Gå til innhold

Er netter mer «stabile» med babyer som tar flaske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ammet mitt første barn, og fy søren så mange faser vi var gjennom når det gjaldt søvn. Vi var innom perioder med amming hvert 30. min gjennom hele natten, men hadde også gode perioder! 

Dette gangen fikk jeg aldri melk, og det ble erstatning på nr 2. Hun sover betydelig bedre, og etter å ha blitt med i flere grupper og fora for flaskebarn har jeg inntrykk av at deres søvn varierer betydelig mindre! Kan det stemme? Baby her er litt over 3 mnd nå, og vi har hatt 4 uker med bare én oppvåkning mellom 20-8. Basert på erfaringer med forrige baby venter jeg jo bare på at dette skal snu… 

Anonymkode: 2e66c...958

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morsmelkerstatning metter mer enn morsmelk, så som gruppe vil nok mme-barn sove lenger mellom måltidene enn mm-barn, men du vil alltid finne enkeltbarn som ikke følger dette. Selv er min erfaring den samme som din. Bedre søvn og færre oppvåkninger med mme. 

Skrevet

Vår spiste 6 ganger om natta frem til 7 måneder, og det var med flaske (alltid med mer melk i enn han skulle ha, så han var ikke sulten etter måltidet, men en hyppig småspiser) 😅

Anonymkode: 30abc...4bd

Skrevet

Vår våknet MASSE både når jeg ammet og når jeg gikk over til flaske når jeg mista melka. ingen forskjell på det. 

Anonymkode: a80a2...9b8

Skrevet

For min del som samsov og fri-amma om natta så ville det blitt veldig styrete å stå opp, varme flaske, gi flaske etc. Her lå jeg med puppen ute og babyene har ammet når de ville uten at jeg våkner nevneverdig av det. 

Anonymkode: ac5be...5b2

Skrevet

Vi merket ingen forskjell. Annet enn at det var mye mer styr med flaske enn med pupp. Antall oppvåkninger var lik, men både jeg og babyen slet mye mer med å sovne igjen etter flasken, enn når jeg bare slang ut puppen i sengen og vi begge kunne småsove oss gjennom ammingen. 

Anonymkode: 039de...e7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For min del som samsov og fri-amma om natta så ville det blitt veldig styrete å stå opp, varme flaske, gi flaske etc. Her lå jeg med puppen ute og babyene har ammet når de ville uten at jeg våkner nevneverdig av det. 

Anonymkode: ac5be...5b2

Dette. Det er jo slik naturen har laget oss. Mor og baby får døsige hormoner av melka, det er ikke meningen at mor skal våkne så veldig under nattamning, slik er som sagt naturen laget. Baby skal våkne hyppig, det forebygger krybbedød. Mener helt ærlig at de som ikke forstår dette og gjerne gir tungtfordøyelig MME for å få noen timer sammenhengede søvn virker litt mindre intelligent. De får gjerne også igjen på dagtid når ungen får forstoppelse og magevondt av MMEn. 

Sier ikke at amming passer for alle men herregud så mye mer praktisk det er. 

Anonymkode: 1d3c5...9bb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette. Det er jo slik naturen har laget oss. Mor og baby får døsige hormoner av melka, det er ikke meningen at mor skal våkne så veldig under nattamning, slik er som sagt naturen laget. Baby skal våkne hyppig, det forebygger krybbedød. Mener helt ærlig at de som ikke forstår dette og gjerne gir tungtfordøyelig MME for å få noen timer sammenhengede søvn virker litt mindre intelligent. De får gjerne også igjen på dagtid når ungen får forstoppelse og magevondt av MMEn. 

Jeg lå lys våken mens jeg ammet 😄 Synes det var så ubehagelig å amme, så det var umulig å sove. Men jeg delammet etter hvert og ga også flaske, og det hjalp ikke på søvnen i hvert fall. 

Anonymkode: b6f6d...d8f

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at de sover bedre og lenger på mme.

Anonymkode: af092...7dd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg lå lys våken mens jeg ammet 😄 Synes det var så ubehagelig å amme, så det var umulig å sove. Men jeg delammet etter hvert og ga også flaske, og det hjalp ikke på søvnen i hvert fall. 

Hva var ubehagelig da? Jeg lå bare på siden med puppen løs. Lå alltid på siden mot baby for å følge med henne med et halvt øye uansett. (de første mnd) 

Skrevet

Ja, stort sett sover babyer som får flaske litt bedre, fordi morsmelk er lettere å fordøye enn erstatning. Men mødre sover ikke nødvendigvis bedre, for de må jo opp å lage flaska, mate og vaske opp og sterilisere føasker etterpå, kontra å bare slenge ut puppen og sove videre (amming gjør deg jo også trøttere) 😛 er selvfølgelig ingen fasit, men dette er tendensen! 

Anonymkode: f425f...e80

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig.. våknet, sleit med usammenhengende søvn, lekkasje av melk, brystspreng, økedøgn, måtte flytte på baby.. Når jeg kutta amming på natt og bare ga flaske på kvelden så sov hu hele natta🫢 Gjør det enda etter 1,5 år… 

Anonymkode: 79f62...62a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hva var ubehagelig da? Jeg lå bare på siden med puppen løs. Lå alltid på siden mot baby for å følge med henne med et halvt øye uansett. (de første mnd) 

Med min eldste gikk aldri liggende amming ;) Det var klin umulig å få godt sugegrep, han bare tuttet ytterst på brystvorten så jeg fikk voldsomme sår, i tillegg til at han sparket og sparket og sparket på meg. Så det var bare å gi opp. Og tro meg: jeg prøvde.. fikk til og med ammehjelper hjem til meg for å se hva jeg gjorde galt, men hun så ikke noe jeg gjorde feil. 

Så jeg måtte sitte i sengen og amme, og da måtte jeg jo ikke sovne - det er farlig. 

Hver amming tok halvannen time, hvor jeg da altså måtte sitte og holde meg våken. Ungen reiv og sleit i puppen, måtte bytte side frem og tilbake og frem og tilbake (vindusviskeramming), og det var bare dritt dritt dritt. 

Med minsten fikk vi til liggende amming, men altså, jeg klarte ikke sove skikkelig da heller. Ubehagelig å ligge helt inntil noen andre hele tiden, og kavingen til babyen holdt meg våken. 

Anonymkode: 039de...e7c

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Amming er bare praktisk når det fungerer, og de som bruker mme gjør det nettopp fordi amming ikke fungerer og ikke for å (kanskje) få sove mer om natten. Etter tre barn som har fått mme har jeg ikke opplevd forstoppelse eller magevondt, så det er på ingen måte noen automatikk i at man må "betale" for den gode søvnen i form av urolige dager.

• Liker 4
Skrevet

Alle har sin versjon av hva som er praktisk, ut fra hva som har fungert for dem. Og kun dem. Derfor hadde det vært fint om man klarte godta og respektere valgene til hverandre litt mer også. Elsker amme-fanatikerne som skal inn i hver eneste tråd for og fremme sin agenda. 

Anonymkode: 39e32...311

• Liker 3
Skrevet

Min erfaring er at de sover bedre på mme ja. 
Begge mine har fått det og ingen av dem har hatt magevondt. Opplevde heller ikke flaske som tungvindt og upraktisk, tar under 30 sekunder å mikse en flaske.

Anonymkode: 5abf0...1d7

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring (to fullammede barn og ett flaskebarn) er at det er like forbanna lite søvn uansett. Fordelen med amming om natta er at det er mindre styr, fordi man slipper å blande MME. I teorien kan jo andre avlaste om natta når man gir MME, men for oss var ikke det aktuelt siden mannen min måtte på jobb, og hvis han var trøtt på jobb, kunne han ta livet av noen. 
Det er mange grunner til at det beste er å gi flaske, men ikke tro at MME redder nattesøvnen, så det er ikke en av de grunnene. 

Anonymkode: 137b1...bd2

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke flaske som er greia, men MME. MME er tyngre å fordøye, og de vil ikke våkne like hyppig.

Vår første fikk MME, og sov veldig godt. Måtte vekkes for mat i starten, og da vi sluttet med det var det soving gjennom natten. Ønsket var å amme, men med en prematur baby som måtte ha flaske fra start så var ikke puppen interessant i det hele tatt.

Vi venter nummer to nå, og jeg vil så gjerne amme denne. Likevel frister jo MME da man kan dele på nettene bedre. Jeg liker ikke å dele seng med baby, jeg får ikke sove og er redd for alt, så "selvbetjening" av puppen vil jo ikke fungere for oss heller.

Barn er også forskjellige, så vi kan jo ende opp med MME denne gangen også, og likevel få en baby som sover dårlig. 

Anonymkode: f2292...397

Skrevet

Har en baby på 3 mnd. I går sovnet han 23.30 og våkna 7.30 for flaske. 

Anonymkode: 009cc...30a

Skrevet

Mine to flaskebarn var mye mer våken og spiste langt mer på natt til 1 år enn babyen som ammet til 3 år. 

Anonymkode: 15c69...485

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...