AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Jeg er nå i uke 31 og fikk påvist svangerskapsdiabetes i uke 29. Skal til rutinekontroll nå uke 32. Måler blodsukkeret, men ikke fått så mye mer info. (Dette er barn nr2, i første svangerskap hadde jeg ikke svangerskapsdiabetes) - Hvilken oppfølging fikk du? (Hvis feks blodsukkeret ditt holdt seg innenfor normalen av blodsukker?) - Fikk du ekstra ultralyd og er det for å sjekke at barnet ikke blir for stort? Eller er det flere grunner? - Ble du satt i gang og hvorfor? - Hadde du symptomer på svangerskapsdiabetes? (Jeg er mye kvalm/uggen og lurer på om det kan være trigget av diabetesen, selv om j holder meg innenfor de normale blodverdiene) Takk for at du deler erfaringene dine ❤️ Anonymkode: c3db4...f9f
LilleMy1989 Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 (endret) Hatt det i begge svangerskap. Målte blodsukker 3× daglig 3 dager i uken. Hadde ikke for høye målinger. Hadde heller ingen symptomer. Fikk kontroller hos diabetessykepleier, jordmortimer på sykehuset og legetime (spesialist innen graviditet/baby) på sykehuset. Var til kontroll 1 gang i uken fra uke 34 kanskje. Lege ene uken og jordmor neste. Hadde ul hver legetime. De sjekket vekst, blodgjennomstrømming i navlestrengen og morkake. Det er mange flere mulige komplikasjoner ved sva.dia enn stort barn altså. Derfor følger de med. Vekstestimering uke 32 og 36. Ble ikke satt igang og det var heller ikke snakk om det. Mulig det var fordi det var kostregulert. Tror reglene er annerledes for de som bruker insulin eller har dia 1. Fødte uke 39+3 og 38+0. Begge var små og rundt 3kg. Det kan være greit å være forberedt på at baby kan ha lavt blodsukker etter fødsel. Mine hadde det og førstemann måtte få mme allerede på fødestuen ffør jeg fikk amme. Med andre hadde jeg satt igang melkeproduksjonen allerede og hadde med meg råmelk jeg hadde fryst på små 2ml sprøyter. Disse tok jeg med når fødselen startet og jordmor la de i en fryser. I tillegg hadde jeg skrevet det i fødebrevet. Så han fikk en shot med morsmelk på fødestuen. Det finnes en facebookgruppe med mye informasjon (bla om å sette igang melkeproduksjon) som heter "Svangerskapsdiabetes". Endret 25. august 2022 av LilleMy1989 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 Jeg måtte måle blodsukker tre ganger om dagen og tilpasse kostholdet litt. Fastende blodsukker fikk jeg ikke langt nok ned, så da måtte jeg ta insulin på slutten av dagen. (Fastende blodsukker måles om morningen, før frokost og jeg fikk beskjed om at det i liten grad kunne justeres med kosthold). Fikk kostholdsveiledning digitalt. Jeg hadde noen oppfølgingstimer på sykehuset de siste ukene. Hadde også et par ekstra ultralyder, også fordi mitt forrige barn var ganske stort og jeg ønsket å bli fulgt opp. Jeg ble satt i gang i uke 38, men det var også på grunn av andre faktorer. Dette var min tredje baby og første gang jeg hadde svangerskapsdiabetes. Imidlertid var hun den minste av de alle, bare 3150 gram. Første var 3570 og andre var 4305. Anonymkode: 4fcdf...e91 1
Kakaoen Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 Det er stor forskjell på kostregulert og insulinregulert sv.dia. Insulinregulert får som regel mye strengere oppfølging. Jeg har hatt insulinregulert 3 ganger. Så kan heller svare om du lurer på noe der 🙂 Tenk foreløpig at du er heldig som kan kostregulere. 🙂 1
Gjest EmKay Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 Jeg målte blodsukker tre ganger om dagen, men siden jeg ikke fikk helt kontroll på tross av godt regulert kosthold, måtte jeg etterhvert over på insulin. Men ble fulgt opp av diabetes lege og -sykepleier, og det var vel i utgangspunktet satt opp en vekstkontroll i uke 36 (?) så lenge jeg var kostregulert. Siden jeg måtte over på insulin ble det litt hyppigere ultralyder, og bestemt igangsettelse senest innen termin om ingenting var skjedd av seg selv til da. Endte opp med igangsettelse i uke 38, delvis av andre grunner. Fødselen min ble også regnet som risikofødsel pga diabetesen. Småen hadde veldig lavt blodsukker når hun ble født, selv om jeg hadde insulin intravenøst under fødselen. Klarte akkurat å unngå at hun måtte på nyfødtintensiven, men måtte ha litt erstatning de første døgnene. Synes oppfølgingen var god når vi først kom i gang, men har skjønt at veldig mange fastleger kan lite om dette og ikke alltid tar det helt på alvor. Jeg hadde ingen symptomer på sv.dia. og var egentlig ganske skråsikker på at de hadde tatt feil når jeg fikk svaret på glukosetesten 😛 Men den gang ei!
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Ingen symptomer her, fikk det påvist i uke 24. Oppfølging med måling 3 ganger om dagen de første to ukene. Havnet utenfor målområdet på fastende ganske raskt så fikk oppfølging fra diabeteslege (pr telefon) og ul i uke 28, 32 og 36. Skulle uansett hatt ekstra ul pga høy bmi, så det ble ingen endring i planene. Hadde oppfølging med diabeteslege 3 ganger før fødsel, alle pr telefon. Siden jeg gikk på metformin pga pcos så hadde det positiv innvirkning på blodsukkeret og jeg kunne justere på dosen der mot slutten for å slippe insulin. Det er forskjell på om det er fastende eller etter måltid som er utfordrende, begge deler kan reguleres noe med kostholdet, men ikke for alle. Ekstra ultralyd er ikke bare for størrelse på barnet, men også for å sjekke blodgjennomstrømning, morkake og diverse annet jeg nå har glemt. Igangsetting kan være aktuelt både for kostholdsregulerte og de på insulin, virker som det er noe som vurderes i hvert enkelt tilfelle. Jeg ville ikke fått gå over termin, men fødte uansett uke 39+3, første kom 38+2 (ingen svangerskapsdiabetes da). Anonymkode: 28e93...e8d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå