AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Hei! Hvordan håndterer man hyppige oppvåkninger om natten hos flaskebarn? Gir mat hver gang? Har en 2,5 mnd gammel baby som bare får erstatning. Sover foreløpig godt med 1-2 oppvåkninger, men antar det kommer dårligere tider. Jeg har bare ammet tidligere barn, så da var det enkelt å bare stikke inn puppen…. Men man kan vel ikke lage en flaske hver gang hvis de våkner feks en gang i timen?? Anonymkode: 056df...a56
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Nei, du skal ikke mate hver gang ungen våkner. Du trøster. Stryker på, shshs'er, synger, plukker opp og bysser, osv. På samme måte som du gjør med barn når de ikke lenger skal få pupp om natten. Anonymkode: e8c20...31f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, du skal ikke mate hver gang ungen våkner. Du trøster. Stryker på, shshs'er, synger, plukker opp og bysser, osv. På samme måte som du gjør med barn når de ikke lenger skal få pupp om natten. Anonymkode: e8c20...31f Men de skal jo fremdeles ha mat om natten når de er så små, så jeg er bare så usikker på når jeg i så fall skal mate og når jeg skal trøste 🤔 Anonymkode: 056df...a56
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men de skal jo fremdeles ha mat om natten når de er så små, så jeg er bare så usikker på når jeg i så fall skal mate og når jeg skal trøste 🤔 Anonymkode: 056df...a56 Prøv med trøst først, og om det ikke virker, så prøv flaske, kanskje? Det er helt vanlig at ungene våkner ørten ganger, selv uten å være sulten, så litt dumt å venne til flaske hver gang de våkner. Anonymkode: e8c20...31f
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 Vårt flaskebarn våknet aldri om natten for mat i starten, så vi måtte vekke henne siden hun var prematur og hadde gulsott. Hun måtte ha mat hver tredje time, så da vekket vi henne. Da hun vokste til så strakk vi det lengre og lengre uten å vekke henne, og til slutt fikk hun ikke flaske om natten med mindre hun våknet av seg selv. Det hendte jo at hun hadde urolige netter, men hvis det var mindre enn tre timer siden forrige flaske (og hun hadde spist godt), så visste jeg jo at hun ikke var sulten. Da fikk hun trøst og kos. Anonymkode: d7bd7...f0e
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Du må se ift hva baby har spist (ml) og hvor lenge det er siden. Ha alltid flasker på lur, og tilby utifra hva baby spiste sist og når. Våkner babyen hver time fra kl. 02 hvor han fikk 200 ml melk så er han nok ikke sulten før 04-05. Men i noen tilfeller er han sulten før. Etter hvert blir man så godt kjent med baby og måltider at man bare vet🥰 Anonymkode: f5ec6...781
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 Mitt flaskebarn har aldri spist med mindre han faktisk er sulten. Tilbyr vi flaske ved oppvåkning på natt uten at han er sulten, sier han ifra om at han ikke vil ha mat. Vi har derfor tilbudt flaske ved hver oppvåkning, og er han ikke sulten, så prøver vi andre ting. Et flaskebarn vil naturligvis ikke ha økedøgn for å øke melkeproduksjonen, men vi har stadig vekk "økedøgn" hvor han rett og slett bare er ekstra sulten. Helsesykepleieren vår kaller det voksedøgn når flaskebarn har "økedøgn" fordi de gjerne vokser mye i kroppen eller i hodet mens de holder på med styret sitt, og det har stemt her. Rett etter et sånt døgn har han plutselig strekt seg masse eller lært en ny "stor" ting. Anonymkode: 7e289...d35
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå