Gå til innhold

Hvem av disse er deg: Bruke penger her og nå eller spare penger å bruke senere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker du penger og lever her og nå, eller sparer du til en regnværsdag/til du blir pensjonist etc? Og hvorfor gjør du som du gjør?

Anonymkode: 5f6cd...13e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler. Jeg sparer månedlig 1000 til pensjon og en varierende sum til sparekonto som går til alt fra ferie til oppussing og ekstra nedbetaling på boliglån. Og så unner jeg meg det jeg har lyst på for resten av lønnen.

Anonymkode: d7fad...219

Skrevet

Jeg sparer en fast månedlig sum, men lever likevel godt i hverdagen. Å ha en solid buffer gir trygghet, men man skal leve nå også, jeg ser ikke poenget i å leve på et minimum bare for å kunne spare mest mulig.

• Liker 3
Skrevet

Sparer hver krone. Det kommer godt med senere, når jeg en vakker dag blir skilt. :danse:

Anonymkode: 1c63f...a49

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gjør begge deler. Sparer mest, men så er jeg også kronisk syk og låst til hjemmet. Derfor bruker jeg litt når jeg får lyst på noe, for å få en bedre hverdag. Shopper ikke mye, så kan unne meg noe iblant.

Anonymkode: 5a0af...7f0

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg synes det er best å gjøre begge deler. 
Sparer mellom 5000,- og 6000,- pr måned. 
Kjøper meg ny tv/pc når jeg trenger det, handler (for mye) klær når jeg vil, reiser en del, og bruker penger på sosialt/bil/katt. 

Jeg sparer både til pensjon, oppussing, buffer og ferie. 

• Liker 2
Skrevet

De fleste vil vel si at de gjør begge deler, men hvis jeg hadde MÅTTET velge en av de to hadde jeg sagt at jeg bruker penger her og nå. Jeg dropper ikke å f.eks dra på konsert eller skiferie fordi jeg skal spare.

Pensjon trenger jeg ikke å tenke på, da jeg vet sånn ca hvor mye jeg kommer til å arve.

Skrevet

Vi bruker stort sett.

Det meste vi sparer er til konkret bruk ikke så langt frem i tid, som jul, ferie, spesifikke møbler, gaver til hverandre og lignende.

Når det er sagt, er det ikke fordi vi ikke ser verdien av å spare. Vi har spart endel tidligere, og har nå en god buffer (800 000 i fond og aksjer, 500 000 på sparekonto, under 25% av boligens verdi i boliglån).

Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke vet helt hvordan funksjonen min vil være når jeg blir eldre. Derfor velger vi å bruke nå, i stedet for å spare veldig mye.

Det meste av det vi bruker går til tjenester ala restaurant, hotellopphold og teater/konserter. Prøver å ikke bruke så mye på ting.

Anonymkode: 03bbf...d2e

• Hjerte 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi bruker stort sett.

Det meste vi sparer er til konkret bruk ikke så langt frem i tid, som jul, ferie, spesifikke møbler, gaver til hverandre og lignende.

Når det er sagt, er det ikke fordi vi ikke ser verdien av å spare. Vi har spart endel tidligere, og har nå en god buffer (800 000 i fond og aksjer, 500 000 på sparekonto, under 25% av boligens verdi i boliglån).

Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke vet helt hvordan funksjonen min vil være når jeg blir eldre. Derfor velger vi å bruke nå, i stedet for å spare veldig mye.

Det meste av det vi bruker går til tjenester ala restaurant, hotellopphold og teater/konserter. Prøver å ikke bruke så mye på ting.

Bør kanskje legge til at vi er frivillig barnløse, og ser ikke for oss at det vil endre seg.

Vi hadde tenkt helt annerledes om vi hadde barn.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sparer hver krone. Det kommer godt med senere, når jeg en vakker dag blir skilt. :danse:

Anonymkode: 1c63f...a49

Hold ut med han litt lenger babe, du har snart spart opp nokk

Anonymkode: 5df01...bd4

Skrevet

Lever 100% i nuet. Bekymrer meg ikke over fremtiden på noe som helst måte.

Anonymkode: ca1be...4bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke så mye å rutte med. Penger jeg bruker her og nå er nødvendige utgifter som bolig, strøm og daglig livsopphold; men når jeg har noen kroner tilovers liker jeg å spare dem til større og nødvendige utgifter som før eller siden vil dukke opp. Vet altfor godt hvordan det er å være blakk og ikke ha penger til noe, så det vil jeg unngå.

Anonymkode: 9cf1c...514

Skrevet

Har jeg noe penger til overs går de til ekstra nedbetaling på boliglån, som jeg ser på som en slags sparing det også.

Har bra pensjonsavtale gjennom jobb, og regner uansett ikke med å leve mange årene etter pensjonsalder. 

Men med 3 barn går pengene fort, og ja, jeg prioriterer å gi dem en god barndom fremfor å spare. Det betyr at de får gå i barnehage, gå på de fritidsaktivitetene de selv ønsker, får ha med yoghurt og frukt i matpakka, får lørdagsgodt og saft og innimellom take-out. De får et godt utvalg av klær og leker, selv om de ikke får alt nytt eller alt de peker på. Og de får dra på ferie og på fornøyelsesparker innimellom. Hvert sitt soverom og en trygg bil med god plass til hele familien.

MANGE områder jeg kunne kuttet på som ville gått direkte utover barna, så ja jeg sløser bort mye penger på dem. 

• Hjerte 1
Skrevet

Sett utenfra fremstår jeg nok som gjerrig. Men jeg bare bruker lite penger mer enn det nødvendige. Har ikke budsjett, men registrerer at det alltid er endel penger til overs hver måned. Når jeg har lyst på noe dyrt kjøper jeg det stort sett uten å tenke meg om. Hvis kontoen min «plutselig» har mye penger kjøper jeg aksjefond eller betaler ned ekstra på lån. Litt usikker på om jeg passer i noen av kategoriene dine.

Anonymkode: ed545...c65

• Liker 1
Skrevet

Er uføretrygdet så jeg kan aldri spare, pengene er ute av kontoen samme dag som de er inne. Jeg får betalt regninger og handlet mat og litt tobakk og snop. Blir aldri noe til overs.

Anonymkode: 819d2...04e

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er allin på å leve i nuet =) 
Jeg har en god buffer på 5x mitt månedtlig budsjett.
Har boliglån på 30år, og betaler minst mulig på den, så den er bare på 7000/mnd nå.

Jeg er Sykepleier med en fast 70% natt stilling, som betyr jeg har 1 uke fri om gangen etter 3 og 4 vakter. Hver ekstra nattvakt for meg på overtid er 4800kr, så tjener en god del mer enn de som jobber 100%.
Har ca. 45-50k og noen måneder enda mer, men sjelden under 45 utbetalt hver måned. 
Jeg er en Minimalist og har kun 19-22000 i utgifter/mnd, RESTEN KLARER JEG FINT Å BRUKE OPP.

Hvorfor?
JEG ELSKER Å REISE! og natt stillingen med 1 uke fri om gangen åpner så mange dører.
Reiser nesten hver måned og elsker god mat, så penger går ganske fort unna. KOm hjem fra Italia på søndag etter en 4 dagers tur <3 livet er herlig!
Men jeg jobber for hver eneste krone og nyter livet max. Er mange i yrket som klager over dårlig lønn, men det er ofte de som har 100% stilling og 0 fritid, hadde de giddet å se ting på andre måter og ik så A4, så kunne de også tjent 70-100k/mnd før skatt.

Har vært i yrket i 12 år, både sykehjem, hjemmesykepleien og sykehuset.
Det er veldig mye "jeg skulle ønsket jeg.....", "hvis jeg levde igjen så hadde jeg....", "jeg angrer på at jeg ikke......" 
Og plutselig er de der, knekker lårhalsen og blir hjemme resten av livet.
Demens kommer også tidligere og tidligere. Vi har pasienter helt ned til 60års aldern på sykehjem nå....
Mange "millionærer" som gjør alt for å betale ned boliglån, så tar helsen knekken på de, de blir stuck hjemme til de havner på sykehjem.

Så nei! Beste er en balanse, men LEV FOLKENS! for du vet aldri, om du lever neste uke el neste dag. LEV! nyt!
lag en bucket list hvert år og kryss av hver eneste ting du vil gjøre.
Vær Happy og ikke vær en av disse surpompene på jobb som jobber 100% og er drit ulykkelig!
Du kan gå inn på et sykehjem el sykehus og se hvem som jobber 100%, de er ikke så lykkelig.
"alt jeg gjør er å kjøre barna, dra på jobb, hente barna, lage middag, legge barna, sove, REPEAT"
Vi har et liv! LEV!

• Liker 4
Skrevet

Jeg bruker det jeg trenger/ønsker. 

Har aldri vært av personen som tenker "Har jeg råd?". Men "Er det verdt det for meg?". Så er av typen som handler bulk av tilbudsvarer ene dagen, og kan kjøpe en veske til 40 000 neste dag. 

Sagt på en annen måte; jeg har nok til en regnværsdag eller ti, og pensjon. Men jeg kommer heller ikke til å gå i graven med likskjorta stinn i penger. 

Anonymkode: 241e5...fc7

• Liker 1
Skrevet

Sparer aldri. Har for lite til å spare.

Anonymkode: 95763...7ab

Skrevet

Bruker her og nå. Livet kan ta slutt når som helst

Anonymkode: 9ab78...f1c

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg bruker det jeg trenger/ønsker. 

Har aldri vært av personen som tenker "Har jeg råd?". Men "Er det verdt det for meg?". Så er av typen som handler bulk av tilbudsvarer ene dagen, og kan kjøpe en veske til 40 000 neste dag. 

Sagt på en annen måte; jeg har nok til en regnværsdag eller ti, og pensjon. Men jeg kommer heller ikke til å gå i graven med likskjorta stinn i penger. 

Anonymkode: 241e5...fc7

Sånn er jeg også, det er ikke så ofte man treffer slike 🙂

Passer på å kjøpe 10 pakker vaskepulver når favorittvaskepulveret er på halv pris, men drar gjerne 3 km ned til byen og bor på suite på hotell i sentrum en helg for å slappe av og kose oss.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...