AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Del Skrevet 24. august 2022 Hva er greia med navnefest? Trodde man enten døpte eller ikke jeg. Familiemedlemmer skal melde seg ut av statskirka og ha navnefest istedet for dåp. Dem om det, men da gjelder vel ikke kirka ved begravelse heller da? Og man feirer vel ikke jul om man ikke ønsker å ha noe med kristendommen og gjøre? Synes det er så mye rart.. Men mulig det er jeg som er gammeldags🤷♀️ Anonymkode: 0e7e6...d20 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg prt90 Skrevet 24. august 2022 Populært innlegg #2 Del Skrevet 24. august 2022 Gammeldags og kunnskapsløs. Man feiret jo jul lenge før kristendommen kom til Norge. Navnefest er ikke barnedåp, så da døper du altså ikke. 45 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #3 Del Skrevet 24. august 2022 Hva med begravelse? Man vil vel ikke ende opp på kirkegården om man ikke vil ha noe med kirka å gjøre? Er det minnelund som brukes istedenfor? Anonymkode: 0e7e6...d20 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #4 Del Skrevet 24. august 2022 Overgangsritualer og høytider har eksistert ekstremt mye lenger enn kristendommen. Siden det har eksistert mye lenger enn det meste av vitenskap har det selvsagt historisk vært religiøst betinget. Ikke noe mystisk i det. Det som derimot et mystisk, er at svært mange ikke ser dette. Fravær av religion betyr ikke fravær av ritualer og tradisjoner. Anonymkode: e28c1...909 37 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #5 Del Skrevet 24. august 2022 Navnefest er en feiring av et nytt familiemedlem. Vi som ikke er kristne blir også svært lykkelige av å få en liten baby og vil gjerne feire sammen med familie og venner. Anonymkode: 39a3e...ed5 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #6 Del Skrevet 24. august 2022 Trur du bør lese deg litt opp på historie, for her har du sovet. Du er ikke gammeldags, bare kunnskapsløs... Anonymkode: 641b7...627 19 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #7 Del Skrevet 24. august 2022 prt90 skrev (8 minutter siden): Gammeldags og kunnskapsløs. Man feiret jo jul lenge før kristendommen kom til Norge. Navnefest er ikke barnedåp, så da døper du altså ikke. Ok, fint at, du kan opplyse meg da. Hva med gravplass på kirkegården? Hva gir man i gaver i en navnefest? Ikke typiske dåpsgaver? Anonymkode: 0e7e6...d20 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #8 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med begravelse? Man vil vel ikke ende opp på kirkegården om man ikke vil ha noe med kirka å gjøre? Er det minnelund som brukes istedenfor? Anonymkode: 0e7e6...d20 Vel, de fleste jeg kjenner som ikke er religiøse bryr seg ikke, rett og slett fordi de ikke er religiøse. Viet jord betyr ikke noe for dem, og de kan like godt ligge der som andre steder. Alt etter hva de pårørende bestemmer seg for Noen få bryr seg, og booker seg inn på den uvigslede delen av gravstedet (kommunen er pålagt å ha dette). Anonymkode: e28c1...909 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #9 Del Skrevet 24. august 2022 Jul er opprinnelig en hedensk skikk, som de kristne "kuppet". Faktisk vet man at det be det feiret jul mer enn 500 år f. Kr. Navnedag for baby er da vel en fin måte å feire et nytt familiemedlem og valg av navn på? Ikke-kristne har også behov for å markere milepæler. Det er da ikke sånn at kristne har monopol på sånt ☺️ I mange kommuner finnes det ennå ikke livssynsnøytrale lokaler som egner seg for begravelse, derfor må man ofte "ta til takke med" kirke. Her vi bor får vi livssynsnøytrale lokale neste år, heldigvis. Humanetisk forbund har egne gravferdstalere man kan benytte seg av ved begravelse. Anonymkode: 6b712...8e1 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhgj Skrevet 24. august 2022 #10 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dem om det, men da gjelder vel ikke kirka ved begravelse heller da? Er vel ikke akkurat så mange gode alternativer. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #11 Del Skrevet 24. august 2022 Hadde navnefest for barnet mitt. Feirer jul med grøt, nisse, gaver, julemus, pepperkaker etc, har ikke med noe kristent innhold, ikke så mye i hvertfall (har en stjerne i vinduet, men jeg tenker ikke på Betlehemsstjernen når jeg ser på den). Feirer påske med egg, godteri og harer. Ønsker å bli kremert, og vil ikke ha kristen seremoni. Er ikke gift, men om jeg skulle ha giftet meg, så har jeg personlig absolutt ikke noe ønske om å gjøre det i kirka. Anonymkode: 95c18...acb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vhgj Skrevet 24. august 2022 #12 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og man feirer vel ikke jul om man ikke ønsker å ha noe med kristendommen og gjøre? Hvor mange feirer en kristen jul i Norge? Ferie, julenissen, julefilmer, pakker, godteri, og julemat er jul for de fleste. Hvor kommer Jesus og Gud inn? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 24. august 2022 #13 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, fint at, du kan opplyse meg da. Hva med gravplass på kirkegården? Hva gir man i gaver i en navnefest? Ikke typiske dåpsgaver? Anonymkode: 0e7e6...d20 Alle borgere har rett til å gravlegges på offentlig gravplass uavhengig av om man er medlem av den norske kirke eller ikke. Tviler litt på at de bryr seg så mye om hvilken religion de som de blir gravlagt ved siden av måtte ha. Hvorfor skulle det være noe forskjell på gavene? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #14 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva gir man i gaver i en navnefest? Ikke typiske dåpsgaver? Anonymkode: 0e7e6...d20 Vi fikk ting som sparebøsse i sølv, barnetallerken og kopp, gyngehest og bøker. Jeg vet ikke hva som er typiske dåpsgaver som ikke også kunne egne seg som navnefestgaver - bibler eller smykker med kors kanskje? Det er jo en liten baby som skal få gaven i begge tilfeller. Anonymkode: 39a3e...ed5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #15 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok, fint at, du kan opplyse meg da. Hva med gravplass på kirkegården? Hva gir man i gaver i en navnefest? Ikke typiske dåpsgaver? Anonymkode: 0e7e6...d20 Gravplass på kirkegården skjer fordi det er ofte der gravplassene er. Litt pes å opprette en ny gravlund bare for at den skal være fysisk unna en kirkebygning. Betyr jo ingenting uansett. Anonymkode: 14a4c...502 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #16 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde navnefest for barnet mitt. Feirer jul med grøt, nisse, gaver, julemus, pepperkaker etc, har ikke med noe kristent innhold, ikke så mye i hvertfall (har en stjerne i vinduet, men jeg tenker ikke på Betlehemsstjernen når jeg ser på den). Feirer påske med egg, godteri og harer. Ønsker å bli kremert, og vil ikke ha kristen seremoni. Er ikke gift, men om jeg skulle ha giftet meg, så har jeg personlig absolutt ikke noe ønske om å gjøre det i kirka. Anonymkode: 95c18...acb Ok forstår. Hva fikk barnet av gaver? Har aldri vært i en navnefest før så vet ikke hva som gjøres eller hva man gir. Må også spørre, kan du feks være fadder i en vanlig dåp? Om du ikke er i statskirka? Anonymkode: 0e7e6...d20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #17 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, fint at, du kan opplyse meg da. Hva med gravplass på kirkegården? Hva gir man i gaver i en navnefest? Ikke typiske dåpsgaver? Anonymkode: 0e7e6...d20 Tja, noe barnet vil sette pris på når det blir eldre? Du kan vel gi mye av det samme som du ville ha gitt i en dåp, med unntak av barnebibel og sånn dåpsattestholder i sølv? Vi er ikke så opptatt av dyre gaver i vår famile. Jeg inviterte kun de nærmeste, og synes det er helt greit at dagen handler om andre ting enn at gavebordet skal bugne. Anonymkode: 95c18...acb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #18 Del Skrevet 24. august 2022 Min favoritt er disse som ikke er kristne, men som likevel absolutt må gifte seg i kirka eller døpe sine barn der (og da klages det gjerne over at de må høre om "Gud og Jesus og sånt"). Det blir for dumt rett og slett. Anonymkode: f782f...c1e 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #19 Del Skrevet 24. august 2022 Du er klar over at kristendommen er en ganske ny greie? Hvor tror du navnet jul kommer fra? Hvor finner du det i kristendommen? Kristendommen la til en feiring før den "ekte" julen for at folk ikke skulle ha råd til å feire 2 ganger. Det hadde ikke noe med jesus fødsel å gjøre, men å få folk til å slutte å feire den hedenske julen. Så at folk feirer jul på julaften er jo helt greit. Kristendommen stjal feiringen, så da kan hedningene stjele datoen slik at di får fri og feiringen på samme tid. Anonymkode: 6f617...9fa 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #20 Del Skrevet 24. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok forstår. Hva fikk barnet av gaver? Har aldri vært i en navnefest før så vet ikke hva som gjøres eller hva man gir. Må også spørre, kan du feks være fadder i en vanlig dåp? Om du ikke er i statskirka? Anonymkode: 0e7e6...d20 Etter kirkens regler, egentlig ikke. Men en god del prester godtar faddere som ikke står i statskirka. Antagelig fordi det begynner å bli en del som melder seg ut... Anonymkode: 95c18...acb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå