AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #1 Skrevet 24. august 2022 Håper på litt hjelp og tips her. For mange år siden skulle jeg gå ned i vekt, og kjørte streng lavkalori med faste tidspunkt for måltider. Dette resulterte i at jeg mildt sagt la meg skamsulten og dermed ikke fikk sove. Så gjorde jeg helomvending hvor jeg spiste lite på dag for å kunne spare masse kcal til kvelden. Denne tankegangen henger fremdeles fast, noe som ødelegger kveldene fordi jeg da må spise fremfor å gjøre aktiviteter ol. Jeg vil derfor nå prøve å endre dette til å fordele matmengden mer utover dagen. Problemet er at jeg har en iboende frykt for å være sulten når jeg skal legge meg og dermed ikke få sove. Hva er det beste å gjøre? Jeg er normalvektig og har stabil vekt, men er redd for at dersom jeg fordeler matmengden utover dagen så ender jeg likevel opp med å spise mye om kvelden. Anonymkode: 8aa11...b47
AnonymBruker Skrevet 24. august 2022 #2 Skrevet 24. august 2022 Det er jo bare å prøve? Dersom du merker at du spiser mye på kvelden med det du prøver først, så prøver du noe annet. Du går ikke opp ti kilo på en uke, liksom. Anonymkode: 564ea...20a
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #3 Skrevet 25. august 2022 Men hvor mye tid bruker du egentlig på å spise på kvelden? Det må da gå an å planlegge et måltid som passer med aktivitetene du har den kvelden? Jeg er sulten sent, og sover dårlig om jeg ikke har spist nok, så foretrekker som deg kalorier sent på dagen. Så min rytme er måltid en (typ et knekkebrød, eller litt yoghurt) i 11-tiden. Måltid 2 (gjerne noe eggbasert, eller salat) i 15-tiden. Og måltid 3 (varmmat) i 20-tiden. Uten at noen av tidspunktene er helt satt. Går jeg kveldstur med ei venninne kl 20 så spiser jeg 19.30 eller 21.30. Anonymkode: 27dce...c53
Marcie Skrevet 25. august 2022 #4 Skrevet 25. august 2022 Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og har gjort litt øvelser i det siste som går nettopp på det med sult og frykten for sult. Det som hjelper meg når jeg er sulten, er at jeg VET at sult er en følelse som kommer og går. Sult er ikke et ubehag som stiger jevnt hvis du ikke spiser, det kommer og går. Så jeg tenker at det at du ikke får sove sannsynligvis ligger mer i frykten for å være sulten, enn sultfølelsen i seg selv? 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #5 Skrevet 25. august 2022 Lucille skrev (27 minutter siden): Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver, og har gjort litt øvelser i det siste som går nettopp på det med sult og frykten for sult. Det som hjelper meg når jeg er sulten, er at jeg VET at sult er en følelse som kommer og går. Sult er ikke et ubehag som stiger jevnt hvis du ikke spiser, det kommer og går. Så jeg tenker at det at du ikke får sove sannsynligvis ligger mer i frykten for å være sulten, enn sultfølelsen i seg selv? Jeg er ikke TS. Men dette stemmer ikke for meg, overhodet. Jeg kan fint gå sulten gjennom dagen, sult plager meg lite. Jeg har aldri holdt på med slanking, eller hatt et problematisk forhold til mat. Men om natten må magen ha noe å jobbe med, om ikke er det fysisk ubehag. Anonymkode: 27dce...c53 1
Marcie Skrevet 25. august 2022 #6 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke TS. Men dette stemmer ikke for meg, overhodet. Jeg kan fint gå sulten gjennom dagen, sult plager meg lite. Jeg har aldri holdt på med slanking, eller hatt et problematisk forhold til mat. Men om natten må magen ha noe å jobbe med, om ikke er det fysisk ubehag. Anonymkode: 27dce...c53 jeg antar at sulthormonene stiger og synker hos deg som hos alle andre mennesker, slik at sult, også hos deg, er en følelse som kommer og går?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #7 Skrevet 25. august 2022 Lucille skrev (1 minutt siden): jeg antar at sulthormonene stiger og synker hos deg som hos alle andre mennesker, slik at sult, også hos deg, er en følelse som kommer og går? Ikke mye. Når jeg for eksempel dropper første måltid, noe som skjer ofte da jeg har dårlig matlyst om formiddagen, ligger jo sulten der som en flat følelse gjennom dagen, og magen begynner å rumle merkbart etterhvert. På dagtid går dette greit, men om jeg skal sove har jeg ikke sjans. Anonymkode: 27dce...c53 1
Marcie Skrevet 25. august 2022 #8 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke mye. Når jeg for eksempel dropper første måltid, noe som skjer ofte da jeg har dårlig matlyst om formiddagen, ligger jo sulten der som en flat følelse gjennom dagen, og magen begynner å rumle merkbart etterhvert. På dagtid går dette greit, men om jeg skal sove har jeg ikke sjans. Anonymkode: 27dce...c53 jeg tror vi snakker forbi hverandre.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #9 Skrevet 25. august 2022 Lucille skrev (2 minutter siden): jeg tror vi snakker forbi hverandre. Du mener at min dårlige/urolige nattesøvn på tom mage, som har vært et problem gjennom 40+ år, er psykisk. Jeg mener det ikke er det, og har derfor forståelse for hvordan TS ønsker å spise gjennom dagen. Ser min mann som aldri har hatt et spiseproblem trenger frokost for å ikke "gå i bakken", men fint kan legge seg på tom mage. Ser min mor som ikke har hatt et spiseproblem blir utrolig hangry om hun ikke spiser med en gang hun er sulten. Så jeg har mer tro på at folk er ulike. Anonymkode: 27dce...c53 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2022 #10 Skrevet 25. august 2022 TS her. Jeg tror også at alle er ulike. Min mor f.eks som er normalvektig og har et normalt forhold til mat er stikk motsatt av meg - spiser mye på dagtid og meget lite etter middag. Jeg kan også merke at dersom jeg er på ferie og ikke får spist rett før jeg legger meg, ligger jeg og vrir meg fordi jeg er sulten. Om det er psykisk eller fysisk vet jeg ikke. Men synes uansett i lengden det er slitsomt, og er derfor veldig nysgjerrig på om jeg får den samme sultfølelsen om kvelden dersom jeg spiser mesteparten på dagen. Men har likevel ingen problemer med å gå småsulten på dagen fordi jeg "vet" at jeg skal spise mye på kvelden. Anonymkode: 8aa11...b47 1
Marcie Skrevet 25. august 2022 #11 Skrevet 25. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du mener at min dårlige/urolige nattesøvn på tom mage, som har vært et problem gjennom 40+ år, er psykisk. Jeg mener det ikke er det, og har derfor forståelse for hvordan TS ønsker å spise gjennom dagen. Ser min mann som aldri har hatt et spiseproblem trenger frokost for å ikke "gå i bakken", men fint kan legge seg på tom mage. Ser min mor som ikke har hatt et spiseproblem blir utrolig hangry om hun ikke spiser med en gang hun er sulten. Så jeg har mer tro på at folk er ulike. Anonymkode: 27dce...c53 nei. Jeg sier bare at sult styres av hormoner, og at nivåene av sulthormoner stiger og synker, slik at sultfølelsen kommer og går. Jeg antar at din kropp virker på samme måte som kropper flest.
Hactar Skrevet 25. august 2022 #12 Skrevet 25. august 2022 Hva om du tar hovedmåltidet i "vanlig" middagstid, og spiser en kjappere kvelds senere? Da er du mer "i takt" med andre om du ønsker mer tid til aktiviteter om kvelden, men samtidig får du lagt deg på ikke-tom mage. Kanskje det kan fungere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå