Gå til innhold

Bør barnehagen forberedes på ting som skal tas opp på foreldremøte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en barnehage med elendige kommunikasjonsevner og nå kommer det frem mye som foreldregruppa er misfornøyd med (mildt sagt). Det er blandt annet ting som ble tatt opp i fjor, men ingen endring skjedd (tvert i mot er ting blitt dårligere), samt turer (noe de omtrent ikke går på), godteri/sukkermengde og mer. Det mest passende er å ta det opp under foreldremøte, hvor styrer er med, men bør de gjøres oppmerksom på dette på forhånd slik at de kan sette av nok tid? Bør man i så fall gi punkter på tingene som vil bli tatt opp, slik at de kan stille forberedt? 

Anonymkode: abb65...be9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har en barnehage med elendige kommunikasjonsevner og nå kommer det frem mye som foreldregruppa er misfornøyd med (mildt sagt). Det er blandt annet ting som ble tatt opp i fjor, men ingen endring skjedd (tvert i mot er ting blitt dårligere), samt turer (noe de omtrent ikke går på), godteri/sukkermengde og mer. Det mest passende er å ta det opp under foreldremøte, hvor styrer er med, men bør de gjøres oppmerksom på dette på forhånd slik at de kan sette av nok tid? Bør man i så fall gi punkter på tingene som vil bli tatt opp, slik at de kan stille forberedt? 

Ja! Ville absolutt skrevet en oppsummering, sendt inn via FAU-representant til styrer og pedleder, og bedt om at disse punktene tas opp på foreldremøtet. Ryddig gjort :) 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
ALB skrev (16 minutter siden):

Ja! Ville absolutt skrevet en oppsummering, sendt inn via FAU-representant til styrer og pedleder, og bedt om at disse punktene tas opp på foreldremøtet. Ryddig gjort :) 

Supert, takk for tips. Bør det være via FAU-representant selv om vedkommende ikke er fra vår avdeling? 4 avd i bhg. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Supert, takk for tips. Bør det være via FAU-representant selv om vedkommende ikke er fra vår avdeling? 4 avd i bhg. 

Alle avdelinger skal vel ha FAU-representant? Mener du SU-representant? Det er noe annet. 

Skrevet

Som FAU-leder over flere år - dette er absolutt noe som bør tas opp på forhånd, og da fortrinnsvis via FAU. En står sterkere når det kommer via FAU, som skal representere barna i hele barnehagen. En kan også i større grad kreve at det behandles når saken kommer fra FAU (alle) enn at det kommer fra enkeltforeldre. 

Jeg tror ikke dialogen vil bli god hvis dere skal komme med masse klager på foreldremøtet uten at dette er kjent for styrer på forhånd. Både med tanke på tidsbruken, men også fordi de ikke får tid til å forberede seg. En del kan de kanskje ikke svare på helt på stående fot. er de uforberedt blir det fort «det må vi se på» osv, og det blir vanskelig å få klare svar og løsningsforslag. Styrer vil trolig ikke uforberedt kunne si noe konkret om problemstillinger på enkeltavdelinger. 

Send det inn punktvis fra FAU i god tid før møtet, og be om at spørsmålene tas opp på møtet. Da kan styrer med resten av ledergruppen i barnehagen ha dialog internt på forhånd og de får mulighet til å komme med faktiske svar og løsninger på møtet. 

Anonymkode: 52494...249

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Nesten så jeg lurer på om det er samme barnehage. Nesten aldri tur, skremmede mengde godteri ofte, og ser ofte ungene plassert forann telfoner og ipader  :s  

Anonymkode: fd836...0c2

Skrevet
7 hours ago, ALB said:

Alle avdelinger skal vel ha FAU-representant? Mener du SU-representant? Det er noe annet. 

Hos oss har alle avdelinger su-representant, men ikke alle har har fau 

Anonymkode: 76e12...735

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hos oss har alle avdelinger su-representant, men ikke alle har har fau 

Anonymkode: 76e12...735

Samme her. Men det er kanskje same same, slik at vi kan gå gjennom vår foreldrerepresentant? Eller bør vi fortsatt gå gjennom FAU? 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nesten så jeg lurer på om det er samme barnehage. Nesten aldri tur, skremmede mengde godteri ofte, og ser ofte ungene plassert forann telfoner og ipader  :s  

Anonymkode: fd836...0c2

Ingen ipader eller tlf som jeg har sett, men de har en TV i garderoben de bruker litt på uværsdager.  Jeg syns ikke det er noe bedre. Hvis barna trenger avslapping - hvorfor ikke gjøre det ene rommet til et "roligrom" i stedet? Med bøker, rolig type lek osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Men det er kanskje same same, slik at vi kan gå gjennom vår foreldrerepresentant? Eller bør vi fortsatt gå gjennom FAU? 🤷🏼‍♀️

Ingen ipader eller tlf som jeg har sett, men de har en TV i garderoben de bruker litt på uværsdager.  Jeg syns ikke det er noe bedre. Hvis barna trenger avslapping - hvorfor ikke gjøre det ene rommet til et "roligrom" i stedet? Med bøker, rolig type lek osv. 

Tenk pm det hadde vært så enkelt da… foreldre uten peiling som sier sånn, akkurat som på skoler

Anonymkode: deb39...d48

• Liker 1
Skrevet

Pedagog her og jeg tenker at foreldremøte kanskje ikke er rette arena for det, HVIS barnehagen pleier å ha agenda som tar mesteparten av tiden. Det er slik vi gjør det og vi ber også foreldrene komme til oss uansett når, om det er noen kommentarer de har. Vi har dog en flott foreldregruppe og kommuniserer godt med de fleste og som er engasjerte.

Jeg syns det blir helt feil hvis denne barnehagen har forberedt en agenda de skal gå igjennom, for så å bli avbrutt med å bruke tid på dette (Det høres ut som mye misnøye her og at dette kommer til å dra ut)

Jeg ville kontaktet FAU og styrer og bedt om at dette blir tatt opp på et (FAU) møte.

Jeg som pedagog hadde IKKE godtatt at foreldrene kræsjer et foreldremøte på denne måten.

Anonymkode: 450de...baa

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Pedagog her og jeg tenker at foreldremøte kanskje ikke er rette arena for det, HVIS barnehagen pleier å ha agenda som tar mesteparten av tiden. Det er slik vi gjør det og vi ber også foreldrene komme til oss uansett når, om det er noen kommentarer de har. Vi har dog en flott foreldregruppe og kommuniserer godt med de fleste og som er engasjerte.

Jeg syns det blir helt feil hvis denne barnehagen har forberedt en agenda de skal gå igjennom, for så å bli avbrutt med å bruke tid på dette (Det høres ut som mye misnøye her og at dette kommer til å dra ut)

Jeg ville kontaktet FAU og styrer og bedt om at dette blir tatt opp på et (FAU) møte.

Jeg som pedagog hadde IKKE godtatt at foreldrene kræsjer et foreldremøte på denne måten.

Anonymkode: 450de...baa

Det meste som misnøyen handler om er forbeholdt vår avdeling. Tror ikke det blir riktig å ta det på et FAU-møte da, når det er vår avdeling som har forbedringspotensialet. Men jeg har lurt på om det har vært lurt å ta et eget møte ifb dette? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Tenk pm det hadde vært så enkelt da… foreldre uten peiling som sier sånn, akkurat som på skoler

Tenk om du kunne formulert deg forståelig. Slike utsagn og stikk forsurer debatten. Jeg spør om råd og fremgangsmåte, hva med å være behjelpelig i stedet for å oppføre deg som en sur gammel dame? 

Skrevet

Man bør så absolutt gi agenda for hva man ønsker å diskutere på møtet. 

Både for av det skal være mulig å sette av tid til det, men også så folk får forberedt seg på forhånd. Det er langt enklere å diskutere løsninger, om alle parter har fått tenkt over mulige løsninger på forhånd. Da kan man bruke tiden på å diskutere løsninger heller enn å tenke dem ut. 

Anonymkode: ef6ef...4d7

Skrevet

Jeg hadde bedt om møte med styrer og pedagogisk leder, ikke tatt det på foreldremøte. Hvis dere får en forelder eller to til å representere resten av foreldregruppa så kan dere sette opp møte før foreldremøte og komme fram til løsninger på dette som kan formidles kort videre på foreldremøte.

Anonymkode: 7c880...e3c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man bør så absolutt gi agenda for hva man ønsker å diskutere på møtet. 

Både for av det skal være mulig å sette av tid til det, men også så folk får forberedt seg på forhånd. Det er langt enklere å diskutere løsninger, om alle parter har fått tenkt over mulige løsninger på forhånd. Da kan man bruke tiden på å diskutere løsninger heller enn å tenke dem ut. 

Anonymkode: ef6ef...4d7

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde bedt om møte med styrer og pedagogisk leder, ikke tatt det på foreldremøte. Hvis dere får en forelder eller to til å representere resten av foreldregruppa så kan dere sette opp møte før foreldremøte og komme fram til løsninger på dette som kan formidles kort videre på foreldremøte.

Anonymkode: 7c880...e3c

Takk for tips 😊 Jeg tenker også at et møte med styrer og pedleder alene er en god ide. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenk om du kunne formulert deg forståelig. Slike utsagn og stikk forsurer debatten. Jeg spør om råd og fremgangsmåte, hva med å være behjelpelig i stedet for å oppføre deg som en sur gammel dame? 

Forsurer debatten? Du Skjønner vel at ikke det bare er å ha et hvilerom å anta at alle barn ligger rolig der? Gidder egentlig ikke p svare deg engang når du bare slenger dritt

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forsurer debatten? Du Skjønner vel at ikke det bare er å ha et hvilerom å anta at alle barn ligger rolig der? Gidder egentlig ikke p svare deg engang når du bare slenger dritt

Jeg har aldri skrevet at alle barna skal ligge i ro. Du legger ord i munnen på meg og finner opp ting som ikke er sagt i det hele tatt, og skriver kryptisk (og fryktelig dårlig), det forsurer debatten. Ikke hsr jeg slengt dritt heller, du oppfører deg faktisk som ei sur kjerring. Det er en bemerkelse om noe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...