Gå til innhold

Navnefest og utmelding fra statskirke, men feire jul og begravelse er greit?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da har jo foreldrene sannsynligvis meldt inn barna. Hvis ikke HEF har gjort en feil. Man behøver ikke være medlem for å ha HEF-navnefest. Og barna blir ikke automatisk medlem. Jeg har ikke en gang fått en eneste folder i postkassen, mail eller annen reklame fra dem. Og vi hadde navnefesten for snart  6 år siden. 

Anonymkode: 95c18...acb

Hvordan foregår navnefest en? Er det en form for seremoni? 

Anonymkode: 0e7e6...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ok, fint at, du kan opplyse meg da. Hva med gravplass på kirkegården? 

Hva gir man i gaver i en navnefest? Ikke typiske dåpsgaver? 

Vet ikke hva som er vanlig å gi i dåpsgave i din familie, men sett att det ikke er bibel eller andre ubrukelige religiøse relikvier, så burde ikke dette være en veldig vanskelig oppgave å løse.

Folk gir vin, penger, epletre, mummikopper, barneservise, tripptrappstoler, aksjer og alt mulig ikke-religiøse ting både til dåp og navnefest.

Dette er virkelig ikke et større issue enn du gjør det til selv.

Anonymkode: da338...ab1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhgj skrev (3 minutter siden):

HEF skriver jo selv at man ikke trenger å være medlem på deres egne sider, og barnet blir ikke medlem hvis foreldrene ikke ønsker det.

Barn kan faktisk ikke være medlemmer, det er en av verdiene deres. 

Man kan, om man ønsker, registrere barnet som tilhørig. Dette fordi staten yter støtte etter mengden tilhørige. Så om man ønsker å vri støtte bort fra kirken og over til HEF kan man det. Men det er helt frivillig å gjøre det.

Anonymkode: e28c1...909

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (16 minutter siden):

Merkelig da at de jeg kjenner som har valgt den løsningen sier noe helt annet.

Lurer på hvem jeg tror mest på, en AB eller mennesker jeg har kjent i tiår

Men send en epost til hef og spør,  da vel.  Det du påstår stemmer faktisk ikke. 

Anonymkode: 6b712...8e1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (26 minutter siden):

Det finnes områder med uvigslet jord der en begraver de som tilhører andre trosamfunn enn kristendom

på kirkegården ligger alt. Døde som hadde kristendommen som sin tro, andre som var muslimer, jøder, budister, hinduer, Humanitikere, ateister osv. Alle blir gravlagt på kirkegården.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er utmeldt av kirka. Feirer jul, men døper/konfirmerer ikke ungene. Ikke navnefest heller. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lurer på hvor mye lengre Norge kommer til å være et kristen land..

Andre religioner kommer til å ta over. Det bygges jo egne "kirker" i Norge for andre religioner, innvandrere. Å flere og flere melder seg ut av den norske kirka. Blir vel islam som tar over til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (18 minutter siden):

Merkelig da at de jeg kjenner som har valgt den løsningen sier noe helt annet.

Lurer på hvem jeg tror mest på, en AB eller mennesker jeg har kjent i tiår

Ikke meg du svarer, men: Du tar helt feil, man blir ikke medlem i HEF kun av å ha hatt navnefest i regi av dem. Ikke engang foreldrene trenger å være medlem for at barna skal få humanistisk navnefest. Mine barn har hatt humanistisk navnefest men er ikke innmeldt i HEF. 

Anonymkode: 26723...0bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Norge er et kristent land. og som selv kristen så feirer jeg høytidene. 

Anonymkode: a8eff...dea

Her har du rotet litt med preteritum og presens.

Vi har ikke statskjerke. 80% av befolkningen definerer seg ikke som kristne. Under 30% svarer "ja" når de ble spurt om de tror på en gud.

Norge er ikke et kristent land.

Anonymkode: 14a4c...502

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her har du rotet litt med preteritum og presens.

Vi har ikke statskjerke. 80% av befolkningen definerer seg ikke som kristne. Under 30% svarer "ja" når de ble spurt om de tror på en gud.

Norge er ikke et kristent land.

70 % er medlem av den Norske kirke. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kirken har ikke enerett på fester. 
Og skulle den ha det? 
Ok

Da kan den vise til hvilke fester som er kristne? Jul er en skikk knabbet fra åsatro. De gadd ikke engang bytte navn fra juleblomst, de bare kuttet ut «blot». Påske feirer vårsolverv. Sankthans feirer midtsommer. Halloween feirer høstsolverv. Mulig pinsen faktisk ikke ble feiret i Norge i førkristen tid, men skikken er nok stjelt fra en eller annen førkristen overtro. Alle overtroer stjeler fra den overtroen de ønsker å legge død. Så også kristendom, nåtidens foreløpig sosialt aksepterte overtro.

Og vi kan gjerne begrave folk utenfor kirken. Fjern statstøtte, inndra alle religiøse bygg bygget med statens midler til statseide, overtro-nøytrale bygg. Av-kristne kirkegårdene. Gi oss et alternativ. Vi er mer en rede.

Anonymkode: 30533...2c5

Høstjevndøgn er 22. eller 23. september, vintersolverv er 21. desember, midt i mellom der finner du Samhain, natta mellom 31.okt-1.nov, en keltisk skikk, det er denne Halloween stammer fra. Mikkelsmesse er den kristne helligdagen som faller nærmest høstjevndøgn. 

Vårjevndøgn er 20. eller 21. mars og har innvirkning på når påsken er, men det er ikke samme feiring. Derimot har du Marimesse 25. mars. 

Anonymkode: ec429...6ad

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (51 minutter siden):

Men den er en del av innmelding i et (tro) samfunn på lik linje som kirken/moskeen/synagogen m m 

Nei. Navnefest er ikke betinget av at barnet er eller blir medlem i Human Etisk Forbund.

Human Etisk Forbund skriver følgende på sin side:

Må vi være medlemmer for å delta?

Nei, det må dere ikke.

Navnefest er åpent for alle, men medlemmer får rabatt.

Humanistisk navnefest | Human-Etisk Forbund 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

70 % er medlem av den Norske kirke. 

Ja, hva så? Det betyr ingenting for de aller fleste medlemmene. Det er bare fordi de ble innmeldt automatisk da de ble født.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med begravelse? Man vil vel ikke ende opp på kirkegården om man ikke vil ha noe med kirka å gjøre? Er det minnelund som brukes istedenfor? 

Nå heter det gravplass men som konservativ så kaller jeg det Kirkegård da det rett og slett ligger en kirke der :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med begravelse? Man vil vel ikke ende opp på kirkegården om man ikke vil ha noe med kirka å gjøre? Er det minnelund som brukes istedenfor? 

Man kan søk om å få asken spredd en plass.. trenger ikke å ende på kirkegården. Gammeldags tradisjon.

Anonymkode: 552e3...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med navnefest? Trodde man enten døpte eller ikke jeg. Familiemedlemmer skal melde seg ut av statskirka og ha navnefest istedet for dåp. Dem om det, men da gjelder vel ikke kirka ved begravelse heller da? Og man feirer vel ikke jul om man ikke ønsker å ha noe med kristendommen og gjøre? 

Synes det er så mye rart.. Men mulig det er jeg som er gammeldags🤷‍♀️

Det er kristendomen som har kopiert andres ritualer. 

Solfest, hørt om dette ritualet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Men den er en del av innmelding i et (tro) samfunn på lik linje som kirken/moskeen/synagogen m m 

Ja jeg skiller ikke på HEF og de andre

Screenshot_20220825-003006_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: d8e23...fd5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ikke kristen har jeg satt stor pris på å ha kirke, prest og gravplass de gangene jeg har mistet noen nære. 

Heldigvis er de norske prestene jeg har møtt mer inkluderende enn flere i denne tråden, og klarer å komme i møte uansett hva slags livssyn man selv har. 

Jula feires med nisser og juletre. Påske er noen velkomne fridager, med ski og god mat. Hadde sikkert verdsatt Ramadan og, om det var tradisjonen jeg hadde vokst opp med. 

Anonymkode: d7748...501

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er ikke medlem i statskirka og er fadder for flere barn. Den største utfordringen er at du må lide deg gjennom en gudstjeneste før kakene kommer på bordet. Heldigvis har jeg langt hår, lydbok og AirPods 😇

Anonymkode: 64f56...aa3

Rett og slett respektløst. Både overfor kirken og for de som har valgt å dåp i kirken for sine barn. 
Hadde vært mer realt å faktisk stå for dine egne valg og si nei til å være fadder. 

Anonymkode: c4887...917

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, hva så? Det betyr ingenting for de aller fleste medlemmene. Det er bare fordi de ble innmeldt automatisk da de ble født.

Og likevel har de ikke gjort det aktive valget å melde seg ut. Da betyr det at de ønsker å være medlem. 

Anonymkode: c4887...917

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...