AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #1 Skrevet 25. august 2022 Jeg er tante til en som jeg har et veldig nært forhold til som skal konfirmeres neste år. Men jeg var ikke gammel nok til å være fadder under dåpen, søsteren min har sagt at om jeg hadde vært det hadde jeg blitt valgt som fadder. Er det bare foreldre, besteforeldre og fadder som er tilstede under sermonien i kirka? Isåfall kjenner jeg at jeg blir veldig lei meg, da jeg blir den eneste som ikke er tilstede i kirka sammen med kjæresten min.(Vi er en veldig liten familien og samme på faren til konfirmanten sin side) begge besteforeldrene på begge sider deltar ikke i konfirmasjonen pga sviktende helse. Anonymkode: 51223...802
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #2 Skrevet 25. august 2022 Det velger konfirmantens familie selv, så det er veldig individuelt. Mange steder er det begrenset antall plasser hver konfirmant har i kirka, men hvem man velger å gi plassene til, er det ingen som legger seg borti. Hvis ingen besteforeldre har mulighet til å delta her, vil jeg tro at tante står langt opp på lista. Anonymkode: 40bf2...e03 2
Brunello Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 Dersom det er begrensninger på plass, er det bare å starte argumenteringen for at du skal få komme. Det er sikkert ganske mange som synes det er like greit å bare komme i selskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 Det kommer helt an på hvor konfirmasjonen finner sted. Her jeg bor, er det vanlig at bare foreldre + søsken til konfirmanten får komme inn, noen steder kan de ha med én eller to til. Dette pga plassmangel. Jeg fikk litt (negativt..) hakaslepp da vi skulle i konfirmasjon til mannens niese på en annen kant av landet, og det plutselig ble forventet at jeg skulle være med i kirken.. Så de stedene det er god plass, kan du nok være med, men mange steder er det altså begrenset hvor mange hver konfirmant kan ta med. Anonymkode: 6bdbd...1e9
A-hunter Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 Vi fikk (mai 2022) en benkerad reservert til konfirmanten, mens i resten av kirken var det førstemann til mølla som fikk sitte. Vi inviterte hele selskapet (35 totalt) til kirken med opplysningen om at det kunne bli fullt. Alle fikk en plass, men kirken ble relativt stappfull. Vil tro spørsmålet ditt kommer an på kirken, antall konfirmanter og flere andre variabler som ikke lar seg allmenngjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Det kommer an på hvor stor kirka er, hvor mange konfirmanter det er osv. Som regel er det reservert en benkerad for hver konfirmant, der sitter foreldre, faddere, besteforeldre og søsken (og andre slektninger hvis det er plass). Resten av plassene er, som flere her skriver, førstemann til mølla. Jeg har også opplevd at hver konfirmant får et visst antall «inngangsbilletter» til kirka, som familien selv fordeler til sine gjester. Anonymkode: b0ab9...b74 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 Takk for svar Konfirmanten har ingen søsken og vi er veldig få som blir tilstede totalt i konfirmasjonen(rundt 10 stk til sammen). Når jeg konfirmerte meg i 2014 var det satt av en benkerad til hver konfirmant. Jeg hadde foreldrene mine, søsteren min + kjæresten hennes, tantebarnet mitt som nå er konfirmant og 2 faddere. Besteforeldre kom ikke pga helse. Anonymkode: 51223...802
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #8 Skrevet 26. august 2022 Vi hadde en benkerad og det hadde alle med konfirmanter . Men resten av kirka var fri til alle. vi hadde med besteforeldre, faddere , onkler, tanter og største søskenbarn som hadde lyst Anonymkode: cede0...c9a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #9 Skrevet 28. august 2022 Der jeg konfirmerte meg fikk alle en benkerad hver, der kan man få plass til 20 slanke på en benk om alle er gode venner. Der vi nå går får konfirmantene to rader hver. Da kan man nok få plass til 16 om alle sitter tett. I begge menighetene velger de å ha mange konfirmasjonsgudstjenester, i stedet for å presse inn flest mulig. Gjerne to etter hverandre på lørdag og en etter ordinær gudstjeneste søndag. Det er så mye stress med stappfull kirke, så det tar ikke mye ekstra tid å dele opp konfirmantene. En stappfull dag i året er nok! Anonymkode: f8827...9ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå