Gå til innhold

Har lyst til å spare penger i fond..men hvor starter man?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan funker dette med og hvor ofte må jeg sette inn penger? Kan jeg ta ut pengene når jeg vil? er det sikkert at man alltid "vinner" på det? Vil starte, men vet ikke hvor

Anonymkode: 22de9...243

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ca hundre tusen mer eller mindre detaljerte artikler om dette på nett, du vil få mye bedre hjelp ved å google det enn ved å spørre her inne. :)

Anonymkode: b3003...ee0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan funker dette med og hvor ofte må jeg sette inn penger? Kan jeg ta ut pengene når jeg vil? er det sikkert at man alltid "vinner" på det? Vil starte, men vet ikke hvor

Anonymkode: 22de9...243

Du kan starte med å opprette en ASK konto hos en av bankene eller for eksempel Nordnet. En Ask konto lar deg kjøpe/selge innad i kontoen uten at det utløser skatt, overføres penger/overskudd tilbake til ordinær konto må du tenke på skatt. 

Alle banker og tilbydere har også ganske ålreit "opplæring" igjennom sine kanaler. 

Hvor mye penger du ønsker å sette inn er opp til deg. 

Nei du vinner ikke alltid, sparing i fond/aksjer bør ha en horisont på min 5 år.

Anonymkode: 6ebcd...b1b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, opprett en ASK konto og kjøp/selg gjennom den. Du kan velge å sette inn engangsbeløp og/eller ha faste trekk. Du kan ta ut penger når du vil, men overføring tar noen dager så ikke invester penger du ikke har tid til å vente noen dager på når det blir aktuelt med uttak.

Anonymkode: b3793...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (7 timer siden):

Skal straks investere hos Cashfx :) mellom 0,65-1% rente  pr dag  innskudd 300 Dollar :) 

Cash FX Group

Tvilsomme greier.... trolig ulovlig.

Anonymkode: ef2f4...b20

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (8 timer siden):

Skal straks investere hos Cashfx :) mellom 0,65-1% rente  pr dag  innskudd 300 Dollar :) 

Cash FX Group

Veldig dårlig råd i referere til Cash FX til en person som ønsker å spare i trygge fond.. Du bør vel helst holde deg unna selv om du ønsker å hente tilbake pengene (om der vil være noe igjen) til Norge..

https://finanswatch.no/nyheter/kapitalforvaltning/article12676154.ece?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=S+-+DSA&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0AS8_EmiLKH7lrYWbJW4ogqLwxl_WeAbnynOVXl9EPtc1e2N0XYaWChoCfMgQAvD_BwE

Anonymkode: ad21a...aad

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Veldig dårlig råd i referere til Cash FX til en person som ønsker å spare i trygge fond.. Du bør vel helst holde deg unna selv om du ønsker å hente tilbake pengene (om der vil være noe igjen) til Norge..

https://finanswatch.no/nyheter/kapitalforvaltning/article12676154.ece?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=S+-+DSA&gclid=CjwKCAjwmJeYBhAwEiwAXlg0AS8_EmiLKH7lrYWbJW4ogqLwxl_WeAbnynOVXl9EPtc1e2N0XYaWChoCfMgQAvD_BwE

Anonymkode: ad21a...aad

Du kan jo se her selv det er veldig gode poenger som kommer fram da bankene driver med det samme  forex  men som sagt staten liker jo ikke at folk tjener penger skal renovere huset med denne avkastningen da jeg ikke gidder og ta opp lån min sparerente er også 0,00% så skal investere 300 i dette 

Det beste jeg kan anbefale deg er og heller spare pengene til pensjon for her er det viktig å spare til for det blir bare mindre og mindre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan funker dette med og hvor ofte må jeg sette inn penger?

Det aller enkleste er om du har en bank hvor dette kan gjøres i nettbanken. Som for eksempel i DNB

bilde.png.ebb6644accb5c7f4b5015842eb118347.png

Her trenger du altså ikke en egen avtale. Du bestemmer altså selv om du vil ha fast trekk eller kjøpe når du føler for det.

Kan jeg ta ut pengene når jeg vil?

Ja, det kan du. En annen sak er om det er lurt. Fondssparing er for langsiktig sparing. Risikoen for tap øker hvis du har kort horisont.

er det sikkert at man alltid "vinner" på det?

Nei, det er ikke sikkert. Hadde det vært det så hadde ikke sparekontoer eksistert. Men som jeg nevner over reduserer du tapsrisikoen med lang horisont.

Du har utelatt det viktigste spørsmålet; hvilket fond skal du velge. Det vanligste svaret på det er indeksfond.

Anonymkode: eae59...ec7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...