Gå til innhold

Skal feriepenger regnes med i inntekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forstår meg ikke på akkurat den biten med skattepenger. De er jo allerede skattet for det året man tjener dem,  men står at de er skattepliktige det året man mottar dem? 

Jeg skal inn å få skattekortet riktig, si jeg har tjent 400k hittil i år og har i tillegg fått 50k i feriepenger. Regner med å tjene 200k til resten av året. Da har jeg tjent 600k til sammen i 2022 og fått 50k i feriepenger. Er da inntekten min 650k for 2022 eller 600k? Skal feriepengene regnes med? 

Anonymkode: fbaf6...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår meg ikke på akkurat den biten med skattepenger. De er jo allerede skattet for det året man tjener dem,  men står at de er skattepliktige det året man mottar dem? 

Jeg skal inn å få skattekortet riktig, si jeg har tjent 400k hittil i år og har i tillegg fått 50k i feriepenger. Regner med å tjene 200k til resten av året. Da har jeg tjent 600k til sammen i 2022 og fått 50k i feriepenger. Er da inntekten min 650k for 2022 eller 600k? Skal feriepengene regnes med? 

Anonymkode: fbaf6...a0e

Nei, det er de ikke. Du betaler skatt det året du får dem utbetalt. 

Anonymkode: 90e88...d87

• Liker 4
Skrevet

Inntekt følger kontantprinsipp for beskatning og feriepenger er like skattepliktige som annen inntekt.

Anonymkode: 4b5d0...04c

• Liker 1
Skrevet

Inntekten er 650.000 for 2022.

Feriepenger regnes med i inntektsgrunnlaget. 

Anonymkode: a820f...67e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Inntekt følger kontantprinsipp for beskatning og feriepenger er like skattepliktige som annen inntekt.

Du er jo helt på bærtur.

Feriepenger er skattepliktige det året man får dem utbetalt, men de er trekkfrie. Skatten på feriepengene trekkes fordelt på de andre månedene i året.

Anonymkode: 41ed6...37c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er jo helt på bærtur.

Feriepenger er skattepliktige det året man får dem utbetalt, men de er trekkfrie. Skatten på feriepengene trekkes fordelt på de andre månedene i året.

Det er jo akkurat det vedkommende du siterer sier. Du er åpenbart på bærtur selv. 

Anonymkode: 90e88...d87

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du er jo helt på bærtur.

Gå på bærtur selv.

Anonymkode: 38208...bf2

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er jo helt på bærtur.

Så veldig på bærtur var han/hun nok ikke, 100 % korrekt tenker jeg vi heller sier

Anonymkode: 1a7ea...e2b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gå på bærtur selv.

Anonymkode: 38208...bf2

Ingen grunn til at blodtrykket skal gå i taket av et spørsmål om skatteplikt av feriepenger. 

Anonymkode: 654fa...fdb

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du er jo helt på bærtur.

Sa jeg noe annet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...