AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #21 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min favoritt er disse som ikke er kristne, men som likevel absolutt må gifte seg i kirka eller døpe sine barn der (og da klages det gjerne over at de må høre om "Gud og Jesus og sånt"). Det blir for dumt rett og slett. Anonymkode: f782f...c1e Hehe, ja det blir litt teit. Anonymkode: 95c18...acb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #22 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok forstår. Hva fikk barnet av gaver? Har aldri vært i en navnefest før så vet ikke hva som gjøres eller hva man gir. Må også spørre, kan du feks være fadder i en vanlig dåp? Om du ikke er i statskirka? Anonymkode: 0e7e6...d20 Jeg er ikke medlem i statskirka og er fadder for flere barn. Den største utfordringen er at du må lide deg gjennom en gudstjeneste før kakene kommer på bordet. Heldigvis har jeg langt hår, lydbok og AirPods 😇 Anonymkode: 64f56...aa3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #23 Del Skrevet 24. august 2022 Jeg har meldt meg ut av statskirken. Barna mine skal døpes fordi samboer vil, jeg personlig har ikke noe behov for det og ville vel aller helst sett at de ikke ble det, men dette er viktig for samboer og da er det greit. Vi skal gifte oss neste år, og det blir ikke i kirken. Har meldt meg inn i humanetisk-forbund fordi jeg ønsker en humanetisk begravelse den gangen det skjer, men om familie sterkt ønsker en kristelig begravelse så skal jeg heller ikke være vanskelig på det, er ikke akkurat sånn at jeg merker noe til det uansett😂🤷🏼♀️ Så jeg har et litt flytende forhold til det hele. Foretrekker ikke-kristelige seremonier om jeg kan velge, men setter meg heller ikke fullstendig på bakbeina når andre hensyn må tas☺️ Jeg har dog et litt ambivalent forhold til navnefester og humanetiske konfirmasjoner da jeg anser dette som religiøse overgangsritualer. På en side syns jeg det er fint med ikke-religiøse alternativer, på den andre siden blir det litt feil i mitt hode. Anonymkode: 5b6bd...d59 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 24. august 2022 #24 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): ...Familiemedlemmer skal melde seg ut av statskirka og ha navnefest istedet for dåp... Anonymkode: 0e7e6...d20 *Den Norske Kirke Vi har (heldigvis) ingen statskirke i Norge. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #25 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva med begravelse? Man vil vel ikke ende opp på kirkegården om man ikke vil ha noe med kirka å gjøre? Er det minnelund som brukes istedenfor? Anonymkode: 0e7e6...d20 Det er vel ikke lov til å gravlegges hvor man vil. Alle må i utgangspunktet gravlegges på offentlig gravlund. Anonymkode: 0a1c1...c0d 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #26 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi fikk ting som sparebøsse i sølv, barnetallerken og kopp, gyngehest og bøker. Jeg vet ikke hva som er typiske dåpsgaver som ikke også kunne egne seg som navnefestgaver - bibler eller smykker med kors kanskje? Det er jo en liten baby som skal få gaven i begge tilfeller. Anonymkode: 39a3e...ed5 Dåpsattestholder og slik tinnramme med dåpsdato mm utgår vel da. Anonymkode: 0e7e6...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #27 Del Skrevet 24. august 2022 Vhgj skrev (1 minutt siden): Hvor mange feirer en kristen jul i Norge? Ferie, julenissen, julefilmer, pakker, godteri, og julemat er jul for de fleste. Hvor kommer Jesus og Gud inn? Samme med påske. Det går i skiturer, hytte og påskeegg. Hvor kommer Gud og Jesus inn? Jeg personlig er kristen, men ironisk nok er det nettopp i disse tradisjonelle religiøse feiringene jeg tenker minst på Gud og Jesus, for det er så mye annet å glede seg over. Jeg tenker aldri på Gud og Jesus når jeg er i dåp eller konfirmasjon- da har jeg fokus på den som feires, samt å snakke med familie jeg kanskje ikke ser så ofte. I begravelser tenker jeg på avdøde og er opptatt med å holde maska. Anonymkode: 7d180...3b0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhgj Skrevet 24. august 2022 #28 Del Skrevet 24. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min favoritt er disse som ikke er kristne, men som likevel absolutt må gifte seg i kirka eller døpe sine barn der (og da klages det gjerne over at de må høre om "Gud og Jesus og sånt"). Det blir for dumt rett og slett. Anonymkode: f782f...c1e Er vel mangel på steder å gifte seg som passer ikke-kristne som er problemet. Færre gifter seg i kirken. Grunnen til at det er mye aktivitet i kirken er på grunn av at den ofte er laget for begravelser og at folk skal gifte seg. Hvorfor lage masse nye bygninger til dette når det allerede finnes kirker over alt? Mennesker liker ofte også gamle bygninger - en kirke kan vel være et fint sted uten at man er kristen... https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2018/09/04/nordmenn-flest-vil-na-gifte-seg-utenfor-kirken/ Endret 24. august 2022 av Vhgj 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #29 Del Skrevet 24. august 2022 Navnefest synes jeg er fint. Man trenger ikke være med på humanistisk seremoni, men flott å samle nære og kjære i anledning et nytt menneske. Har mer betenkeligheter med humanistisk konfirmasjon. Nå er det vel vanlig å markere overgang fra barn til voksen i de fleste kulturer, men litt rart å kalle det konfirmasjon. Men det er vel litt sent å gi seremonien nytt navn nå… Anonymkode: 0a1c1...c0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #30 Del Skrevet 24. august 2022 Norge er et kristent land. og som selv kristen så feirer jeg høytidene. Anonymkode: a8eff...dea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 24. august 2022 #31 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva er greia med navnefest? Trodde man enten døpte eller ikke jeg. Familiemedlemmer skal melde seg ut av statskirka og ha navnefest istedet for dåp. Dem om det, men da gjelder vel ikke kirka ved begravelse heller da? Og man feirer vel ikke jul om man ikke ønsker å ha noe med kristendommen og gjøre? Synes det er så mye rart.. Men mulig det er jeg som er gammeldags🤷♀️ Anonymkode: 0e7e6...d20 Jeg er katolikk men åpenbart litt mer opplyst enn deg. Først må jeg få påpeke at mine aldri vil få borgerlig dåp (også kjent som navnefest) eller borgerlig konfirmasjon Har selv valgt å ikke døpe mine barn da jeg synes det er noe de skal få velge selv, og ja navnefest er å velge for barnet. Jul stammer fra vinterblot og begravelser har en da hatt siden lenge før kristendommen kom til Norge 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #32 Del Skrevet 24. august 2022 Å graves ned i jorda når man dør er litt stusselig. Jeg skal kremeres og Asken min skal skytes ut i verdensrommet sammen med en kopi av mitt DNA og gå i bane rundt jorden i tusenvis av år når jeg dør. https://www.celestis.com Anonymkode: 64f56...aa3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 24. august 2022 #33 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva med begravelse? Man vil vel ikke ende opp på kirkegården om man ikke vil ha noe med kirka å gjøre? Er det minnelund som brukes istedenfor? Anonymkode: 0e7e6...d20 Det finnes områder med uvigslet jord der en begraver de som tilhører andre trosamfunn enn kristendom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 24. august 2022 #34 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gravplass på kirkegården skjer fordi det er ofte der gravplassene er. Litt pes å opprette en ny gravlund bare for at den skal være fysisk unna en kirkebygning. Betyr jo ingenting uansett. Anonymkode: 14a4c...502 De finnes, men jo er ikke mange av dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CAPS LOCK Skrevet 24. august 2022 #35 Del Skrevet 24. august 2022 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Først må jeg få påpeke at mine aldri vil få borgerlig dåp (også kjent som navnefest) Navnefest er ingen dåp. Den kommer riktig nok i stedet for dåp, men babyen blir ikke døpt 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #36 Del Skrevet 24. august 2022 Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden): Jeg er katolikk men åpenbart litt mer opplyst enn deg. Først må jeg få påpeke at mine aldri vil få borgerlig dåp (også kjent som navnefest) eller borgerlig konfirmasjon Har selv valgt å ikke døpe mine barn da jeg synes det er noe de skal få velge selv, og ja navnefest er å velge for barnet. Jul stammer fra vinterblot og begravelser har en da hatt siden lenge før kristendommen kom til Norge Hvordan er navnefest å velge? Barnet kan då la seg døpe senere hvis hen vil det? Anonymkode: 95c18...acb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #37 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hva er greia med navnefest? Trodde man enten døpte eller ikke jeg. Familiemedlemmer skal melde seg ut av statskirka og ha navnefest istedet for dåp. Dem om det, men da gjelder vel ikke kirka ved begravelse heller da? Og man feirer vel ikke jul om man ikke ønsker å ha noe med kristendommen og gjøre? Synes det er så mye rart.. Men mulig det er jeg som er gammeldags🤷♀️ Anonymkode: 0e7e6...d20 Kirken har ikke enerett på fester. Og skulle den ha det? Ok Da kan den vise til hvilke fester som er kristne? Jul er en skikk knabbet fra åsatro. De gadd ikke engang bytte navn fra juleblomst, de bare kuttet ut «blot». Påske feirer vårsolverv. Sankthans feirer midtsommer. Halloween feirer høstsolverv. Mulig pinsen faktisk ikke ble feiret i Norge i førkristen tid, men skikken er nok stjelt fra en eller annen førkristen overtro. Alle overtroer stjeler fra den overtroen de ønsker å legge død. Så også kristendom, nåtidens foreløpig sosialt aksepterte overtro. Og vi kan gjerne begrave folk utenfor kirken. Fjern statstøtte, inndra alle religiøse bygg bygget med statens midler til statseide, overtro-nøytrale bygg. Av-kristne kirkegårdene. Gi oss et alternativ. Vi er mer en rede. Anonymkode: 30533...2c5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #38 Del Skrevet 24. august 2022 Vhgj skrev (4 minutter siden): Er vel mangel på steder å gifte seg som passer ikke-kristne som er problemet. Færre gifter seg i kirken. Grunnen til at det er mye aktivitet i kirken er på grunn av at den ofte er laget for begravelser og at folk skal gifte seg. Hvorfor lage masse nye bygninger til dette når det allerede finnes kirker over alt? Mennesker liker ofte også gamle bygninger - en kirke kan vel være et fint sted uten at man er kristen... https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2018/09/04/nordmenn-flest-vil-na-gifte-seg-utenfor-kirken/ Nå finnes det mange andre flotte gamle bygg og steder hvor man kan gifte seg, er ikke bare kirker som er gamle og fine. Men greit, hvis ateister absolutt skal gifte seg der så bør de for søren holde seg for gode til å klage over at de må høre om Gud og Jesus. Jeg tenker at folk som holder på sånn egentlig ikke er gamle nok til å gifte seg. Anonymkode: f782f...c1e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhgj Skrevet 24. august 2022 #39 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å graves ned i jorda når man dør er litt stusselig. Jeg skal kremeres og Asken min skal skytes ut i verdensrommet sammen med en kopi av mitt DNA og gå i bane rundt jorden i tusenvis av år når jeg dør. https://www.celestis.com Anonymkode: 64f56...aa3 Ja, la oss forsøple verdensrommet også!!!! Sitat Celestis Memorial Spaceflights make the dream of spaceflight a reality by launching a symbolic portion of cremated remains into near-space, Earth orbit, to the lunar surface or even beyond. You or your loved one will venture into space as part of a real space mission, riding alongside a commercial or scientific satellite. Tror de bruker litt for mye dop i USA... 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 24. august 2022 #40 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan er navnefest å velge? Barnet kan då la seg døpe senere hvis hen vil det? Anonymkode: 95c18...acb Du har valgt humanetisk, synes vi løste det greit vi har feiret velkommen til verden fest med verken kirke eller andre involvert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå