AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Du ikke lenger følger opp, og lar barnet selv tar konsekvensene for glemt matboks og gymtøy, svømmetøy på skolen, etc? Anonymkode: 8a23a...d39
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Fra fjerde klasse. De må faktisk lære en gang. Anonymkode: 9ba42...e31
Gjest Crimson123 Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 Fra 5. klasse, da er de så pass store at de burde lære det.
Arkana Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 (endret) Det spørs hva du legger i å følge opp. Hvis jeg ser at et barn har glemt matboks eller gymtøy lar jeg ikke med vilje være å si i fra fordi jeg mener at dette må barnet ta konsekvensene av selv. Mine er 9. 11 og 13 og tar seg av både matboks, gym-/svømmetøy, forkle til mat & helse osv selv, men jeg ser jo hva som blir tatt med og ikke og ser jeg at det ligger en matboks på benken eller at gymbagen ikke er med når de sier hadet sier jeg jo i fra, noe annet synes jeg nesten ville vært ganske slemt. Jeg og mannen min sier jo i fra til hverandre hvis vi har glemt noe også, selv om vi er voksne. Så de har ansvar selv og klarer det 99% av tiden, og så er jeg en backup (som de tydeligvis ikke utnytter heller siden de husker på tingene selv om de vet at jeg følger med). Endret 25. august 2022 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 Mine to barn på 7 og 9 er totalt forskjellige med ulike behov og forutsetninger (ingen diagnoser). 9-åringen må bli minnet på det meste, mens 7-åringen pakker sekken selv og husker alt. Alder har ikke alltid så mye å si. Anonymkode: 72456...616
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Må spesifisere at du overlater så mye av ansvaret til barnet at du rett og slett ikke har peiling på om det har med mat og gymtøy hadde det ikke vært for at det havnet matbokser i oppvaskmaskinen og treningstøy i skittentøyet (for dere som vasker klær) Anonymkode: 8a23a...d39
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #7 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 9.47): Du ikke lenger følger opp, og lar barnet selv tar konsekvensene for glemt matboks og gymtøy, svømmetøy på skolen, etc? Anonymkode: 8a23a...d39 dette har barnet selv holdt styr på siden hn var i 2 klasse heldigvis Anonymkode: a165c...2c7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #8 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): dette har barnet selv holdt styr på siden hn var i 2 klasse heldigvis Anonymkode: a165c...2c7 Når barnet går i 2 klasse er der 7 år. Da ordner barnet matboksen selv, husker turklær til turdager, osv? Du sørger for at barnet ditt blir tidlig voksen. Synes faktisk ikke det å huske eller gjøre slike ting er hva som er viktig for en 7 åring. Anonymkode: ad46b...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når barnet går i 2 klasse er der 7 år. Da ordner barnet matboksen selv, husker turklær til turdager, osv? Du sørger for at barnet ditt blir tidlig voksen. Synes faktisk ikke det å huske eller gjøre slike ting er hva som er viktig for en 7 åring. Anonymkode: ad46b...b1e det stemmer, matboksen order jeg før jeg går på jobb og har pakket alt klart. Så hn må nare ta med seg Anonymkode: a165c...2c7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): det stemmer, matboksen order jeg før jeg går på jobb og har pakket alt klart. Så hn må nare ta med seg Anonymkode: a165c...2c7 Haha, det er jo ikke det samme som at han/hun har ansvar for det selv. Det du beskriver er at mor fikser alt og setter det klart, og så har han/hun ansvar for å ta det med seg selv. Ingenting galt med det, altså, når det gjelder en unge på 7 år. Men det er faktisk ikke det samme som at ungen har ansvar for alt og husker alt selv. Anonymkode: 412f0...a56 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha, det er jo ikke det samme som at han/hun har ansvar for det selv. Det du beskriver er at mor fikser alt og setter det klart, og så har han/hun ansvar for å ta det med seg selv. Ingenting galt med det, altså, når det gjelder en unge på 7 år. Men det er faktisk ikke det samme som at ungen har ansvar for alt og husker alt selv. Anonymkode: 412f0...a56 nei, men det pakker gym tøyet selv og pakker fint tur ting hvis jeg har glemt det Anonymkode: a165c...2c7
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): det stemmer, matboksen order jeg før jeg går på jobb og har pakket alt klart. Så hn må nare ta med seg Anonymkode: a165c...2c7 Det wr da overhodet ikke at ungen må ta ansvar for det selv. Å ta ansvar for det selv innebærer at ungen selv følger med bpde på timeplanen og hvilken dag det er og pakker med seg gymtøy til riktig dag, grillmat og tursekk tim turdagen (eller niste som ikke er grillmat de periodene det er grillforbud), ordner seg termos med te/kakao/varm saft, solkrem, pakker riktig tøy etter vær, lager sin egen matpakke, alt dette uten å bli minnet på noe av det. Det hadde jeg syntes var veldig drøyt og strengt å kreve av en småskoleunge. Min på snart ni kan ordne alle disse tingene selv, men JEG minner på at «husk å lage matpakke, hvis du vil ha te på turdag i dag må du koke opp vann, har du pakket gymtøy, i dag skal det regne så du bør ta med regnjakke, husk badedrakt og håndkle siden dere skulle få bade på turdagen i dag, etc etc». For det ts spør om er når du lar barna ta konsekvensene selv - altså ikke engang hjelper dem å huske å gjøre det. AnonymBruker skrev (På 25.8.2022 den 9.47): Du ikke lenger følger opp, og lar barnet selv tar konsekvensene for glemt matboks og gymtøy, svømmetøy på skolen, etc? Anonymkode: 8a23a...d39 Anonymkode: b3255...660
Supersmurf Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 Når barnet er modent for det. Noen barn er vimsete uansett alder, og andre tar ansvar tidlig, og er selvstendige. Jeg syns det er viktig at barnet i hvert fall får mat på skolen, så får de heller lære den harde veien på gymtøy o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå