Sommer2464 Skrevet 25. august 2022 #121 Del Skrevet 25. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du er både gammeldags og uvitende. Jul har ingenting med kristendommen å gjøre. Jul er den før-kristne feiringen av vintersolverv. Som de kristne kuppet til å feire Jesus - til tross for at man alt på den tiden visste utmerket godt at den jesus-fødselen som skildres i Bibelen, foregikk i mars. Begravelse kan man gjøre andre steder enn i kirken, ja, og om jeg dør, blir det over mitt lik (hehe, tog du an) at jeg skal begraves fra noen kirke. Å ha en seremoni for å feire at barn kommer til verden, er vanlig i alle kulturer, og har vært det til alle tider, også i førkristen tid. Så du burde nok ha fulgt litt mer med i historietimene.. Anonymkode: df612...a7c Du kan feire hva det vil men innholdet i julen er opp til hver enkelt person for noen er det en hedensk fest men, for de fleste kristne(som det virker som flere og flere ikke er) er dette feiringen av herrens fødsel. Endret 25. august 2022 av Sommer2464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helt uperfekt Skrevet 25. august 2022 #122 Del Skrevet 25. august 2022 Vel, her jeg bor og der jeg kommer fra redet gravplass uten sammenheng med kirke, det er kommunen som har ansvaret. Og jeg har et nært familiemedlem som har gjennomført begravelser helt uten religiøst innhold utover en salme eller to dersom familien ønsker det(fordi de har et kulturelt forhold til den, ikke pga det religiøse innholdet.) Det er på vegne av human etisk forbund. Så jeg ser ikke helt problemet? og dersom det er vanskelig å skille begravelse fra kirke er det vel en større utfordring for mennesker med andre religioner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #123 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er ikke religiøs, og ikke blitt oppdratt sånn, men jeg er døpt og konfirmert i kirken. Mine barn ble også døpt i kirken fordi det føles som en tradisjon. Nå klager ikke jeg på å høre om "Gud og Jesus og sånt" altså. Jeg synes dåp i kirken er veldig vakkert og rørende, og det kan hende en navnefest er det samme, men jeg blir rørt til tårer av kirkelig dåp. Jeg er nok ikke helt ikke-troende, for jeg tror på et eller annet plan at det er noe større der, jeg bare er ikke helt overbevist. Nå som de er små tok jeg valget for dem, men når de skal konfirmeres så velger de jo selv. Hadde de ikke vært døpt så måtte de ha gjort det i tenårene før de kunne ha konfirmert seg i kirken. Anonymkode: aaba1...bbd Men da er jo ikke du en av de jeg snakker om. De jeg reagerer på er folk som i det daglige viser avsky mot kirken og alt som er "kristent" for så å løpe rett til kirken når de skal gifte seg eller døpe sine barn. Anonymkode: f782f...c1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #124 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): står det noe sted i Bibelen at man skal feire jesufødsel hvert år? Anonymkode: 1771c...d95 Nei, og jeg kjenner flere kristne som ikke feirer jul fordi de mener det blir feil. Anonymkode: f782f...c1e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazydoglady Skrevet 25. august 2022 #125 Del Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 22.25): Hva er greia med navnefest? Trodde man enten døpte eller ikke jeg. Familiemedlemmer skal melde seg ut av statskirka og ha navnefest istedet for dåp. Dem om det, men da gjelder vel ikke kirka ved begravelse heller da? Og man feirer vel ikke jul om man ikke ønsker å ha noe med kristendommen og gjøre? Synes det er så mye rart.. Men mulig det er jeg som er gammeldags🤷♀️ Anonymkode: 0e7e6...d20 Hvorfor feirer kristne jul når det er en hedensk solsnu feiring (jòl)? Det er mye rart ja, spesielt når man "stjeler" vanlige skikker for så å kalle andre dobbeltmoralske og rare for at de feirer sine hedenske skikker.. Eller når kristendommen har blitt påtvunget oss i hundrevis av år og dermed er mange elementer av den en stor del av våre skikker, enten vi er kristne eller ei. Personlig finnes jeg ikke kristen og har ingen planer om eller ønske om å gifte meg i kirken om jeg skal gifte meg, har ingen behov for en kristen begravelse heller om det finnes andre alternativer innen den tid kommer. Men død er død, spiller jo ingen rolle sånn sett hvor jeg begraves heller. Men nå er det ikke jeg som skal planlegge min begravelse så det blir vell som det blir. For noen handler det kanskje også om manglende muligheter til noe annet eller om familiegraver på den spesifikke kirkegården og tilhørighet. Brylupp osv kan jo handle om tradisjoner eller aksept fra andre eller at man rett og slett ikke er så klar over alternativene, sånn er det jo når noe mer eller mindre har hatt monopol på helt vanlige ting som folk gjør/må igjennom/vil feire ila livet. Men kristendommen er altså ikke universets sentrum, og de fleste skikker og feiringer osv stammer ikke derfra. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 29. august 2022 #126 Del Skrevet 29. august 2022 En oppvåket mann går til hvor hans familiemedlemmer er begravet, minst 1 gang i mnd, og han gjør bønn til Gud om at de er i en bra sted, og han gjør bønn om at de blir tatt bort fra en mørk eller ond sted hvis den har havnet der. De oppvåket vet at Gud hører dem og svarer dem, siden det er hva som skjer i dems bevisste opplevelse. Opplevelse er Absolutt Sannhet, det du ser eksisterer, hvis du ser det, så eksisterer det. Opplevelse er Absolutt Sannhet og Virkelighet. De oppvåket kan få ting til å bli, ved å gjøre bønn og be til Gud om å få det til bli til, som for eksempel få en familiemedlm til et bra sted etter dem har "død", og sannelig, de døde ikke; de lever. De som et ubevisste, som for eksempel ateister og sånt, klarer ikke å gå til en begravelse og be om frelse til dems kjære, siden de rett og slett ikke tror på det, igjen, de er ubevisste. De er baby boys. Den ateist og materialist troen er noe jeg spytter på i bakken over. Det er stygt. Det er løgn. Det er mørkt. #NietcheErDød Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kri.star Skrevet 29. august 2022 #127 Del Skrevet 29. august 2022 Ikke døpt, ikke konfirmert (selvsagt), mine foreldre og min søster giftet seg borgerlig. Vi valgte humanetisk bisettelse da min far gitt bort. Feirer jul. Går i kirken hvis jeg blir invitert i bryllup eller dåp. Jeg lever mitt liv slik jeg ønsker, og så kan andre få leve slik de vil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #128 Del Skrevet 29. august 2022 Når jeg dør vil jeg ha en minnestund, også vil jeg at asken min skal bli ett tre 😊. Anonymkode: 715ab...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #129 Del Skrevet 29. august 2022 Conal skrev (7 minutter siden): En oppvåket mann går til hvor hans familiemedlemmer er begravet, minst 1 gang i mnd, og han gjør bønn til Gud om at de er i en bra sted, og han gjør bønn om at de blir tatt bort fra en mørk eller ond sted hvis den har havnet der. De oppvåket vet at Gud hører dem og svarer dem, siden det er hva som skjer i dems bevisste opplevelse. Opplevelse er Absolutt Sannhet, det du ser eksisterer, hvis du ser det, så eksisterer det. Opplevelse er Absolutt Sannhet og Virkelighet. De oppvåket kan få ting til å bli, ved å gjøre bønn og be til Gud om å få det til bli til, som for eksempel få en familiemedlm til et bra sted etter dem har "død", og sannelig, de døde ikke; de lever. De som et ubevisste, som for eksempel ateister og sånt, klarer ikke å gå til en begravelse og be om frelse til dems kjære, siden de rett og slett ikke tror på det, igjen, de er ubevisste. De er baby boys. Den ateist og materialist troen er noe jeg spytter på i bakken over. Det er stygt. Det er løgn. Det er mørkt. #NietcheErDød Og ellers går det greit? Jeg feirer både vinter og sommersolverv, det er alltid gøy med sammenkomst med familie, venner og god mat. Det er ikke mye løgn i julematen og akevitten, ganske lyst og lystig faktisk. Du burde prøve å nyte det ene livet du har, det er ikke så verst. Anonymkode: 25d7e...1e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 29. august 2022 #130 Del Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og ellers går det greit? Jeg feirer både vinter og sommersolverv, det er alltid gøy med sammenkomst med familie, venner og god mat. Det er ikke mye løgn i julematen og akevitten, ganske lyst og lystig faktisk. Du burde prøve å nyte det ene livet du har, det er ikke så verst. Anonymkode: 25d7e...1e0 Jeg har levd tidligere og vil leve etter dette livet. Det jeg har gjort i mine tidligere liv er extraordinary og æret av Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 29. august 2022 #131 Del Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 22.36): Hva med begravelse? Man vil vel ikke ende opp på kirkegården om man ikke vil ha noe med kirka å gjøre? Er det minnelund som brukes istedenfor? Anonymkode: 0e7e6...d20 Gravlunder er for alle uansett tro og livssyn. De som ofte har egne områder på gravlunden er f.eks Muslimer og Hinduer. Elers så har det ikke noe å bety hvor man er gravlagt. Når det gjelder seremoni så er det livssyns nøytrale seremonirom for de som ikke hører til kirken. Ang. faddere i dåp så står det på kirken.no at faddere skal være de som enten hører til DnK eller som hører til et trossamfunn som anerkjenner dåpen, men hvorvidt det følges opp det er jeg mer usikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #132 Del Skrevet 29. august 2022 Er ikke døpt, var medlem av HEF fra jeg ble konfirmert i 1990. Giftet oss med vigsler fra HEF i hagen til festlokalet. Begge barna har hatt navnfestseremoni i Oslo rådhus, veldig fint og passe høytidelig. Har meldt meg ut av HEF nå da jeg synes de blir vel bastante i endel saker. Jeg ville takket nei til å være fadder i barnedåp da det ville være å lyve. Ang begravelse vil jeg ikke ha noen seremoni i kirken. For min egen del trenger jeg ingen egen gravplass heller, men det får bli opp til de etterlatte, hva de føler behov for. Anonymkode: 500ec...4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #133 Del Skrevet 29. august 2022 Conal skrev (4 timer siden): Jeg har levd tidligere og vil leve etter dette livet. Det jeg har gjort i mine tidligere liv er extraordinary og æret av Gud. Fetisha..!??? Anonymkode: 6b712...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sommer2464 Skrevet 30. august 2022 #134 Del Skrevet 30. august 2022 Conal skrev (På 29.8.2022 den 16.05): En oppvåket mann går til hvor hans familiemedlemmer er begravet, minst 1 gang i mnd, og han gjør bønn til Gud om at de er i en bra sted, og han gjør bønn om at de blir tatt bort fra en mørk eller ond sted hvis den har havnet der. De oppvåket vet at Gud hører dem og svarer dem, siden det er hva som skjer i dems bevisste opplevelse. Opplevelse er Absolutt Sannhet, det du ser eksisterer, hvis du ser det, så eksisterer det. Opplevelse er Absolutt Sannhet og Virkelighet. De oppvåket kan få ting til å bli, ved å gjøre bønn og be til Gud om å få det til bli til, som for eksempel få en familiemedlm til et bra sted etter dem har "død", og sannelig, de døde ikke; de lever. De som et ubevisste, som for eksempel ateister og sånt, klarer ikke å gå til en begravelse og be om frelse til dems kjære, siden de rett og slett ikke tror på det, igjen, de er ubevisste. De er baby boys. Den ateist og materialist troen er noe jeg spytter på i bakken over. Det er stygt. Det er løgn. Det er mørkt. #NietcheErDød Du er psykotisk men du har rett i det siste Nietche er død. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå