Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg fant nettopp ut av at jeg er gravid. Jeg hadde en spontanabort som 16 åring og synes dette var mildt sagt jævlig. Så en abort igjen synes jeg er sykt vannskelig.. 
Partnerern min er 26 år og en del eldre, han er vell kanskje klar og stabil? Han har stabil jobb, bor fast, og er glad i barn. 
Og ting føles egentlig helt ok. Men bør jeg egentlig bare ta abort pga alderen? vi har snakket om dette før og han har sagt han stiller opp 100%. 

Anonymkode: 3fc9d...fe4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva driver du med da? Går du på skole? Har du planer om utdanning? 

Anonymkode: 62cd0...f35

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke du skal ta abort på grunn av alderen. Det er mange unge mødre som klarer seg utmerket 😊 Du må nesten føle på selv om du er klar for å begi deg ut på livet med barn? Det kan kanskje hjelpe å snakke med Amthea? De kan svare på praktiske spørsmål samt tilby noen å snakke med.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk min sønn da jeg var akkurat fylt 18 år, jeg har aldri angret et sekund. Livet gikk sin gang uansett, og ting jeg måtte sette litt på pause kunne jeg ta opp igjen når han ble litt større, som utdanning. Han er i dag tenåring og vi har et veldig nært og godt forhold, og mye av det tror jeg er fordi jeg alltid har hatt så mye tid og energi til han, engasjert meg i alt og alltid sett han. Såklart har det vært tunge dager også, men alt i alt har de gode dagene vært flere. Lykke til, dette går bra ❤️

Anonymkode: 275ca...deb

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes ikke alder i seg selv er grunn til abort, det handler mer om hvilke planer du har for de neste årene, og om et barn vil passe inn i disse planene. Om du har lyst til å reise masse, dra på fester og henge med venner sier det seg jo selv at et barn ikke passer nå. 

Anonymkode: 82314...5ef

Skrevet

En fødsel er langt verre enn en abort, bare så det er sagt. Men jeg synes ikke du skal ta abort bare fordi du er ung. Du er i et fast forhold med en mann som er langt mer voksen, så du er kanskje litt voksen for alderen? Og dere har det bra? Det finnes masse støtteordninger for studenter, så det går helt fint å få en utdannelse selv om du er mor. Hvis det er det du vil. Og du er heldig og har en barnefar som er etablert, som kan avlaste. Dette kommer til å gå helt fint, uansett hva du bestemmer deg for❤️

Har du fortalt det til foreldrene dine?

Anonymkode: 8bf87...451

Skrevet

Jeg hadde tatt abort. Mest fordi jeg ikke vil bruke det siste året mitt som tenåring på å bytte bleier, tørke opp gulp, være totalt utkjørt pga våkennetter, melkespreng og håndtere skriking og trassing. Tenåringer skal være med venner, fokusere på skole, feste og oppleve russetiden, ikke ta vare på en baby. Du har 20+ år på deg, det er ingen hast.

Anonymkode: ff1ba...ccd

• Liker 2
Gjest Ghostface
Skrevet

Det er jo mange unge mødre som har klart seg bra.

Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei, jeg fant nettopp ut av at jeg er gravid. Jeg hadde en spontanabort som 16 åring og synes dette var mildt sagt jævlig. Så en abort igjen synes jeg er sykt vannskelig.. 
Partnerern min er 26 år og en del eldre, han er vell kanskje klar og stabil? Han har stabil jobb, bor fast, og er glad i barn. 
Og ting føles egentlig helt ok. Men bør jeg egentlig bare ta abort pga alderen? vi har snakket om dette før og han har sagt han stiller opp 100%. 

Anonymkode: 3fc9d...fe4

Om han er klar og stabil må du nesten høre med han om 😉

Nei du bør ikke ta abort kun pga alderen.

Jeg fikk mitt første barn som 17 åring. I Norge så har man så gode støtte ordninger at du vil greie dette økonomisk selv om du hadde blitt alene,  så det skal du ikke stresse med. Fint at kjæresten din vil stille opp da 💕

Det du bør tenke på om du er klar for å bli mor, fysisk og psykisk hva det fører med seg.

Utdanning kan fint kombineres med barn. Tro meg, Jeg fikk 4 barn mens jeg tok bachelorgraden min 😄

Skrevet

Jeg var selv 18 da jeg ble gravid, og endte med å beholde. 

Uansett hvor gammel du er første fang du får barn, vil livet endres drastisk. Du går fra å være 18 år og såvidt ha revet deg løs hjemmefra, til å måtte sette deg selv i annen rekke. Tiden rundt 20-årene er nok en viktig tid når det kommer til selvrealisering, men den vil du ikke få. I alle fall ikke på samme måte. 

Når det er sagt, så blir det som regel folk utav oss som misset den perioden i livet også :) Det nye livet med barn gir ofte mer enn det tar. Det kan være beintøft, men det tror jeg ikke har så mye med din alder å gjøre. Jeg var akkurat fylt 19 da jeg fikk min første, og over 30 da jeg fikk de to andre. På mange måter er det litt tøffere nå, da jeg er blitt mer bekymret og lettere sliten med årene. 

Dette fikser du! Du må være forberedt på at du nå starter et HELT nytt liv. Men for de aller fleste blir det på mange måter et bedre ett. 

Lykke til uansett hva du lander på :)

Anonymkode: 71f7d...583

• Liker 1
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

En fødsel er langt verre enn en abort, bare så det er sagt. Men jeg synes ikke du skal ta abort bare fordi du er ung. Du er i et fast forhold med en mann som er langt mer voksen, så du er kanskje litt voksen for alderen? Og dere har det bra? Det finnes masse støtteordninger for studenter, så det går helt fint å få en utdannelse selv om du er mor. Hvis det er det du vil. Og du er heldig og har en barnefar som er etablert, som kan avlaste. Dette kommer til å gå helt fint, uansett hva du bestemmer deg for❤️

Har du fortalt det til foreldrene dine?

Anonymkode: 8bf87...451

Hvordan kan du påstå at en fødsel er verre enn en abort? Dette er 2 helt forskjellige typer smerter og følelser...

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

Skrevet

Syns ikke du skal ta abort pga alderen din. Syns du skal ta abort om du ikke ønsker dette barnet.

Jeg har selv fått mitt første barn som 15-åring, har idag en tenårings gutt og 3 andre barn. Det er vanskelig å få barn så ung, men man må bare gjøre det beste ut av det! så jeg ville tenkt meg skikkelig om før du bestemmer deg.

Anonymkode: 522bb...4b0

Skrevet

Som barn av ei ung mor, så sier jeg at du bør tenke deg godt om.

Anonymkode: 5b6f8...fa9

Skrevet

Se bort fra alderen din..

Er du klar for å sette deg som nr 2? Er du klar for å ikke kunne feste like mye, dra på festivaler etc? Våken netter? Har dere økonomi til dette?

Vil dere være sammen for evig? 

Alder har ingen ting å si... det er mer om dere begge er mental klar til dette.

At om han jobber må han nå også klare våken netter... komme hjem og ta seg av barnet etter jobb... og at du ikke står alene i dette

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonyme-meg
Skrevet

Ikke ta abort på grunn av alder. Men du er ung ja, livet har så vidt begynt. Alt du går glipp av med venner, reise rundt og oppdage verden. Ta deg en utdannelse hvis du ønsker. Selvfølgelig kan du studere med barn. Men det er mye du kan gå glipp av. 

Så det kommer jo an på hva du ønsker selv. Og om partneren din er klar må du nesten spørre han om..:)

Også har det mye å si om dere har økonomien til å få barn? 

Det er mye å tenke på..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...