AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Har en gutt på 18 år. Siste par ukene av sommeren så var han nesten ikke hjemme. Kom ikke hjem før utpå morgenkvisten. Så kjøpte han seg bil for litt over en uke siden, og siden da har vi nesten ikke sett han. Han er ikke hjemme. Ikke på natten heller. Han sier han er hos en kamerat. Vi tror absolutt ikke at han driver med noe «snusk». De har digert hus, så skjønner jo at det er fint å være der. Har spurt om han har fått seg kjæreste, men sier han ikke har det. Syns bare det er litt rart at han plutselig ikke er hjemme lenger. Ikke svarer han noe særlig på meldinger heller. Dette syns jeg er veldig sårt. Hvor mye skal vi blande oss borti dette? Skal vi bare la han være i fred, å la han komme å gå som han vil? Anonymkode: 6332e...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Når jeg var på den alderen var jeg også mye ute 😊 du kan jo sende en melding en gang i blandt å spørre om han vill komme å spise noe god mat eller finne på noe du vet han synes er gøy å gjøre sammen med familien😊 la han få løpe løpsk litt men påminn han gjerne at det er noen som er glad i han hjemme avertil 😊 Anonymkode: 997a0...411 8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 Du må nok slippe han litt ja. Men det skader jo ikke å gjøre noen undersøkelser. Ring foreldrene til vennen, hør hvor mye han faktisk er der. Snakk litt med foreldre i hans vennekrets, om de har noen oversikt. Så blir du forhåpentligvis beroliget litt, uten at han vet at du graver. Ellers kan det fort være ren løgn og at han har fått seg dame Høres litt sånn ut spør du meg. Vi hang masser rundt fra vi var 16-17 år. Var hjemme om natta vel og merke, og måtte ha middag et sted for vi hadde ikke akkurat penger 😛 Flytta hjemmefra da jeg var 19 og ferdig på VGS. Så han er jo strengt tatt der at han klarer seg selv. Antar du forer han med penger til bil, bensin og mat? Eller har han jobb? Dersom du betaler så kan du stille litt mer krav om informasjon tenker jeg, så du vet hva pengene dine går til. Ordner han alt selv, så flott! Og da må du bare forsikre deg om at han vet hvor han skal dra hvis ting ikke går som han har tenkt, at han vet at han har dere som backup. Men ellers, så må fugleungen lære å fly, så enkelt er det. Og, de kommer jo ofte tilbake etterhvert. Av behov eller av ønske. Sistenevnte er jo det beste. Etter å ha prøvd seg "alene" en stund, hender det behovet kommer for å være hjemme hos mamma litt Anonymkode: d1099...7eb
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 Jeg tenker at dette er helt naturlig, selv om jeg forstår at det er sårt. Når det er sagt så er det slik at når man deler bosted med andre, så må man faktisk kunne forvente å få beskjed om når man har tenkt å være hjemme og når man er borte og for hvor lenge. Dere kan ikke nekte han å farte rundt på egenhånd, med dere kan kreve at han oppdaterer dere om oppholdssted. Anonymkode: e42dd...152 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 La han bli voksen og leve normalt. Å forske holde han hjemme og tvangssosialisere han vil gjøre at han avskyr dere Anonymkode: 44c86...411 2
Carrot Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 Jeg er enig med ab over som sa at man må kommunisere når man bor sammen, det gjelder både voksne og unge voksne. Jeg ville ikke stilt meg opp og listet opp kravene men jeg ville nok sagt noe slikt som at så lenge du bor hjemme skatt så forventer jeg at du tar ansvar for deg og ditt, og i det ligger friheten til å komme og gå som du ønsker men også ansvaret om å informere oss om dette. Kommer du ikke hjem så si fra så vi slipper være bekymret, vil du ha middag hjemme så si det så vi slipper kaste mat osv - det er ikke for mye å firvente hvis du mener du er voksen nok til å selv bestemme hvor du skal være og når.. 7 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 Ja, jeg tenker vel at han må få gjøre som han vil, og at han kan komme å gå. Men, jeg ønsker bedre kommunikasjon rundt det. Jeg ønsker å vite når og hvor lenge han skal være borte. Men, han kommuniserer nesten ikke. Sendte han mld i går, og den har jeg fortsatt ikke fått svar på. ts Anonymkode: 6332e...ab6 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, jeg tenker vel at han må få gjøre som han vil, og at han kan komme å gå. Men, jeg ønsker bedre kommunikasjon rundt det. Jeg ønsker å vite når og hvor lenge han skal være borte. Men, han kommuniserer nesten ikke. Sendte han mld i går, og den har jeg fortsatt ikke fått svar på. ts Anonymkode: 6332e...ab6 Da tenker jeg at du skriver en veldig tydelig melding til han om at du forventer at han som voksen oppfører seg deretter. Så lenge han bor under deres tak så skal han svare på meldinger, og gi beskjed når han ikke kommer hjem. Han trenger IKKE gi beskjed om hvem han er med. At han henger hos en kompis betyr ikke at han ikke har kjæreste nødvendigvis, kompisen kan jo fint være kjæresten uten at han har behov for å fortelle det til hele verden. Anonymkode: c3c16...204 4 1
lille_fiol Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du må nok slippe han litt ja. Men det skader jo ikke å gjøre noen undersøkelser. Ring foreldrene til vennen, hør hvor mye han faktisk er der. Snakk litt med foreldre i hans vennekrets, om de har noen oversikt. Så blir du forhåpentligvis beroliget litt, uten at han vet at du graver. Ellers kan det fort være ren løgn og at han har fått seg dame Høres litt sånn ut spør du meg. Vi hang masser rundt fra vi var 16-17 år. Var hjemme om natta vel og merke, og måtte ha middag et sted for vi hadde ikke akkurat penger 😛 Flytta hjemmefra da jeg var 19 og ferdig på VGS. Så han er jo strengt tatt der at han klarer seg selv. Antar du forer han med penger til bil, bensin og mat? Eller har han jobb? Dersom du betaler så kan du stille litt mer krav om informasjon tenker jeg, så du vet hva pengene dine går til. Ordner han alt selv, så flott! Og da må du bare forsikre deg om at han vet hvor han skal dra hvis ting ikke går som han har tenkt, at han vet at han har dere som backup. Men ellers, så må fugleungen lære å fly, så enkelt er det. Og, de kommer jo ofte tilbake etterhvert. Av behov eller av ønske. Sistenevnte er jo det beste. Etter å ha prøvd seg "alene" en stund, hender det behovet kommer for å være hjemme hos mamma litt Anonymkode: d1099...7eb Ring til foreldrene til vennen? Han er 18år ikke 8! Han er myndig,jeg hadde syntes at det var flaut hvis foreldrene mine hadde ringt andres foreldre når jeg var 18år... Skjønner meg ikke på foreldre i dag,lar jo ikke barna vokse opp. Jeg var aldri hjemme når jeg var 18,ingenting unormalt med det,man orker ofte ikke å være så tett på egne foreldre og er sultne på livet,ingen grunn til å sykeliggjøre det. 6
Kanutte Skrevet 25. august 2022 #10 Skrevet 25. august 2022 Jeg har en 17-åring og en 19-åring. Regelen er at de skal gi beskjed om de ikke kommer til middag, og om de kommer sent hjem/overnatter. Og så må jeg bare stole på at de er fornuftige sjeler. 1
lille_fiol Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en gutt på 18 år. Siste par ukene av sommeren så var han nesten ikke hjemme. Kom ikke hjem før utpå morgenkvisten. Så kjøpte han seg bil for litt over en uke siden, og siden da har vi nesten ikke sett han. Han er ikke hjemme. Ikke på natten heller. Han sier han er hos en kamerat. Vi tror absolutt ikke at han driver med noe «snusk». De har digert hus, så skjønner jo at det er fint å være der. Har spurt om han har fått seg kjæreste, men sier han ikke har det. Syns bare det er litt rart at han plutselig ikke er hjemme lenger. Ikke svarer han noe særlig på meldinger heller. Dette syns jeg er veldig sårt. Hvor mye skal vi blande oss borti dette? Skal vi bare la han være i fred, å la han komme å gå som han vil? Anonymkode: 6332e...ab6 La han leve livet sitt,han er voksen og bør behandles deretter. Men du kan jo spørre han om han ønsker å flytte ut siden han allikevel er så mye borte. Jeg flytta til andre kanten av landet når jeg var 18år og elsket å være borte fra foreldrene mine og stå på egne bein,betyr ikke at de var dårlige foreldre men jeg trengte å løsrive meg og finne ut hvem jeg var. Helt normalt spør du meg. Tenk selv hvis du var 18,hvor mye ønsket du å henge med dine foreldre?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 Jeg har en på 19. Han var russ i vår, og har flyttet bort for å studere nå. Vi bor litt utenfor sentrum, så han var en del borte/ute. Forskjellen på før/etter 18, var at han gikk over fra å spørre om det var greit, bare sa fra. Avtalen her i huset er at man sier fra når man drar, og ca når/om man kommer hjem. Blir det endringer, sender man en melding. Det handler ikke om overvåking, men om respekt for de man bor sammen med - voksen eller ikke. Jeg speilet det, og spurte hva han hadde tenkt hvis jeg (mor) bare dro en kveld og ikke kom hjem? Han forsto poenget, og det fungerer fint her! Ellers må man ha is i magen, det er for sent å begynne å oppdra myndige ungdommer😉 Anonymkode: 35b36...b04 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #13 Skrevet 25. august 2022 Høres ut som en helt normal 18-åring. Anonymkode: ea1cf...c0e 4
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #14 Skrevet 25. august 2022 lille_fiol skrev (8 minutter siden): La han leve livet sitt,han er voksen og bør behandles deretter. Men du kan jo spørre han om han ønsker å flytte ut siden han allikevel er så mye borte. Jeg flytta til andre kanten av landet når jeg var 18år og elsket å være borte fra foreldrene mine og stå på egne bein,betyr ikke at de var dårlige foreldre men jeg trengte å løsrive meg og finne ut hvem jeg var. Helt normalt spør du meg. Tenk selv hvis du var 18,hvor mye ønsket du å henge med dine foreldre? Han trenger ikke å henge med oss foreldre. Men, jeg vil vite om han skal være borte eller hjemme. Han gir ikke beskjed. Nå har han vel ikke sovet hjemme på ei uke, og har kun gitt beskjed et par ganger om at han ikke kommer hjem. Kommunikasjon er det eneste jeg forlanger. ts Anonymkode: 6332e...ab6
lille_fiol Skrevet 25. august 2022 #15 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Han trenger ikke å henge med oss foreldre. Men, jeg vil vite om han skal være borte eller hjemme. Han gir ikke beskjed. Nå har han vel ikke sovet hjemme på ei uke, og har kun gitt beskjed et par ganger om at han ikke kommer hjem. Kommunikasjon er det eneste jeg forlanger. ts Anonymkode: 6332e...ab6 Ok,jeg skkønner at du ønsker det, som datter har jeg alltid gitt beskjed av mwg selv,ser for meg at gutter er litt mer slakke på det området. Men hva med å si at dere skjønner han er voksen og har et privatliv men at dere ønsker at han gir dere beskjed når han skal vøre hjemme og ikke, mtp middagsplanlegging osv. Syns han ikke det er greit så får han heller flytte og komme på besøk i ny og ne. Høres jo ut som han allerede er utflytta bare ikke i på papiret.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #16 Skrevet 25. august 2022 lille_fiol skrev (2 timer siden): Ok,jeg skkønner at du ønsker det, som datter har jeg alltid gitt beskjed av mwg selv,ser for meg at gutter er litt mer slakke på det området. Men hva med å si at dere skjønner han er voksen og har et privatliv men at dere ønsker at han gir dere beskjed når han skal vøre hjemme og ikke, mtp middagsplanlegging osv. Syns han ikke det er greit så får han heller flytte og komme på besøk i ny og ne. Høres jo ut som han allerede er utflytta bare ikke i på papiret. Er det jeg mener. At han får nå gjøre som han vil, men så lenge han fortsatt egentlig bor hjemme, så vil vi ha beskjed. Nå har han ikke vært hjemme på nesten en uke. Og han svarer ikke på mld. Og det syns jeg er ugreit og lite respektløst. Det koster så lite. ts Anonymkode: 6332e...ab6
Nasse Nøff Skrevet 25. august 2022 #17 Skrevet 25. august 2022 Jeg tenker at mange faktorer spiller inn her. Hva driver han med på dagene (er det siste året på vgs, er han lærling, jobber han etc?) Har han noen fremtidsplaner? Hvordan har han finansiert bilkjøpet? Hvis han ikke er hjemme i det hele tatt, hvem betaler for maten hans?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #18 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har en gutt på 18 år. Siste par ukene av sommeren så var han nesten ikke hjemme. Kom ikke hjem før utpå morgenkvisten. Så kjøpte han seg bil for litt over en uke siden, og siden da har vi nesten ikke sett han. Han er ikke hjemme. Ikke på natten heller. Han sier han er hos en kamerat. Vi tror absolutt ikke at han driver med noe «snusk». De har digert hus, så skjønner jo at det er fint å være der. Har spurt om han har fått seg kjæreste, men sier han ikke har det. Syns bare det er litt rart at han plutselig ikke er hjemme lenger. Ikke svarer han noe særlig på meldinger heller. Dette syns jeg er veldig sårt. Hvor mye skal vi blande oss borti dette? Skal vi bare la han være i fred, å la han komme å gå som han vil? Anonymkode: 6332e...ab6 Så heldig du er. Ikke bekymre deg. Sett heller pris på at han er en myndig, selvstendig person. Anonymkode: fa443...ccb 1
Million Skrevet 25. august 2022 #19 Skrevet 25. august 2022 Er det ikke ganske normalt for tenåringer å farte rundt ute med venner så mye som mulig da? Jeg gjorde i hvert fall det i den alderen, og var hjemme så lite som mulig. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #20 Skrevet 25. august 2022 Million skrev (1 time siden): Er det ikke ganske normalt for tenåringer å farte rundt ute med venner så mye som mulig da? Jeg gjorde i hvert fall det i den alderen, og var hjemme så lite som mulig. Jo, absolutt. Men, nå har han bodd hos kameraten i over en uke. Har bare vært hjemme noen få kjappe turer for å hente rene klær. Syns bare det er litt rart at han så og si har flyttet inn hos kameraten. Og svarer ikke på mld. ts Anonymkode: 6332e...ab6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå