Gå til innhold

Har fått hofteprotese; fortsatt smerter i lysken opp mot et år etter... ;( erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skiftet hofteledd i fjor pga artrose grunnet dysplasi. Operasjonen gikk greit og leddet er mye bedre, jeg kan gå uten å halte og er glad for det. Likevel; jeg begynner å bli skikkelig nedstemt og lei meg fordi jeg fortsatt har mye smerter i muskulatur i lysken på natta. Hver gang jeg skal løfte beinet for å snu meg rundt våkner jeg av smerter- mange ganger per natt, og dette holder på å drive meg til vanvidd.

Hadde også mye lyskesmerter og selvsagt leddsmerter i lang tid før operasjon, så jeg er utkjørt av å ikke bare kunne være smertefri!!! har ikke sovet dypt og uavbrutt på flere år, for før operasjonen var det enda verre.. dette har vart så lenge nå, og jeg er så vidt over 40 år.. ;( har også smerter i muskelen "oppå" låret (mot hoftekammen) når jeg skal løfte benet på dagtid for å sette meg inn i bil, komme meg på sykkel mm.

Har brukt masse ulike smertestillende før og etter operasjon. Den første tida etter operasjonen var jeg heavy medisinert og kjente ikke så mye, men når det ble trappet ned så har denne helsikes smerten trådt frem igjen, tross Paralgin og etter hvert Voltaren. Fikk nylig kortisonsprøyte i muskulaturen i lysken, men de har tydeligvis ikke klart å lokalisere riktig muskel for det hjalp ingenting og jeg ble innmari skuffa. 😢

er det noen hofteopererte som kjenner seg igjen og som har en gladhistorie å dele? Kan man bli mirakuløst bedre etter et år med smerter post operasjon ? Hvis ikke - hva slags tiltak måtte til for deg..?

takknemlig for svar!

Anonymkode: 40915...c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg skiftet hofteledd i fjor pga artrose grunnet dysplasi. Operasjonen gikk greit og leddet er mye bedre, jeg kan gå uten å halte og er glad for det. Likevel; jeg begynner å bli skikkelig nedstemt og lei meg fordi jeg fortsatt har mye smerter i muskulatur i lysken på natta. Hver gang jeg skal løfte beinet for å snu meg rundt våkner jeg av smerter- mange ganger per natt, og dette holder på å drive meg til vanvidd.

Hadde også mye lyskesmerter og selvsagt leddsmerter i lang tid før operasjon, så jeg er utkjørt av å ikke bare kunne være smertefri!!! har ikke sovet dypt og uavbrutt på flere år, for før operasjonen var det enda verre.. dette har vart så lenge nå, og jeg er så vidt over 40 år.. ;( har også smerter i muskelen "oppå" låret (mot hoftekammen) når jeg skal løfte benet på dagtid for å sette meg inn i bil, komme meg på sykkel mm.

Har brukt masse ulike smertestillende før og etter operasjon. Den første tida etter operasjonen var jeg heavy medisinert og kjente ikke så mye, men når det ble trappet ned så har denne helsikes smerten trådt frem igjen, tross Paralgin og etter hvert Voltaren. Fikk nylig kortisonsprøyte i muskulaturen i lysken, men de har tydeligvis ikke klart å lokalisere riktig muskel for det hjalp ingenting og jeg ble innmari skuffa. 😢

er det noen hofteopererte som kjenner seg igjen og som har en gladhistorie å dele? Kan man bli mirakuløst bedre etter et år med smerter post operasjon ? Hvis ikke - hva slags tiltak måtte til for deg..?

takknemlig for svar!

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg,  men har selv kraftig artrose på behhe sider etter hoftedysplasi. 

Har tatt en hofteartroskopi som skulle lette på smertene,  men har ikke vært revolusjonerende. Neste steg er nok protese, men er bare 31 år. Er interessant (og leit) å lese det du skriver. Man hører som regel solskinnshistorier fra de som er fornøyde.

Har du meldt deg inn i hofteprotese-gruppa på Facebook? Der er det mye informasjon.

Jeg håper du får det bedre. Du har sikkert prøvd fysioterapeut? 

Anonymkode: d1b88...80b

Skrevet

Hei, takk for svar! Leit å høre at du har mye smerter også... det er så utmattende over tid å bare ikke være smertefri!! Kjipt at artroskopien ikke fungerte, og at du har vondt på begge sider 🥺 jeg har bare byttet en hofte. Har visst litt grunn skål på andre siden også, men ingen smerter fra den enda, heldigvis..

Ja, om du blir gående med smerter og inngrepet ikke var vellykket er det vel bare å få operasjon! Det var skummelt, men som sagt gikk det veldig fint og jeg er jo mye bedre i leddet enn jeg var. kjenner lite til dette på dagtid nå, og går normalt.

De fleste jeg hører om som har bytta hofte er også veldig fornøyde og har ingen plager etterpå, så dette er dritt!! Jeg har gått til fysio et par år nå fast, men trening hjelper heller ikke noe særlig. Kirurgen som undersøkte meg var sikker på hvilken muskel dette var, og kortison ble satt vha ultralyd på helt riktig sted. Men som sagt- ingen bedring ;( har satt i gang maskineriet nå for å prøve noe annet..

Nei- hoftegruppe på face visste jeg ikke om, takk for tips!  :) Og lykke til til deg også!! håper du blir kvitt smertene snart..

ts

• 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.8.2022 den 21.53):

takknemlig for svar!

Hei

jeg har nettopp gjennomgått det samme, blir ikke bedre i hofteleddbøyer og videre nedover i låret. Har du fått orden på dette nå? 

Skrevet

Har selv skiftet hofte, men har hatt få plager , men man er jo stiv, noe man kan være opptil 1 år. Men når du har så mye smerter så tar du selvfølgelig kontakt med ortopedisk avdeling hvor du ble operert. Vet ikke om du fikk oppfølging av fysioterapauter ved sykehus, eller om du går i opptrening? Har du vært inne til kontroll? Hvis du har vært inne til kontroll og du er ferdig , så må du gå veien om fastlegen igjen. Det er ikke meningen at man skal ha plager og smerter etter en hofteoperasjon, så oppsøk hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...