AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Hei. Vist man får gjeldsordning og må selge bilen, men har rett på en rimelig bil. Hvordan skal man klare og få det til? Andre her som har solgt for så å kjøpe ny bil? Hvordan gjør man det? bilen har jo lån, det blir lån igjen når bilen er solgt, man får ikke nytt lån, så hvordan kan man skaffe bil da? vet jeg har rett på bil grunnet dårlig helse og barn, men jeg er litt føre var nå og prøver å finne ut hvordan dette kan løses for jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne få dette til. Anonymkode: 51d01...731
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Selger du bilen uten at lånet innfris så må du ju betale neste bil kontant. Eventuelt hvis forhandler der du kjøpte bilen er villige til å gjøre innbytte slik at du får rimeligere bil med et mindre lån. Anonymkode: aec06...855 1
TBergh Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 Hei. Det er korrekt som ovenstående Anonymkode: aec06...855 skriver. Hvis det ikke er lån på bilen så har du rett til å holde tilbake så mye av salgssummen at du kan få kjøpt en bil innefor gols bestemmelser, som sier at du kan ha en bil til en verdi av av 1 - en G, som i dag er ca kr 111 000,- Med vennlig hilsen TBergh
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 TBergh skrev (2 minutter siden): Hei. Det er korrekt som ovenstående Anonymkode: aec06...855 skriver. Hvis det ikke er lån på bilen så har du rett til å holde tilbake så mye av salgssummen at du kan få kjøpt en bil innefor gols bestemmelser, som sier at du kan ha en bil til en verdi av av 1 - en G, som i dag er ca kr 111 000,- Med vennlig hilsen TBergh Jeg har lån på bilen, mer enn verdien. Tror restlånet vil være på 50.000 om jeg selger. er det mulig som han over sier at jeg kan ta innbytte hos en forhandler for å sitte igjen med mindre lån? Trodde ikke dette gikk grunnet betalingsanmerkning. vet jeg kan beholde bilen sånn sett så lenge jeg betaler på den. Og det å selge og kjøpe rimeligere bil ( el bil ) vil kanskje føre til at kostnadene blir dyrere? Mtp mindre km = mer lading, flere verkstedsutgifter men kanskje mindre utgifter i forsikring og lån. noe råd til hva som er lurest å gjøre ? Å beholde eller selge å kjøpe en rimeligere en? Betaler per idag 3.000 på lånet og 700 i forsikring ( full kasko ) Anonymkode: 51d01...731
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Hvis du har KRAV på bil, kan du vel bare lene deg tilbake, og høre hva de sier? Samme for deg da, enten blir det bytte med verkstedsregninger du har krav på, eller beholde nåværende. Har bilen en verdi på over 100.000 tipper jeg du må bytte bil, men usikker. Anonymkode: 24ec1...0a4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du har KRAV på bil, kan du vel bare lene deg tilbake, og høre hva de sier? Samme for deg da, enten blir det bytte med verkstedsregninger du har krav på, eller beholde nåværende. Har bilen en verdi på over 100.000 tipper jeg du må bytte bil, men usikker. Anonymkode: 24ec1...0a4 Jo jeg kan jo det. Den har en verdi på 180-190.000, lånet er ca på 240 nå. Så de får jo ingenting ut av å selge den sånn sett. For jeg har ikke mer enn livsopphold for meg og barn etter satsene dies, så går i 0 uansett. men det er jo det med kravet dies at man skal ha bil under en viss sum. Men det kan igjen gjøre det mye dyrere. Så jeg får bare vente og se. Anonymkode: 51d01...731
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 Jeg kjøpte meg en fint fungerende bil for to år siden til 15 000,-... Foreløpig ikke hatt noe som helst av reparasjoner på den utenom helt vanlig service. Hadde mer reparasjoner og feil på forrige bilen som kosta 70 000,-. Anonymkode: 46f1c...d6f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei. Vist man får gjeldsordning og må selge bilen, men har rett på en rimelig bil. Hvordan skal man klare og få det til? Andre her som har solgt for så å kjøpe ny bil? Hvordan gjør man det? bilen har jo lån, det blir lån igjen når bilen er solgt, man får ikke nytt lån, så hvordan kan man skaffe bil da? vet jeg har rett på bil grunnet dårlig helse og barn, men jeg er litt føre var nå og prøver å finne ut hvordan dette kan løses for jeg skjønner ikke hvordan man skal kunne få dette til. Anonymkode: 51d01...73 Snakk med namsmannen din om dette, så får du svar på hvordan det kan gjøres. Anonymkode: 95481...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #10 Skrevet 25. august 2022 Det billigste er jo å selge bilen og ikke kjøpe ny, har du vurdert det? Anonymkode: cb4da...9b8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjøpte meg en fint fungerende bil for to år siden til 15 000,-... Foreløpig ikke hatt noe som helst av reparasjoner på den utenom helt vanlig service. Hadde mer reparasjoner og feil på forrige bilen som kosta 70 000,-. Anonymkode: 46f1c...d6f Skjønner den, men her er det snakk om elbil 😅 betaler nå ca 4.100 for lån, forsikring og lading. Med en bil på drivstoff så hadde det fort blitt mye mer. For på de bilene er det så dyre deler og så mye å bytte i forhold til el bil. Anonymkode: 51d01...731
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det billigste er jo å selge bilen og ikke kjøpe ny, har du vurdert det? Anonymkode: cb4da...9b8 Det har jeg, men det er ikke en mulighet. Pga min helse, barn og barn med utfordringer. Så det er ikke mulig å ta buss. Reisetid til og fra bhg hadde blitt 2,5 timer, istedenfor å kjøre 15 min. Anonymkode: 51d01...731
TBergh Skrevet 25. august 2022 #13 Skrevet 25. august 2022 Hei. Det er som noen sier. Det beste er å ta dette med namsmannen. Dette vil være en konkret skjønnsmessig avgjørelse som må foretas i din sak. Men jeg har sett saker hvor skyldner har fått beholde bilen, selv om den er en langt større verdi enn hva gol sier er normen. Men gol er lov hvor veldig mye avgjøres ved skjønn, altså en vurdering som skjer individuelt fra sak til sak. Med vennlig hilsen TBergh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå