Gå til innhold

Samboer orker nesten aldri å rydde skikkelig etter seg på kjøkkenet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så irriterende at jeg nesten hver dag må rydde etter han på kjøkkenet.

Han klarer ikke rydde opp 100%, det er alltid fett igjen på komfyren, og han setter fra seg daglig brukte fat/kopper på den lille kjøkkenbenken, istedenfor å sette direkte inn i maskinen.

Kjøkkenbenken er så kort og upraktisk, så det er ikke plass til ekstra kopper og kar som står fremme uten grunn.

Kjøkkenbordet er nesten aldri tørket av heller.

Når jeg kommenterer denne halvveis oppryddingen, sier han at han er for trøtt til å tørke av fett når han steker mat, sette kopper direkte inn i maskinen (trenger bare sikte 25 cm lenger ned så treffer han åpningen) eller rydde av bordet.

Når jeg flyttet inn for 3 måneder siden var han mye flinkere, men nå sklir han ut.

Han ser ikke problemet med å vente med å rydde før dagen etter, for han er ofte for trøtt til å rydde, sier han

Irriterer meg grønn🤢

Anonymkode: ea6ec...220

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok

Anonymkode: faec5...731

Skrevet

Mannen er sliten, la han få fred.

Anonymkode: 2d547...3ed

Skrevet

For noen er det en realitet, og skal dere bo der sammen så må han og, innen rimelighetens grenser, kunne senke skuldrene og ikke føle masse press om han faktisk er sliten/trøtt, selv om du fungerer annerledes enn han. 

Ett alternativ er jo at han faktisk får tid på seg og rydder dagen etter om han faktisk gjør det. En annen mulighet er jo at du tar den kjøkkenrydde biten også kan ha bidra litt ekstra på ett annet område som passer han bedre. 

• Liker 1
Skrevet

Forventer han at du skal lage din mat i hans gris? Eller rydder han før du skal lage mat neste gang?

Hvis dette er skikkelig plagsomt, så kan du jo gjøre likedan. Ikke gidde å rydde opp etter matlagingen din før etter en uke, f.eks. Ikke trekke i snoren mer enn 1 gang i døgnet. Ting du VET vil irriterere skikkelig og få frem poenget at rot faktisk er til plage for andre, og at en faktisk må rydde litt oftere når en har samboer.

Anonymkode: 4762b...bae

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

velkommen i klubben. Mange andre som lever med slike menn, inkludert meg selv. Har bodd sammen i 7 år vi da, og vi har egentlig funnet ut at vi er ganske forskjellige.

Han foretrekker å slappe av å gjøre egne ting etter jobb og barn er lagt, før han feks tar å rydder og vasker. Det hender da dessverre at han glemmer det. Jeg foretrekker å gjøre de kjedelige tingene først, for da kan jeg slappe av etterpå. Vi er også ulike på standard. Jeg foretrekker at kjøkkenet er ryddig hver kveld, og at benker/ovn og kjøkkenbord er rent. Han ser ikke problemet med at oppvask feks står til dagen etter, eller at det er mat flekker her og der. 

Han er heller ikke generelt flink til å se ting som burde gjøres, eller legge to og to sammen. Feks hvis det er tomme do ruller igjen på do så skjer det veldig sjeldent at han tar de med seg og kaster. Det er det heller jeg som ser og gjør. Om vasken består av feks tannkremrester så tenker jeg dette må vaskes og jeg gjør det samme dag/dagen etter. Han går rett fordi. Eksemplene er mange flere.

Eneste løsningen her er å måtte be han om å gjøre ting, og er jeg ikke fornøyd med hans måte å løse det på så fikser jeg det heller selv.

• Liker 1
Skrevet

Min samboer var likedan. Etter å ha mast på henne mange ganger og 'eksplodert' et par ganger, skrevet passiv-agressiv ryddehuskeliste haha, så har hun skjerpet seg. Hun la aldri merke til kjøkkenrotet fordi jeg gikk og ryddet etter henne hele tiden, det var mitt ansvarsområde.

Anonymkode: ae4ae...01e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er så irriterende at jeg nesten hver dag må rydde etter han på kjøkkenet.

Han klarer ikke rydde opp 100%, det er alltid fett igjen på komfyren, og han setter fra seg daglig brukte fat/kopper på den lille kjøkkenbenken, istedenfor å sette direkte inn i maskinen.

Kjøkkenbenken er så kort og upraktisk, så det er ikke plass til ekstra kopper og kar som står fremme uten grunn.

Kjøkkenbordet er nesten aldri tørket av heller.

Når jeg kommenterer denne halvveis oppryddingen, sier han at han er for trøtt til å tørke av fett når han steker mat, sette kopper direkte inn i maskinen (trenger bare sikte 25 cm lenger ned så treffer han åpningen) eller rydde av bordet.

Når jeg flyttet inn for 3 måneder siden var han mye flinkere, men nå sklir han ut.

Han ser ikke problemet med å vente med å rydde før dagen etter, for han er ofte for trøtt til å rydde, sier han

Irriterer meg grønn🤢

Anonymkode: ea6ec...220

Kan ikke du bare ta det da? Big deal lissom. Så kan du be han bytte sengetøy eller ta ut søppla eller noe annet. Det tar 5 min å vaske av på kjøkkene lissom. Han kanskje ikke har det ”renslige øye” som du og jeg har. Bedre å bare be han gjøre noe annet. 

Anonymkode: c8795...ddf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min samboer var likedan. Etter å ha mast på henne mange ganger og 'eksplodert' et par ganger, skrevet passiv-agressiv ryddehuskeliste haha, så har hun skjerpet seg. Hun la aldri merke til kjøkkenrotet fordi jeg gikk og ryddet etter henne hele tiden, det var mitt ansvarsområde.

Det er jo dårlig egt. Alle har ikke det renslige øye som du og jeg. Og man kan ikke tvinge folk å bli like renslige som oss 2. Det er hysterisk 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan ikke du bare ta det da? Big deal lissom. Så kan du be han bytte sengetøy eller ta ut søppla eller noe annet. Det tar 5 min å vaske av på kjøkkene lissom. Han kanskje ikke har det ”renslige øye” som du og jeg har. Bedre å bare be han gjøre noe annet. 

Å ta det organisatoriske og emosjenelle arbeidet ved å gjøre dette er en arbeidsoppgave i seg selv. Google "det tredje skiftet".

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet
Alice123 skrev (2 minutter siden):

Å ta det organisatoriske og emosjenelle arbeidet ved å gjøre dette er en arbeidsoppgave i seg selv. Google "det tredje skiftet".

Det tredje skiftet er kun påfunn og en sån woke ting. Mennesker som ikke vil gi. Man trenger ikke ha alt delt på To hele tia, er bare tull det der

• Liker 1
Skrevet
Alice123 skrev (5 minutter siden):

Sen må du acceptere at folk er forsjellige. Har du ocd eller er pedantisk så er ikke det kjærsten din sin feil. Da kan du ta det sjøl isteden for å tvinge andre å ha det så reint som du ønsker. Eller skaffe deg en partner som er like renslig. Trenger ikke være super reint på kjøkkene døyne rundt. Kjærsten din kanskje holder med å rydde det fint en gang iblandt. Enten så tar du det sjøl og ber kjersten din ta andre ting som er enklere, og Fex vasker mer nøye sammen 1 gang i mnd. Eller så maser du , setter regler og får det som du vil. Det vil nokk ta slutt ganske fort. Lykke till ! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo dårlig egt. Alle har ikke det renslige øye som du og jeg. Og man kan ikke tvinge folk å bli like renslige som oss 2. Det er hysterisk 

Jeg har ikke høye renslighetstandarder altså, det er bare det at sånt smårot er i veien når man skal bruke kjøkkenområdet.

Det er irriterende å måtte rydde opp etter andre når det ville vært mindre arbeid for de å bare sette tallerker og gryter og alt annet i oppvaskmaskinen etter bruk enn å lage en stabel i vasken som er i veien når jeg skal bruke vasken og så må jeg flytte rundt på ting til stadighet. Det er irriterende og unødvendig.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Alice123 skrev (14 minutter siden):

Ikke når det er selvpåført. At man har en veldig høy standard og må ha ting gjort på en spesiell måte og med en gang er ikke andre sin feil eller problem. Da kalles det problemløsning for å bevare husfreden.  Om denne mannen derimot ikke bidrar med noe hjemme uten å bli bedt om det så er det noe annet. 

Skrevet

Slutt med å rydde etter ham, ellers skaper du en mannebaby. Flytt heller ut igjen om det ikke fungerer. 

Anonymkode: ee857...1e7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke høye renslighetstandarder altså, det er bare det at sånt smårot er i veien når man skal bruke kjøkkenområdet.

Det er irriterende å måtte rydde opp etter andre når det ville vært mindre arbeid for de å bare sette tallerker og gryter og alt annet i oppvaskmaskinen etter bruk enn å lage en stabel i vasken som er i veien når jeg skal bruke vasken og så må jeg flytte rundt på ting til stadighet. Det er irriterende og unødvendig.

Ja så er det hele verlden for deg virkelig? Bare la det stå da og si at han får ta sit så tar du dit? Så lever dere egne liv for seg i samme hjem. Problem solved

Skrevet
Crazydoglady skrev (9 minutter siden):

Ikke når det er selvpåført. At man har en veldig høy standard og må ha ting gjort på en spesiell måte og med en gang er ikke andre sin feil eller problem. Da kalles det problemløsning for å bevare husfreden.  Om denne mannen derimot ikke bidrar med noe hjemme uten å bli bedt om det så er det noe annet. 

Å be noen hele tia er ikke bra. Da må man kanskje inse at man er forsjellige og har forsjellige standard. Er ikke noen feil i det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja så er det hele verlden for deg virkelig? Bare la det stå da og si at han får ta sit så tar du dit? Så lever dere egne liv for seg i samme hjem. Problem solved

Vi har bare ett kjøkken. Ting stod i veien for meg.

Skjønner at dette ble litt komplisert for deg, men prøv å forestill deg situasjonen, kanskje du klarer det ;)

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å be noen hele tia er ikke bra. Da må man kanskje inse at man er forsjellige og har forsjellige standard. Er ikke noen feil i det. 

Nei, ihvertfall ikke innen rimelighetens grenser. Men begge parter kan jo selvsagt bidra med forslag til mulige løsninger som kan fungere for begge parter. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...