...b78

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Missi- skrev (25 minutter siden):

Jeg er pedagog og har tatt permisjon uten lønn. Du søker og så er det opp til arbeidsgiver å innvilge.

Jeg er usikker om jeg ønsker meg tilbake i yrket da det er mentalt og fysisk utmattende. Men jeg er glad jeg gjorde det for jobben var i ferd med å ødelegge meg totalt. Jeg går i terapi og har meldt meg på et yogakurs. 

Kjenner flere pedagoger som har gjort lignende. Kommer til å gjøre det igjen om økonomien tillater det. Oppdagelsen av at permisjon faktisk er mulig har gitt meg tilbake litt livsglede og føler meg mindre " fanget". Jeg har gitt alt av meg selv til andre og prøver nå å også leve et liv jeg selv ønsker . Har heller dårlig økonomi og et liv med livsglede.

Begynner i jobb igjen i desember om jeg ikke har funnet en annen jobb/ en annen løsning innen da. 

Så jeg forstår deg godt men ikke utnytt systemet. Akkurat den delen støtter jeg ikke. 

Veldig bra måte å løse det på. Det er også veldig fint at du vet du har noe å gå tilbake til om du ikke finner ut av det, slik at du lettere kan nyte permisjonen din. Det er slitsomt å gå arbeidsledig når man ikke vet om man har jobb å gå til så og så langt frem i tid og dermed får økonomiske bekymringer.

Håpe du nyter permisjonen din og finner ut av det :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei det hadde jeg ikke gjort. Slitsomt å gå på dagpenger. Må søke jobber, må være tilgjengelig for jobb de finner til deg. Må kunne flytte hvis det dykker opp jobb en annen plass, ikke betalt ferie første året, du må si ifra hvis du tar ferie et par dager eller/og reiser til utlandet. Må gå på kurser som ikke er interessant. Hvis du er pedagog så vil de finne jobb til deg med en gang. Og lang karenstid. 

Anonymkode: 1729f...e2b

• Liker 1
Skrevet

Som mange andre sier tar det en stund før du får dagpenger når du sier opp selv. Da kan du lik så godt be om permisjon uten lønn noen uker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...