Gå til innhold

Baby 5 mnd krever underholdning konstant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig? Har en klistremerkebaby, men nå som han har blitt stor vil han jo også ha underholdning, ligger ikke for seg selv, men krever at jeg stimulerer med leker på fanget, vandrer rundt hjemme osv, dette skal skje non stopp og han sover kun 2 timer dagtid på mitt fang fordelt på 4 lurer.

Blir helt utslitt. Om natten sover han kun med pupp i munn. Hva gjør jeg?

Anonymkode: 43d1d...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan nevne at hvis jeg legger han ned i babygymen etc så er det roping, klaging, skriking og grining.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan nevne at hvis jeg legger han ned i babygymen etc så er det roping, klaging, skriking og grining.

Samme i vippestol, egen seng, sofaen osv 

Skrevet

Sutring,  ynking og klaging er hans måte å si at han er i dårlig humør. Og det er lov å ha dårlige dager. Det er ikke din jobb å distrahere han fra disse følelsen hver eneste gang :)  Prøv å la han ligge og kjenne på ubehaget en stund. Her går det ofte over til at barnet roer seg og bare slapper av med å se seg rundt, eller begynner en ny runde "lek"  med tærne sine eller noe annet innenfor rekkevidde. Eller så sutrer han mer og mer og begynner til slutt å gråte. Da er det på tide å komme til unnsetning så klart.

Anonymkode: caf6d...d08

• Liker 1
Skrevet

Det du driver med her TS, er noe mange foreldre gjør feil - baby virker i dårlig humør, og du distraherer baby med leker. Istedenfor å møte følelsene til baby. Du må slutte med å distrahere baby med leker, istede la baby kjenne på følelser og eventuelt trøste, vise at du er der ved å stryke/nærkontakt, prate til han osv. 

Det er ingenting direkte feil med å distrahere babyer med leker, men det gjør jo at baby selv ikke kjenner følelsene sine - og baby/barnet får da et dårligere følelsesmessig bånd med sin forelder når hen ikke blir møtt eller lærer seg regulering. Lykke til TS 😊

Anonymkode: 24ebd...775

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Takk for tilbakemeldinger😊

Jeg som skrev først. Jeg gjorde akkurat som du med førstemann. Tenkte at han hadde det ille når han sutret, og var glad når han ble stille. Denne gangen lar jeg babyen være myyye mer i fred, og prøver å lukke ørene for sutringen hans.

Om det gjør noen forskjell for barnet gjenstår å se, minste er bare syv mnd. Men det er uendelig mye lettere å være mamma! Føler ikke på så mye stress for å underholde og bære han. Prøver å følge med på hva han tar initiativ til i steden,  og glede meg over det.

• Nyttig 2
Skrevet

Husk også at det kan bli litt frustrasjon når de ønsker å komme seg rundt men ikke klarer det helt ennå. Da min nærmer seg 6mnd så kunne hun rulle og sånt men kom seg ikke frem og bort til ting hun ville se på. Så var en del klaging på grunn av det.

Anonymkode: 2e66b...ec7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg som skrev først. Jeg gjorde akkurat som du med førstemann. Tenkte at han hadde det ille når han sutret, og var glad når han ble stille. Denne gangen lar jeg babyen være myyye mer i fred, og prøver å lukke ørene for sutringen hans.

Om det gjør noen forskjell for barnet gjenstår å se, minste er bare syv mnd. Men det er uendelig mye lettere å være mamma! Føler ikke på så mye stress for å underholde og bære han. Prøver å følge med på hva han tar initiativ til i steden,  og glede meg over det.

Jeg har nå forsøkt dette i babygymen og når baby ville at jeg skulle gå rundt mens jeg ammet, jeg ønsket å sitte. Begge gangene endte i hylgråt og tårer😢

Skrevet

Tror det er ganske typisk for alderen! Har baby på 5 mnd som er lik! Han vil så mye liksom, vil opp, vil se, ha tak i ting, men får det ikke til. Syns det er en travel periode.. blir bra å bytte til sportsdel i vogna, det husker jeg etter førstemann. Da får de se mens man triller.. og når de blir mer mobile fremover så er det travelt for oss, men kjekt for babyen. Er ganske uutholdelig å være hjemme for tiden.. vi må liksom finne på noe så baby ikke «kjeder seg». 

Anonymkode: eb9cf...f7a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tror det er ganske typisk for alderen! Har baby på 5 mnd som er lik! Han vil så mye liksom, vil opp, vil se, ha tak i ting, men får det ikke til. Syns det er en travel periode.. blir bra å bytte til sportsdel i vogna, det husker jeg etter førstemann. Da får de se mens man triller.. og når de blir mer mobile fremover så er det travelt for oss, men kjekt for babyen. Er ganske uutholdelig å være hjemme for tiden.. vi må liksom finne på noe så baby ikke «kjeder seg». 

Anonymkode: eb9cf...f7a

Hmm okey, jeg har ikke inntrykk av at baby prøver så mye på ting slik din gjør, den vil liksom bare sitte på mamma og pappa.

Skrevet

Han er overtrøtt! Tilrettelegge for søvn. 2 timer på dagtid er latterlig lite. 

Anonymkode: 260de...a36

• Liker 3
Skrevet

Litt usikker på om jeg er enig i det de andre her skriver. Hvis babyen er misfornøyd er det jo fordi han ikke har det helt greit. Kanskje tenner på gang. Jeg ville stroppen han i bæreselen og krysset fingrene for at dette etterhvert går over, Det gjør som regel det, men det er ufattelig slitsomt mens det står på.. 

Anonymkode: 86a72...f64

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mulig han er overtrøtt som noen over her skriver. Våkentid på baby 5 mnd ligger på omkring 1,5-2,25 timer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Litt usikker på om jeg er enig i det de andre her skriver. Hvis babyen er misfornøyd er det jo fordi han ikke har det helt greit. Kanskje tenner på gang. Jeg ville stroppen han i bæreselen og krysset fingrene for at dette etterhvert går over, Det gjør som regel det, men det er ufattelig slitsomt mens det står på.. 

Hvor lenge er det da evt sutring før tenner bryter ut?

Skrevet

Ville forsøkt å få til mer søvn. Om baby sover på deg, når den begynner å våkne etter en halvtime feks forsøk å få baby til å sovne igjen med en gang (amme, bysse osv). Trille lang tur om baby sover da.

Min var ikke flink å leke alene når hun var 5 mnd men nå som hun er 6 går det plutselig mye bedre, var endring nesten over natta for noen dager siden... Hun har vært mye frustrert pga hun vil komme seg rundt da men nå klarer hun å åle seg litt rundt og virker mer fornøyd. Hun har alltid likt vippestol da. 

Anonymkode: d05d8...e25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ville forsøkt å få til mer søvn. Om baby sover på deg, når den begynner å våkne etter en halvtime feks forsøk å få baby til å sovne igjen med en gang (amme, bysse osv). Trille lang tur om baby sover da.

Min var ikke flink å leke alene når hun var 5 mnd men nå som hun er 6 går det plutselig mye bedre, var endring nesten over natta for noen dager siden... Hun har vært mye frustrert pga hun vil komme seg rundt da men nå klarer hun å åle seg litt rundt og virker mer fornøyd. Hun har alltid likt vippestol da. 

Anonymkode: d05d8...e25

Hvilken vippestol har dere?

Skrevet

En nabobaby var nokså lik det du beskriver. Det ble heller ikke bedre med tiden.

Etterhvert som de fikk krevd skikkelig utredning, så viste det seg at lukkemuskelen fra magesekken opp til spiserøret ikke virket.

Refluks er vanlig, og finnes i ulike grader. En må ikke ha gulpe/oppkast baby for at det kan være et problem.

https://lillemini.com/barnelegen-svarer-2/barnelege-vibeke-fossum-informerer-om-refluks-hos-babyer/

Anonymkode: b2acb...9b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvilken vippestol har dere?

Håper du skjønner at det er ikke hvilken vippestol som er problemet her. Ungen din rrenger søvn. 

Anonymkode: 260de...a36

Skrevet

Fullammer du? Om babyen får mme tenkte jeg kanskje det kan være uvelhet i magen?

Med tannfrembrudd sitter de jo gjerne med hånda i munnen og sikler etc, man kan se tegn til at de plages med munnen. Men om det er magen kan de være mer generelt sutrete og urolige / utilpass. 

Kanskje du bør ta kontakt med helsestasjonen om dette kan være aktuelt? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...